• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna: mieszkańcy zasypują drogowców protestami

Maciej Naskręt
2 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe wiadukty nad Obwodnicą Trójmiasta
GDDKiA nie widzi innej możliwości, jak połączenie Obwodnicy Metropolitalnej z Południową Obwodnicą Gdańska. GDDKiA nie widzi innej możliwości, jak połączenie Obwodnicy Metropolitalnej z Południową Obwodnicą Gdańska.

Drogowcy protestów się nie obawiają, ale wydłużyli termin ich składania do 15 grudnia. Sprawdziliśmy, czego głównie dotyczą.



Spośród siedmiu wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej.. Spośród siedmiu wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej..
..drogowcy z GDDKiA i projektanci ze spółki Lafrentz wybrali cztery. ..drogowcy z GDDKiA i projektanci ze spółki Lafrentz wybrali cztery.
Największą i najlepiej zorganizowana grupą protestujących są mieszkańcy gminy Kolbudy. Jednogłośnie opowiadają się za wariantem IV (brązowy na naszej mapie), który został odrzucony. Protestują przeciwko wszystkim czterem wariantom przebiegu korytarzy, wybranym przez projektantów Obwodnicy Metropolitalnej do Studium Korytarzowego.

- Nie chcemy, by droga ekspresowa przechodziła przez naszą gminę. Drogowcy powinni powrócić do wariantu czwartego - z drogą od Węzła Karczemki do Węzła w Chwaszczynie. Trasa przebiegałaby wtedy z dala od naszych domostw - mówi nam pani Ludmiła.

Drogowcy i projektanci przekonują, że nowa droga ekspresowa nie może zaczynać się w gdańskich Karczemkach.

- W takim przypadku węzeł Karczemki i Trasa W-Z byłyby przeciążone samochodami. Układ w tej formie nie odciąży też Obwodnicy Trójmiasta, co jest jednym z celów budowy Obwodnicy Metropolitalnej. Stąd też droga ekspresowa musi łączyć się z Południową Obwodnicą Gdańska w Straszynie - mówi Robert Marszałek, zastępca dyrektora do spraw inwestycji w gdańskim oddziale GDDKiA.

Potwierdzają to także projektanci z poznańskiej spółki Lafrentz Polska. - Kierowców czekałyby dwie przebudowy Węzła Karczemki w ciągu jednej dekady. Pierwsza trwa już teraz. Druga nastąpiłaby podczas podłączania Obwodnicy Metropolitalnej. Należałoby poszerzyć przekroje niemal wszystkich jezdni, wiaduktów i łącznic, aby ruch odbywał się tam sprawnie. Łatwiej w tej sytuacji wyprowadzić ruch na węzeł w Straszynie i tam budować go od podstaw - tłumaczy Dariusz Jarysz, zajmujący się projektowaniem Obwodnicy Metropolitalnej.

Czy Trójmiasto potrzebuje Obwodnicy Metropolitalnej?

Tę tezę drogowcy wraz z projektantami i pracownikami Politechniki Gdańskiej chcą przedstawić mieszkańcom gminy Kolbudy na jeszcze jednym spotkaniu, które odbędzie się w tym tygodniu.

Czy przekonają do niej mieszkańców Kolbud? Asem w rękawie projektantów ma być propozycja modyfikacji korytarza, tak aby ten omijał miejscowość Lublewo po jej południowej, a nie jak planowano, po północnej stronie.

Mniej szczęścia mają mieszkańcy gminy Żukowo - drogowcy nie spotkają się z nimi powtórnie. Na spotkanie nalegają mieszkańcy Chwaszczyna. - Cztery warianty schodzą się w jedną linię w naszej miejscowości. O czym więc mamy tu dyskutować? Drogowcy zadecydowali za nas. Nie mamy żadnej alternatywy. Poza tym w naszej miejscowości będzie wzniesiony potężny węzeł - skrzyżowanie z Trasą Kaszubską, który negatywnie wpłynie na jakość naszego życia i środowisko - wzdycha pan Marcin.

Protestują także właściciele nieruchomości w miejscowościach położonych na południe od Chwaszczyna. Im jednak zależy na odsunięciu trasy dalej na zachód. Jak daleko? - Najlepiej poza granice naszej gminy - mówi pan Dariusz, mieszkaniec Banina.

Drogowcy i projektanci jednomyślnie podkreślają, że, mimo ogromnego oporu społecznego, przed budową nowej obwodnicy nie ma odwrotu.

Miejsca

Opinie (395) 6 zablokowanych

  • Kim jest \"pani Ludmiła\" (2)

    Kim jest \"pani Ludmiła ? - w imieniu kogo ona mówi ? - w gminie Kolbudy jest powołane Stowarzyszenie, na zebraniu przegłosowano (ok 200 osób) , że nie popieramy żadnego wariantu - więc Panie Macieju : proszę nie powoływać się na osoby, które nie reprezentują opinii środowiska.

    • 6 3

    • No to super stowarzyszenie

      To żeście stowarzyszenie powołali - nie popieramy żadnego wariantu. Pewnie nie popieracie też spalarni, przemysłu itp, itd. proponuje przenieść się do puszczy Białowieskiej lub do innego rezerwatu. Zdecydowaliście mieszkać się w mieście i nie unikniecie innych ludzi, samochodów innych ludzi, ich dzieci itp. Denerwuje mnie już taki zakapioryzm !!!

      • 6 2

    • stowarzyszenie -może nic -mieli wybrać trase wskazali inną pomarańczową bo zdala od ludzi ze stowarzyszenia

      • 0 0

  • Problem wynika z braku wieloletnich planów zagospodarowania przestrzennego. (1)

    Gdyby taki jeden z drugim kupując działeczki od rolnika wiedział że w MPZP tu jest rezerwa pod drogę S7 i że za paręnaście lat będzie miał sznur samochodów za płotem by się zastanowił, a jeśli by się zdecydował na budowę to nie mógłby teraz oprotestować tej drogi.

    • 2 1

    • To nieprawda plany w gminie Kolbudy są

      Plan zagospodarowania przestrzennego gminy Kolbudy nie uwzględnia i nigdy nie uwzględniał tej drogi jest to nowy pomysł GDDKiA który ma w nosie plany gmin.
      Co więcej władze gminy dowiedziały się o planach drogi z mediów.

      • 1 0

  • BUDOWAC ale OPAT - juz przeszlo 60 lat droga czeka na budowe chyba wszystko obgadane i oprotestowane oraz przegadane

    budowac droge z Gdyni na Rede Wejcherowo i Puck tzw OPAT

    tu zawsze wszystko musi byc dlugo i ciezko ale musi przegadanie i obgadane

    • 5 0

  • Popieram (1)

    Obwodnicę Metropolitalną w przebiegu od Straszyna do Koleczkowa. Powód? Jeżeli obwodnicę zakończymy w Chwaszczynie, to trasa po starej obwodnicy i ul. Chwaszczyńskiej bedzie mieć 27 km, a po nowej - ponad 30. Żadna ciężarówka nie pojedzie wtedy nową drogą, bo po co, jak może oszczędzić paliwko. A ruchu po obwodnicy ciężarówkom nie da się zabronić ze względu na dojazd do miasta. I niepotrzebnie zabuduje się zieleń, a pieniądze pójdą w błoto.

    • 3 2

    • pojedzie, pojedzie

      zrobi sie zakaz

      • 0 0

  • Jeszcze raz spojrzmy na projekty. (10)

