• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne

Maciej Korolczuk
10 listopada 2023, godz. 11:00 
Opinie (584)
Najnowszy artykuł na ten temat Zygmunt Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku
Po zaledwie 3 tygodniach eksploatacji nowych autobusów elektrycznych GAiT nałożył na firmę MAN 42 tys. zł kar. Powodem są zbyt słabe baterie, które nie pozwalają pojazdom pokonywać dłuższych dystansów. Po zaledwie 3 tygodniach eksploatacji nowych autobusów elektrycznych GAiT nałożył na firmę MAN 42 tys. zł kar. Powodem są zbyt słabe baterie, które nie pozwalają pojazdom pokonywać dłuższych dystansów.

Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje nałożyła ponad 40 tys. zł kar na dostawcę nowych autobusów elektrycznych. Powodem jest "niedotrzymanie poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego" - informuje miasto. Stwierdzono 17 takich przypadków, a średni niedobór przejechanych kilometrów wyniósł 19 km.



Kupujesz produkt, z którego jesteś umiarkowanie zadowolony. Co robisz?

O problemach z nowymi autobusami elektrycznymi pisaliśmy w poniedziałek, 6 listopada.

Z informacji, jakie uzyskaliśmy, wynikało, że nowe pojazdy zamiast zapowiadanych 400 km są w stanie przejechać zaledwie 200-300 km na jednym ładowaniu.

Sceptycznie o nowych autobusach wypowiadają się także sami kierowcy. Jak mówią, pojazdy są ciężkie i choć mają sporo dodatkowych funkcji, to w warunkach liniowych sprawdzają się co najwyżej umiarkowanie.

Jeszcze w poniedziałek przedstawiciele spółki GAiT tłumaczyli, że wskazywany przez producenta i władze miasta zasięg 400 km to "zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych". A o takie w dużych miastach, takich jak Gdańsk, jest trudno.

Nowe autobusy nie tak wydajne, jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy Nowe autobusy nie tak wydajne, jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy

- Zasięg 400 km to zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych. Warunki drogowe, w tym natężenie ruchu wpisane w specyfikę dużych miast, funkcjonowanie elektronicznego wyposażenia, technika jazdy, chłodzenie wnętrza pojazdu w ciepłe dni, ogrzewanie w chłodne dni - to wszystko ma wpływ na zasięgi pojazdów elektrycznych - tłumaczyła nam Anna Dobrowolska, rzecznik spółki GAiT.
Jednocześnie GAiT potwierdził, że pokonywane dystanse przez nowe pojazdy są krótsze od zapowiadanych i przy włączonym ogrzewaniu wynoszą 200-300 km.

- Długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio ok. 250 km, tym samym nowe pojazdy są w stanie realizować zarówno tak zwane dodatki, czyli przejazdy realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego, jak zadania całodzienne - zastrzegała Dobrowolska, tłumacząc, że zjazdy techniczne związane są z trwającą konfiguracją systemu zasilania pojazdów.
- Za nami dopiero pierwsze trzy tygodnie użytkowania nowych pojazdów elektrycznych. To czas, w którym w praktyce wdrażamy się w ich obsługę, w tym także m.in. w zakresie ekonomicznej jazdy i systemu zasilania pojazdów. Trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie nowych pojazdów elektrycznych - mówiła.
Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł. Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł.

Pierwsze kary za słabe baterie



Już po publikacji artykułu z kilku niezależnych źródeł otrzymaliśmy informacje, że GAiT z nowych autobusów jest zadowolony zdecydowanie mniej, niż wynika to z oficjalnych przekazów. Pojawiły się nawet plotki mówiące o tym, że miejski przewoźnik zareklamuje nowe autobusy i zwróci je do producenta.

Miasto dementuje jednak te informacje, informując jednocześnie, że na wykonawcę umowy, z tytułu niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego, nałożono kary w wysokości 42,5 tys. zł.



- Gwarantowany zasięg minimalny to taki, który pojazd musi osiągnąć nawet w niekorzystnych warunkach drogowych czy pogodowych - mówi Paulina Chełmińska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - W przypadku autobusów standardowych to 256 km, a w przypadku przegubowych - 242. Są one zbieżne z długością zadań całodziennych w Gdańsku, które wynoszą średnio ok. 250 km.
Jak dodaje, wspomniane kary dotyczą 17 przypadków niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego. Średni poziom różnicy w tych przypadkach wyniósł 19 km.

- Wciąż trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie pojazdów - dodaje Chełmińska.

Dwóch pracowników MAN do pomocy



Miasto odniosło się też do zdjęcia zamieszczonego w naszym Raporcie. Chodzi o popołudniowe zatrzymanie autobusu elektrycznego w dzielnicy Piecki-Migowo. Jak wyjaśniają urzędnicy, przyczyną było włączenie się bezpieczników w wyniku błędu elektrycznego. Pojazd wymagał zresetowania układów elektrycznych.

W lepszej optymalizacji nowych autobusów ma wkrótce pomóc dwóch pracowników z fabryki MAN, którzy mają pojawić się w Gdańsku i pomóc pracownikom GAiT w lepszej konfiguracji oprogramowania nowych pojazdów.

Miejsca

Opinie (584) ponad 20 zablokowanych

  • to własnie jest prawda o elektrykach

    oszustwo na masowa skale promowane przez media ( nie za darmo)

    • 15 0

  • W Forbes dzisiaj przeczytałem co innego (1)

    Autobusy jeżdżą ale 200 kilometrów i to bez włączonego ogrzewania. Był przypadek , że autobus podczas kursu nie dojechał do przystanku , rozładował się na środku drogi. Można o tym przeczytać obszerny artykuł w forbes.

    • 13 0

    • realne jest 220km, na płaskiej trasie bez korków trochę więcej. Ale kierowca musi jechać jak ślimak i ciągle na opóźnieniu

      • 7 0

  • Wiedza dotycząca napędu elektrycznego, w tym zwłaszcza dotycząca (1)

    samochodów elektrycznych, zwłaszcza autobusów, jest pełna i kompletna. Jednak kontrakty podpisują politycy, którzy specjalizują się w zwycięstwach wyborczych natomiast, z reguły, są ignorantami w zakresie wiedzy technicznej. Nikt nie bronił panu Lisieckiemu, innym członkom zarządu czy radzie nadzorczej GAIT-u. zasięgnąć wiedzy ekspertów (a tacy wciąż jeszcze w Polsce bywają). Jednak, jak widać, przeważyły względy pozamerytoryczne. Jakie, tego się nie dowiemy nigdy. Jedno jest pewne, kupowanie sprzętu komunikacyjnego tzw. bezemisyjnego, z uwagi na koszty zakupu, koszty eksploatacji, ogromną masę i bardzo ograniczoną żywotność baterii, których koszt wymiany na nowe jest kosmiczny, jest działaniem prowadzącym wprost do uśmiercania komunikacji miejskiej, której sprawne działanie jest jedyną sensowną drogą do minimalizacji emisji spalin. Widzą to p. Michal Jamroż (Wyborcza Trójmiasto) i p. Maciej Korolczuk (Trójmiasto) i piszą o tym fakcie tak często, jak to możliwe, ale ich głosy, będące de facto, głosem miejscowej społeczności, są ignorowane. Może ktoś wreszcie zapyta trójmiejskich decydentów, wprost i otwarcie, z jakiego powodu i w imię czyich interesów dążą za wszelką cenę do uśmiercenia komunikacji zbiorowej przez absurdalne, tak z ekonomicznego jak i technicznego punktu widzenia, działania wprost do tego prowadzące.
    I na koniec jeden niuans techniczny: 1 kg ropy zawiera tyle energii ile 50 kg baterii litowych.

    • 20 2

    • dokładnie

      Modne i trendy są elektryki to kupujemy elektryki mimo, że nie jeżdżą. Kto nam zabroni? Przecież te pojazdy spełniają europejskie normy. Niech żyje postęp. Kochamy UE. Co z tego, że zakupy to bubel, ale europejski.

      • 3 1

  • Osoba oddelegowana z Gdańskiego magistratu odpowiedzialna za kontrakt jaka dostała karę? Tez 42 tysiące?

    • 19 1

  • Szach i mat

    Ilu jest juz aresztowanych? Konfiskata rozszerzona zastosowana? Gdzie pieniazki? Skany umowy prosze

    • 16 1

  • 42 tys za niedotrzymanie

    Podstawowego parametru technicznego. Brawo.
    Przewał na publicznej kasie to nie kradzież to przetarg.

    • 17 1

  • Witamy

    w kolejnej super produkcji umysłu gdańskich urzędników. CBA i prokuratura będą miały co robić.

    • 15 1

  • Autobusy 40 mln a kqra 40 tys zl czyli 1% hahaha

    Dobry wał ?

    • 14 1

  • niemiec płakał jak sprzedawał.

    • 13 1

  • Mogli dać 4000zl

    Kara powinna wynosić minimum 1 mln zł. Kolejny wał :)

    • 15 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane