- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (143 opinie)
- 2 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (88 opinii)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (449 opinii)
- 4 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (257 opinii)
- 5 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (89 opinii)
- 6 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (70 opinii)
Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne
Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje nałożyła ponad 40 tys. zł kar na dostawcę nowych autobusów elektrycznych. Powodem jest "niedotrzymanie poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego" - informuje miasto. Stwierdzono 17 takich przypadków, a średni niedobór przejechanych kilometrów wyniósł 19 km.
Z informacji, jakie uzyskaliśmy, wynikało, że nowe pojazdy zamiast zapowiadanych 400 km są w stanie przejechać zaledwie 200-300 km na jednym ładowaniu.
Sceptycznie o nowych autobusach wypowiadają się także sami kierowcy. Jak mówią, pojazdy są ciężkie i choć mają sporo dodatkowych funkcji, to w warunkach liniowych sprawdzają się co najwyżej umiarkowanie.
Jeszcze w poniedziałek przedstawiciele spółki GAiT tłumaczyli, że wskazywany przez producenta i władze miasta zasięg 400 km to "zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych". A o takie w dużych miastach, takich jak Gdańsk, jest trudno.
![Nowe autobusy nie tak wydajne, jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3580/150x100/3580535__kr.webp)
- Zasięg 400 km to zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych. Warunki drogowe, w tym natężenie ruchu wpisane w specyfikę dużych miast, funkcjonowanie elektronicznego wyposażenia, technika jazdy, chłodzenie wnętrza pojazdu w ciepłe dni, ogrzewanie w chłodne dni - to wszystko ma wpływ na zasięgi pojazdów elektrycznych - tłumaczyła nam Anna Dobrowolska, rzecznik spółki GAiT.
Jednocześnie GAiT potwierdził, że pokonywane dystanse przez nowe pojazdy są krótsze od zapowiadanych i przy włączonym ogrzewaniu wynoszą 200-300 km.
- Długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio ok. 250 km, tym samym nowe pojazdy są w stanie realizować zarówno tak zwane dodatki, czyli przejazdy realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego, jak zadania całodzienne - zastrzegała Dobrowolska, tłumacząc, że zjazdy techniczne związane są z trwającą konfiguracją systemu zasilania pojazdów.
- Za nami dopiero pierwsze trzy tygodnie użytkowania nowych pojazdów elektrycznych. To czas, w którym w praktyce wdrażamy się w ich obsługę, w tym także m.in. w zakresie ekonomicznej jazdy i systemu zasilania pojazdów. Trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie nowych pojazdów elektrycznych - mówiła.
Pierwsze kary za słabe baterie
Już po publikacji artykułu z kilku niezależnych źródeł otrzymaliśmy informacje, że GAiT z nowych autobusów jest zadowolony zdecydowanie mniej, niż wynika to z oficjalnych przekazów. Pojawiły się nawet plotki mówiące o tym, że miejski przewoźnik zareklamuje nowe autobusy i zwróci je do producenta.
Miasto dementuje jednak te informacje, informując jednocześnie, że na wykonawcę umowy, z tytułu niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego, nałożono kary w wysokości 42,5 tys. zł.
- Gwarantowany zasięg minimalny to taki, który pojazd musi osiągnąć nawet w niekorzystnych warunkach drogowych czy pogodowych - mówi Paulina Chełmińska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - W przypadku autobusów standardowych to 256 km, a w przypadku przegubowych - 242. Są one zbieżne z długością zadań całodziennych w Gdańsku, które wynoszą średnio ok. 250 km.
Jak dodaje, wspomniane kary dotyczą 17 przypadków niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego. Średni poziom różnicy w tych przypadkach wyniósł 19 km.
- Wciąż trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie pojazdów - dodaje Chełmińska.
Chyba zabrakło prądu (29 opinii)
Dwóch pracowników MAN do pomocy
Miasto odniosło się też do zdjęcia zamieszczonego w naszym Raporcie. Chodzi o popołudniowe zatrzymanie autobusu elektrycznego w dzielnicy Piecki-Migowo. Jak wyjaśniają urzędnicy, przyczyną było włączenie się bezpieczników w wyniku błędu elektrycznego. Pojazd wymagał zresetowania układów elektrycznych.
W lepszej optymalizacji nowych autobusów ma wkrótce pomóc dwóch pracowników z fabryki MAN, którzy mają pojawić się w Gdańsku i pomóc pracownikom GAiT w lepszej konfiguracji oprogramowania nowych pojazdów.
Miejsca
Opinie (584) ponad 20 zablokowanych
-
2023-11-10 13:05
Gdańskie władze kare razem uzgodnili z Niemieckim producentem.
- 13 1
-
2023-11-10 13:16
To normalne działanie.
Tak reklamuje się towar który nie spełnia warunków wynikających z umowy. Producent znany a wypuścił bubel .
- 9 1
-
2023-11-10 13:22
takie są elektryki, a wy dalej patrzecie na ślepo , jakie to one ekologiczne .....
- 15 1
-
2023-11-10 13:26
kto żywy niech ucieka z tego miasta
Nie chce mi się tutaj mieszkać, za co weźmie się miasto to nie działa. Z naszych pieniędzy to wszystko idzie i jeszcze kłamstwo na kłamstwie.
- 14 2
-
2023-11-10 13:27
Najlepiej bez pasażerów sprawdzałaby się
- 11 1
-
2023-11-10 13:32
A wystarczylo ladowarki na petlach zamontowac. Ale Wiatr jak zwykle wiedzial lepiej i jak zwykle porazka
- 10 0
-
2023-11-10 13:35
Ciekawe
Ile gwarancji mają baterie, co ile trzeba wymieniać i ile kosztuje ich wymiana. A przede wszystkim, gdzie się zużyte wyrzuca?
- 12 1
-
2023-11-10 13:35
Tak wyglada przyszłość elektrycznej motoryzacji.
Teraz wyobraźcie sobie funkcjonowanie służby pogotowia, straży pożarnej i policji- 12 0
-
2023-11-10 13:43
I to jest skuteczne działanie GAiT (6)
Od tych kar od razu zasięg autobusów się zwiększy a liczbae odwołanych kursów zwiększy. Te kary nic nie zmienią, nie ma co zaklinać rzeczywistości. Trzeba się wycofać z tego pomysłu i kupić tańsze i bardziej niezawodne hybrydowe pojazdy. Nie da się ukryć że jest to kolejna kompromitująca decyzja GAiT i miasta, ale da się to jeszcze naprawić.
- 66 4
-
2023-11-10 13:48
zakup proawadził józegf bąk?
wybrali szkopów , i w przetargu jakięs podejrzane wybory
- 0 4
-
2023-11-10 13:55
W Warszawie jakoś jeżdżą autobusy (2)
Elektryczne i wodorowe. A tutaj wiecznie problemy
- 2 1
-
2023-11-10 14:37
bo w Warszawie ładują się na postojach na pętlach. U nas wymyślili ładowanie na bazie co było skazane na porażkę.
- 3 0
-
2023-11-10 15:11
W Warszawie nie ma takich wzniesień
- 1 0
-
2023-11-10 14:37
Wystarczyły ładowarki na pętlach ale prezez z Rzeszowa wie lepiej.
- 2 0
-
2023-11-10 14:45
Wycofać się z pomysłu? W Gdańsku? Przyznać się do błędu? Rzecz nie do pomyślenia, w myśl powiedzenia:
"odmrozimy sobie uszy na złość babci ale czapki nie ubierzemy, bo nie".
- 2 1
-
2023-11-10 13:44
optymalizacja...
polega na wyłączaniu funkcji (nawet nie informując kierowcy, np. wyłączy grzanie czy chłodzenie) aby zasięg był z góry ustalony.
A jak macie w telefonach? Już się nie palą, bo jak się mocno nagrzeją wtedy oprogramowanie go wyłączy! nawet w trakcje rozmowy hahaha- 12 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.