- 1 Przyjdź zobaczyć wodowanie z historycznej pochylni (58 opinii)
- 2 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (207 opinii)
- 3 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (88 opinii)
- 4 Barszcz Sosnowskiego kwitnie. Gdzie zgłosić? (79 opinii)
- 5 Chciał dać 700 zł łapówki drogówce (78 opinii)
- 6 Kumulacja prac na Jasieniu utrudni życie (75 opinii)
Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne
Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje nałożyła ponad 40 tys. zł kar na dostawcę nowych autobusów elektrycznych. Powodem jest "niedotrzymanie poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego" - informuje miasto. Stwierdzono 17 takich przypadków, a średni niedobór przejechanych kilometrów wyniósł 19 km.
Z informacji, jakie uzyskaliśmy, wynikało, że nowe pojazdy zamiast zapowiadanych 400 km są w stanie przejechać zaledwie 200-300 km na jednym ładowaniu.
Sceptycznie o nowych autobusach wypowiadają się także sami kierowcy. Jak mówią, pojazdy są ciężkie i choć mają sporo dodatkowych funkcji, to w warunkach liniowych sprawdzają się co najwyżej umiarkowanie.
Jeszcze w poniedziałek przedstawiciele spółki GAiT tłumaczyli, że wskazywany przez producenta i władze miasta zasięg 400 km to "zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych". A o takie w dużych miastach, takich jak Gdańsk, jest trudno.
Nowe autobusy nie tak wydajne, jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy
- Zasięg 400 km to zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych. Warunki drogowe, w tym natężenie ruchu wpisane w specyfikę dużych miast, funkcjonowanie elektronicznego wyposażenia, technika jazdy, chłodzenie wnętrza pojazdu w ciepłe dni, ogrzewanie w chłodne dni - to wszystko ma wpływ na zasięgi pojazdów elektrycznych - tłumaczyła nam Anna Dobrowolska, rzecznik spółki GAiT.
Jednocześnie GAiT potwierdził, że pokonywane dystanse przez nowe pojazdy są krótsze od zapowiadanych i przy włączonym ogrzewaniu wynoszą 200-300 km.
- Długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio ok. 250 km, tym samym nowe pojazdy są w stanie realizować zarówno tak zwane dodatki, czyli przejazdy realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego, jak zadania całodzienne - zastrzegała Dobrowolska, tłumacząc, że zjazdy techniczne związane są z trwającą konfiguracją systemu zasilania pojazdów.
- Za nami dopiero pierwsze trzy tygodnie użytkowania nowych pojazdów elektrycznych. To czas, w którym w praktyce wdrażamy się w ich obsługę, w tym także m.in. w zakresie ekonomicznej jazdy i systemu zasilania pojazdów. Trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie nowych pojazdów elektrycznych - mówiła.
Pierwsze kary za słabe baterie
Już po publikacji artykułu z kilku niezależnych źródeł otrzymaliśmy informacje, że GAiT z nowych autobusów jest zadowolony zdecydowanie mniej, niż wynika to z oficjalnych przekazów. Pojawiły się nawet plotki mówiące o tym, że miejski przewoźnik zareklamuje nowe autobusy i zwróci je do producenta.
Miasto dementuje jednak te informacje, informując jednocześnie, że na wykonawcę umowy, z tytułu niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego, nałożono kary w wysokości 42,5 tys. zł.
- Gwarantowany zasięg minimalny to taki, który pojazd musi osiągnąć nawet w niekorzystnych warunkach drogowych czy pogodowych - mówi Paulina Chełmińska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - W przypadku autobusów standardowych to 256 km, a w przypadku przegubowych - 242. Są one zbieżne z długością zadań całodziennych w Gdańsku, które wynoszą średnio ok. 250 km.
Jak dodaje, wspomniane kary dotyczą 17 przypadków niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego. Średni poziom różnicy w tych przypadkach wyniósł 19 km.
- Wciąż trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie pojazdów - dodaje Chełmińska.
Chyba zabrakło prądu (29 opinii)
Dwóch pracowników MAN do pomocy
Miasto odniosło się też do zdjęcia zamieszczonego w naszym Raporcie. Chodzi o popołudniowe zatrzymanie autobusu elektrycznego w dzielnicy Piecki-Migowo. Jak wyjaśniają urzędnicy, przyczyną było włączenie się bezpieczników w wyniku błędu elektrycznego. Pojazd wymagał zresetowania układów elektrycznych.
W lepszej optymalizacji nowych autobusów ma wkrótce pomóc dwóch pracowników z fabryki MAN, którzy mają pojawić się w Gdańsku i pomóc pracownikom GAiT w lepszej konfiguracji oprogramowania nowych pojazdów.
Miejsca
Opinie (584) ponad 20 zablokowanych
-
2023-11-10 11:53
Zakup za 62 miliony PLN
i kara 42 tys PLN
- 17 1
-
2023-11-10 11:56
Czołgi Pantera (1)
Czołgi Pantera (Panzerkampfwagen V Panther) na froncie wschodnim, od tego samego MANa, też były bardzo zawodne.
- 22 1
-
2023-11-12 21:21
Czołg
Może Niemcy zaproponują nam teraz elektryczne Leopardy?
- 0 0
-
2023-11-10 11:58
Kiedy Lisicki pojdzie siedziec za milionowe zlodziejstwa
- 25 1
-
2023-11-10 11:59
Coś czuję że będzie ciekawie jak przyjdzie kilka dni z mrozem :)
- 21 0
-
2023-11-10 12:00
100 km mniej zasięgu na autobusie, a oni liczą średnią...
I wychodzi im 19...?!?!? WTF??? Takie rzeczy tylko w Polsce...łatwo się marnuje Nasze pieniądze...
- 27 0
-
2023-11-10 12:00
zacząć od hybryd
Powinniśmy przez najbliższe 10 - 15 lat użytkować autobusy hybrydowe, które już dziś są dość sprawdzone technologicznie. Dopiero za kilkanaście lat, można zacząć eksperymenty z autubsami elektrycznymi lub wodorowymi, bo w przeciwnym razie to na sobie przeprowadzamy ten eksperyment.
- 26 0
-
2023-11-10 12:00
(12)
Nikt tych autobusów przed kupnem nie testował ? Kupili w ciemno ? GAiT, wygląda na zaskoczonych, że latem trzeba pojazd chłodzić, a zimą ogrzewać. Nie znali warunków drogowych, w jakich autobus miałby pracować ( miasto, wzgórza, korki, itp ) ?
Sprawdza się powiedzenie : że najgorszy sposób wydatkowania, to wydawanie cudzych pieniędzy, na cudze cele.- 259 10
-
2023-11-10 12:15
Znali (4)
W przetargu jest jasno napisane, ze deklarowany zasieg ma byc po trasach gdanskich w najgorszych warunkach. Do dostawcy nalezy sprawdzenie i zadeklarowanie ze tak jest. Jesli dostawca sklamal w ofercie, to bedzie placil kary, umowa zostanie rozwiazana, ostatecznie moze zostac wykluczony z dalszych przetargow.
- 24 3
-
2023-11-10 12:33
Warunki warunkami a rzeczywistość bywa inna można było kupić pod warunkiem np miesięcznej opcji testu 1 autobusu.
- 11 2
-
2023-11-10 12:36
Pytanie retoryczne (2)
Jak wybierasz auto dla siebie, to też wierzysz ślepo sprzedawcy, czy sprawdzasz go osobiście, w jaki stopniu będzie odpowiadał Twoim indywidualnym potrzebom ?
- 27 2
-
2023-11-10 13:06
(1)
Sprawdzasz ile faktycznie przejedzie na jednym baku?
- 5 10
-
2023-11-10 17:13
W przypadku wielomilionowej inwestycji, każdy parametr powinien być sprawdzony poprzez testy.
Byłoby to poza dyskusją, gdybyś miał pieniądze wyłożyć z własnej kieszeni.- 3 0
-
2023-11-10 12:30
zielona presja na kupujących (1)
Wywierana zielona presja na kupujących. Tylko elektryki, tylko elektryki, tylko elektryki. Taka mantra. A kto za to płaci? Pan płaci, Pani płaci ..... itd.
- 37 1
-
2023-11-10 14:05
Jakie to zielone, jak w Polsce prąd jest z węgla?
- 7 0
-
2023-11-10 12:54
Wystarczy teczuszka jak dla pawljaka za najdroższy gaz i już testy niepotrzebne!
Poza tym k t o z fachowców opiniował zakup, skoro przy korycie sami swoi nieudacznicy, poprzesuwani przez kolesi ze stołków, gdzie wcześniej zrujnowali sporo, oj sporo...
- 17 1
-
2023-11-10 13:18
(1)
Jak kupujesz samochód to wymagasz aby spełniał warunki określone przez producenta i zawarte w umowie. Próbna jazda może być ale decyduje to co jest zawarte w umowie.
- 3 1
-
2023-11-10 13:53
Jak kupujesz
To co to pytasz hej? czy samochód starczy paliwa miedzy twoim domem a miejscem X? nie MAN się będzie bronił że wszystko zalezy od temperatury wilgotności i stylu jazdy kierowcy udowodnią że dla rozpędzania na 20% mocy i prędkości vMax 35km/h zasięg jest taki jak deklarowany a taką średnią prędkość ma się w mieście Gdańsk i tyle. za całą procedurą odwoławczą zapłacimy my a miasto i tak przegra.
- 5 0
-
2023-11-10 14:45
Test jest nawet na YouTube. Jechał zimą z bazy Gryfa do Gdańska przez Żukowo i kierowca go chwalił (1)
Mówił że to najlepszy autobus elektryczny z jakim miał do czynienia.
- 2 1
-
2023-11-10 15:03
Mowisz
O tym idioc... który nawet pracę w bp tour chwalił? Później mówił zw to niepoważna firma. Wiarygodność tego pana jest równa 0%
- 2 0
-
2023-11-10 12:02
270 km
Przecież były testy tych autobusów w 2021r i już wtedy było wiadomo że zasięg jest do 270 km .
Mieliście o tym artykuł- 29 0
-
2023-11-10 12:05
myślałem, że optymalizacja oprogramowania to już w fabryce jest robiona (6)
kto tu z kogo robi jelenia? Fabryka wypuszcza produkt, który jest całkowicie niedopracowany, ale każe płacić normalną cenę? Skoro teraz baterie nie wytrzymują całego dnia, to za rok - 10 lat będzie tylko gorzej.
- 118 4
-
2023-11-10 12:19
(1)
Napisałeś to na komputerze z Windowsem?
- 0 11
-
2023-11-10 17:45
Co to ma do rzeczy? A moze z Linuxem albo
Na zx spectrum
- 2 0
-
2023-11-10 12:32
Ja bym nie winiła fabryki.
Podejrzewam, że warunki przetargu były źle opisane. Ciekawe czy uwzględniono ukształtowanie terenu?
- 1 7
-
2023-11-10 13:00
przecież ta "optymalizacja oprogramowania" to mydlenie oczu (1)
Praw fizyki nie oszuka się optymalizacją oprogramowania a te pojazdy po prostu mają zbyt małą pojemność akumulatorów wobec zużycia w czasie eksploatacji. Być może pod pojęciem "optymalizacji" mają na myśli jakieś ekstremalne zminimalizowanie wentylacji (chłodzenia lub ogrzewania) ale chyba i tak na razie ogrzewanie nie jest używane. Zresztą nawet jeśli udałoby się zmniejszyć zużycie o kilka procent to i tak jest to daleko od potrzeb oraz deklarowanych parametrów. Testy są wykonywane wg jakichś abstrakcyjnych teoretycznych procedur i potem można każdemu klientowi wciskać ten kit, że to są wartości średnie a później w życiu mogą się nieco rożnić od deklaracji. Dlatego rozpowszechniają się silniki 3 cylindrowe z turbo doładowaniem i daltego na przykłąd wymyślono systemy typu stop&start gdyż w ten sposób ukradziono kilka minut pracy silnika a więc w testach jakieś gramy złowrogiej emisji. To że niszczy to silnik oraz wymaga droższych rozruszników i akumulatorów mało kogo obchodzi bo najważniejsze, że samochody zmieściły się w kolejnej normie euro.
- 16 0
-
2023-11-12 10:58
optymalizacja oprogramowania pomoże - zwiększy zasięg nie naruszając praw fizyki
Akumulatory źle znoszą rozładowywanie do zera i ładowanie do pełna. Dlatego pojemność dostępna dla użytkownika jest mniejsza niż rzeczywista. Ile wyniesie "rezerwa" zależy od producenta - to jest parametr który można zmienić ale zmniejszenie rezerwy odbędzie się kosztem żywotności baterii.
- 0 0
-
2023-11-10 13:05
Ta kara to śmiech
Producent zapłaci, a miasto nie może drugi raz ukarać za to samo. Jak z zegarkami Nowaka.
- 8 0
-
2023-11-10 12:05
A zobaczycie jak te elektrośmieci będą pokonywały dystans jak przyjdą mrozy
- 25 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.