• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Południe Gdańska zyska nową trasę? Wąskie gardło można poszerzyć

Michał Brancewicz
4 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Lepszy dojazd do obwodnicy przez węzeł w Kowalach wymaga skoordynowania trzech inwestycji: budowy ul. Nowej Świętokrzyskiej, rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 221 oraz przebudowy widocznego na zdjęciu węzła. Lepszy dojazd do obwodnicy przez węzeł w Kowalach wymaga skoordynowania trzech inwestycji: budowy ul. Nowej Świętokrzyskiej, rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 221 oraz przebudowy widocznego na zdjęciu węzła.

Dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w kierunku obwodnicy i centrum miasta - to marzenie większości mieszkańców południowych dzielnic Gdańska. Projektowana właśnie ul. Nowa Świętokrzyska nie zagwarantuje tego w pełni, bo do szczęścia zabraknie kierowcom ok. kilometrowego odcinka drogi do węzła Kowale. Choć projekt już jest, to może zabraknąć pieniędzy, a na drodze mogą stanąć też... protestujący mieszkańcy Kowal.



Przedostatniego dnia 2015 roku Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska podpisała umowę z firmą Mosty Katowice, która zaprojektuje ul. Nową Świętokrzyską, za co zainkasuje 1,776 mln zł. Projekt trasy z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu, wraz z linią tramwajową, ma być gotowy w październiku 2017 roku. Koszt budowy tej trasy szacowany jest na 340 mln zł.

Licząca ponad 3 km Nowa Świętokrzyska będzie zaczynać się na skrzyżowaniu z al. Havla zobacz na mapie Gdańska, ale dalej nie pobiegnie w śladzie dzisiejszej ulicy, tylko odbije na południe i włączy się do istniejącej ul. Świętokrzyskiej przy granicy z Kowalami zobacz na mapie Gdańska (gmina Kolbudy).

Stamtąd do obwodnicy brakuje jeszcze ok. 1 km. I właśnie w tym miejscu kierowcy wracający na jezdnię o przekroju 1x1 natykaliby się na "wąskie gardło". Na szczęście swoją inwestycję planuje również Zarząd Dróg Wojewódzkich.

Poszerzenie wspomnianego odcinka do dwóch jezdni po dwa pasy ruchu jest elementem większej rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 221, która ciągnie się od Oruni (w miejscu skrzyżowania Traktu św. Wojciecha z ul. Podmiejską) do Kościerzyny.

- Projekt jest praktycznie gotowy, czeka tylko na wydanie decyzji środowiskowej - mówi Włodzimierz Kubiak, zastępca dyrektora ds. inwestycji Zarządu Dróg Wojewódzkich.
Inwestycja podzielona została na cztery odcinki, a jej łączny koszt oszacowano na 199 mln zł. ZDW na dzisiaj ma zarezerwowanych ok. 40 mln zł. Na szczęście poszerzenie liczącego ok. 965 m fragmentu do węzła Kowale zobacz na mapie Gdańska jest najtańsze i miałoby pochłonąć zaledwie ok. 15 mln zł. Niestety, nie oznacza to jeszcze rychłej realizacji.

- Te prace muszą toczyć się równolegle z budową Nowej Świętokrzyskiej i rozbudową węzła obwodnicy. Inaczej nie mają sensu - przyznaje Włodzimierz Kubiak.
Kiedy realizacja miejskiej inwestycji?

- W tym momencie trudno powiedzieć. Na razie skupiamy się na opracowaniu projektu Nowej Świętokrzyskiej. Chcemy mieć wszystko dopięte, tak by móc wystartować z realizacją od 2018 roku - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG.
Gorzej sprawa wygląda, jeśli chodzi o sam węzeł Kowale, którym zarządza gdański oddział GDDKiA. Co prawda kilka lat temu firma Doraco opracowała nawet koncepcję rozbudowy, ale od tego czasu nikt już o tej inwestycji nawet nie mówi.

- Odbywały się spotkania między nami, miastem Gdańsk, gminą Kolbudy, ZDW, marszałkiem województwa i prywatnymi inwestorami, ale żadne wiążące decyzje nie zapadły - przyznaje Robert Marszałek, szef drogowców. - Oczywiście widzimy taką potrzebę, ale realizację trzeba przeprowadzić kompleksowo, co wymaga zaangażowania sporych środków. Nie mamy ich zarezerwowanych w budżecie. Rozmowy o ewentualnym finansowaniu powinny być dalej prowadzone między władzami województwa, a ministerstwem - dodaje.
Będą protesty mieszkańców?

Sprawę może dodatkowo skomplikować protest mieszkańców Kowal. Są oni niezadowoleni z tego, że rozbudowa odcinka drogi wojewódzkiej 221 do czterech pasów ruchu utrudni im poruszanie się po osiedlu. Osią sporu jest skrzyżowanie z ul. Starowiejską i Glazurową zobacz na mapie Gdańska.

- Projekt przewiduje wprowadzenie wyłącznie prawoskrętów, a to oznacza brak możliwości przejechana na wprost z jednej części osiedla na drugą. Nie będzie również można wyjechać z ul. Glazurowej w stronę obwodnicy, a z ul. Starowiejskiej w kierunku centrum. Takie rozwiązanie jeszcze bardziej zakorkuje tę część miasta, to będzie dramat - przekonuje Krzysztof Szejko, sołtys Kowal. - Żebyśmy się dobrze zrozumieli: jesteśmy jak najbardziej za powstaniem dwupasmówki, ale nikt nie chce z nami rozmawiać, by uwzględnić nasze uwagi.
Dlatego też mieszkańcy Kowal zebrali ok. 1 tys. podpisów pod protestem w tej sprawie. Pisma przesłali do wojewody oraz Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

- Dostaliśmy odpowiedź z urzędu, że wojewoda zajmie się tą sprawą. Jeśli to nic nie da, to w ramach protestu jesteśmy gotowi zablokować drogę - zapowiada sołtys.

Miejsca

Opinie (218) 7 zablokowanych

  • Budować, budować. Spacerowa też przy okazji!

    • 5 7

  • trzeba konkretnych samorządów

    takich jak ten rząd, który robi i nie zważa na zdanie burków

    inaczej się doczekamy tych modernizacji za 10 lat

    • 4 8

  • (6)

    Nie chce tej drogi. Bo zburzonych bedzie wiele domów jednorodzinnych. A jednoczešnie bedzie generowany wielki hałas. To sknadal kupiłem dom w cichej lokaliCji a terza albo bedę miał wielki szum albo stracë dom jako majatek całego życia bo miasto nie płaci dobrze za wywłaszczenia. Skandal.

    • 10 16

    • Wbrew pozorom placi dobrze. (1)

      • 0 2

      • niestety nie płacą dobrze. Dom wybudowałem 3 lata temu i chcę tu mieszkać.Dlaczego durne urzędasy z architektury wydaja pozwolenia na budowę żeby po kilku latach niszczy,c coś co się budowało kilka lat. Chamstwo.

        • 2 5

    • Jeśli chcesz mieszkać w mieście (2)

      musisz się liczyć ze zmianami infrastruktury itd. Jeśli chcesz mieszkać w cichej okolicy wyprowadź się na wieś, albo do dzielnicy, gdzie takich inwestycji się nie planuje.

      • 4 1

      • no Kowale to (1)

        właśnie wieś, należąca do gminy kolbudy. Kilka lat temu jak ludzie się budowali to nie było takich planów budowy- uprzedzam, bo zaraz połowa będzie się pruła że nie oglądaliśmy planów zagospodarowania przestrzennego itp.- a właśnie oglądaliśmy.

        • 2 3

        • Naprawdę nie trzeba być Einsteinem, aby wyobrazić sobie, iż tereny podmiejskie zlokalizowane przy istniejącej obwodnicy miasta są potencjalnymi terenami rozwoju tak infrastruktury jak i innych funkcji, oraz że prędzej czy później to nastąpi, nawet jeżeli nie jest to jeszcze ujęte w obowiązujących MPZP.

          • 3 0

    • podatek katastralny

      Nie buj, nie buj jak ci PiS dowali podatek katastralny to szybko zrezygnujesz z tego domu ;-)

      • 0 0

  • Kowale od razu uzyskały status Powiatu...

    ...to się wójt Grombala, porządnie WK**WI...
    To chyba początek tej reformy administracyjnej wg PISU...
    Michał, masz Przes..ne...

    • 3 1

  • Włączyć Kowale do Gdańska i nie byłoby...

    problemu, od razu Paweł by drogę do samej obwodnicy pobudował...a może i jeszcze ścieżkę obok w gratisie dołączył...

    • 14 7

  • to jeszcze Gdańsk jest ? (4)

    zupełnie nie znam tych terenów

    • 5 6

    • (1)

      Kowale dziela sie no pół. Część to Gdansk a część juz nie.

      • 2 1

      • Od kiedy połowa Kowali to Gdańsk?

        • 3 2

    • dlatego masz mapkę

      • 0 0

    • Ciekawe, bo ja nie wiem co to jest wrzeszcz na przykład...

      • 0 0

  • Nareszcie.

    No nareszcie pomysleli o tym kawalku drogi.

    • 1 3

  • Science fiction...

    • 3 0

  • Tylko skuter/ motocykl rozwiązuje problemy transportowe Gdańska (3)

    • 4 3

    • (1)

      chyba motór WSk

      • 2 1

      • WSK,Shl, junak,IŻ, suzuki, yamaha....ganz egal!!!

        • 1 0

    • Fakt skuter to zajefajne rozwiązanie :-)

      • 2 0

  • juz widze radosc mieszkancow nowo budowanych blokow przy petli

    haha

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane