• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pisma od urzędników będą w końcu zrozumiałe?

Michał Sielski
29 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (127)
Po szkoleniach pisma urzędników mają być proste i zrozumiałe dla każdego. Po szkoleniach pisma urzędników mają być proste i zrozumiałe dla każdego.

"Zgodnie z ustawą z dnia... oraz w nawiązaniu do uchwały Rady Miasta numer... a także w oparciu o zarządzenie prezydenta stwierdza się, że termin zawity w postępowaniu administracyjnym, wszczętym zgodnie z rozporządzeniem ministra..." - kto czytał urzędowe pisma, ten wie, że często jest to droga przez mękę nawet dla zaprawionych w bojach prawników. Ale ma być znacznie łatwiej i prościej. Urzędnicy Zarządu Dróg i Zieleni z Gdyni właśnie przeszli szkolenie z używania... prostego języka.



Dostałeś/aś kiedyś urzędowe pismo, które było nie do końca zrozumiałe?

Dwudniowe szkolenia składały się z części teoretycznej i praktycznej. Przeprowadziła je Pracownia Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego, która opracowała "standard prostego języka polskiego".

Szkolenie prowadził dr hab. Tomasz Piekot, językoznawca i komunikolog, trener komunikacji oraz nauczyciel akademicki.



- Opracowaliśmy metodę redagowania prostego pisma urzędowego, która jest oparta na wieloletnich analizach i badaniach tekstów. Testowaliśmy ją z wieloma urzędami (np. ZUS, KAS). Do tekstu wprowadzamy cztery strategie: zachowania wartości prawnej i merytorycznej, uporządkowania struktury i wizualnej warstwy tekstu, poprawy przystępności gramatycznej oraz wzmocnienia relacji z czytelnikiem - wyjaśnia dr Tomasz Piekot.
Na razie szkolenie przeszli ci pracownicy ZDiZ, którzy mają największy kontakt z mieszkańcami.

- To jedynie pierwszy etap wdrażanych zmian. Ostatecznie chcemy, aby cała jednostka stosowała wypracowane zasady - mówi Michał Felon, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
W najbliższych miesiącach Pracownia Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego będzie analizować pisma wysyłane przez pracowników ZDiZ i wskazywać to, co można w nich jeszcze poprawić. Celem strategicznym jest to, by były proste, przejrzyste i zrozumiałe dla każdego. Czas na ewentualne wyjaśnienia zaoszczędzą wtedy zarówno mieszkańcy, jak i urzędnicy.

Miejsca

Opinie (127) ponad 10 zablokowanych

  • Niech używają ChatGPT

    On potrafi pisać bardziej zrozumiale niż urzędnicy.

    • 5 2

  • I jeszcze jak podaja kwoty

    Np, jakiegos swiadczenia, to mogliby na poczatku lub koncu, wytluszczonym drukiem napisac: do wyplaty na konto tyle i tyle. A nie milion wyliczen przez 3 strony, na koncu 4 kwoty i wybierz se ktoras.

    • 3 1

  • postepy w AI wyeliminuja problem szybciej - wypobrazmy sobie cala organizacje kraju (2)

    urzedow, emerytur i innych stalych kosztow kraju w aplikacji telefonu - i to juz za kilka lat. Urzednik to bedzie aplikacja w smarfonie tak jak bakowa aplikacja czy budzik.

    • 5 3

    • To powinno tak działać nawet bez AI. Prawo powinno być na tyle proste że każdy przedszkolak powinien je ogarniać. W końcu jeśli nieznajomość prawa nie zwalnia z jego przestrzegania, to każdy powinien być w stanie je znać, a prawnicy i urzędnicy nie powinni być potrzebni. Niestety rząd komplikuje prawo jak tylko może, a nieścisłości dają urzędnikom pole do własnej interpretacji, czyli władzę.

      • 3 1

    • Nie wieŻę ! Musi być oN obrzezany , czymać straż i obowiązek nad maluczkimi Gojami . Teraz Tak jest ale Cicho sza ?

      • 0 0

  • Dwudniowe szkolenie nad jednym przygotowanym wzorem pisma - dobry sposób na wyciąganie kasy podatników

    • 10 2

  • ZDiZ w Gdyni powinien przejsc szkolenia z organizacji ruchu

    Bo to co robia z drogami to cyrk.

    Marunio tez musi poleciec no zrobil bajzel kompletny.

    • 4 0

  • Znowu zaczynają się tematy zastępcze (1)

    Skomplikowany język urzędniczy to był modny problem za czasów rządów pani Kopacz. Może zamiast szkoleń z prostego języka fachowcy zajęliby się łataniem kraterów na drogach osiedlowych?

    • 8 3

    • Niestety daliście ciała , POgonili wasze złodziejskie pyski .

      • 0 0

  • Prosty, zrozumiały język? Dobry krok w dobrą stronę. (1)

    Gdyby tak jeszcze urzędnicy zeszli czasami na ziemię i pochylili się nad prostymi sprawami zwykłych ludzi. Wówczas taki urząd można by nazwać przyjaznym. Ech.... rozmarzyłem się trochę.....

    • 6 0

    • Wybacz, ale podetrzeć sobie zadek obywatel powinien sobie sam.

      • 0 0

  • hmmm (1)

    najpierw to powinny być szkolenia z posługiwania się językiem polskim, bo tu są braki:(

    • 5 1

    • Może przyjmujcie ludzi po maturze , lub studiach ?

      • 0 0

  • No rzeczywiście jakie to proste: (2)

    "Szkolenie prowadził dr hab. Tomasz Piekot, językoznawca i komunikolog, trener komunikacji."
    Kiedyś dzieci uczono w szkołach pisania i czytania, żeby potrafiły się komunikować. Dzisiaj potrzebny jest specjalista, żeby dwoje ludzi potrafiło się zrozumieć.
    Kiedyś rodzice wychowywali dzieci, żeby potrafiły znaleźć sobie cel w życiu i odnaleźć się w społeczeństwie. Dzisiaj bez armii psychologów, psychoterapeutów, trenerów ani rusz.
    Co poszło nie tak?
    P.S. Komunikolog - jak to cudnie brzmi. I to z habilitacją.

    • 14 3

    • bo trener komunikacji nie weźmie 500PLN ale 10.000 za wykład

      • 1 0

    • Bez Kolesi i Mejzów , to pójdzie takowy z torbami . Dzielimy się zyskami .

      • 0 0

  • Słyszę o tym od dawna

    Przynajmniej od 2 lat słyszę o wprowadzaniu prostego języka w urzędach i do tej pory nigdy nie miałem przyjemności spotkać się z pismem napisanym w przystępny sposób.
    Czy można napisać w przystępny sposób pismo? Można, ale trzeba uważać, bo łatwo o niedomówienia, a przywołując ustawy, masz tylek chroniony. Dlatego nie dziwię się urzędnikom, że tak konstruują pisma, szczególnie, że szablony wypracowane przez przodków i prawników.
    Jedynym rozwiązaniem jest podzielić pismo na cześć formalną i tą do chłopa. Czyli najpierw litanię z kodeksu postępowania, a potem interpretacja np. Tak, należy Ci się odszkodowanie.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane