- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (229 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (89 opinii)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (93 opinie)
- 4 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (89 opinii)
- 5 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (531 opinii)
- 6 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (336 opinii)
Pisma od urzędników będą w końcu zrozumiałe?
"Zgodnie z ustawą z dnia... oraz w nawiązaniu do uchwały Rady Miasta numer... a także w oparciu o zarządzenie prezydenta stwierdza się, że termin zawity w postępowaniu administracyjnym, wszczętym zgodnie z rozporządzeniem ministra..." - kto czytał urzędowe pisma, ten wie, że często jest to droga przez mękę nawet dla zaprawionych w bojach prawników. Ale ma być znacznie łatwiej i prościej. Urzędnicy Zarządu Dróg i Zieleni z Gdyni właśnie przeszli szkolenie z używania... prostego języka.
Szkolenie prowadził dr hab. Tomasz Piekot, językoznawca i komunikolog, trener komunikacji oraz nauczyciel akademicki.
- Opracowaliśmy metodę redagowania prostego pisma urzędowego, która jest oparta na wieloletnich analizach i badaniach tekstów. Testowaliśmy ją z wieloma urzędami (np. ZUS, KAS). Do tekstu wprowadzamy cztery strategie: zachowania wartości prawnej i merytorycznej, uporządkowania struktury i wizualnej warstwy tekstu, poprawy przystępności gramatycznej oraz wzmocnienia relacji z czytelnikiem - wyjaśnia dr Tomasz Piekot.
Na razie szkolenie przeszli ci pracownicy ZDiZ, którzy mają największy kontakt z mieszkańcami.
- To jedynie pierwszy etap wdrażanych zmian. Ostatecznie chcemy, aby cała jednostka stosowała wypracowane zasady - mówi Michał Felon, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
W najbliższych miesiącach Pracownia Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego będzie analizować pisma wysyłane przez pracowników ZDiZ i wskazywać to, co można w nich jeszcze poprawić. Celem strategicznym jest to, by były proste, przejrzyste i zrozumiałe dla każdego. Czas na ewentualne wyjaśnienia zaoszczędzą wtedy zarówno mieszkańcy, jak i urzędnicy.
Miejsca
Opinie (127) ponad 10 zablokowanych
-
2023-12-29 08:43
Niech używają ChatGPT
On potrafi pisać bardziej zrozumiale niż urzędnicy.
- 5 2
-
2023-12-29 08:45
I jeszcze jak podaja kwoty
Np, jakiegos swiadczenia, to mogliby na poczatku lub koncu, wytluszczonym drukiem napisac: do wyplaty na konto tyle i tyle. A nie milion wyliczen przez 3 strony, na koncu 4 kwoty i wybierz se ktoras.
- 3 1
-
2023-12-29 08:45
postepy w AI wyeliminuja problem szybciej - wypobrazmy sobie cala organizacje kraju (2)
urzedow, emerytur i innych stalych kosztow kraju w aplikacji telefonu - i to juz za kilka lat. Urzednik to bedzie aplikacja w smarfonie tak jak bakowa aplikacja czy budzik.
- 5 3
-
2023-12-29 11:32
To powinno tak działać nawet bez AI. Prawo powinno być na tyle proste że każdy przedszkolak powinien je ogarniać. W końcu jeśli nieznajomość prawa nie zwalnia z jego przestrzegania, to każdy powinien być w stanie je znać, a prawnicy i urzędnicy nie powinni być potrzebni. Niestety rząd komplikuje prawo jak tylko może, a nieścisłości dają urzędnikom pole do własnej interpretacji, czyli władzę.
- 3 1
-
2023-12-30 09:11
Nie wieŻę ! Musi być oN obrzezany , czymać straż i obowiązek nad maluczkimi Gojami . Teraz Tak jest ale Cicho sza ?
- 0 0
-
2023-12-29 08:49
Dwudniowe szkolenie nad jednym przygotowanym wzorem pisma - dobry sposób na wyciąganie kasy podatników
- 10 2
-
2023-12-29 08:58
ZDiZ w Gdyni powinien przejsc szkolenia z organizacji ruchu
Bo to co robia z drogami to cyrk.
Marunio tez musi poleciec no zrobil bajzel kompletny.- 4 0
-
2023-12-29 09:37
Znowu zaczynają się tematy zastępcze (1)
Skomplikowany język urzędniczy to był modny problem za czasów rządów pani Kopacz. Może zamiast szkoleń z prostego języka fachowcy zajęliby się łataniem kraterów na drogach osiedlowych?
- 8 3
-
2023-12-30 09:13
Niestety daliście ciała , POgonili wasze złodziejskie pyski .
- 0 0
-
2023-12-29 09:46
Prosty, zrozumiały język? Dobry krok w dobrą stronę. (1)
Gdyby tak jeszcze urzędnicy zeszli czasami na ziemię i pochylili się nad prostymi sprawami zwykłych ludzi. Wówczas taki urząd można by nazwać przyjaznym. Ech.... rozmarzyłem się trochę.....
- 6 0
-
2023-12-29 16:40
Wybacz, ale podetrzeć sobie zadek obywatel powinien sobie sam.
- 0 0
-
2023-12-29 09:46
hmmm (1)
najpierw to powinny być szkolenia z posługiwania się językiem polskim, bo tu są braki:(
- 5 1
-
2023-12-30 09:14
Może przyjmujcie ludzi po maturze , lub studiach ?
- 0 0
-
2023-12-29 09:55
No rzeczywiście jakie to proste: (2)
"Szkolenie prowadził dr hab. Tomasz Piekot, językoznawca i komunikolog, trener komunikacji."
Kiedyś dzieci uczono w szkołach pisania i czytania, żeby potrafiły się komunikować. Dzisiaj potrzebny jest specjalista, żeby dwoje ludzi potrafiło się zrozumieć.
Kiedyś rodzice wychowywali dzieci, żeby potrafiły znaleźć sobie cel w życiu i odnaleźć się w społeczeństwie. Dzisiaj bez armii psychologów, psychoterapeutów, trenerów ani rusz.
Co poszło nie tak?
P.S. Komunikolog - jak to cudnie brzmi. I to z habilitacją.- 14 3
-
2023-12-29 10:21
bo trener komunikacji nie weźmie 500PLN ale 10.000 za wykład
- 1 0
-
2023-12-30 09:15
Bez Kolesi i Mejzów , to pójdzie takowy z torbami . Dzielimy się zyskami .
- 0 0
-
2023-12-29 10:03
Słyszę o tym od dawna
Przynajmniej od 2 lat słyszę o wprowadzaniu prostego języka w urzędach i do tej pory nigdy nie miałem przyjemności spotkać się z pismem napisanym w przystępny sposób.
Czy można napisać w przystępny sposób pismo? Można, ale trzeba uważać, bo łatwo o niedomówienia, a przywołując ustawy, masz tylek chroniony. Dlatego nie dziwię się urzędnikom, że tak konstruują pisma, szczególnie, że szablony wypracowane przez przodków i prawników.
Jedynym rozwiązaniem jest podzielić pismo na cześć formalną i tą do chłopa. Czyli najpierw litanię z kodeksu postępowania, a potem interpretacja np. Tak, należy Ci się odszkodowanie.- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.