• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły na zmiany na Podwalu Przedmiejskim

Krzysztof Koprowski
30 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Podwale Przedmiejskie swoją formą obecnie bardziej przypomina drogę szybkiego ruchu niż ulicę w mieście. Podwale Przedmiejskie swoją formą obecnie bardziej przypomina drogę szybkiego ruchu niż ulicę w mieście.

W jaką formę powinno zostać przekształcone Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, aby stało się atrakcyjną przestrzenią miasta oraz by przestało dzielić Śródmieście na dwie części - to główne zagadnienia, które poruszano podczas pierwszej serii warsztatów poświęconej tej drodze.



O tym, że Podwale Przedmiejskie wymaga przekształcenia mówi się już od dawna. Na jego antymiejski charakter zwracali uwagę także mieszkańcy zaangażowani w projekt Centrum Reaktywacja w 2012 r.

- Projekt Strategia Przekształceń Podwala Przedmiejskiego jest bezpośrednią kontynuacją Centrum Reaktywacja. Tym razem skupiamy się na mniejszym obszarze, który był wskazywany jako jeden z największych problemów Śródmieścia - mówi Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które jest inicjatorem obu projektów.

Celem warsztatów jest zaproponowanie takich rozwiązań, które czynią z Podwala Przedmiejskiego ulicę o charakterze miejskim.

- Powstający i częściowo już gotowy układ drogowy pozwala myśleć o Podwalu Przedmiejskim w inny sposób niż tylko tranzycie i jest to najlepszy moment, by wprowadzać zmiany - dodaje Spieglanin.

  • Przejście podziemne na wysokości ul. Łąkowej.
  • Przejście podziemne na wysokości ul. Łąkowej.
  • Ślady w śniegu pokazują, gdzie pieszym brakuje wygodnych przejść naziemnych. Nz. rejon ul. Łąkowej.
  • Piesi wolą pokonać Podwale Przedmiejskie górą, nawet w obrębie przystanków. Nz. rejon ul. Żabki Kruk.
  • Piesi wolą pokonać Podwale Przedmiejskie górą, nawet w obrębie przystanków. Nz. rejon ul. Żabki Kruk.
  • Schody są też barierą poza przejściami podziemnymi. Nz. rejon Akademii Muzycznej.
  • Chodnik w rejonie Akademii Muzycznej.
Wnioski płynące z warsztatów jednoznacznie wskazują na potrzeby likwidacji przejść podziemnych i zastąpienia ich naziemnymi odpowiednimi (oraz wykonania kilku nowych m.in. wzdłuż brzegu Motławy), utworzenia skrzyżowań w pełnych relacjach, kreowania przestrzeni publicznej wysokiej jakości (w tym rewitalizacji Targu Maślanego zobacz na mapie Gdańska) czy wprowadzenia działań artystycznych.

Uczestniczy warsztatów mieli za zadanie także zdefiniować sposób, w jaki można przebudować Podwale Przedmiejskie, aby osiągnąć postulowane zmiany.

Co należy w pierwszej kolejności wykonać na Podwalu Przedmiejskim?

- Zasadnicze modele możliwych przekształceń to pięć wariantów: północny - zakładający zawężenie przekroju Podwala od strony południowej, południowy - zawężenie przekroju od strony północnej, środkowy - obustronne zawężenie jezdni, mieszany - różne warianty zmian na poszczególnych odcinkach oraz zerowy, czyli brak jakichkolwiek zmian - wyjaśnia Paweł Mrozek, członek FRAG-u.

Północny wariant oraz środkowy zyskały najwięcej głosów - odpowiednio 12 i 10. Za wariantem zerowym opowiedziały się dwie osoby, a za południowym nikt.

- Ponieważ wyniki głosowania między wariantem północnym i środkowym były dość zbliżone, przeprowadzimy kolejne głosowania z możliwością wskazania wariantów na poszczególnych odcinkach - mówił podczas warsztatów dr hab. inż. Piotr Lorens, prof. nadzw. Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

Na odcinku Starego Przedmieścia zobacz na mapie Gdańska oraz Dolnego Miasta zobacz na mapie Gdańska ponownie najbardziej oczekiwanym wariantem okazał się północny (22 i 19 głosów). Na Wyspie Spichrzów zobacz na mapie Gdańska wariant północny wygrał trzema głosami ze środkowym (14 i 11 głosów).

Warsztaty otwarte są dla każdego, nie tylko mieszkańców okolic Podwala Przedmiejskiego. Warsztaty otwarte są dla każdego, nie tylko mieszkańców okolic Podwala Przedmiejskiego.
Na tym jednak warsztaty się nie kończą. To dopiero wstęp do kolejnych spotkań, podczas których sformułowane zostaną pomysły m.in. na zagospodarowanie terenów wokół Podwala Przedmiejskiego.

Najbliższe odbędzie się 14 kwietnia o godz. 17:30 w gimnazjum nr 8 (ul. Żabi Kruk 5 zobacz na mapie Gdańska). Informacje o warsztatach będą też przekazywane poprzez plakaty umieszczane na klatkach schodowych budynków w rejonie Podwala Przedmiejskiego.

- Oprócz warsztatów, planujemy także przygotowanie analiz komputerowych, pozwalające zasymulować potoki piesze po wprowadzeniu zmian. Na sam koniec całego projektu powstanie raport z wytycznymi, które zostaną przekazane odpowiednim instytucjom. Naszą ideą jest stworzenie pewnego rodzaju masterplanu, który będzie wdrożony w życie - zapowiada prezes FRAG-u.

Wrocławska lekcja dla Podwala Przedmiejskiego

  • Ulica Kazimierza Wielkiego we Wrocławiu.
  • Ulica Kazimierza Wielkiego we Wrocławiu.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Kazimierza Wielkiego we Wrocławiu.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Kazimierza Wielkiego we Wrocławiu.
  • Wizualizacja Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu.
  • Wizualizacja Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu.
  • Wizualizacja Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu.
  • Wizualizacja Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu.
  • Wizualizacja Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu.
Nim rozpoczęła się szeroka dyskusja nad zmianami Podwala Przedmiejskiego w Gdańsku, podobna toczyła się we Wrocławiu w zakresie możliwych przekształceń ul. Kazimierza Wielkiego. To ulica o podobnej historii, szerokości i charakterze, której budowę rozpoczęto w okresie PRL z myślą o wyprowadzeniu ruchu z rynku i okolicznych ulic na równoległą szeroką arterię wschód-zachód.

Urbaniści z Biura Rozwoju Wrocławia zaproponowali wariant, który polegałby na likwidacji jednej nitki i zastąpienia ją szerokimi bulwarami spacerowymi. Dodatkowo przewidziano też likwidację przejścia podziemnego, urządzenie kilku nowych naziemnych oraz metamorfozę wizualną całej przestrzeni ulicznej.

Te ambitne plany nie zostały jednak wcielone w życie, z wyjątkiem zastąpienia wspomnianego przejścia podziemnego naziemnym odpowiednikiem oraz wprowadzenia drobnych usprawnień w ruchu rowerowym.

Włodarze miasta po cichu się z nich wycofali ze względu na falę krytyki ze strony kierowców (tu warto dodać, że Wrocław ma najniższą średnią prędkość ruchu aut oraz jednocześnie najwolniejsze tramwaje w Polsce, mimo że wprowadzono tam wcześniej niż w Trójmieście system podobny do Tristaru) oraz wysokich kosztów budowy alternatywnej trasy w formie quasi-autostrady z częściowo dwupoziomowymi skrzyżowaniami (szacowany koszt w 2010 r. to aż 1,8 mld zł), która przypuszczalnie jeszcze bardziej niż Kazimierza Wielkiego zdegradowałaby obszary położone w południowej części miasta.

Most nad Motławą w ciągu obwodnicy południowej Gdańska. Most nad Motławą w ciągu obwodnicy południowej Gdańska.
Gdańsk w stosunku do Wrocławia jest w lepsze sytuacji, gdyż alternatywą dla Podwala Przedmiejskiego jest już od kilku lat obwodnica południowa, a wkrótce ruch usprawni także tunel pod Martwą Wisłą wraz z gotową bezkolizyjną Trasą Sucharskiego.

Tylko czy gdańscy urzędnicy będą potrafili wykorzystać potencjał nowego układu drogowego dla zmian na Podwalu Przedmiejskim nim wszystkie nowe ulice szczelnie wypełnią samochody?

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (327) 2 zablokowane

  • Słowo "ZWĘŻENIE" napawa mnie niepokojem ... (1)

    Znając "twórczość" niektórych "inżynierów" przy "urzędniczym wsparciu" może się okazać (i pewnie się okaże), że wprowadzone rozwiązanie tylko zwiększy korki i nie przyniesie nic dobrego. Dam dwa przykłady rozwiązań: Sopot - samochody puszczone tunelem pod Monciakiem uważam, za dobry pomysł w przeciwieństwie do Gdyni, gdzie tunel zafundowano przechodniom. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że chodzenie tunelami (zwłaszcza wieczorami) nie należy do najprzyjemniejszych atrakcji.

    • 36 8

    • a co ki tam mają hałasować po nocach- do tunelu z tym ruchem samochodowym

      bym nie widział z okien mojego mieszkania żadnego samochodu.
      no może z wyjątkiem mojego własnego

      • 5 0

  • (7)

    Zlikwidować przejścia podziemne, gratuluję pomysłu,gdy kolejny pieszy wpadnie pod samochód, będziecie odkopywać to co zasypaliście.

    • 64 22

    • jak nie będziesz jeździł jak debil

      to żaden pieszy nie "wpadnie"

      • 11 14

    • przeciez garby postawią - to jedyny wariant w Gdąńsku rozwiązywania problemów (1)

      • 10 3

      • a prawie dziewięćset milionów na tunel pod WIsłą to nie jest drugi wariant?

        chyba masz kłopoty ze wzrokiem. Naprawdę mi ciebie żal.

        • 0 0

    • (3)

      Przejdz sobie w nocy pod tym przejsciem podziemnym. Syf,menele i zero monitoringu.

      • 4 5

      • to założyć monitoring.. (2)

        • 6 5

        • taniej zrobic przejście naziemne (1)

          • 3 5

          • Za to głupiej.

            • 0 4

  • W chorych głowach rodza się takie same pomysły (3)

    Mało,że jadąc W-Z z Chełmu trzeba stać w korku żeby przejechać przez światła,bo zabrakło wizji,albo kasy żeby pociągnąć nitke bezkolizjnie tak żeby nie tworzyć bezsensownych skrzyzowań,to teraz jeszcze " tęgie" umysły kombinuja jak tutaj usprawnić (znaczy utrudnić ludziom) życie i przejazd w kierunku portu,rafinerii,czy zwyczajnie poruszanie się po mieście.
    Oczywiście wszystko pod przykrywką warsztatów,sympozji i czego tam jeszcze.
    Pewnie wystąpią o dofinansowanie,bo przecież taki "projekt " musi kosztować..

    • 66 21

    • Słucham pomysłów, jak poprowadzić z Chełmu "nitkę bezkolizyjnie". Może być na razie słownie, bez rysunków.

      • 9 1

    • Masz tramwaj. Nie musisz stać w korku.

      • 11 15

    • tak, zróbmy czteropoziomowe skrzyżowanie w samym centrum,

      bo w centrum wciąż jest za mało samochodów

      • 9 10

  • Ekipa Pana A myśli latami jak nad wyspa spichrzów nie ma slow

    • 14 7

  • zmasowany atak budyniopodobnych na finanse publiczne

    stawiane jest w rzeczywistosci pytanie
    ile da sie urwac z budzetu miejskiego na upiekszenie /podwyzszenie walor
    ow/ okolicy naszych mieszkan
    rozwrzeszczaną chołotę z lastadii juz wyprowadzilismy a teraz pora na dalsze działania

    • 24 7

  • Przedzielić linią tak jak Wita Stwosza na pół i niech" jeżdzą" też rowery. (1)

    Dlaczego w Gdańsku mają mieć lepiej niż my w Oliwie.Chętnie sam namaluję żeby zarobić za 1/20 ceny z Oliwy czyli za 50tyś.zł.Dodam,że i tak by mieli lepiej bo u nas dziura na dziurze a i do Kołobrzeskiej się z takim pomysłem przymierzają,bo jeszcze za dobrze tu mamy a dodatkowo do linii "rowerowej" dopłaca UE.

    • 7 9

    • Co to jest "tyś."?

      • 4 4

  • To już teraz wiem po co ten wykup mieszkań i remont "zabytku" ;) (2)

    Developer równo smaruje i już zaciera chciwe łapki :).

    • 29 6

    • bingo (1)

      Dokładnie o to chodzi, o grunty i nieruchomości po drugiej stronie drogi i podnoszenie ich wartości. To że pół miasta utknie w korku nikogo nie obchodzi.

      • 3 3

      • miasto już dawno tkwi w korku

        poszerzanie ulic nie likwiduje korków, tylko je przesuwa gdzie indziej i generuje kłopoty z parkowaniem.

        • 0 0

  • "super pomysł" zlikwidować trasę W-Z ,mamy przecież obwodnicę południową (5)

    po co zatem istnienie całej Armii Krajowej całej trasy W-Z?Przecież większość samochodów jedzie Podwalem po to by dalej jechać tą trasą a tylko część by skręcić do lub z miasta.
    Idąc tym tokiem rozumowania tych aktywistów którzy chcą "rewitalizować" tę część miasta proponuję kolejną akcję, likwidację SKM która dzieli miasto na dwie części, likwidacja wszelkich tuneli, wiaduktów na trasie jej przebiegu. To nic że kolej przewozi mieszkańców, nieważne że sprawi to niebotyczne problemy dla całej aglomeracji, ważne że dzieli, ważne ze mój pomysł wg mnie jest ok, ważne że dzięki temu zaistnieję. Kto będzie jeździł obwodnicą południową by dojechać z Jasienia i innych dzielnic położonych w górnym tarasie do np. rafinerii? Gdzie tu logika i ekonomia transportu?

    • 55 13

    • (2)

      Skoro "większość" tak jedzie, to skąd morderczy korek na prawoskręcie?

      • 8 2

      • (1)

        a widzisz jakąkolwiek alternatywę dla chcących wjechać w prawo, by jechać w kierunku kartuskiej, centrum czy Wrzeszcza. W latach 70 gdy budowano tę arterię samochodów było kilkanaście razy mniej niż teraz, wystarczyłaby zmiana org ruchu na prawoskręcie może dodatkowy pas i płynność by wzrosła. Aha zapomniałeś zauważyć że korek tworzy się przez cwaniaczków jadących do końca prawym pasem w kierunku AK a potem wbijających się na chama na prawoskręt, przez panie poprawiające makijaż, i gadaczy czy pisaczy komórkowych.Wyobraź sobie więc korek jaki powstanie gdy opisywani w artykule myśliciele doprowadzą do likwidacji pasów i tuneli.

        • 10 3

        • Korek będzie w tym samym miejscu i tak samo długi.

          • 4 3

    • (1)

      większość wjeżdża do centrum - i od strony Chełmu i od Elbląskiej, obwodnica południowa nie jest żadną alternatywą, bo wjazd od Traktu jest jeszcze bardziej zakorkowany !!!

      • 10 2

      • Ale ludzie z FRAG-u wiedzą lepiej.

        Zwłaszcza jak opiją się piwska w lokalu na Ogarnej, który im często służy jako imprezownia.

        • 8 5

  • Nie

    trzeba było burzyć ul. Sadowej (znów koło dawnej sadowej burzą stare przedwojenne budynki) i ruch zostawić przez Długie Ogrody, choćby tylko tramwajowy, ulica ta by wtedy nie zdziadziała i byłaby bardziej ,,wielko'' miejska, samochody poprowadzić innym traktem, ale łatwiej było zrobić to co się zrobiło i biadolić, że ,,sto'' lat temu zbudowane Podwale Przedmiejskie dzieli miasto.

    • 4 6

  • No co z tego że rozdziela ? To chory pomysł z zasypywaniem przejsć (2)

    Są bezpieczniejsze i usprawniają ruch. Przejścia i światło to przetargi utrzymanie koszty , praca dla urzedników i zlecenia i się kręci co ?

    • 41 15

    • tunele to za darmo się utrzymują? (1)

      • 10 1

      • Patrząc na ich stan i wygląd

        to raczej nikt do tego złotówki nie dokłada. Chyba, że graficiarze.

        • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane