• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Południe Gdańska zyska nową trasę? Wąskie gardło można poszerzyć

Michał Brancewicz
4 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Lepszy dojazd do obwodnicy przez węzeł w Kowalach wymaga skoordynowania trzech inwestycji: budowy ul. Nowej Świętokrzyskiej, rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 221 oraz przebudowy widocznego na zdjęciu węzła. Lepszy dojazd do obwodnicy przez węzeł w Kowalach wymaga skoordynowania trzech inwestycji: budowy ul. Nowej Świętokrzyskiej, rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 221 oraz przebudowy widocznego na zdjęciu węzła.

Dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w kierunku obwodnicy i centrum miasta - to marzenie większości mieszkańców południowych dzielnic Gdańska. Projektowana właśnie ul. Nowa Świętokrzyska nie zagwarantuje tego w pełni, bo do szczęścia zabraknie kierowcom ok. kilometrowego odcinka drogi do węzła Kowale. Choć projekt już jest, to może zabraknąć pieniędzy, a na drodze mogą stanąć też... protestujący mieszkańcy Kowal.



Przedostatniego dnia 2015 roku Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska podpisała umowę z firmą Mosty Katowice, która zaprojektuje ul. Nową Świętokrzyską, za co zainkasuje 1,776 mln zł. Projekt trasy z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu, wraz z linią tramwajową, ma być gotowy w październiku 2017 roku. Koszt budowy tej trasy szacowany jest na 340 mln zł.

Licząca ponad 3 km Nowa Świętokrzyska będzie zaczynać się na skrzyżowaniu z al. Havla zobacz na mapie Gdańska, ale dalej nie pobiegnie w śladzie dzisiejszej ulicy, tylko odbije na południe i włączy się do istniejącej ul. Świętokrzyskiej przy granicy z Kowalami zobacz na mapie Gdańska (gmina Kolbudy).

Stamtąd do obwodnicy brakuje jeszcze ok. 1 km. I właśnie w tym miejscu kierowcy wracający na jezdnię o przekroju 1x1 natykaliby się na "wąskie gardło". Na szczęście swoją inwestycję planuje również Zarząd Dróg Wojewódzkich.

Poszerzenie wspomnianego odcinka do dwóch jezdni po dwa pasy ruchu jest elementem większej rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 221, która ciągnie się od Oruni (w miejscu skrzyżowania Traktu św. Wojciecha z ul. Podmiejską) do Kościerzyny.

- Projekt jest praktycznie gotowy, czeka tylko na wydanie decyzji środowiskowej - mówi Włodzimierz Kubiak, zastępca dyrektora ds. inwestycji Zarządu Dróg Wojewódzkich.
Inwestycja podzielona została na cztery odcinki, a jej łączny koszt oszacowano na 199 mln zł. ZDW na dzisiaj ma zarezerwowanych ok. 40 mln zł. Na szczęście poszerzenie liczącego ok. 965 m fragmentu do węzła Kowale zobacz na mapie Gdańska jest najtańsze i miałoby pochłonąć zaledwie ok. 15 mln zł. Niestety, nie oznacza to jeszcze rychłej realizacji.

- Te prace muszą toczyć się równolegle z budową Nowej Świętokrzyskiej i rozbudową węzła obwodnicy. Inaczej nie mają sensu - przyznaje Włodzimierz Kubiak.
Kiedy realizacja miejskiej inwestycji?

- W tym momencie trudno powiedzieć. Na razie skupiamy się na opracowaniu projektu Nowej Świętokrzyskiej. Chcemy mieć wszystko dopięte, tak by móc wystartować z realizacją od 2018 roku - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG.
Gorzej sprawa wygląda, jeśli chodzi o sam węzeł Kowale, którym zarządza gdański oddział GDDKiA. Co prawda kilka lat temu firma Doraco opracowała nawet koncepcję rozbudowy, ale od tego czasu nikt już o tej inwestycji nawet nie mówi.

- Odbywały się spotkania między nami, miastem Gdańsk, gminą Kolbudy, ZDW, marszałkiem województwa i prywatnymi inwestorami, ale żadne wiążące decyzje nie zapadły - przyznaje Robert Marszałek, szef drogowców. - Oczywiście widzimy taką potrzebę, ale realizację trzeba przeprowadzić kompleksowo, co wymaga zaangażowania sporych środków. Nie mamy ich zarezerwowanych w budżecie. Rozmowy o ewentualnym finansowaniu powinny być dalej prowadzone między władzami województwa, a ministerstwem - dodaje.
Będą protesty mieszkańców?

Sprawę może dodatkowo skomplikować protest mieszkańców Kowal. Są oni niezadowoleni z tego, że rozbudowa odcinka drogi wojewódzkiej 221 do czterech pasów ruchu utrudni im poruszanie się po osiedlu. Osią sporu jest skrzyżowanie z ul. Starowiejską i Glazurową zobacz na mapie Gdańska.

- Projekt przewiduje wprowadzenie wyłącznie prawoskrętów, a to oznacza brak możliwości przejechana na wprost z jednej części osiedla na drugą. Nie będzie również można wyjechać z ul. Glazurowej w stronę obwodnicy, a z ul. Starowiejskiej w kierunku centrum. Takie rozwiązanie jeszcze bardziej zakorkuje tę część miasta, to będzie dramat - przekonuje Krzysztof Szejko, sołtys Kowal. - Żebyśmy się dobrze zrozumieli: jesteśmy jak najbardziej za powstaniem dwupasmówki, ale nikt nie chce z nami rozmawiać, by uwzględnić nasze uwagi.
Dlatego też mieszkańcy Kowal zebrali ok. 1 tys. podpisów pod protestem w tej sprawie. Pisma przesłali do wojewody oraz Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

- Dostaliśmy odpowiedź z urzędu, że wojewoda zajmie się tą sprawą. Jeśli to nic nie da, to w ramach protestu jesteśmy gotowi zablokować drogę - zapowiada sołtys.

Miejsca

Opinie (218) 7 zablokowanych

  • hahaha (4)

    Roszczeniowe południe Gdańska może sobie pomarzyć ... ;-) o wielu rzeczach ... ;-)

    • 13 19

    • 30 lat temu Przymorze i Zaspa też tak się rozwijały. Tam były pola z żabami. (3)

      • 6 2

      • (2)

        30 lat temu to Przymorze i Zaspa istniały już w najlepsze, to po pierwsze. Po drugie, jak powstawały te osiedla to znaczna część infrastruktury komunikacyjnej (jak SKM, linie tramwajowe wzdłuż Pomorskiej czy do zajezdni na Kościuszki) już istniała, wystarczyło kilka łączników (jak odcinek pomiędzy obecną ul. Hynka a Pomorską, by mieć już tam kompletną infrastrukturę.

        • 2 2

        • Na Kościuszki nie było zajezdni

          to pętla się nazywa

          • 2 0

        • Przymorze, Zaspa i Żabianka nadal w wielu miejscach są zwykłym klepiskiem

          A 30-40 lat temu, to się dopiero budowały, więc nie kłam.

          • 2 2

  • Ronda (1)

    do końca 2018 projekt + szukanie wykonawcy + protesty mieszkańców i wykonawców = zakończenie inwestycji 2023 może warto do tego czasu wykonać RONDA przy zjeździe z obwodnicy jadąc od Tczewa (wieczny korek do skrętu w lewo- bardzo niebezpieczni włączający się kierowcy) oraz przy stacji Orlen skrzyżowanie do skrętu Fashion House (gdzie firmy kurierskie atakują to skrzyżowanie codziennie.
    Dodatkowe rondo przydało by się trochę dalej na pograniczu Gdańska i Kowal (przy stacji benzynowej- chyba Lotos nie pamiętam) "prawie" skrzyżowanie ul. Guderskiego i Ateny. Kierowcy wyjeżdżają z Ateny i skręcają od razu w Guderskiego blokując tym samym przepustowość ponieważ nie ma pasa do skrętu w lewo. Rondo rozwiązało by problem.

    • 32 5

    • To po co tam się pchasz.

      Rondo to pewny korek.

      • 2 6

  • Wpierw uporać się ze smrodem (1)

    w Szadółkach. A później odwalić się od południa Gdańska i Kowal z takimi projektami. Chcecie zniszczyć resztki spokoju w mieście.

    • 11 14

    • Kowale to nie miasto !!!!!!!!!!

      • 9 0

  • (1)

    Czujecie dziwny zapach w powietrzu na Przymorzu. Coś wisi w powietrzu.

    • 5 5

    • elektrocieplownia dymi

      Na calego..

      • 2 2

  • kupilibyscie mieszkanie w miescie nie mielibyscie tych problemow (10)

    • 19 22

    • Leszczu (5)

      Ktory ma po mami chate

      • 12 8

      • mami??? (1)

        • 4 6

        • Mamie lub babci

          • 7 2

      • tak samo jak Ty wzialem kredyt. (2)

        Wolalem jednak wziac większy i kupic w porządnym miejscu niż wydawać kupę kasy na paliwo stojąc w korkach. O czasie nie wspomnę.

        • 6 3

        • Poludnie to tez Łostowice

          Jak kupilem tu mieszkanie, to nie bylo jeszcze wybudowanych 38 osiedli w promieniu 3 km
          Dojezdxalem do centrum w 8-10 minut
          Teraz gdy zrobila sie słoikolandia
          To jest tragedia, mam sie powiesic bo teraz mnie zabudowali???

          • 3 0

        • Nie kazdy ma zdolnosc

          Kredytową jak Ty, bo masz dobrą prace od taty, i kto mowi o dojazdach samochodem i stanie w korkach
          Ja nie mam fury i nie trace setek na paliwo i mieszkam niedaleko swietokrzyskiej
          Samochod tez bym chcial miec ale tata lub mama tez nie dala ;)

          • 2 0

    • Dla przypomnienia (3)

      Południe do centrum ma bliżej niż Oliwa, Przymorze i Żabianka.
      Co można spokojnie doświadczyć nawet jadąc tramwajem od Havla.

      • 4 5

      • No to zróbmy test.

        Ja wyjadę autem w Żabianki o 8 rano a Ty zrób to samo np z Kowal. Jak sądzisz kto będzie prędzej w Gdańsku Głównym?? Kto będzie prędzej w Sopocie? Kto będzie prędzej w Gdyni Głównej.???
        Nie wspomnę już o komunikacji miejskiej , która tam praktycznie nie występuje.
        Co jeździ np w Kowalach czy okok bloków na Guderskiego? Jeden autobus, dwa???
        Na Żabiance, Przymorzu, Oliwie, Zaspie, Wrzeszczu mam pod nosem kilka lini tramwajowych, autobusy, SKM, Metropolitalną.
        Dlatego właśnie na południu cena nowego metra mieszkania kosztuje od 3600zł za metr a w dzielnicach które opisałem od 6000zł za metr.

        • 8 3

      • Mapa google pokazuje że...

        Niepołomnicka(południe) - Rajska(główny) 7,7km natomiast Kołobrzeska(przymorze) - Rajska(główny) 7,1km. O czasie przejazdu nie wspomnę..... nie wierzysz sprawdz

        • 3 0

      • Nie każdy mieszka przy pętli przy Havla.....

        • 1 1

  • Disco polo live

    Popieram sołtysa z Kowala ręce precz od naszej wsi złodzieje Brawo!!!

    • 13 6

  • Kowale trzeba wchłonać . Czy to się im podoba czy nie, powinny być dzielnicą Gdańska

    • 40 11

  • (2)

    Wieśniactwo z Kowal powinno mieć zakaz wjazdu i pracy w Gdańsku !!!!!!!!!!!! Skoro nie chcą do Gdańska to ich strata . Niech się okopią w ziemiankach .

    • 15 32

    • Napisał mieszkaniec Osowej którzy pierwszy pchał się do płacenia wyższych podatków dla Budynia. Brawo takich tutaj lubią w Danzig.

      • 14 4

    • pozdrawiam

      tylko cymbał mógłby tak się wypowiedzieć.

      • 0 0

  • Wygodnie (1)

    Jak im nie pasuje to im zabrać 3miejska komunikację i niech do swojej stolicy jeżdżą. Pracują, jeżdżą do Gdańska ale modernizacji nie chcą.

    • 8 13

    • Modernizacja TAK, ale NIE taka beznadziejnie głupia.

      • 11 3

  • w Warszawie robią od dawna tunel.

    Krótki i niedrogi ale dzięki takiemu rozwiązaniu można bez problemu przebić sie przez trasę szybkiego ruchu a po drugiej stronie, jeśli będzie taka potrzeba, znaleźć skręt w lewo

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane