• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne

Maciej Korolczuk
10 listopada 2023, godz. 11:00 
Opinie (584)
Najnowszy artykuł na ten temat Zygmunt Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku
Po zaledwie 3 tygodniach eksploatacji nowych autobusów elektrycznych GAiT nałożył na firmę MAN 42 tys. zł kar. Powodem są zbyt słabe baterie, które nie pozwalają pojazdom pokonywać dłuższych dystansów. Po zaledwie 3 tygodniach eksploatacji nowych autobusów elektrycznych GAiT nałożył na firmę MAN 42 tys. zł kar. Powodem są zbyt słabe baterie, które nie pozwalają pojazdom pokonywać dłuższych dystansów.

Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje nałożyła ponad 40 tys. zł kar na dostawcę nowych autobusów elektrycznych. Powodem jest "niedotrzymanie poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego" - informuje miasto. Stwierdzono 17 takich przypadków, a średni niedobór przejechanych kilometrów wyniósł 19 km.



Kupujesz produkt, z którego jesteś umiarkowanie zadowolony. Co robisz?

O problemach z nowymi autobusami elektrycznymi pisaliśmy w poniedziałek, 6 listopada.

Z informacji, jakie uzyskaliśmy, wynikało, że nowe pojazdy zamiast zapowiadanych 400 km są w stanie przejechać zaledwie 200-300 km na jednym ładowaniu.

Sceptycznie o nowych autobusach wypowiadają się także sami kierowcy. Jak mówią, pojazdy są ciężkie i choć mają sporo dodatkowych funkcji, to w warunkach liniowych sprawdzają się co najwyżej umiarkowanie.

Jeszcze w poniedziałek przedstawiciele spółki GAiT tłumaczyli, że wskazywany przez producenta i władze miasta zasięg 400 km to "zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych". A o takie w dużych miastach, takich jak Gdańsk, jest trudno.

Nowe autobusy nie tak wydajne, jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy Nowe autobusy nie tak wydajne, jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy

- Zasięg 400 km to zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych. Warunki drogowe, w tym natężenie ruchu wpisane w specyfikę dużych miast, funkcjonowanie elektronicznego wyposażenia, technika jazdy, chłodzenie wnętrza pojazdu w ciepłe dni, ogrzewanie w chłodne dni - to wszystko ma wpływ na zasięgi pojazdów elektrycznych - tłumaczyła nam Anna Dobrowolska, rzecznik spółki GAiT.
Jednocześnie GAiT potwierdził, że pokonywane dystanse przez nowe pojazdy są krótsze od zapowiadanych i przy włączonym ogrzewaniu wynoszą 200-300 km.

- Długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio ok. 250 km, tym samym nowe pojazdy są w stanie realizować zarówno tak zwane dodatki, czyli przejazdy realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego, jak zadania całodzienne - zastrzegała Dobrowolska, tłumacząc, że zjazdy techniczne związane są z trwającą konfiguracją systemu zasilania pojazdów.
- Za nami dopiero pierwsze trzy tygodnie użytkowania nowych pojazdów elektrycznych. To czas, w którym w praktyce wdrażamy się w ich obsługę, w tym także m.in. w zakresie ekonomicznej jazdy i systemu zasilania pojazdów. Trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie nowych pojazdów elektrycznych - mówiła.
Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł. Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł.

Pierwsze kary za słabe baterie



Już po publikacji artykułu z kilku niezależnych źródeł otrzymaliśmy informacje, że GAiT z nowych autobusów jest zadowolony zdecydowanie mniej, niż wynika to z oficjalnych przekazów. Pojawiły się nawet plotki mówiące o tym, że miejski przewoźnik zareklamuje nowe autobusy i zwróci je do producenta.

Miasto dementuje jednak te informacje, informując jednocześnie, że na wykonawcę umowy, z tytułu niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego, nałożono kary w wysokości 42,5 tys. zł.



- Gwarantowany zasięg minimalny to taki, który pojazd musi osiągnąć nawet w niekorzystnych warunkach drogowych czy pogodowych - mówi Paulina Chełmińska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - W przypadku autobusów standardowych to 256 km, a w przypadku przegubowych - 242. Są one zbieżne z długością zadań całodziennych w Gdańsku, które wynoszą średnio ok. 250 km.
Jak dodaje, wspomniane kary dotyczą 17 przypadków niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego. Średni poziom różnicy w tych przypadkach wyniósł 19 km.

- Wciąż trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie pojazdów - dodaje Chełmińska.

Dwóch pracowników MAN do pomocy



Miasto odniosło się też do zdjęcia zamieszczonego w naszym Raporcie. Chodzi o popołudniowe zatrzymanie autobusu elektrycznego w dzielnicy Piecki-Migowo. Jak wyjaśniają urzędnicy, przyczyną było włączenie się bezpieczników w wyniku błędu elektrycznego. Pojazd wymagał zresetowania układów elektrycznych.

W lepszej optymalizacji nowych autobusów ma wkrótce pomóc dwóch pracowników z fabryki MAN, którzy mają pojawić się w Gdańsku i pomóc pracownikom GAiT w lepszej konfiguracji oprogramowania nowych pojazdów.

Miejsca

Opinie (584) ponad 20 zablokowanych

  • (4)

    proszę latem chłodźcie minimalnie i tylko gdy trzeba i gdy okno nie wystarczy

    • 17 41

    • Spoko. tam steruje tym automat, chłodzi max 4stopnie poniżej temperatory otoczenia. Będzie piekarnik

      • 13 5

    • Widziały / albo nie /gały co brały.

      Tej kary miasto i tak nie wyegzekwuje. Byle jaka papuga w sądzie obali zarzuty.

      • 1 0

    • hararuś a ty dzisiaj nie pod kiecką szfaba?

      • 1 0

    • Jakby nie bylo to źle

      Za gorąco albo za zimno.

      • 0 0

  • Konfiguracja systemu ogrzewania, żeby uzyskać większy zasięg...

    Napiszcie wprost, że serwis wyłączy w tych Manach na zawsze ogrzewanie, klimę i radio kierowcy xd Wtedy może bedą miały obiecywany zasięg.

    • 17 0

  • acha czyli to cudo staje dęba na środku skrzyżowania i koniec. Musi przyjechać serwis i resetować.

    • 13 0

  • ktoś kto w ogóle dopuścił do komunikacji miejskiej autobusy elektryczne powinien siedzieć

    • 18 1

  • Zasięg po naładowaniu jaki pokazuje autobus to max 325km. Ale po przejechaniu 50km zostaje już tylko 150. Szybki wjazd pod górkę zjada baterie jak szalony. Aby dojechać do końca zmiany trzeba się wlec i liczyć na szczęście. Opóźnienia to norma.

    • 23 0

  • Zwrócić w ramach reklamacji, odzyskać pieniądze.

    Oddać pojazdy i zapomnieć.

    • 22 0

  • Prawie jak Mevo?

    • 15 0

  • Zjazdy techniczne (1)

    Co za ściema,zjazd bo mało bateri. Jak zwykle prawdy nie napiszą

    • 15 0

    • dokładnie tak. Zadanie na 230km, zasięg na bazie 300, a po 200km koniec baterii.

      • 4 0

  • W PRLu w Gdańsku powstało powiedzenie o tramwajach dzien pieszego pasazera aktualne do dzisiaj tak bardzo sa awaryjne

    tak jak obecnie dzien bez awarii tramwaju to dzien stracony. Okazuje sie ze teraz bedzie ono pasowało tez do autobusów elektrycznych :) takich mamy urzedników specjalistów w Gdańskiej najgorszej komunikacji w Polsce i dziwiia sie ze liczba starych aut w Gdańsku rosnie bo szybciej taniej bezawryjnie i wygodniej jest jechac wlasnycm straym nawet szrotem niz tramwajami ci elektrykami w Gdańsku !!W nagrode urzednici władz gdańska podniosa nam ceny na bilety i wszystkie koszty zycia w miescie!

    • 18 0

  • Lepiej siedzieć cicho bo dorzucą kolejne kamienie milowe

    • 18 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane