- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (158 opinii)
- 2 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (91 opinii)
- 3 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (258 opinii)
- 4 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (449 opinii)
- 5 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (90 opinii)
- 6 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (71 opinii)
Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne
Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje nałożyła ponad 40 tys. zł kar na dostawcę nowych autobusów elektrycznych. Powodem jest "niedotrzymanie poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego" - informuje miasto. Stwierdzono 17 takich przypadków, a średni niedobór przejechanych kilometrów wyniósł 19 km.
Z informacji, jakie uzyskaliśmy, wynikało, że nowe pojazdy zamiast zapowiadanych 400 km są w stanie przejechać zaledwie 200-300 km na jednym ładowaniu.
Sceptycznie o nowych autobusach wypowiadają się także sami kierowcy. Jak mówią, pojazdy są ciężkie i choć mają sporo dodatkowych funkcji, to w warunkach liniowych sprawdzają się co najwyżej umiarkowanie.
Jeszcze w poniedziałek przedstawiciele spółki GAiT tłumaczyli, że wskazywany przez producenta i władze miasta zasięg 400 km to "zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych". A o takie w dużych miastach, takich jak Gdańsk, jest trudno.
![Nowe autobusy nie tak wydajne, jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3580/150x100/3580535__kr.webp)
- Zasięg 400 km to zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych. Warunki drogowe, w tym natężenie ruchu wpisane w specyfikę dużych miast, funkcjonowanie elektronicznego wyposażenia, technika jazdy, chłodzenie wnętrza pojazdu w ciepłe dni, ogrzewanie w chłodne dni - to wszystko ma wpływ na zasięgi pojazdów elektrycznych - tłumaczyła nam Anna Dobrowolska, rzecznik spółki GAiT.
Jednocześnie GAiT potwierdził, że pokonywane dystanse przez nowe pojazdy są krótsze od zapowiadanych i przy włączonym ogrzewaniu wynoszą 200-300 km.
- Długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio ok. 250 km, tym samym nowe pojazdy są w stanie realizować zarówno tak zwane dodatki, czyli przejazdy realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego, jak zadania całodzienne - zastrzegała Dobrowolska, tłumacząc, że zjazdy techniczne związane są z trwającą konfiguracją systemu zasilania pojazdów.
- Za nami dopiero pierwsze trzy tygodnie użytkowania nowych pojazdów elektrycznych. To czas, w którym w praktyce wdrażamy się w ich obsługę, w tym także m.in. w zakresie ekonomicznej jazdy i systemu zasilania pojazdów. Trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie nowych pojazdów elektrycznych - mówiła.
Pierwsze kary za słabe baterie
Już po publikacji artykułu z kilku niezależnych źródeł otrzymaliśmy informacje, że GAiT z nowych autobusów jest zadowolony zdecydowanie mniej, niż wynika to z oficjalnych przekazów. Pojawiły się nawet plotki mówiące o tym, że miejski przewoźnik zareklamuje nowe autobusy i zwróci je do producenta.
Miasto dementuje jednak te informacje, informując jednocześnie, że na wykonawcę umowy, z tytułu niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego, nałożono kary w wysokości 42,5 tys. zł.
- Gwarantowany zasięg minimalny to taki, który pojazd musi osiągnąć nawet w niekorzystnych warunkach drogowych czy pogodowych - mówi Paulina Chełmińska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - W przypadku autobusów standardowych to 256 km, a w przypadku przegubowych - 242. Są one zbieżne z długością zadań całodziennych w Gdańsku, które wynoszą średnio ok. 250 km.
Jak dodaje, wspomniane kary dotyczą 17 przypadków niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego. Średni poziom różnicy w tych przypadkach wyniósł 19 km.
- Wciąż trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie pojazdów - dodaje Chełmińska.
Chyba zabrakło prądu (29 opinii)
Dwóch pracowników MAN do pomocy
Miasto odniosło się też do zdjęcia zamieszczonego w naszym Raporcie. Chodzi o popołudniowe zatrzymanie autobusu elektrycznego w dzielnicy Piecki-Migowo. Jak wyjaśniają urzędnicy, przyczyną było włączenie się bezpieczników w wyniku błędu elektrycznego. Pojazd wymagał zresetowania układów elektrycznych.
W lepszej optymalizacji nowych autobusów ma wkrótce pomóc dwóch pracowników z fabryki MAN, którzy mają pojawić się w Gdańsku i pomóc pracownikom GAiT w lepszej konfiguracji oprogramowania nowych pojazdów.
Miejsca
Opinie (584) ponad 20 zablokowanych
-
2023-11-10 14:57
Brzmi dziwnie (1)
Czy to dzieci z piaskownicy podejmowały decyzję o zakupie ?
Gdzie wsparcie producenta w zakresie wdrożenia użytkownika ?
Nie dali się wypożyczyć 2-3 egzemplarzy do testów ?
42 tysiące monet kary brzmi jak żart w zestawieniu z uzasadnieniem oraz wartością kontraktu.- 11 0
-
2023-11-10 15:21
ten autobus jechał w ramach testów na wszystkich liniach przed przetargiem chodzi oto dlaczego tego nie zauważyli urzednicy !
- 0 0
-
2023-11-10 14:58
Lodzoanin (2)
A w Łodzi kupili polskie Solaris elektryczne połowę tańsze i robią po 400 kilometrów bez problemów. W Gdańsku musiały być Niemieckie pytanie dlaczego
- 21 1
-
2023-11-10 15:35
W Gdańsku Solaris dał cenę z kosmosu. Przetarg coś ci mówi?
- 2 0
-
2023-11-10 16:57
Solaris Hiszpanski, Man niemiecki produkowany w Polsce
- 1 0
-
2023-11-10 15:09
(1)
A może, były przesłanki korupcyjne. Czy ktoś to sprawdził? W takiej sytuacji trzeba wszystko sprawdzić a nałożenie niskich kar może być śmieszne
- 9 1
-
2023-11-11 07:38
Już nikt nie sprawdzi bo likwidują CBA.
- 1 1
-
2023-11-10 15:10
Miłej zabawy
W Gdańsku jak w filmie czy leci z nami pilot.
- 16 0
-
2023-11-10 15:11
Taniej było kupić rydwany na siano
- 15 0
-
2023-11-10 15:17
Mądrzy ludzie już dawno mówili, że ekologia to ściema dla maluczkich. Ekologia to interes dla możnych tego świata. Niedługo będziemy żyć w globalnej komsomolskiej wiosce.
- 11 1
-
2023-11-10 15:17
Można było
Kupić w to miejsce dwa razy tyle diselków,a i stare graty wycofać.Czy tak trudno wziąć przykład z miast które już to przerabiały
- 12 0
-
2023-11-10 15:19
kontrakt na 170 mln, kara 40k, od której naturalnie można się odwołać.
- 4 0
-
2023-11-10 15:27
Uwaga Prosimy pasażerów planujących jazde elektrykami w Gdańsku o zaopatrzenie sie w cieple kurtki i koce bo z właczonym
bo z włączonym ogrzewaniem autobus elektryczny moze nie dojechac do przystanku !! Ogrzewanie bedzie musiało byc wyłaczone bo autobus za szybko sie rozładowuje :) W lecie zalecamy przynoszenie do autobusów przenośne akumulatorowe wentylatorki osobiste bo klimatyzacją bedzie tez wyłaczona. Zezwoliliśmy tez na jazde z Lodami :) bo tak najłatwiej będzie sie schłodzić .
Najnowszy komunikat GAiT- 12 0
-
2023-11-10 15:30
Jak zwykle u komuchów, czyli dużo szumu podczas otwarcia, przyjęcia czegoś, a potem ustalanie usterek. To może PO ze swoją bandą oszustów, ale gdyby to było PiS już byłaby komisja śledcza. Dulkiewicz robi sobie z nas stado baranów, i jak widać tylko jej wyborcom może napluć w twarz, zabrać im pieniądze, zdeptać godność, a i tak oni zagłosują na ich oprawców. Co to za ludzie?
- 17 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.