• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Południe Gdańska zyska nową trasę? Wąskie gardło można poszerzyć

Michał Brancewicz
4 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Lepszy dojazd do obwodnicy przez węzeł w Kowalach wymaga skoordynowania trzech inwestycji: budowy ul. Nowej Świętokrzyskiej, rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 221 oraz przebudowy widocznego na zdjęciu węzła. Lepszy dojazd do obwodnicy przez węzeł w Kowalach wymaga skoordynowania trzech inwestycji: budowy ul. Nowej Świętokrzyskiej, rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 221 oraz przebudowy widocznego na zdjęciu węzła.

Dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w kierunku obwodnicy i centrum miasta - to marzenie większości mieszkańców południowych dzielnic Gdańska. Projektowana właśnie ul. Nowa Świętokrzyska nie zagwarantuje tego w pełni, bo do szczęścia zabraknie kierowcom ok. kilometrowego odcinka drogi do węzła Kowale. Choć projekt już jest, to może zabraknąć pieniędzy, a na drodze mogą stanąć też... protestujący mieszkańcy Kowal.



Przedostatniego dnia 2015 roku Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska podpisała umowę z firmą Mosty Katowice, która zaprojektuje ul. Nową Świętokrzyską, za co zainkasuje 1,776 mln zł. Projekt trasy z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu, wraz z linią tramwajową, ma być gotowy w październiku 2017 roku. Koszt budowy tej trasy szacowany jest na 340 mln zł.

Licząca ponad 3 km Nowa Świętokrzyska będzie zaczynać się na skrzyżowaniu z al. Havla zobacz na mapie Gdańska, ale dalej nie pobiegnie w śladzie dzisiejszej ulicy, tylko odbije na południe i włączy się do istniejącej ul. Świętokrzyskiej przy granicy z Kowalami zobacz na mapie Gdańska (gmina Kolbudy).

Stamtąd do obwodnicy brakuje jeszcze ok. 1 km. I właśnie w tym miejscu kierowcy wracający na jezdnię o przekroju 1x1 natykaliby się na "wąskie gardło". Na szczęście swoją inwestycję planuje również Zarząd Dróg Wojewódzkich.

Poszerzenie wspomnianego odcinka do dwóch jezdni po dwa pasy ruchu jest elementem większej rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 221, która ciągnie się od Oruni (w miejscu skrzyżowania Traktu św. Wojciecha z ul. Podmiejską) do Kościerzyny.

- Projekt jest praktycznie gotowy, czeka tylko na wydanie decyzji środowiskowej - mówi Włodzimierz Kubiak, zastępca dyrektora ds. inwestycji Zarządu Dróg Wojewódzkich.
Inwestycja podzielona została na cztery odcinki, a jej łączny koszt oszacowano na 199 mln zł. ZDW na dzisiaj ma zarezerwowanych ok. 40 mln zł. Na szczęście poszerzenie liczącego ok. 965 m fragmentu do węzła Kowale zobacz na mapie Gdańska jest najtańsze i miałoby pochłonąć zaledwie ok. 15 mln zł. Niestety, nie oznacza to jeszcze rychłej realizacji.

- Te prace muszą toczyć się równolegle z budową Nowej Świętokrzyskiej i rozbudową węzła obwodnicy. Inaczej nie mają sensu - przyznaje Włodzimierz Kubiak.
Kiedy realizacja miejskiej inwestycji?

- W tym momencie trudno powiedzieć. Na razie skupiamy się na opracowaniu projektu Nowej Świętokrzyskiej. Chcemy mieć wszystko dopięte, tak by móc wystartować z realizacją od 2018 roku - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG.
Gorzej sprawa wygląda, jeśli chodzi o sam węzeł Kowale, którym zarządza gdański oddział GDDKiA. Co prawda kilka lat temu firma Doraco opracowała nawet koncepcję rozbudowy, ale od tego czasu nikt już o tej inwestycji nawet nie mówi.

- Odbywały się spotkania między nami, miastem Gdańsk, gminą Kolbudy, ZDW, marszałkiem województwa i prywatnymi inwestorami, ale żadne wiążące decyzje nie zapadły - przyznaje Robert Marszałek, szef drogowców. - Oczywiście widzimy taką potrzebę, ale realizację trzeba przeprowadzić kompleksowo, co wymaga zaangażowania sporych środków. Nie mamy ich zarezerwowanych w budżecie. Rozmowy o ewentualnym finansowaniu powinny być dalej prowadzone między władzami województwa, a ministerstwem - dodaje.
Będą protesty mieszkańców?

Sprawę może dodatkowo skomplikować protest mieszkańców Kowal. Są oni niezadowoleni z tego, że rozbudowa odcinka drogi wojewódzkiej 221 do czterech pasów ruchu utrudni im poruszanie się po osiedlu. Osią sporu jest skrzyżowanie z ul. Starowiejską i Glazurową zobacz na mapie Gdańska.

- Projekt przewiduje wprowadzenie wyłącznie prawoskrętów, a to oznacza brak możliwości przejechana na wprost z jednej części osiedla na drugą. Nie będzie również można wyjechać z ul. Glazurowej w stronę obwodnicy, a z ul. Starowiejskiej w kierunku centrum. Takie rozwiązanie jeszcze bardziej zakorkuje tę część miasta, to będzie dramat - przekonuje Krzysztof Szejko, sołtys Kowal. - Żebyśmy się dobrze zrozumieli: jesteśmy jak najbardziej za powstaniem dwupasmówki, ale nikt nie chce z nami rozmawiać, by uwzględnić nasze uwagi.
Dlatego też mieszkańcy Kowal zebrali ok. 1 tys. podpisów pod protestem w tej sprawie. Pisma przesłali do wojewody oraz Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

- Dostaliśmy odpowiedź z urzędu, że wojewoda zajmie się tą sprawą. Jeśli to nic nie da, to w ramach protestu jesteśmy gotowi zablokować drogę - zapowiada sołtys.

Miejsca

Opinie (218) 7 zablokowanych

  • Jaki sens ma przyspieszenie ruchu i robienie dwóch pasów? (3)

    Jeżeli a) wydłuża się w ten sposób drogę dwukrotnie b) droga będzie rozprowadzała ruch na Armii Krajowej i Trakt Św. Wojciecha - czyli dwie, już i tak mega zakorkowane dojazdy. Tramwaj by lepiej tam poprowadzili.

    • 5 9

    • Przeczytaj najpierw (2)

      2x2 właśnie z tramwajem.

      • 2 1

      • A dlaczego nie sam tramwaj? (1)

        • 1 4

        • bo tramwaj jest dla zmyłki

          obecnie unia nie daje kasy na samą drogę

          • 4 2

  • Nowa Świętokrzyska bez Nowej Małomiejskiej to jak rura od odkurzacza połączona ze słomką...

    • 10 2

  • Rozbudować węzeł Kowale do pełnej koniczynki. I Tramwaj szybciej niż cała N. Świętok.

    Wręcz mógłby być jedynie sam tramwaj po trasie N. Ś.
    Gdy nie usprawni się Małomiejskiej oraz odcinka dojazdowego w Kowalach, to SZEROKA Nowa Świętokrzyska będzie będzie autostradą zakończoną węzłami z drogami gruntowymi.

    • 4 1

  • to może odrazu też zrobić tranwaje na kaszuby

    Proponuje puścić Kaszubom stare 105Na

    • 4 2

  • Gdańsk Południe nie zyska (1)

    zyskają Śródmieście, Wrzeszcz, Siedlce, Zaspa, Przymorze, itd, gdyż będą mogli wydostać się z Gdańska (podobno metropolii) w kierunku południowym, bez idiotycznej konieczności jazdy na zachód przez węzeł Kowale.

    • 4 5

    • kierunek zachód to chyba chodzi o jazdę przez wezeł Karczemki

      • 0 0

  • Polskie koszty (4)

    340 mln zł za ponad 3km drogi = 100mln zł za 1km.
    Jak to się na do kosztu budowy 1km autostrady, który w Polsce wynosi 40mln zł ?

    • 0 1

    • (2)

      A doczytałeś, że oprócz dwóch jezdni po 2 pasy będzie jeszcze linia tramwajowa, czy to cię już przerasta? Do tego koszty wykupu gruntów w mieście i ewentualnych wywłaszczeń też są wyższe niż w szczerym polu.

      • 2 0

      • (1)

        cwaniak się znalazł....
        nowe torowisko to 10mln zł za 1km, dorzućmy to nawet do tych 40mln za autostradę to i tak 50 mln, a nie 100 mln.
        Wykup i wywłaszczenia są kosztem projektu pacanku i dlatego są tam takie astronomiczne kwoty.

        • 0 1

        • Wykup i wywłaszczenie są kosztem projektu? Przecież projekt kosztuje niecałe 2 mln zł, chcesz powiedzieć, że w tej cenie jest już wykup gruntów i wywłaszczenie? Co ty bredzisz.

          "nowe torowisko to 10mln zł za 1km,"

          Znowu jakieś brednie pociskasz, skąd ty bierzesz te kwoty durniu? Po pierwsze wszystko zależy od takich zmiennych jak ukształtowanie terenu czy liczba obiektów inżynieryjnych na trasie. A teraz przykładowe szacowane kwoty planowanych tras tramwajowych:
          1. budowa trasy z Moreny w okolice GUM-edu - 330 mln zł
          2. odcinek łączący okolice Galerii Bałtyckiej z al. Legionów (z estakadą i wiaduktem nad torami PKP) - 84 mln zł.
          Nadal twierdzisz, że 1 km trasy tramwajowej to 10 mln zł? W takim razie załóż firmę budowlaną i jak będzie przetarg na budowę tego odcinka od GB do Legionów to startuj, powinieneś go wykonać za jakieś 9,5 mln. Może na same prace ziemne ci wystarczy.

          • 2 0

    • No i nikt nie chce z Kowaluszanami rozmawiać.

      To wpisuje się w arogancję władzy panującą tu od lat.

      • 0 0

  • Znowu "nowa" (1)

    Nowa tu, nowa tamto, stara, lekko starsza.

    Dlaczego nikt z Urzędasów nie da NOWEJ nazwy dla zupełnie Nowej ulicy ?? właśnie na takie buble idą nasze podatki...

    • 1 3

    • To są nazwy tymczasowe, pòżniej zostaną zmienione. Do projektõw trzeba przyjąć jakieś unifikacje.

      • 0 0

  • Przy Orlenie w Kowalach powinno być skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną lub rondo! (1)

    • 1 2

    • Przecież są światła, które zresztą nie sprawdzają się!

      • 1 1

  • Będziemy blokować!!!!!

    Już zbieram opony na blokadę!! Niech zrobią ronda dwu pasmowe a nie prawoskręty!!!

    • 4 4

  • Marzenia ściętej głowy....Co najwyżej przyszłe pokolenie będzie się cieszyć z takiego rozwiązania. Nam pozostaje skuter i oby jak najkrótsza zima celem sprawnego poruszania się po Gdańsku bez korköw...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane