- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (226 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (88 opinii)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (93 opinie)
- 4 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (89 opinii)
- 5 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (531 opinii)
- 6 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (336 opinii)
Pisma od urzędników będą w końcu zrozumiałe?
29 grudnia 2023, godz. 07:00
"Zgodnie z ustawą z dnia... oraz w nawiązaniu do uchwały Rady Miasta numer... a także w oparciu o zarządzenie prezydenta stwierdza się, że termin zawity w postępowaniu administracyjnym, wszczętym zgodnie z rozporządzeniem ministra..." - kto czytał urzędowe pisma, ten wie, że często jest to droga przez mękę nawet dla zaprawionych w bojach prawników. Ale ma być znacznie łatwiej i prościej. Urzędnicy Zarządu Dróg i Zieleni z Gdyni właśnie przeszli szkolenie z używania... prostego języka.
Szkolenie prowadził dr hab. Tomasz Piekot, językoznawca i komunikolog, trener komunikacji oraz nauczyciel akademicki.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – domy i mieszkania w Gdyni
Apartament na os. Altoria, Lokal Fitness hala garażowa,...
3 000 zł
Gdynia, Mały Kack
2 pokoje 50 m2
- Opracowaliśmy metodę redagowania prostego pisma urzędowego, która jest oparta na wieloletnich analizach i badaniach tekstów. Testowaliśmy ją z wieloma urzędami (np. ZUS, KAS). Do tekstu wprowadzamy cztery strategie: zachowania wartości prawnej i merytorycznej, uporządkowania struktury i wizualnej warstwy tekstu, poprawy przystępności gramatycznej oraz wzmocnienia relacji z czytelnikiem - wyjaśnia dr Tomasz Piekot.
Na razie szkolenie przeszli ci pracownicy ZDiZ, którzy mają największy kontakt z mieszkańcami.
- To jedynie pierwszy etap wdrażanych zmian. Ostatecznie chcemy, aby cała jednostka stosowała wypracowane zasady - mówi Michał Felon, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
W najbliższych miesiącach Pracownia Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego będzie analizować pisma wysyłane przez pracowników ZDiZ i wskazywać to, co można w nich jeszcze poprawić. Celem strategicznym jest to, by były proste, przejrzyste i zrozumiałe dla każdego. Czas na ewentualne wyjaśnienia zaoszczędzą wtedy zarówno mieszkańcy, jak i urzędnicy.