- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (227 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (89 opinii)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (93 opinie)
- 4 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (89 opinii)
- 5 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (531 opinii)
- 6 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (336 opinii)
Pisma od urzędników będą w końcu zrozumiałe?
"Zgodnie z ustawą z dnia... oraz w nawiązaniu do uchwały Rady Miasta numer... a także w oparciu o zarządzenie prezydenta stwierdza się, że termin zawity w postępowaniu administracyjnym, wszczętym zgodnie z rozporządzeniem ministra..." - kto czytał urzędowe pisma, ten wie, że często jest to droga przez mękę nawet dla zaprawionych w bojach prawników. Ale ma być znacznie łatwiej i prościej. Urzędnicy Zarządu Dróg i Zieleni z Gdyni właśnie przeszli szkolenie z używania... prostego języka.
Szkolenie prowadził dr hab. Tomasz Piekot, językoznawca i komunikolog, trener komunikacji oraz nauczyciel akademicki.
- Opracowaliśmy metodę redagowania prostego pisma urzędowego, która jest oparta na wieloletnich analizach i badaniach tekstów. Testowaliśmy ją z wieloma urzędami (np. ZUS, KAS). Do tekstu wprowadzamy cztery strategie: zachowania wartości prawnej i merytorycznej, uporządkowania struktury i wizualnej warstwy tekstu, poprawy przystępności gramatycznej oraz wzmocnienia relacji z czytelnikiem - wyjaśnia dr Tomasz Piekot.
Na razie szkolenie przeszli ci pracownicy ZDiZ, którzy mają największy kontakt z mieszkańcami.
- To jedynie pierwszy etap wdrażanych zmian. Ostatecznie chcemy, aby cała jednostka stosowała wypracowane zasady - mówi Michał Felon, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
W najbliższych miesiącach Pracownia Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego będzie analizować pisma wysyłane przez pracowników ZDiZ i wskazywać to, co można w nich jeszcze poprawić. Celem strategicznym jest to, by były proste, przejrzyste i zrozumiałe dla każdego. Czas na ewentualne wyjaśnienia zaoszczędzą wtedy zarówno mieszkańcy, jak i urzędnicy.
Miejsca
Opinie (127) ponad 10 zablokowanych
-
2023-12-29 10:11
zawsze były zrozumiałe
no chyba że ktoś jest i**otą i nie rozumiał
- 5 9
-
2023-12-29 10:18
Oczywiście by napisać zrozumiałe zdanie potrzeba szkolenia przez trenera (1)
za grube dziesiątki tysięcy
Brawo wy!- 7 1
-
2023-12-29 10:22
Można oczywiście napisać okólnik z wytycznymi, ale to zbyt proste... no i nic nie kosztuje.
- 1 0
-
2023-12-29 10:37
A gdzie szkolenia z EZD?
Wymyślają szkolenia, a z tego co naprawdę potrzebne jest niewiele (lub wcale).
- 2 1
-
2023-12-29 10:39
Czy (2)
Od nowego roku urzędy będą czynne w sobotę
- 2 3
-
2023-12-29 11:26
? (1)
a czemu miałby być?
- 1 0
-
2023-12-29 11:58
Urząd jest dla obywatela
Dlatego wszystkie urzędy powinny być czynne w soboty i w niedziele, tak jak wszystkie sklepy.
- 1 3
-
2023-12-29 10:46
Juz Slowacki, koles chwacki szydzil z jezykowych brakow u prostych pismakow
"Chodzi mi o to, aby język giętki
Powiedział wszystko, co pomyśli głowa:" No, chocby lba polowa.- 5 0
-
2023-12-29 11:29
(7)
Cóż z tego ze treść pisma będzie prawidłowa pod względem formalnym i merytorycznym ale nie rozwiąże problemu , z którym zainteresowany zwraca się do urzędu ? Zainteresowany oczekuje od urzędników pomocy w rozwiązaniu sprawy a nie tylko odpowiedzi często omijającej zasadniczy temat.
- 47 7
-
2023-12-29 11:55
ale przynajmniej petent zrozumie dlaczego nie można rozwiązać jego problemu
albo się dowie, co trzeba zrobić żeby doprowadzić sprawę do końca.
- 1 2
-
2023-12-29 14:24
Problem jest głębszy (3)
W Urzędach są zatrudnieni ludzie którzy nie potrafią sklecić kilku zdań. Przykład to pracownicy Urzędu Miasta w Gdańsku gdzie są przyjmowani ludzie z wykształceniem średnim i tacy ludzie mają ogranizować życie całemu miastu oraz interpretować bierzące przepisy
- 2 4
-
2023-12-29 16:37
Podobno wszyscy Polacy to ludzie piśmienni, (1)
więc nie oczekuj że urzędnik będzie za kogoś pisał pisma. Od tego są doradcy.
- 1 0
-
2023-12-30 08:47
+ asystenci doradców oraz osoby wspomagające , jak w TS u Julki przenajgłupszej !
- 0 0
-
2023-12-30 08:39
Wiesz, jak się pisze o kimś, że nie potrafi sklecić kilku zdań,
to wypadałoby samemu posługiwać się poprawną polszczyzną i nie robić błędów.
- 0 0
-
2023-12-29 16:36
Urzędnik nie jest od doradztwa, takie usługi to nie są tanie rzeczy.
A poza tym, "Zainteresowany" coś skopie, a potem będzie oskarżał urzędników że mu źle doradzali.
- 4 1
-
2023-12-31 00:35
Urzędnik nie jest od pomagania petentowi w załatwieniu jego sprawy
Tylko od stosowania prawa. Jeśli ktoś się zgłasza z czyms co w tych przepisach się nie mieści to co ma tu urzędnik
- 0 0
-
2023-12-29 11:49
Może Gdynia nauczy Gdańsk .
Bo w Gdańsku to co urzędy wypisują do ludzi to na prawdę z tłumaczem, słownikiem i sztuczną inteligencją trzeba rozszyfrowywać. W Gdańsku drmg, zdiZ itd to twory niezrozumiałej wciąż mowy.
To inny wymiar, to zupełnie inne myślenie niż mieszkańców .- 3 1
-
2023-12-29 12:24
Notariusze
Notariusze pilnie na takie szkolenia. Ich dokumenty to zarzynanie języka polskiego.
- 2 0
-
2023-12-29 12:43
Czy pan doktor wytłumaczy co misł na mysli (1)
Opracowaliśmy metodę redagowania prostego pisma urzędowego, która jest oparta na wieloletnich analizach i badaniach tekstów. Testowaliśmy ją z wieloma urzędami (np. zus, kas). Do tekstu wprowadzamy cztery strategie: zachowania wartości prawnej i merytorycznej, uporządkowania struktury i wizualnej warstwy tekstu, poprawy przystępności gramatycznej oraz wzmocnienia relacji z czytelnikiem - wyjaśnia dr Tomasz Piekot.
Czytaj więcej na: https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Pisma-od-urzednikow-beda-w-koncu-zrozumiale-n185090.html- 2 1
-
2023-12-29 16:34
A dokładniej, którego fragmentu nie zrzumiałeś/aś?
- 2 1
-
2023-12-29 12:59
a przecież wystarczy przeczytać pismo petenta
ludzie piszą często prostym zrozumiałym językiem,
urzędnicy, by nie zawrzeć w piśmie deklaracji, po prostu "kręcą ", używają często słów których sami nie rozumieją,nazywają bezsensownych argumentów- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.