- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (206 opinii)
- 2 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (118 opinii)
- 3 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (748 opinii)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (102 opinie)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (53 opinie)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (18 opinii)
Od maja mniej połączeń na linii PKM. Co to oznacza dla pasażerów?
Od maja przestanie kursować część pociągów PKM. Samorząd województwa - organizator przewozów kolejowych na Pomorzu - który przeliczył się w liczbie pasażerów, zamierza też zrobić kolejne cięcia w roku 2017. To oznacza zmniejszenie liczby pociągów PKM o co najmniej 25 proc.
Mniej pasażerów w pociągach to większe dopłaty do ich funkcjonowania z budżetu województwa. Na funkcjonowanie komunikacji na linii PKM zapisano ok. 40 mln zł. Niemal pewnie jest, że wspomniana kwota nie wystarczy i będzie trzeba znaleźć w kasie województwa dodatkowe 10 mln zł. W efekcie władze województwa zdecydowały się na zmniejszenie liczby połączeń. Zmiany zostaną wprowadzone w życie już w maju.
- Za ok. trzy tygodnie zrezygnujemy z połączeń kolejowych, które do tej pory nie przynosiły założonego efektu przewozowego. Mowa tu o wybranych pociągach na linii PKM - porannych i wieczornych - uruchomionych głównie z myślą o obsłudze pasażerów z lotniska. Ustalamy jeszcze, które dokładnie to będą połączenia - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Władze samorządu przyznają, że wracają do punktu sprzed uruchomienia linii i pierwszego planu rozkładu jazdy bez pociągów wieczornych, o które zabiegało wiele osób.
Sprawdź aktualny rozkład pociągów SKM i PKM
Cięcia połączeń w 2017 r.
To nie koniec złych wieści. Samorząd województwa ogłosił przetarg na przewozy kolejowe w województwie na 2017 r. Tak jak w poprzednim roku rozdzielił połączenia na regionalne i aglomeracyjne, czyli SKM i PKM.
Problem w tym, że samorząd województwa w przyszłym roku zamierza zmniejszyć liczbę przewozów przynajmniej o pół miliona kilometrów. W tym roku składy mają wykonać 2 mln km, za rok pojadą już 1,5 mln km. To oznacza zmniejszenie liczby połączeń przynajmniej o 25 proc.
- Cała linia jest bardzo droga w utrzymaniu. To krok w stronę optymalizacji połączeń. Praktycznie codziennie obserwujemy potoki podróżnych, dzięki zainstalowanym w pojazdach licznikom pasażerów mamy podstawy, by zmieniać rozkład. Oczywiście wprowadzamy też takie rozwiązanie w przetargu, że w razie potrzeby można będzie wzmocnić połączenia o ok. 500 tys. km - mówi Ryszard Świlski.
Jak to dokładnie będzie wyglądało, dowiemy się jesienią, gdy rozpoczną się prace projektowe nowego rozkładu.
O wyborze najkorzystniejszej oferty będą decydować trzy kryteria - w 95 proc. cena, w 3 proc. termin płatności rat rekompensaty za przewozy i w 2 proc. honorowanie biletów okresowych innych wykonujących przewozy wojewódzkie na wspólnym odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Chylonia.
Przewoźnicy zainteresowani przetargiem mają czas na składanie ofert do 16 maja.
Cięcia dotkną też samą SKM-kę?
W tym roku przewozy mogą być okrojone o 100 tys. km, ale już w 2017 r. nawet o 500 tys. z 1,5 mln km. Tak duże ograniczenia odbiją się z pewnością echem w spółce SKM, która przewozi pasażerów na linii PKM. Czy to oznacza cięcia, także kadrowe?
- Zawsze w takiej sytuacji optymalizujemy swoje działania na wielu polach w spółce. Trzeba szukać sposobów na zmniejszenie kosztów. Nie chciałbym jednak zajmować stanowiska do czasu rozstrzygnięcia przetargu na przewozy w 2017 r. - mówi Maciej Lignowski, prezes spółki SKM.
Czytaj też: Dziewięciu chętnych do budowy przystanków PKM w Gdyni
Pokutuje słaba integracja: biletowa, taryfowa i komunikacyjna
Jeszcze zanim ruszyła linia PKM, większość oceniała projekt z hurraoptymizmem. 18-kilometrowa trasa kolejowa, która powstała za ponad 700 mln zł miała być nowym kręgosłupem w organizmie, jakim jest trójmiejska aglomeracja. Okazuje się teraz, że wspomniana trasa kolejowa jest jedynie pojedynczym żebrem. Dlaczego?
Pokutuje zdaniem władz województwa przede wszystkim brak integracji taryfowej i biletowej - jazdy na jednym bilecie bez znaczenia na środek lokomocji. Na takie rozwiązanie samorządy w województwie musiałyby znaleźć wspólnie 67 mln zł. Lwią część musieliby wyłożyć samorządowcy z Gdańska, Gdyni i województwa pomorskiego. Plany są, ale póki co, kończą się na wspólnym bilecie elektronicznym.
- Dużym impulsem dla nowej linii będzie jej elektryfikacja i doprowadzenie jednocześnie drugiego toru z Osowy do Kościerzyny - wyjaśnia Świlski.
Ponadto budowana siatka połączeń komunikacji miejskiej wciąż jest konkurencyjna wobec linii PKM. Sęk w tym, że będzie tak zawsze, dopóki pociągi korzystające z linii PKM będą kończyć bieg we Wrzeszczu, zamiast w centrum Gdańska. M.in. z tego powodu ZTM nie zrezygnuje z konkurencyjnej linii 210 z Osowy do centrum Gdańska.
Czytaj też: Elektryfikacja kolei na Kaszuby. 100 km sieci trakcyjnej i dwa tory z Trójmiasta do Kościerzyny
![Paweł Rydzyński](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/1581/250x0/1581474-Pawel-Rydzynski.webp)
![Paweł Rydzyński](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/1581/250x0/1581474-Pawel-Rydzynski.webp)
Bardzo istotnym mankamentem jest fakt, iż większość pociągów PKM kończy i zaczyna bieg w Gdańsku Wrzeszczu, zamiast jechać do Gdańska Głównego. Przyszłościowo (ale bardzo szybko) trzeba pomyśleć o połączeniu linii PKM i SKM, tak aby PKM-ki mogły kursować do centrum Gdańska po torach aglomeracyjnych i obsługiwać kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika.
Któremu z jego użytkowników chce się dziś jechać do Wrzeszcza, tam (za chwilę) biegać po schodach i czekać kilka lub, często, kilkanaście minut na przesiadkę? To w naturalny sposób zniechęca do korzystania z PKM. Połączenia z Kartuz do Gdańska Głównego dobitnie pokazują, że, jakkolwiek w Trójmieście jest wiele istotnych punktów przesiadkowych, to jednak kluczową kwestią są bezpośrednie pociągi do centrum miasta.
Miejsca
Opinie (738) 6 zablokowanych
-
2016-04-19 20:41
Po pierwsze wspólny bilet na Trójmiasto (SKM, bus, tramwaj, PKM)
... potem można myśleć nad resztą, jaką jest rozkład, czy też puszczenie PKMek do centrum.
- 9 0
-
2016-04-19 20:42
Adamowicz "kocha" imigrantów...
Pewnie wzdłuż PKM wybuduje im mieszkania... To i ruch będzie. Może też podarować tam działki K.K to i wierni zapełnią kolejki, albo... klienci nowych Centrów Handlowych...:p
a tak przy okazji... Przynajmniej poległy na wale przy Słowackiego Niemiec doczekał się chrześcijańskiego/?/ pogrzebu... Najdroższy pogrzeb świata..- 11 0
-
2016-04-19 20:52
PKM...
Najgorsze jest to że tyle kasy w to zainwestowali i liczyli na wysoką frekwencję podróżnych ale niestety mniej chętnych co zrobić jak ludzie wolą podróżować autem, choć czasem warto się przejechać pociągiem dla odmiany, a jednak ceny biletów to lekka przesada wiadomo każdy chce zarobić, jeżeli już w coś inwestują niech pomyślą czy to ma sens i się opłaci
- 7 0
-
2016-04-19 20:58
Ciekawe,
czy nadal jakiś idiota będzie namawiał kierowców do korzystania z komunikacji miejskiej?
- 11 1
-
2016-04-19 21:00
"Dobra Zmiana"
Ot i nadeszła dobra zmiana, co dalej: S6, obwodnica Gdyni........
- 0 6
-
2016-04-19 21:02
Mieszkam na Osowej, pracuję we Wrzeszczu. Idealny dojazd PKM-ka? Niekoniecznie. Słaby dojazd do stacji w Osowej, brak przystanku Kielnienska. Powrót do Osowej o godz 16.12 autobusy z pętli jadą o 16.09 i 16.11 czekam na następny około 25 minut. Wolę jechać spacerową i stać po południu w korkach a i tak jestem szybciej w domu. O chaosie na dworcu we Wrzeszczu i braku dojazdu do centrum nawet nie wspomnę...
- 17 0
-
2016-04-19 21:03
ręce precz od 210
już urzędasy kręcą coś
- 12 0
-
2016-04-19 21:07
zakaz konkurencji z ZKM
Czy miasto i samorząd województwa tego nie widzą że ZKM konkuruje z PKM,trasy się nagminnie dublują a do tego liczni kierowcy autobusów potrafią złośliwie nie poczekać na pasażerów PKM-ki. Pewnie mają taki prikaz. Ludzie w jakim kraju my żyjemy... Trzeba jak najszybciej wprowadzić stałe minuty odjazdów PKM tak aby autobusy dojeżdżamy właściwie. Zlikwidować nieuczciwą konkurencję ZKM. rozliczać wtedy ZKM za opóźnienia. I koniecznie połączenia do Gdańska Głównego.Bo inaczej po pozostałościach PKM przysłowiowy wiatr będzie chulał.
- 8 6
-
2016-04-19 21:12
problem- eliminate problem - no problem (1)
budyn tepaku jestes zwyklym zlodziejem publicznych pieniedzy
- 7 0
-
2016-04-20 00:03
a prywatnych nie?
moje rzeczy zrabowali. bez pokwitowania nawet.
- 0 1
-
2016-04-19 21:13
Do pkm rebiechowo jezdzi autobus linia nr.816.
- 0 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.