    To ze jest to droga rownolegla do obecnej OT to widac, tak samo jak widac, ze wezly przewidziane sa w tych samych miejscach,Chwaszczyno OMT to Osowa OT lub moze Wielki Kack jak kto woli, Miszewo OMT to Matarnia OT i Zukowo OMT to Karczemki OT i dalej do Straszyna.
    Obecnym problelem jak juz mamy mowic o problemie to jest dostanie sie z i do Trojmiasta,a nie na polnoc, czy poludnie kraju.
    Teraz pytanie, jaki pozytek beda mialy lokalne spolecznosci mieszkajaca pomiedzy tymi wezlami? Oczywiscie poza wyasfaltowanym podworkiem z bialym paskiem :-) Tak czy owak bedzie trzeba dostac sie w jakis sposob do ktoregos wezla i dalej przeciac OMT utknac w korku na Wielkopolskiej, Spacerowej, Slowackiego, Kartuskiej(jeszcze?), albo nawet w Pruszczu Gd.
    Czy to o to chodzi?
    Krotko mowiac ma to byc tylko i wylacznie droga tranzytowa i puszczenie 20-30tys albo i wiecej pojazdow na dobe przez osiedla mieszkaniowe, dzielac niektore miejscowosci na pol. To jest zamierzenie i cel tych projektow.
    Nie ma wiec co sie dziwic mieszkancom, ze tego nie chca, zdaja sobie sprawe z tego co im to przyniesie.
    Z drugiej strony, w jakim kraju projektuje sie i buduje dwie drogi tej samej kategorii rownolegle do siebie w niewielkiej odleglosci i to jeszcze z wezlami praktycznie w tych samych ,miejscach. Zdajac sobie jednoczesnie spraw ze za kilka lat drogi te zostana wchloniete przez aglomeracje. Nawet jak ma to byc wybudowane za czyjes (UE) pieniadze trzeba zrobic to z glowa, a nie na pale sklucajac ludzi, miasta, gminy.....

    • 12 2

    • (9)

      jak taki z Ciebie urbanista i planista, to obejrzyj sobie jak to wygląda w innych wielkich miastach na świecie. Obejrzyj sobie Paryż chociażby...

      • 0 2

      • No wlasnie jak wyglada to w wielkich miastach na swiecie? (8)

        Przyklad Paryza, prosze bardzo. Paryz zbudowany jest na zasadzie \"okregow\"
        Dzielnica I najstarsza i dookola niej z czasem powstaja nowe. Bardzo logiczne rozwiazanie jak dla mnie (powstale i powstajace tam drogi szybkiego ruch maja na celu polaczenie dzielnic, a nie jak w naszym wypadku puszczenie tranzytu bez pozytku dla lokalnej spolecznosci). Po czesci jest to stosowane i u nas. Po czesci poniewaz Baltyk jest w tym przeszkoda. Kolejne nowe dzielnice 3-City powstaja dookola w miare mozliwosci (wyjatkiem jest Sopot).
        Nie wiem czy pamietasz czasy jak np. Gd. Wysoka, Gd-Osowa byly na koncu swiata. To samo tyczylo sie Karwin, czy Dabrowy w Gdyni. I co dalej? Z czasem dzielnice te juz przestaja byc \"na koncu swiata\". Aglomeracja sie rozrasta i obecna OT przestaje powoli pelnic role jaka mial pelnic w zalozeniach. Tak samo bedzie z planowana OMT, za 20-30 lat zostanie wchlonieta przez aglomeracje. Wyjdzie wtedy na to, ze juz nie 20 czy 30 tys samochodow ,a 80,czy 90 tys aut bedzie smigac przez miasto. Pomyslales o tym, sadze ze nie bo mieszkasz sobie w miescie i ten temat ciebie nie dotyczy. W przeciwinstwie do innych, ktorzy potrafia spojrzec w przyszlosc.
        PS. Nie bylem, nie jestem i nie bede urbanista i nie do mnie nalezy projektowanie czegos takiego. Poprostu mam wyobraznie i umie z niej korzystac.

        • 4 0

        • Inny (7)

          A gdzie jest granica tego „rozwoju”?

          • 0 0

          • Granica tego rozwoju? (6)

            Granica prawie zawsze jest zawsze zdrowy rozsadek i wyobraznie. Tak tez jest w tym wypadku.

            • 0 0

            • Inny (5)

              Pytam się o granicę w terenie, a nie mentalności, bo to akurat oczywiste. Gdzie jest granica „rozwoju” w terenie? Ile obwodnic musi powstać aby nie było korków? Dokąd powinny sięgąć? Wspominasz, że Gdańsk Wysoka była kiedyś na „końcu świata”. Gdzie będzie ten ostateczny „koniec świata”? Ile jeszcze samochodów i dróg może przybyć?

              • 0 0

              • Coz w takim wariancie, (4)

                jak jest przestawiona to szacuje ze zostanie ona wciagnieta przez aglomeracje duzo szybciej niz obecna OT. Realnym kregiem jakim powinna ona omijac 3City to jakies ca.30km, ale to takie minimum.
                Slyszy sie tu i uwdzie, o Megametropoli z Wejherowem, Reda, Zukowem i tym co po drodze wiec wytyczanie drogi tranzytowej blizej mija sie z celem. Jak juz trzeba to lepiej doprowadzic obecna OT to lepszego stanu, ale przede wszsytkim nalezy zadbac o dolotowki do OT.

                • 1 0

              • Inny (3)

                Wciąż nie otrzymałem odpowiedzi, gdzie jest granica „rozwoju”, aby korki zniknęły raz na zawsze?

                • 1 0

              • Z tym pytaniem to juz nie do mnie. (2)

                • 0 0

              • (1)

                Wczesniej przedstawilem moje zdanie, a o takie szczegoly to juz musisz isc do nie wiem do planistow moze?
                Moim zdaniem jednak sytuacja zeby korki zniknely raz na zawsze jest utopia.

                • 0 0

              • Inny

                „Moim zdaniem jednak sytuacja zeby korki zniknely raz na zawsze jest utopia.”

                I to właśnie chciałem przeczytać. Chodzi o to, że budowa coraz większej ilości dróg niczego nie daje, na pewno nie zmniejsza korków. Gdyby tak było to by korki znikały z Europy Zach. i USA, a tworzą się przecież coraz większe. Nie tędy droga. Trzeba myśleć w perspektywie pokoleń, a nie tylko w przedziale paru lat. Trzeba zrozumieć skutki takich działań dla przyszłości.

                Wniosek: Nasepne obwodnice, trzecia, piąta i dziesiąta do niczego nie doporwadzą, jedynie do zniszczenia przyrody. Dopóki ludzi i samochodów będzie przybywać, dopóki będzie wzrasrało zużycie surowców i energii, to budowa dróg nic nie da.

                • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Czy ktos nad tym panuje?

    Rzuca sie w oczy brak synchronizacji gminnych planow zagospodarowania przestrzennego z centralnymi planami GDDKiA.
    To powoduje ze trudno wytyczyc trase a do wyburzenia ida nowo wybudowane domy.
    Stad te protesty i brak zaufania do wladz.

    Pojawia sie tez wiele pytan o sens i koncepcje tej obwodnicy. Niestety bez przekonywujacych odpowiedzi.
    Istniejace prawo pozwala sie z tymi pytaniami i protestami nie liczyc zupelnie.
    To skutek wielu lat zaniedban naszych wladz. I lepiej chyba nie bedzie...

    • 5 0

  • zróbmy obwodnicę obwodnicy a później obwodnicę obwodnic ;)

    • 3 0

  • Ale to jest dopiero dobre

    • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    !!!!!!!!opinia publiczna jest wprowadzana w błąd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Ludzie, to nie jesy żadna obwodnica!!! To ma być 6-CIO PASMOWA europejska droga szybkiego ruchu I DO TEGO PŁATNA!!!!! W zamyśle ma łączyć Berlin z Królewcem czyli częścią projektowanego szlaku komunikacyjnego Via Hanseatica!!!
    Osoby zainteresowane odsyłam na stronę www.gmina-zukowo.pl.

    PROŚBA!!!!! nie okłamujcie ludzi i poszukujcie rozwiązań, które nie spowodują całej masy wysiedleń ludzi, którzy w pocie czoła budowali swoje domostwa!!!!!

    • 4 0

  • taaa

    Proszę Państwa Obwodnica musi powstac to pewne, ale pamietajcie wszyscy bedzie to odcinek platny i malo kto go wybierze majac obok istniejaca obwodowa, a mieszkancy przez ktore ona przebiega nie skorzystaja.
    PROSZE ZAPRZESTAC mowic, ze to obwodnica trojmiasta - to czesc drogi via Hanseatica !!!! Droga szybkiego ruchu dla Niemcow i Rosjan ze zjazdami co kilka (nascie ) kilometrow - nie dla gmin polozonych wzdluz tej trasy.

    Obwodnica tak, via Hanseatica NIE !!!!!! chyba ze polozona dalej poza Zukowem na zachod.

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane