• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne

Maciej Korolczuk
10 listopada 2023, godz. 11:00 
Opinie (584)
Najnowszy artykuł na ten temat Zygmunt Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku
Po zaledwie 3 tygodniach eksploatacji nowych autobusów elektrycznych GAiT nałożył na firmę MAN 42 tys. zł kar. Powodem są zbyt słabe baterie, które nie pozwalają pojazdom pokonywać dłuższych dystansów. Po zaledwie 3 tygodniach eksploatacji nowych autobusów elektrycznych GAiT nałożył na firmę MAN 42 tys. zł kar. Powodem są zbyt słabe baterie, które nie pozwalają pojazdom pokonywać dłuższych dystansów.

Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje nałożyła ponad 40 tys. zł kar na dostawcę nowych autobusów elektrycznych. Powodem jest "niedotrzymanie poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego" - informuje miasto. Stwierdzono 17 takich przypadków, a średni niedobór przejechanych kilometrów wyniósł 19 km.



Kupujesz produkt, z którego jesteś umiarkowanie zadowolony. Co robisz?

O problemach z nowymi autobusami elektrycznymi pisaliśmy w poniedziałek, 6 listopada.

Z informacji, jakie uzyskaliśmy, wynikało, że nowe pojazdy zamiast zapowiadanych 400 km są w stanie przejechać zaledwie 200-300 km na jednym ładowaniu.

Sceptycznie o nowych autobusach wypowiadają się także sami kierowcy. Jak mówią, pojazdy są ciężkie i choć mają sporo dodatkowych funkcji, to w warunkach liniowych sprawdzają się co najwyżej umiarkowanie.

Jeszcze w poniedziałek przedstawiciele spółki GAiT tłumaczyli, że wskazywany przez producenta i władze miasta zasięg 400 km to "zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych". A o takie w dużych miastach, takich jak Gdańsk, jest trudno.

Nowe autobusy nie tak wydajne, jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy Nowe autobusy nie tak wydajne, jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy

- Zasięg 400 km to zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych. Warunki drogowe, w tym natężenie ruchu wpisane w specyfikę dużych miast, funkcjonowanie elektronicznego wyposażenia, technika jazdy, chłodzenie wnętrza pojazdu w ciepłe dni, ogrzewanie w chłodne dni - to wszystko ma wpływ na zasięgi pojazdów elektrycznych - tłumaczyła nam Anna Dobrowolska, rzecznik spółki GAiT.
Jednocześnie GAiT potwierdził, że pokonywane dystanse przez nowe pojazdy są krótsze od zapowiadanych i przy włączonym ogrzewaniu wynoszą 200-300 km.

- Długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio ok. 250 km, tym samym nowe pojazdy są w stanie realizować zarówno tak zwane dodatki, czyli przejazdy realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego, jak zadania całodzienne - zastrzegała Dobrowolska, tłumacząc, że zjazdy techniczne związane są z trwającą konfiguracją systemu zasilania pojazdów.
- Za nami dopiero pierwsze trzy tygodnie użytkowania nowych pojazdów elektrycznych. To czas, w którym w praktyce wdrażamy się w ich obsługę, w tym także m.in. w zakresie ekonomicznej jazdy i systemu zasilania pojazdów. Trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie nowych pojazdów elektrycznych - mówiła.
Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł. Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł.

Pierwsze kary za słabe baterie



Już po publikacji artykułu z kilku niezależnych źródeł otrzymaliśmy informacje, że GAiT z nowych autobusów jest zadowolony zdecydowanie mniej, niż wynika to z oficjalnych przekazów. Pojawiły się nawet plotki mówiące o tym, że miejski przewoźnik zareklamuje nowe autobusy i zwróci je do producenta.

Miasto dementuje jednak te informacje, informując jednocześnie, że na wykonawcę umowy, z tytułu niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego, nałożono kary w wysokości 42,5 tys. zł.



- Gwarantowany zasięg minimalny to taki, który pojazd musi osiągnąć nawet w niekorzystnych warunkach drogowych czy pogodowych - mówi Paulina Chełmińska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - W przypadku autobusów standardowych to 256 km, a w przypadku przegubowych - 242. Są one zbieżne z długością zadań całodziennych w Gdańsku, które wynoszą średnio ok. 250 km.
Jak dodaje, wspomniane kary dotyczą 17 przypadków niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego. Średni poziom różnicy w tych przypadkach wyniósł 19 km.

- Wciąż trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie pojazdów - dodaje Chełmińska.

Dwóch pracowników MAN do pomocy



Miasto odniosło się też do zdjęcia zamieszczonego w naszym Raporcie. Chodzi o popołudniowe zatrzymanie autobusu elektrycznego w dzielnicy Piecki-Migowo. Jak wyjaśniają urzędnicy, przyczyną było włączenie się bezpieczników w wyniku błędu elektrycznego. Pojazd wymagał zresetowania układów elektrycznych.

W lepszej optymalizacji nowych autobusów ma wkrótce pomóc dwóch pracowników z fabryki MAN, którzy mają pojawić się w Gdańsku i pomóc pracownikom GAiT w lepszej konfiguracji oprogramowania nowych pojazdów.

Miejsca

Opinie (584) ponad 20 zablokowanych

  • Gdańskie władze kare razem uzgodnili z Niemieckim producentem.

    • 13 1

  • To normalne działanie.

    Tak reklamuje się towar który nie spełnia warunków wynikających z umowy. Producent znany a wypuścił bubel .

    • 9 1

  • takie są elektryki, a wy dalej patrzecie na ślepo , jakie to one ekologiczne .....

    • 15 1

  • kto żywy niech ucieka z tego miasta

    Nie chce mi się tutaj mieszkać, za co weźmie się miasto to nie działa. Z naszych pieniędzy to wszystko idzie i jeszcze kłamstwo na kłamstwie.

    • 14 2

  • Najlepiej bez pasażerów sprawdzałaby się

    • 11 1

  • A wystarczylo ladowarki na petlach zamontowac. Ale Wiatr jak zwykle wiedzial lepiej i jak zwykle porazka

    • 10 0

  • Ciekawe

    Ile gwarancji mają baterie, co ile trzeba wymieniać i ile kosztuje ich wymiana. A przede wszystkim, gdzie się zużyte wyrzuca?

    • 12 1

  • Tak wyglada przyszłość elektrycznej motoryzacji.
    Teraz wyobraźcie sobie funkcjonowanie służby pogotowia, straży pożarnej i policji

    • 12 0

  • I to jest skuteczne działanie GAiT (6)

    Od tych kar od razu zasięg autobusów się zwiększy a liczbae odwołanych kursów zwiększy. Te kary nic nie zmienią, nie ma co zaklinać rzeczywistości. Trzeba się wycofać z tego pomysłu i kupić tańsze i bardziej niezawodne hybrydowe pojazdy. Nie da się ukryć że jest to kolejna kompromitująca decyzja GAiT i miasta, ale da się to jeszcze naprawić.

    • 66 4

    • zakup proawadził józegf bąk?

      wybrali szkopów , i w przetargu jakięs podejrzane wybory

      • 0 4

    • W Warszawie jakoś jeżdżą autobusy (2)

      Elektryczne i wodorowe. A tutaj wiecznie problemy

      • 2 1

      • bo w Warszawie ładują się na postojach na pętlach. U nas wymyślili ładowanie na bazie co było skazane na porażkę.

        • 3 0

      • W Warszawie nie ma takich wzniesień

        • 1 0

    • Wystarczyły ładowarki na pętlach ale prezez z Rzeszowa wie lepiej.

      • 2 0

    • Wycofać się z pomysłu? W Gdańsku? Przyznać się do błędu? Rzecz nie do pomyślenia, w myśl powiedzenia:

      "odmrozimy sobie uszy na złość babci ale czapki nie ubierzemy, bo nie".

      • 2 1

  • optymalizacja...

    polega na wyłączaniu funkcji (nawet nie informując kierowcy, np. wyłączy grzanie czy chłodzenie) aby zasięg był z góry ustalony.
    A jak macie w telefonach? Już się nie palą, bo jak się mocno nagrzeją wtedy oprogramowanie go wyłączy! nawet w trakcje rozmowy hahaha

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane