• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne

Maciej Korolczuk
10 listopada 2023, godz. 11:00 
Opinie (584)
Najnowszy artykuł na ten temat Zygmunt Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku
Po zaledwie 3 tygodniach eksploatacji nowych autobusów elektrycznych GAiT nałożył na firmę MAN 42 tys. zł kar. Powodem są zbyt słabe baterie, które nie pozwalają pojazdom pokonywać dłuższych dystansów. Po zaledwie 3 tygodniach eksploatacji nowych autobusów elektrycznych GAiT nałożył na firmę MAN 42 tys. zł kar. Powodem są zbyt słabe baterie, które nie pozwalają pojazdom pokonywać dłuższych dystansów.

Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje nałożyła ponad 40 tys. zł kar na dostawcę nowych autobusów elektrycznych. Powodem jest "niedotrzymanie poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego" - informuje miasto. Stwierdzono 17 takich przypadków, a średni niedobór przejechanych kilometrów wyniósł 19 km.



Kupujesz produkt, z którego jesteś umiarkowanie zadowolony. Co robisz?

O problemach z nowymi autobusami elektrycznymi pisaliśmy w poniedziałek, 6 listopada.

Z informacji, jakie uzyskaliśmy, wynikało, że nowe pojazdy zamiast zapowiadanych 400 km są w stanie przejechać zaledwie 200-300 km na jednym ładowaniu.

Sceptycznie o nowych autobusach wypowiadają się także sami kierowcy. Jak mówią, pojazdy są ciężkie i choć mają sporo dodatkowych funkcji, to w warunkach liniowych sprawdzają się co najwyżej umiarkowanie.

Jeszcze w poniedziałek przedstawiciele spółki GAiT tłumaczyli, że wskazywany przez producenta i władze miasta zasięg 400 km to "zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych". A o takie w dużych miastach, takich jak Gdańsk, jest trudno.

Nowe autobusy nie tak wydajne, jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy Nowe autobusy nie tak wydajne, jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy

- Zasięg 400 km to zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych. Warunki drogowe, w tym natężenie ruchu wpisane w specyfikę dużych miast, funkcjonowanie elektronicznego wyposażenia, technika jazdy, chłodzenie wnętrza pojazdu w ciepłe dni, ogrzewanie w chłodne dni - to wszystko ma wpływ na zasięgi pojazdów elektrycznych - tłumaczyła nam Anna Dobrowolska, rzecznik spółki GAiT.
Jednocześnie GAiT potwierdził, że pokonywane dystanse przez nowe pojazdy są krótsze od zapowiadanych i przy włączonym ogrzewaniu wynoszą 200-300 km.

- Długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio ok. 250 km, tym samym nowe pojazdy są w stanie realizować zarówno tak zwane dodatki, czyli przejazdy realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego, jak zadania całodzienne - zastrzegała Dobrowolska, tłumacząc, że zjazdy techniczne związane są z trwającą konfiguracją systemu zasilania pojazdów.
- Za nami dopiero pierwsze trzy tygodnie użytkowania nowych pojazdów elektrycznych. To czas, w którym w praktyce wdrażamy się w ich obsługę, w tym także m.in. w zakresie ekonomicznej jazdy i systemu zasilania pojazdów. Trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie nowych pojazdów elektrycznych - mówiła.
Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł. Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł.

Pierwsze kary za słabe baterie



Już po publikacji artykułu z kilku niezależnych źródeł otrzymaliśmy informacje, że GAiT z nowych autobusów jest zadowolony zdecydowanie mniej, niż wynika to z oficjalnych przekazów. Pojawiły się nawet plotki mówiące o tym, że miejski przewoźnik zareklamuje nowe autobusy i zwróci je do producenta.

Miasto dementuje jednak te informacje, informując jednocześnie, że na wykonawcę umowy, z tytułu niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego, nałożono kary w wysokości 42,5 tys. zł.



- Gwarantowany zasięg minimalny to taki, który pojazd musi osiągnąć nawet w niekorzystnych warunkach drogowych czy pogodowych - mówi Paulina Chełmińska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - W przypadku autobusów standardowych to 256 km, a w przypadku przegubowych - 242. Są one zbieżne z długością zadań całodziennych w Gdańsku, które wynoszą średnio ok. 250 km.
Jak dodaje, wspomniane kary dotyczą 17 przypadków niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego. Średni poziom różnicy w tych przypadkach wyniósł 19 km.

- Wciąż trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie pojazdów - dodaje Chełmińska.

Dwóch pracowników MAN do pomocy



Miasto odniosło się też do zdjęcia zamieszczonego w naszym Raporcie. Chodzi o popołudniowe zatrzymanie autobusu elektrycznego w dzielnicy Piecki-Migowo. Jak wyjaśniają urzędnicy, przyczyną było włączenie się bezpieczników w wyniku błędu elektrycznego. Pojazd wymagał zresetowania układów elektrycznych.

W lepszej optymalizacji nowych autobusów ma wkrótce pomóc dwóch pracowników z fabryki MAN, którzy mają pojawić się w Gdańsku i pomóc pracownikom GAiT w lepszej konfiguracji oprogramowania nowych pojazdów.

Miejsca

Opinie (584) ponad 20 zablokowanych

  • Brzmi dziwnie (1)

    Czy to dzieci z piaskownicy podejmowały decyzję o zakupie ?
    Gdzie wsparcie producenta w zakresie wdrożenia użytkownika ?
    Nie dali się wypożyczyć 2-3 egzemplarzy do testów ?
    42 tysiące monet kary brzmi jak żart w zestawieniu z uzasadnieniem oraz wartością kontraktu.

    • 11 0

    • ten autobus jechał w ramach testów na wszystkich liniach przed przetargiem chodzi oto dlaczego tego nie zauważyli urzednicy !

      • 0 0

  • Lodzoanin (2)

    A w Łodzi kupili polskie Solaris elektryczne połowę tańsze i robią po 400 kilometrów bez problemów. W Gdańsku musiały być Niemieckie pytanie dlaczego

    • 21 1

    • W Gdańsku Solaris dał cenę z kosmosu. Przetarg coś ci mówi?

      • 2 0

    • Solaris Hiszpanski, Man niemiecki produkowany w Polsce

      • 1 0

  • (1)

    A może, były przesłanki korupcyjne. Czy ktoś to sprawdził? W takiej sytuacji trzeba wszystko sprawdzić a nałożenie niskich kar może być śmieszne

    • 9 1

    • Już nikt nie sprawdzi bo likwidują CBA.

      • 1 1

  • Miłej zabawy

    W Gdańsku jak w filmie czy leci z nami pilot.

    • 16 0

  • Taniej było kupić rydwany na siano

    • 15 0

  • Mądrzy ludzie już dawno mówili, że ekologia to ściema dla maluczkich. Ekologia to interes dla możnych tego świata. Niedługo będziemy żyć w globalnej komsomolskiej wiosce.

    • 11 1

  • Można było

    Kupić w to miejsce dwa razy tyle diselków,a i stare graty wycofać.Czy tak trudno wziąć przykład z miast które już to przerabiały

    • 12 0

  • kontrakt na 170 mln, kara 40k, od której naturalnie można się odwołać.

    • 4 0

  • Uwaga Prosimy pasażerów planujących jazde elektrykami w Gdańsku o zaopatrzenie sie w cieple kurtki i koce bo z właczonym

    bo z włączonym ogrzewaniem autobus elektryczny moze nie dojechac do przystanku !! Ogrzewanie bedzie musiało byc wyłaczone bo autobus za szybko sie rozładowuje :) W lecie zalecamy przynoszenie do autobusów przenośne akumulatorowe wentylatorki osobiste bo klimatyzacją bedzie tez wyłaczona. Zezwoliliśmy tez na jazde z Lodami :) bo tak najłatwiej będzie sie schłodzić .
    Najnowszy komunikat GAiT

    • 12 0

  • Jak zwykle u komuchów, czyli dużo szumu podczas otwarcia, przyjęcia czegoś, a potem ustalanie usterek. To może PO ze swoją bandą oszustów, ale gdyby to było PiS już byłaby komisja śledcza. Dulkiewicz robi sobie z nas stado baranów, i jak widać tylko jej wyborcom może napluć w twarz, zabrać im pieniądze, zdeptać godność, a i tak oni zagłosują na ich oprawców. Co to za ludzie?

    • 17 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane