• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Południe Gdańska zyska nową trasę? Wąskie gardło można poszerzyć

Michał Brancewicz
4 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Lepszy dojazd do obwodnicy przez węzeł w Kowalach wymaga skoordynowania trzech inwestycji: budowy ul. Nowej Świętokrzyskiej, rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 221 oraz przebudowy widocznego na zdjęciu węzła. Lepszy dojazd do obwodnicy przez węzeł w Kowalach wymaga skoordynowania trzech inwestycji: budowy ul. Nowej Świętokrzyskiej, rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 221 oraz przebudowy widocznego na zdjęciu węzła.

Dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w kierunku obwodnicy i centrum miasta - to marzenie większości mieszkańców południowych dzielnic Gdańska. Projektowana właśnie ul. Nowa Świętokrzyska nie zagwarantuje tego w pełni, bo do szczęścia zabraknie kierowcom ok. kilometrowego odcinka drogi do węzła Kowale. Choć projekt już jest, to może zabraknąć pieniędzy, a na drodze mogą stanąć też... protestujący mieszkańcy Kowal.



Przedostatniego dnia 2015 roku Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska podpisała umowę z firmą Mosty Katowice, która zaprojektuje ul. Nową Świętokrzyską, za co zainkasuje 1,776 mln zł. Projekt trasy z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu, wraz z linią tramwajową, ma być gotowy w październiku 2017 roku. Koszt budowy tej trasy szacowany jest na 340 mln zł.

Licząca ponad 3 km Nowa Świętokrzyska będzie zaczynać się na skrzyżowaniu z al. Havla zobacz na mapie Gdańska, ale dalej nie pobiegnie w śladzie dzisiejszej ulicy, tylko odbije na południe i włączy się do istniejącej ul. Świętokrzyskiej przy granicy z Kowalami zobacz na mapie Gdańska (gmina Kolbudy).

Stamtąd do obwodnicy brakuje jeszcze ok. 1 km. I właśnie w tym miejscu kierowcy wracający na jezdnię o przekroju 1x1 natykaliby się na "wąskie gardło". Na szczęście swoją inwestycję planuje również Zarząd Dróg Wojewódzkich.

Poszerzenie wspomnianego odcinka do dwóch jezdni po dwa pasy ruchu jest elementem większej rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 221, która ciągnie się od Oruni (w miejscu skrzyżowania Traktu św. Wojciecha z ul. Podmiejską) do Kościerzyny.

- Projekt jest praktycznie gotowy, czeka tylko na wydanie decyzji środowiskowej - mówi Włodzimierz Kubiak, zastępca dyrektora ds. inwestycji Zarządu Dróg Wojewódzkich.
Inwestycja podzielona została na cztery odcinki, a jej łączny koszt oszacowano na 199 mln zł. ZDW na dzisiaj ma zarezerwowanych ok. 40 mln zł. Na szczęście poszerzenie liczącego ok. 965 m fragmentu do węzła Kowale zobacz na mapie Gdańska jest najtańsze i miałoby pochłonąć zaledwie ok. 15 mln zł. Niestety, nie oznacza to jeszcze rychłej realizacji.

- Te prace muszą toczyć się równolegle z budową Nowej Świętokrzyskiej i rozbudową węzła obwodnicy. Inaczej nie mają sensu - przyznaje Włodzimierz Kubiak.
Kiedy realizacja miejskiej inwestycji?

- W tym momencie trudno powiedzieć. Na razie skupiamy się na opracowaniu projektu Nowej Świętokrzyskiej. Chcemy mieć wszystko dopięte, tak by móc wystartować z realizacją od 2018 roku - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG.
Gorzej sprawa wygląda, jeśli chodzi o sam węzeł Kowale, którym zarządza gdański oddział GDDKiA. Co prawda kilka lat temu firma Doraco opracowała nawet koncepcję rozbudowy, ale od tego czasu nikt już o tej inwestycji nawet nie mówi.

- Odbywały się spotkania między nami, miastem Gdańsk, gminą Kolbudy, ZDW, marszałkiem województwa i prywatnymi inwestorami, ale żadne wiążące decyzje nie zapadły - przyznaje Robert Marszałek, szef drogowców. - Oczywiście widzimy taką potrzebę, ale realizację trzeba przeprowadzić kompleksowo, co wymaga zaangażowania sporych środków. Nie mamy ich zarezerwowanych w budżecie. Rozmowy o ewentualnym finansowaniu powinny być dalej prowadzone między władzami województwa, a ministerstwem - dodaje.
Będą protesty mieszkańców?

Sprawę może dodatkowo skomplikować protest mieszkańców Kowal. Są oni niezadowoleni z tego, że rozbudowa odcinka drogi wojewódzkiej 221 do czterech pasów ruchu utrudni im poruszanie się po osiedlu. Osią sporu jest skrzyżowanie z ul. Starowiejską i Glazurową zobacz na mapie Gdańska.

- Projekt przewiduje wprowadzenie wyłącznie prawoskrętów, a to oznacza brak możliwości przejechana na wprost z jednej części osiedla na drugą. Nie będzie również można wyjechać z ul. Glazurowej w stronę obwodnicy, a z ul. Starowiejskiej w kierunku centrum. Takie rozwiązanie jeszcze bardziej zakorkuje tę część miasta, to będzie dramat - przekonuje Krzysztof Szejko, sołtys Kowal. - Żebyśmy się dobrze zrozumieli: jesteśmy jak najbardziej za powstaniem dwupasmówki, ale nikt nie chce z nami rozmawiać, by uwzględnić nasze uwagi.
Dlatego też mieszkańcy Kowal zebrali ok. 1 tys. podpisów pod protestem w tej sprawie. Pisma przesłali do wojewody oraz Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

- Dostaliśmy odpowiedź z urzędu, że wojewoda zajmie się tą sprawą. Jeśli to nic nie da, to w ramach protestu jesteśmy gotowi zablokować drogę - zapowiada sołtys.

Miejsca

Opinie (218) 7 zablokowanych

  • niech blokują (34)

    to jest miasto, a nie autostrada, żeby nawet normalnych skrzyżowań nie było! Będzie jak na podwalu.

    • 201 150

    • Kowale to jest wieś (9)

      w gminie Kolbudy a nie miasto.

      • 89 10

      • sami dojeżdżają do centrum tą trasą z Kowal, narzekają na korki i protestują za ułatwieniem życia (6)

        • 75 27

        • czytaj ze zrozumieniem. (1)

          • 26 25

          • Szadółki

            A może przy okazji załatwić stary śmierdzący problem? Gdańszczanie zlikwidują wysypisko, które żyć nie daje, a Kowal.... szcz*nie (?) przepuszczą trasę :)

            • 3 4

        • To jest ułatwienie życia???? (3)

          w/g planowanego projektu z ulicy Przywidzkiej/np jadąc z Outleta nie skręcisz w lewo w kierunku Oruni- To powinno być
          też w interesie Gdańszczan!!!!
          Gdzie widzisz ułatwienie życia?

          • 32 6

          • Żaden Gdańszczanin tam nie jeździ (1)

            • 25 37

            • To przejedź się tam i sam się przekonaj ile jest obcych tablic a ile z literami
              GD ....
              Powodzenia

              • 26 5

          • na szadółki tylko śmieciarze jadą

            • 2 5

      • W dodatku należy do Pruszcza

        • 6 7

      • W dodatku należy do Pruszcza

        • 5 6

    • Protest przeciw głupocie (3)

      Obecny projekt jet nie do przyjęcia.Potrzebne jest RONDO przy zbiegu z ul. Przywidzką , Glazurową oraz z drogą ze Stacji Orlenu , która POWINNA prowadzić do Osiedla Nowy Horyzont i Cztery Pory Roku, bo mieszkańcy z tamtych okolic przejeżdżają, a właściwie stoją przez pół Osiedla Olimp, chcąc dojechać do obwodnicy, bądź też w w kierunku Oruni.Takie rozwiązanie byłoby najlepszym rozwiązaniem dla WSZYSTKICH>

      • 69 11

      • Tez odrazu pomyślałem o rondzie

        • 14 2

      • Dobrz prawisz Krzychu.

        • 5 2

      • A mógłbyś podesłał obliczenia? Tak się składa że rondo jest świetnym rozwiązaniem ale tylko do pewnych natężeń ruchu. Po ich przekroczeniu może zatkac cala okolice. Zaufajcie czasami inżynierom. Oni mogą czasami się mylić ale na pewno znają się na tym bardziej niż Wy.
        Dodatkowo w sąsiedztwie znajduje się droga ekspresowa. W pobliżu węzła nie mogą znajdować się skrzyżowania (niestety tutaj są i jest to niezgodne z przepisami), bo każdy zator na skrzyżowaniu przenosi się na sąsiednie skrzyżowanie w tym przypadku na węzeł, a wiec i na drogę ekspresowa. Wiec zle rozwiazanie tego miejsca może dodatkowo zakorkowac Obwodnicę Teojmiejska.

        • 1 1

    • Słoiki (15)

      Zachciało się mieszkać poza miastem,bo mieszkania były tanie to teraz nie narzekajcie że wybudują wam drogę pod oknem.Zresztą dla waszego dobra abyście szybko i bezpiecznie stawić się do pracy na rzecz miasta.

      • 41 82

      • Potwierdzam

        Wynajmują mieszkania na Kowalach bo są tanie.Wystarczy spojrzeć na blachy parkujących pod domami.

        • 21 36

      • (5)

        z pochodzenia też bosy antku?

        • 16 11

        • Wszyscy jesteśmy napływowi (4)

          Prawdziwi Gdańszczanie leżą na dnie Bałtyku we wraku Wilhelma Gustlofa

          • 24 11

          • Może ty jesteś napływowy (3)

            Nie wszyscy w Gdańsku byli Niemcami,poczytaj sobie' Wspomnienia gdańskiego Bówki' to zrozumiesz autochłonów słoiku za Buga

            • 7 18

            • Gdanszczaninie z urodzenia, czy Twoi pradziadkowie (chocby 3/8) byli z Gdanska (1)

              I mowie o Gdansku, a nie o terytorium WMG, w sklad ktorego wchodzilo kilka wiosek wokol.

              W Gdansku w 20-leciu miedzywojennym mieszkalo 5-15% Polakow. Ilu z nich zginelo podczas wojny lub wyjechalo po niej to kolejne dobre pytanie.

              Prosze powiedz, jak gleboko siega twoja Gdanskosc. Byc moze jestes jednym z bardzo nielicznych Gdanszczan z dziada pradziada. Inna sprawa, czy jakbysmy porozmawiali o historii Gdanska i jego dzisiejszym sprawom to wiedzialbys wiecej ode mnie?

              Co tak naprawde sprawia, ze jest sie sloikiem? Przyjazd 10 lat temu? Czy 100 lat temu? Ktos kto przyjechal 10 lat temu moze byc dzisiaj bardzo porzadnym obywatelem, autochton natomiast moze byc zulem z pod budki z piwem. Chyba lepiej byc "sloikiem" w takim ukladzie?

              • 12 3

              • Autorytet

                Uderz w stół a nożyce się odezwą inteligencie słoma ci z butów wychodzi oderwany granatem od pługa bosy Antku.

                • 0 3

            • Proszę, proszę prawdziwy gdański AUTOCHŁON!

              A może raczej jamochłon?

              • 6 2

      • lola (2)

        Wszyscy się nie zmieszczą w centrum miasta -rusz mózgownicą to nie boli.

        • 8 5

        • W samym Srodmiesciu moze jeszcze bez szczegolnego zagaeszczania zabudowy zamieszkac ok 10 tys mieszkancow (1)

          - Dlugie ogrody, Wyspa Spichrzow, Dolne Miasto

          Dodatkowo mamy cale Mlode Miasto do zabudowania. Dalej jest teren przy stadionie i miedzy Brzeznem a Wrzeszczem. Juz teraz zabudowywane Browar i Garnizon. Do tego dochodza jeszcze inwestycje w pasie nadmorskim, na Zaspie i Przymorzu.

          Wydaje mi sie, ze naprawde jest sporo miejsca w Gdansku do zabudowy. Niestety istnieje olbrzymi mit o "braku terenow zielonych" (bzdura kompletna). Gdansk ma srednia gestosc zaludnienia duzo nizsza niz Krakow. Nie mowiac juz o takich miastach jak Warszawa, Dublin czy Londyn (a mimo to w Lodynie jest ponad 1tys parkow).

          Kreowac miasto, nie tylko reagowac pasywnie na zaistniala sytuacje.

          • 2 3

          • Pas nadmorski. Zaspa, Przymorze i centrum

            Lubię takich mitomanów. Czyli sugerujesz aby ludzie z południa się przeprowadzili w pas nadmorski lub na Zaspę, bo będą mieli lepszy dojazd do centrum ....
            Dla przypomnienia Gdańsk Południe jest bliżej niż Zaspa, Przymorze i cały pas nadmorski.
            Ponadto mimo wszystko jest znacznie łatwiej dojechać do centrum niż z tamtego kierunku nawet bez kolejnej drogi.

            • 5 0

      • A dlaczego nie wsiadłeś na Gustlofa?

        • 7 5

      • pogarda

        Co za duma: "Gdańszczanin z urodzenia a nie napływowy". Ciekawe co myślisz o swoich przodkach, którzy kiedyś tam też byli "słoikami" oraz co pomyślisz o swoich dzieciach, kiedy wyjadą do innego miasta, gdzie będą "słoikami". Boję się pomyśleć o sytuacji, kiedy skończysz szkołę i w poszukiwaniu pracy wyjedziesz za granicę, gdzie nie będziesz nawet wzgardzonym "słoikiem", tylko "zmywakiem" ze wschodu.

        Jakbyś na ten problem nie spojrzał, nie rozwiązuje to problemu komunikacyjnego, który wynika z urbanizacji terenów podmiejskich, na skutek braku zrównoważonego rozwoju gospodarczego terenów wiejskich i nisko zurbanizowanych.

        • 11 4

      • xxx (1)

        A mieszkanie dostałeś po babce komunistce? Czepiasz się ludzi, którzy tu napływają, którzy dokładają 'swoje 3 grosze' do rozwoju miasta. Gdańsk się rozrasta i powinniśmy się cieszyć z tego, że ludzie chcą tu żyć, że są nowe inwestycje, że miasto nie umiera wraz ze starymi ludźmi, ale tak, hejtuj ludzi, którzy tu pracują, płacą podatki ale nie są 'rodowici'. Cała orunia dolna jest 'rodowita', idź przybij piatke bracholom., ale nie czepiaj się tych, którzy przyjechali tu zarabiać, pracować, kupować mieszkania.

        • 0 2

        • Osiedleńcy naKowalach

          Po pierwsze mieszkańcy Kowal płacą podatki gminie Kolbudy a nie zameldowani w swoich miejscach rozliczania.Więc Gdańsk ma tyle z nich pożytku co nic.

          • 1 1

      • Jesteś d*pkiem

        • 1 1

    • najbardziej wkurza to

      jak odzywają się ci którzy tu nie mieszkają i nawet nie trybią gdzie mieszkańcy widzą problem. No tak, ale co tam...przecież będą po dwa pasy...a reszta się nie liczy.

      • 29 13

    • (1)

      od kiedy kowale to m iasto buahahaha

      • 17 12

      • z czego się głupku cieszysz?

        mimo, że jest to formalnie wieś, robi się tam zagęszczenie, jak w mieście.

        • 10 3

    • Pewnie na wsi chciałbyś krowy i pastwiska

      mieć ?!

      • 9 0

  • Mam nadzieję, (7)

    że o ekranach akustycznych i przejściach podziemnych nie zapomniano?

    • 126 41

    • (6)

      Przejścia podziemne najlepsza sprawa z możliwych, z niewiadomych przyczyn krytykowane rozwiązanie.

      • 27 42

      • (2)

        ...napisał człowiek kret.

        • 36 20

        • (1)

          Faktycznie przejście przez tunel, które trwa może minutę w skrajnym przypadku jest niezwykle nieludzkie:)

          • 19 25

          • A jednak w Warszawie ludzie woleli stać kilka minut na światłach,

            niż iść do położonego obok tunelu...co za ciemnota w tej stolicy, powinno się ich pałami nagonić pod ziemię, by się nauczyli że to takie nowoczesne!

            • 13 8

      • fashionhouse to w ramach reklamy tak ladnie zaznaczone? (2)

        • 19 3

        • GKA GKS GKW GWE GPU GST (1)

          To dla tych wszystkich Gxx którzy tworzą korki żeby widzieli o co chodzi bo bez zaznaczonego feszynhaus by nie wiedzieli że będzie mogło ich teraz więcej przyjechać.

          • 9 6

          • ...

            Zapomniałeś dodać, że najwięcej jest i tak na GD... :]

            • 8 0

  • (3)

    Bardzo dobra inwestycja oby takich więcej

    • 159 37

    • No proszę proszę coraz więcej pomysłów (1)

      • 3 0

      • obwodnica już pęka w szwach
        strach pomyśleć co będzie za 5 lat

        • 7 5

    • Budowa drogi spowoduje znaczący wzrost cen mieszkań w okolicy.

      A ja tu mieszkam i będę bogatszy kasiuta kasa kasunia. Kupiłme dom od Hanzy za 330 tys teraz wart 800 a jak zrobia drogę to conajmiej MILIIIIIIIOOOONNNNNN. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA mój Boże

      • 0 2

  • (6)

    Niech tam budują, ja nie chcę 4o pasmowej Jabłoniowej pod oknem!

    • 25 108

    • Jabłoniowa (5)

      Trzeba było przed kupnem mieszkania zapoznać się z planem zagospodarowania przestrzennego okolicy a nie marudzić. Nie żyjesz sam w tym mieście

      • 62 7

      • (3)

        Ale na razie idzie po mojej myśli- przetarg na projekt unieważniony, a koncepcja wróciła do układu 2 pasmowego z tramwajem, więc mogę się cieszyć

        • 7 20

        • troll albo debil egoista

          • 18 7

        • Chłopie Jabłoniowa będzie szeroka

          a że jesteś głupi i nie potrafisz przed zakupem spojrzeć w plany i zwodzony niską ceną bezmyślnie kupujesz to już Twój problem, o tej drodze mówi się od wielu lat, to nie jest żadne zaskoczenie

          • 15 2

        • ciekaw jestem jak planisci miejscy chca zmiescic samochody z 5 drog dwupasmowych w jedna droge 3-pasmowa w centrum...

          Dlatego tez te tereny powinny miec drogi stricte lokalne z tramwajem (szybkim) albo koleja.

          • 4 1

      • Akurat JabłoniowA tylko zyska. Teraz właśnie przez jej stan jest głośno. To jest wdzięczna ulica do mieszkania. Trochę za Szadółkami, ale wszędzie blisko. Jak będzie miała kilka pasów to wszyscy powinni być wdzięczni. Za rok będzie Bulonska poludniowa przez działki i praktycznie środek miasta , Morena i dalej otwarte. Z Jabloniowej nawet w korku do centrum jedzie się 20 minut, a po szvzytach rannych i południowym to 5 minut. Tak więc nie fanzol głupot tylko czekaj żeby jak najszybciej wybudowali te pasy!

        • 0 0

  • Nowa Świętorzyska (9)

    Nareszcie będą budować.

    • 166 13

    • Czy nie można nowej świętkorzyskiej doprowadzić od razu do obwodnicy między Kowalami a osiedlem cztery pory roku? (4)

      Stworzylibyśmy nowy sensowny węzeł, a ten w Kowalach zrobić wiaduktem nad S6.

      PS. Czy wiadomo już coś co z Małomiejską?

      • 18 7

      • od strony Kolbud nie dało by się wjechać na obwodnice, pozatym chyba za blisko jest wezeł Południe

        • 2 3

      • pewnie ze moznaby (1)

        Ale GDDKiA musi przestac traktowac te droge jako ekspresowa prawie autostrade (to wyklucza wieksza ilosc wezlow).
        Tymczasem ta droga jest juz de facto "ulica miejska" i obsluguje multum osiedli mieszkaniowych i zakladow produkcyjnych polozonych wzdluz niej...
        Tak wiec wiecej zjazdow na tej drodze przydaloby sie, oczywiscie po jej poszerzeniu o 3 pas

        • 7 3

        • Taaak. I jakby obniżyli kategorię drogi z S do GP, to również musieliby zaostrzyć ograniczenia prędkości, a wtedy pierwszy byś pluł o prześladowaniu kierowców i tym podobne. Po drugie minimalne odległości między skrzyżowaniami na drodze klasy GP to wciąż 2000 m, dalej za dużo aby lokalizować zjazd pomiędzy Kowalami a Borkowem, więc co? Dalej obniżamy kategorię drogi do G? Ale wtedy maks prędkość to 70 km/h.
          Poza tym, tak jak pisał ktoś poniżej, jakbyś zorganizował dojazd do tego węzła od strony Kolbud? Pruł z drogą przez środek osiedla Jankowo Gdańskie.
          Pomyśl następnym razem zanim zaczniesz się mądrzyć.

          • 6 1

      • Dokładnie takie samo spostrzeżenie miałem oglądając przebieg trasy

        • 1 2

    • Jak... (3)

      znajdą się pieniądze... ( UE się dorzuci )

      • 1 1

      • Nein! kajn dotation. Glupen Polaken nie wybrali partii co nam bić pokłony i my teraz wam nic nie damy. Ciao

        • 6 13

      • Wbijcie sobie wreszcie że unia niczego nie daje

        Dotacje to nie sa jakieś darmowe magiczne pieniążki rosnące na drzewach ,

        • 2 4

      • No chyba, że szajba Prezesa doprowadzi do wstrzymania siana z UE

        Bo i gryzipiórkom z Brukseli w końcu mogą nerwy puścić na szaleństwa Kurd.pla i jego załogi w kaftanach.

        • 6 1

  • "Projekt przewiduje wprowadzenie wyłącznie prawoskrętów" (17)

    Idioci... idioci wszędzie...
    Kto to projektuje? InRzynierowie?

    • 119 44

    • skrzyzowanie (4)

      projekt w tym miejscu nie przewiduje skrzyżowania
      dlatego są tylko prawoskrętny, aby nie było korkowania

      • 16 14

      • Dobry sposób na pozbycie sie korków (3)

        Najlepiej ZAMKNĄĆ ulicę- nie będzie korków.Jesli będą tylko prawoskręty co zrobisz jak będziesz chciał skręcić w lewo? Zastanowiłeś sie jakie wtedy będą korki???
        RONDO, RONDO RONDO i dwupasmówka może być budowana

        • 27 5

        • Jak to co (2)

          Pojedziesz w prawo do najbliższego ronda, które jest po drugiej stronie obwodnicy. Oczywiście nadkładasz 2x500m ale dzięki temu będzie łatwiej poruszać się wszystkim pozostałym.
          Najlepszy przykład konsultacji, które doprowadziły do tragedii to ulica Havla.
          Mieszkańcy protestowali przeciwko początkowym rozwiązaniom i przez to zamiast początkowego tylko jednego skrzyżowania zafundowano aż 3, które są do tego jeszcze bardzo udziwnione i się korkują.

          Kompletnie nie potrzebne są skrzyżowania na wysokości Netto. Przez to, że wymuszono włączenie się z Lewoskrętem w wilanowską postało skrzyżowanie, które korkuje całą havla. Do tego przystanek tramwajowy i autobusowy rozbito po obu stronach tego skrzyżowania.
          Zamiast tego nie powstała za to droga nowa rogalińska, która miała połączyć na wysokości obecnego przedszkola z wilanowską i miało tam postać jedyne duże skrzyżowanie.

          • 12 3

          • Re Jak to co (1)

            nie 2X500m tylko 2x 800m, to po pierwsze,
            po drugie w takim razie odcinek Rondo za obwodnicą , a Przywidzką , zwiększy dwukrotnie natężenie ruchu, w wyniku czego będziesz stał w korku od obwodnicy w kierunku Oruni, przez światła jakie są przy ul Zeusa.A jeśli korek się zwiększy aż do Ronda za obwodnicą, to automatycznie korek powstanie na jezdni w kierunku Kolbud...

            • 8 3

            • i o to chodzi, masz jechać zbiorkomem

              • 0 3

    • i zdobył poklask nieuków... (6)

      gratulacje, tak do nich pisz więcej.

      wyzwał inżynierów od idiotów i od razu mu lżej, świetna terapia.

      • 19 15

      • wyzwać zawsze można, to typowo polskie (4)

        bo człowiek małego rozumku nie wymyśli, że pomoże to usprawnić ruch i zminimalizuje korkowanie się tej drogi

        • 6 10

        • a jakie wolisz, europejskie? a może arabskie?

          • 10 4

        • to nie droga tylko ulica (2)

          proponowane rozwiązanie jest prymitywne. Zobacz co robią z przelotówkami w Europie - zagłębiają je w ziemię, a górą są kładki lun zabudowa.

          • 11 1

          • za drogo

            • 3 2

          • Lepiej się leon zastanów, jak tam ludzie motorami będą jeździć

            • 0 0

      • do mm - to się popisałeś odpowiedzią urzędasie

        • 4 3

    • Prawica

      • 1 0

    • Niestety taka jest praktyka (2)

      Drogi projektuje drogowiec z niklym jeśli juz udziałem urbanisty na podstawie wątpliwej koncepcji, takiej sobie prognozy ruchu i tyle właściwie. Dopiero w czasie konsultacji spolecznych wychodzi to i owo, ale niestety czesto ignoruje sie punkty ważne, ale kłopotliwe. Oczywiście, kazdy inżynier drogowiec o wiele lepiej wie od pani z miesnego po co jest droga i jak ja zaprojektować, ale niestety w edukacji inż. dr. brakuje architektury, urbanistyki i przeglądu światowych rozwiązań z prawdziego zdarzenia.

      • 7 3

      • Wiesz ile takie (porządne) projektowanie czasu zajmuje, przecież im środki europejskie (tzn. te na które się składamy) przepadną ;)

        • 2 0

      • Problemem nie jest sam inżynier który projektuje drogę, za nim stoją instytucje które narzucają swoje potrzeby nie koniecznie spójne z potrzebami uczestników ruchu, naturalnie ograniczenia powoduje również kieszeń inwestora. Wielu inżynierów marzy o zaprojektowaniu drogi z prawdziwego zdarzenia z wykorzystaniem najlepszych rozwiązań i technologii.
        NIE dla likwidacji skrzyżowania w Kowalach! To nie jest w interesie Gdańszczan oraz mieszkańców Kowal.

        • 3 0

    • Lewoskręty won

      W Szwecji w ostatnich kilkunastu lat bardzo zmniejszyli ilośc ofiar w wypadkach drogowych stosując dwie metody:
      - likwidacje lewoskrętów w miastach
      - dostawiając ok. 1000 (tysiąc) fotoradarów.
      I teraz nawet janusze jeżdżą bezpieczniej

      P.S. Co daje lewoskręt wszyscy widzimy na przykładzie skrzyżowania świętokrzyska - Niepołomicka

      • 0 0

  • Budować. (1)

    Ino żwawo !

    • 92 15

    • nie budować-to nic nie da

      korki i tak będą ha,ha

      • 6 7

  • Tyle pieniedzy za projekt?! (12)

    Jak to jest możliwe, ze za sam projekt tej drogi firma zainkasuje prawie 2 mld złotych?! Przeciez to jest chore! Dymają nas w d*psko na każdym kroku, wydają publiczne pieniądze jak swoje, a ludzie i tak siedzą cicho. Napluli by wam w twarz to powiedcie, ze deszcz pada. Pokolenie pieprzonych niewolników.

    • 71 91

    • chyba prawie 2 mln

      chyba prawie 2 mln a to spora różnica niż 2 mld

      • 33 0

    • (5)

      Gdzie masz 2 mld zł? Naucz się czytać ze zrozumieniem, potem siej fermęt. Wyrażnie napisane jest 1,776 mln zł.( milion siedemset siedemdziesiąt sześć tysięcy złotych). BARANIE!

      • 27 3

      • 1,700 tys a 1,700 mln (2)

        Pierwsze oznacza: milion siedemset tysiecy,
        Drugie oznacza: miliard siedemset milionow.
        A wiec przedmowca is right...;)

        • 6 20

        • (1)

          Bredzisz.
          W języku polskim przecinek jest separatorem dziesiętnym, natomiast do oddzielania grup trzycyfrowych stosuje się spację niełamliwą, więc 1,700 tys. to tysiąc siedemset, natomiast 1,700 mln to milion siedemset tysięcy. Miliard siedemset milionów miałoby zapis 1,7 mld (ile zer wstawisz po siódemce nie ma znaczenia).

          • 19 0

          • Durniowi nie wytłumaczysz. Już próbowałem.

            • 14 0

      • (1)

        "fermęt" i kto tutaj jest baranem ?

        • 3 0

        • Nic się nie zmieniło, ciągle ty nim jesteś.

          • 1 0

    • A gdzie ty widzisz te 2 mld trolu?

      • 17 2

    • ekonom

      Naucz się czytać ze zrozumieniem a potem krytykuj.
      Pamiętaj by pluć z wiatrem bo se sam w gębe naplujesz i pomyślisz że deszcz pada. A d*psko chroń !!!

      • 4 1

    • Nowa Świętokrzyska

      Miliona d*pku a nie miliarda

      • 4 3

    • załóż firmę zgarniesz 2 bańki

      nie zakładasz dostaniesz 500 zł na dziecko -ot 4rzeczpospolita ps.nie jestem peowcem

      • 6 1

    • Dlaczego idioci wypowiadają się z taką pewnością?

      Witam,

      Z góry widzę, że rozmawiam z idiotą ponieważ cena projektu to niecałe 1,5 mln zł a już koszt całej drogi to 340mln więc nie wiem jak można pomyśleć i uznać, że projekt jakiejś budowy będzie 4-5x droższy niż sama budowa... Czasami trzeba powyciągać trochę informacji i porównać ze sobą co jest tutaj wgl możliwe na chłopski rozum.

      Do tego po wysnuciu tego fałszywego faktu z tekstu ułożyłeś już sobie kilka standardowych obelg skierowanych do reszty ludzi co czynni z Ciebie już idiotę wyższego poziomu.

      • 3 0

  • (3)

    mogliby puścić więcej autobusów (a nie jeden na godzinę) zamiast tworzyć większe możliwości dla samochodziarzy tworzących korki i zatruwających powietrze jeszcze bardziej niż jest

    • 67 30

    • Skad sie biora tacy komentujacy (1)

      Jak masz zamiar spedzic cale zycie w autobusie to sobie nin jezdzij, marnowanie czasu i nerwow.

      W kazdym normalnym kraju rozwija sie infrastrukture drogowa. Gdansk jest tak polozony, ze auto jest konieczne, aby moc normalnie funkcjonowac.

      • 6 3

      • Wystarczy mieć trochę więcej spraw do załatwienia w różnych częściach miasta i można cały dzień stracić na jeżdżeniu komunikacją miejską, tylko co mogą o tym wiedzieć osoby pokonujące jedynie trasę dom-praca-dom lub stancja-szkoła-stancja.

        • 2 0

    • Wsiadaj na rower!

      • 1 0

  • nareszcie !!! (4)

    najwazniejsza droga poludnia ! juz dawno powinni zaczac budowe, a nie projektami sie zajmowac ;/ ale zawsze dobre to niz nic !

    • 71 40

    • tak tak - oczywiście najlepiej nich zaczną budować bez projektu (3)

      najlepiej nich zaczną budować bez projektów hehe pomyśl trochę zanim napiszesz

      • 15 3

      • (1)

        pomysl zanim cos napiszesz,projekt powinien byc juz dawno

        • 2 2

        • Ostatnio widziałem całe szklarnie projektów pod Elblągiem. A w lecie najdorodniejsze projekty rosną niedaleko Wdzydz. Wystarczy ruszyć się i przywieźć.

          • 3 0

      • Projekt Nowej Swietokrzyskiej

        Był robiony 30 lat temu więc nie ma się co napalac, że tym razem coś znajdują.o

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane