• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Południe Gdańska zyska nową trasę? Wąskie gardło można poszerzyć

Michał Brancewicz
4 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Lepszy dojazd do obwodnicy przez węzeł w Kowalach wymaga skoordynowania trzech inwestycji: budowy ul. Nowej Świętokrzyskiej, rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 221 oraz przebudowy widocznego na zdjęciu węzła. Lepszy dojazd do obwodnicy przez węzeł w Kowalach wymaga skoordynowania trzech inwestycji: budowy ul. Nowej Świętokrzyskiej, rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 221 oraz przebudowy widocznego na zdjęciu węzła.

Dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w kierunku obwodnicy i centrum miasta - to marzenie większości mieszkańców południowych dzielnic Gdańska. Projektowana właśnie ul. Nowa Świętokrzyska nie zagwarantuje tego w pełni, bo do szczęścia zabraknie kierowcom ok. kilometrowego odcinka drogi do węzła Kowale. Choć projekt już jest, to może zabraknąć pieniędzy, a na drodze mogą stanąć też... protestujący mieszkańcy Kowal.



Przedostatniego dnia 2015 roku Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska podpisała umowę z firmą Mosty Katowice, która zaprojektuje ul. Nową Świętokrzyską, za co zainkasuje 1,776 mln zł. Projekt trasy z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu, wraz z linią tramwajową, ma być gotowy w październiku 2017 roku. Koszt budowy tej trasy szacowany jest na 340 mln zł.

Licząca ponad 3 km Nowa Świętokrzyska będzie zaczynać się na skrzyżowaniu z al. Havla zobacz na mapie Gdańska, ale dalej nie pobiegnie w śladzie dzisiejszej ulicy, tylko odbije na południe i włączy się do istniejącej ul. Świętokrzyskiej przy granicy z Kowalami zobacz na mapie Gdańska (gmina Kolbudy).

Stamtąd do obwodnicy brakuje jeszcze ok. 1 km. I właśnie w tym miejscu kierowcy wracający na jezdnię o przekroju 1x1 natykaliby się na "wąskie gardło". Na szczęście swoją inwestycję planuje również Zarząd Dróg Wojewódzkich.

Poszerzenie wspomnianego odcinka do dwóch jezdni po dwa pasy ruchu jest elementem większej rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 221, która ciągnie się od Oruni (w miejscu skrzyżowania Traktu św. Wojciecha z ul. Podmiejską) do Kościerzyny.

- Projekt jest praktycznie gotowy, czeka tylko na wydanie decyzji środowiskowej - mówi Włodzimierz Kubiak, zastępca dyrektora ds. inwestycji Zarządu Dróg Wojewódzkich.
Inwestycja podzielona została na cztery odcinki, a jej łączny koszt oszacowano na 199 mln zł. ZDW na dzisiaj ma zarezerwowanych ok. 40 mln zł. Na szczęście poszerzenie liczącego ok. 965 m fragmentu do węzła Kowale zobacz na mapie Gdańska jest najtańsze i miałoby pochłonąć zaledwie ok. 15 mln zł. Niestety, nie oznacza to jeszcze rychłej realizacji.

- Te prace muszą toczyć się równolegle z budową Nowej Świętokrzyskiej i rozbudową węzła obwodnicy. Inaczej nie mają sensu - przyznaje Włodzimierz Kubiak.
Kiedy realizacja miejskiej inwestycji?

- W tym momencie trudno powiedzieć. Na razie skupiamy się na opracowaniu projektu Nowej Świętokrzyskiej. Chcemy mieć wszystko dopięte, tak by móc wystartować z realizacją od 2018 roku - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG.
Gorzej sprawa wygląda, jeśli chodzi o sam węzeł Kowale, którym zarządza gdański oddział GDDKiA. Co prawda kilka lat temu firma Doraco opracowała nawet koncepcję rozbudowy, ale od tego czasu nikt już o tej inwestycji nawet nie mówi.

- Odbywały się spotkania między nami, miastem Gdańsk, gminą Kolbudy, ZDW, marszałkiem województwa i prywatnymi inwestorami, ale żadne wiążące decyzje nie zapadły - przyznaje Robert Marszałek, szef drogowców. - Oczywiście widzimy taką potrzebę, ale realizację trzeba przeprowadzić kompleksowo, co wymaga zaangażowania sporych środków. Nie mamy ich zarezerwowanych w budżecie. Rozmowy o ewentualnym finansowaniu powinny być dalej prowadzone między władzami województwa, a ministerstwem - dodaje.
Będą protesty mieszkańców?

Sprawę może dodatkowo skomplikować protest mieszkańców Kowal. Są oni niezadowoleni z tego, że rozbudowa odcinka drogi wojewódzkiej 221 do czterech pasów ruchu utrudni im poruszanie się po osiedlu. Osią sporu jest skrzyżowanie z ul. Starowiejską i Glazurową zobacz na mapie Gdańska.

- Projekt przewiduje wprowadzenie wyłącznie prawoskrętów, a to oznacza brak możliwości przejechana na wprost z jednej części osiedla na drugą. Nie będzie również można wyjechać z ul. Glazurowej w stronę obwodnicy, a z ul. Starowiejskiej w kierunku centrum. Takie rozwiązanie jeszcze bardziej zakorkuje tę część miasta, to będzie dramat - przekonuje Krzysztof Szejko, sołtys Kowal. - Żebyśmy się dobrze zrozumieli: jesteśmy jak najbardziej za powstaniem dwupasmówki, ale nikt nie chce z nami rozmawiać, by uwzględnić nasze uwagi.
Dlatego też mieszkańcy Kowal zebrali ok. 1 tys. podpisów pod protestem w tej sprawie. Pisma przesłali do wojewody oraz Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

- Dostaliśmy odpowiedź z urzędu, że wojewoda zajmie się tą sprawą. Jeśli to nic nie da, to w ramach protestu jesteśmy gotowi zablokować drogę - zapowiada sołtys.

Miejsca

Opinie (218) 7 zablokowanych

  • co z OPAT? (1)

    • 8 16

    • PO obiecało drogę czerwoną przed wyborami. No ale teraz jak wygrał pis to chyba można i o tym zapomnieć

      • 6 5

  • pewnie, dalej rozbudowujcie drogi

    korki od tego maleją przecież....

    • 14 10

  • Nowa Małomiejska-Chmielna (1)

    Kiedy rozluźnicie Centrum i Trakt św. Wojciecha? Kiedy Orunia zostanie połączona wiaduktem, a nie wiecznie będzie rozdzielona torami? Tramwaj przez Chmielną-Małomiejską-Havla-Warszawską-Bulońską-Politechniczną ominie zakorkowane Centrum!

    • 17 6

    • Nawet na tym portalu były o tym artykuły i to nie tak dawno

      • 2 2

  • jasiupysiu (1)

    Kowale to wies rolnicy nie mają prawa przeciw postępowi wystepowac mamy prl po-psl rządzi

    • 9 19

    • Odezwal się człowiek z miasta... żałosne

      • 0 0

  • 1,776 mln za PROJEKT?! (5)

    To ładnie się już urzędasom w głowach poprzewracało..

    • 19 15

    • to znajdź firmę, która zaprojektuje to za mniej (3)

      • 12 1

      • inż Poznański (2)

        ja zaprojektuję za 850 zł

        • 8 1

        • 850? a dlaczego tak drogo? ;) (1)

          • 7 0

          • to znajdz firme

            ktora zaprojektuje to za mniej ..;)

            • 2 0

    • to i tak zdecydowanie mniej niż za sam nowy rozjazd na szadółkach,

      o ile dobrze pamiętam miał kosztować ok 8 mln

      • 1 0

  • (1)

    no tak kolesie z Kowal jak to polaki tylko o wlasnej d..... mysla zeby im bylo wygodnie a ogół gdańszczan maja w d........ typowe polskie pieniectwo

    • 26 17

    • pieniaczu

      Zapraszam w godzinach porannego szczytu na ul. Zeusa i wyjazd z osiedla Kowale, który stał się wyjazdem również dla kilku tysięcy mieszkańców Borkowa, Cytrusowego, Cztery Pory roku i wielu innych gdańskich osiedli, których mieszkańcy jadą najkrótszą drogą do obwodnicy. A jest jeszcze perspektywa budowy szkoły na osiedlu w Kowalach do której rodzice będą dowozić dzieci z też z Gdańska i Pruszcza. Więc jeden wyjazd dla kilku osiedli w kierunku obwodnicy to kompletny paraliż. Niech zbudują co majmniej 2 ronda: przy zeusa i glazurowej na nowej drodze to nikt nie będzie protestował.

      • 12 2

  • (6)

    Kolejny potworny sznyt przecinający potwornym sznytem tkankę miejską. Tkanka miejska poprzecinana potwornymi sznytami dzieli się na getta i ludzie przestają się do siebie uśmiechać. I wtedy miasto umiera. Jak Detroit. O tym mówi elementarz polityki komunikacyjnej.

    • 18 27

    • Detroit padło bo przemysł padł... weź nie pisz dyrdymał...

      • 10 5

    • A gdzie ty masz tam miasto?

      Kowale to jest wieś w gminie Kolbudy.

      • 15 1

    • ironia, trollu kradnący nicki wychodzi ci coraz gorzej (2)

      chyba że zacząłeś coś rozumieć.

      Skorzystaj z dorobku myśli W. Waszczykowskiego: jazda rowerem to niegodne Polaka, a miasta przyjazne dla pieszych i rowerzystów to wymysł lewaków z Brukseli

      • 2 4

      • lewakow z Kopenhagi chyba

        Ale cos w tym jest...;)

        • 1 0

      • Janusz Waszczykowski

        pisowski mędrzec Polski!

        • 1 1

    • elementarz, wrociles ? :)

      • 2 0

  • Do Autora

    No Panie Michale, znacznie lepiej :)

    • 3 2

  • a co tam panie już nie miało być?!

    pożyjemy, zobaczymy,
    zanim projekt skończą czyli prawie za dwa lata, to w międzyczasie zmienić się może wszystko...

    • 17 0

  • dla Gdańska Południe i Kowal warto projektować i budować (3)

    cyklostradę wzdłuż doliny potoku oruńskiego. Jej budowa kosztowałaby przypuszczalnie mniej więcej tyle ile sam projekt Nowej Świętokrzyskiej.

    • 14 16

    • (1)

      Skorzystaj z dorobku myśli W. Waszczykowskiego: jazda rowerem to niegodne Polaka, a miasta przyjazne dla pieszych i rowerzystów to wymysł lewaków z Brukseli.
      I nie kradnij nicków trollu.

      • 6 0

      • Waszczykowski - no spójrz na jego zdjęcie i powiedz:

        Czyż to nie jest prawdziwy Janusz?

        • 2 1

    • Tylko po co

      Ludzie do pracy akurat w tym kierunki się nie poruszają. Więc nawet dla rowerzystów ten kierunek to co najwyżej turystyka, a nie codzienność.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane