- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (140 opinii)
- 2 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (256 opinii)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (446 opinii)
- 4 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (87 opinii)
- 5 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (89 opinii)
- 6 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (70 opinii)
Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne
Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje nałożyła ponad 40 tys. zł kar na dostawcę nowych autobusów elektrycznych. Powodem jest "niedotrzymanie poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego" - informuje miasto. Stwierdzono 17 takich przypadków, a średni niedobór przejechanych kilometrów wyniósł 19 km.
Z informacji, jakie uzyskaliśmy, wynikało, że nowe pojazdy zamiast zapowiadanych 400 km są w stanie przejechać zaledwie 200-300 km na jednym ładowaniu.
Sceptycznie o nowych autobusach wypowiadają się także sami kierowcy. Jak mówią, pojazdy są ciężkie i choć mają sporo dodatkowych funkcji, to w warunkach liniowych sprawdzają się co najwyżej umiarkowanie.
Jeszcze w poniedziałek przedstawiciele spółki GAiT tłumaczyli, że wskazywany przez producenta i władze miasta zasięg 400 km to "zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych". A o takie w dużych miastach, takich jak Gdańsk, jest trudno.
![Nowe autobusy nie tak wydajne, jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3580/150x100/3580535__kr.webp)
- Zasięg 400 km to zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych. Warunki drogowe, w tym natężenie ruchu wpisane w specyfikę dużych miast, funkcjonowanie elektronicznego wyposażenia, technika jazdy, chłodzenie wnętrza pojazdu w ciepłe dni, ogrzewanie w chłodne dni - to wszystko ma wpływ na zasięgi pojazdów elektrycznych - tłumaczyła nam Anna Dobrowolska, rzecznik spółki GAiT.
Jednocześnie GAiT potwierdził, że pokonywane dystanse przez nowe pojazdy są krótsze od zapowiadanych i przy włączonym ogrzewaniu wynoszą 200-300 km.
- Długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio ok. 250 km, tym samym nowe pojazdy są w stanie realizować zarówno tak zwane dodatki, czyli przejazdy realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego, jak zadania całodzienne - zastrzegała Dobrowolska, tłumacząc, że zjazdy techniczne związane są z trwającą konfiguracją systemu zasilania pojazdów.
- Za nami dopiero pierwsze trzy tygodnie użytkowania nowych pojazdów elektrycznych. To czas, w którym w praktyce wdrażamy się w ich obsługę, w tym także m.in. w zakresie ekonomicznej jazdy i systemu zasilania pojazdów. Trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie nowych pojazdów elektrycznych - mówiła.
Pierwsze kary za słabe baterie
Już po publikacji artykułu z kilku niezależnych źródeł otrzymaliśmy informacje, że GAiT z nowych autobusów jest zadowolony zdecydowanie mniej, niż wynika to z oficjalnych przekazów. Pojawiły się nawet plotki mówiące o tym, że miejski przewoźnik zareklamuje nowe autobusy i zwróci je do producenta.
Miasto dementuje jednak te informacje, informując jednocześnie, że na wykonawcę umowy, z tytułu niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego, nałożono kary w wysokości 42,5 tys. zł.
- Gwarantowany zasięg minimalny to taki, który pojazd musi osiągnąć nawet w niekorzystnych warunkach drogowych czy pogodowych - mówi Paulina Chełmińska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - W przypadku autobusów standardowych to 256 km, a w przypadku przegubowych - 242. Są one zbieżne z długością zadań całodziennych w Gdańsku, które wynoszą średnio ok. 250 km.
Jak dodaje, wspomniane kary dotyczą 17 przypadków niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego. Średni poziom różnicy w tych przypadkach wyniósł 19 km.
- Wciąż trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie pojazdów - dodaje Chełmińska.
Chyba zabrakło prądu (29 opinii)
Dwóch pracowników MAN do pomocy
Miasto odniosło się też do zdjęcia zamieszczonego w naszym Raporcie. Chodzi o popołudniowe zatrzymanie autobusu elektrycznego w dzielnicy Piecki-Migowo. Jak wyjaśniają urzędnicy, przyczyną było włączenie się bezpieczników w wyniku błędu elektrycznego. Pojazd wymagał zresetowania układów elektrycznych.
W lepszej optymalizacji nowych autobusów ma wkrótce pomóc dwóch pracowników z fabryki MAN, którzy mają pojawić się w Gdańsku i pomóc pracownikom GAiT w lepszej konfiguracji oprogramowania nowych pojazdów.
Miejsca
Opinie (584) ponad 20 zablokowanych
-
2023-11-10 12:28
Zielone ideolo i szaleństwo UE oraz zielona presja na kupujących
Skutki zielonego ideolo i szaleństwa UE. Zasłyszałem gdzieś chyba słuszną opinię, że w Unii Europejskiej dominującą religią jest zielone ideolo. Autobusy to przyziemna konsekwencja zaczadzenia ideologicznego. Nie wiem tylko czemu kupujący wiedząc o złych opiniach technicznych wobec tego typu pojazdów brną w kupowanie tego szajsu a potem rozpaczają, że kupili złom.
- 19 0
-
2023-11-10 12:30
Ale jak to? Kary, na Niemca? (1)
- 22 1
-
2023-11-10 12:52
Spoko. Produkują w Polsce więc obetną pracownikom fabryki
- 2 0
-
2023-11-10 12:30
Czy producent skalkulował tak niskie kary w składanej ofercie?
Autobusy kosztowały miliony a kara wynosi 42 tysiące. Ciekawe czy zarząd chciałby mieć prywatne np. samochody które okazałyby się z "defektem".
- 15 0
-
2023-11-10 12:32
A kiedy
Kary dla urzędników ?
- 26 0
-
2023-11-10 12:33
Co to jest "błąd elektryczny"?
Elektrony popłynęły do "-" zamiast do "+"?
- 18 0
-
2023-11-10 12:37
Skoro autobus z Moreny wymagał resetu to dlaczego do dziś nie wyjechał na trasę?
Co z egzemparzem gdzie spuchły baterie?- 22 0
-
2023-11-10 12:38
Jestem zdroworozsądkowymeko. (1)
Ktoś zrobił niezły przekręt.
A Gdańszczanie zrobieni w "eko", po raz kolejny przez obecne władze miasta pójdą radośnie postawić krzyżyk na tych co robią ich w "eko".- 26 0
-
2023-11-12 11:38
Gdanszanie powinni jeździć autobusami na gaz z czterech liter ichnich wladz i swoich skoro tak wybierają
- 0 0
-
2023-11-10 12:41
Nie ma to jak stary poczciwy Ikarus!
- 14 1
-
2023-11-10 12:41
Dobrze, bardzo dobrze, lewactwo zaczyna samo siebie niszczyć durnymi pomysłami.
- 13 3
-
2023-11-10 12:45
A co da zapłacona kara? (1)
Co miasto zrobi z 42 tysiącami? Wynajmie autobusy od ZKM Gdynia? Jak zapłacona kara ma rozwiązać problem?
- 14 0
-
2023-11-10 17:27
Dadza Lisickiemu i Wiatrowi jako miesieczna premie
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.