• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły na zmiany na Podwalu Przedmiejskim

Krzysztof Koprowski
30 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Podwale Przedmiejskie swoją formą obecnie bardziej przypomina drogę szybkiego ruchu niż ulicę w mieście. Podwale Przedmiejskie swoją formą obecnie bardziej przypomina drogę szybkiego ruchu niż ulicę w mieście.

W jaką formę powinno zostać przekształcone Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, aby stało się atrakcyjną przestrzenią miasta oraz by przestało dzielić Śródmieście na dwie części - to główne zagadnienia, które poruszano podczas pierwszej serii warsztatów poświęconej tej drodze.



O tym, że Podwale Przedmiejskie wymaga przekształcenia mówi się już od dawna. Na jego antymiejski charakter zwracali uwagę także mieszkańcy zaangażowani w projekt Centrum Reaktywacja w 2012 r.

- Projekt Strategia Przekształceń Podwala Przedmiejskiego jest bezpośrednią kontynuacją Centrum Reaktywacja. Tym razem skupiamy się na mniejszym obszarze, który był wskazywany jako jeden z największych problemów Śródmieścia - mówi Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które jest inicjatorem obu projektów.

Celem warsztatów jest zaproponowanie takich rozwiązań, które czynią z Podwala Przedmiejskiego ulicę o charakterze miejskim.

- Powstający i częściowo już gotowy układ drogowy pozwala myśleć o Podwalu Przedmiejskim w inny sposób niż tylko tranzycie i jest to najlepszy moment, by wprowadzać zmiany - dodaje Spieglanin.

  • Przejście podziemne na wysokości ul. Łąkowej.
  • Przejście podziemne na wysokości ul. Łąkowej.
  • Ślady w śniegu pokazują, gdzie pieszym brakuje wygodnych przejść naziemnych. Nz. rejon ul. Łąkowej.
  • Piesi wolą pokonać Podwale Przedmiejskie górą, nawet w obrębie przystanków. Nz. rejon ul. Żabki Kruk.
  • Piesi wolą pokonać Podwale Przedmiejskie górą, nawet w obrębie przystanków. Nz. rejon ul. Żabki Kruk.
  • Schody są też barierą poza przejściami podziemnymi. Nz. rejon Akademii Muzycznej.
  • Chodnik w rejonie Akademii Muzycznej.
Wnioski płynące z warsztatów jednoznacznie wskazują na potrzeby likwidacji przejść podziemnych i zastąpienia ich naziemnymi odpowiednimi (oraz wykonania kilku nowych m.in. wzdłuż brzegu Motławy), utworzenia skrzyżowań w pełnych relacjach, kreowania przestrzeni publicznej wysokiej jakości (w tym rewitalizacji Targu Maślanego zobacz na mapie Gdańska) czy wprowadzenia działań artystycznych.

Uczestniczy warsztatów mieli za zadanie także zdefiniować sposób, w jaki można przebudować Podwale Przedmiejskie, aby osiągnąć postulowane zmiany.

Co należy w pierwszej kolejności wykonać na Podwalu Przedmiejskim?

- Zasadnicze modele możliwych przekształceń to pięć wariantów: północny - zakładający zawężenie przekroju Podwala od strony południowej, południowy - zawężenie przekroju od strony północnej, środkowy - obustronne zawężenie jezdni, mieszany - różne warianty zmian na poszczególnych odcinkach oraz zerowy, czyli brak jakichkolwiek zmian - wyjaśnia Paweł Mrozek, członek FRAG-u.

Północny wariant oraz środkowy zyskały najwięcej głosów - odpowiednio 12 i 10. Za wariantem zerowym opowiedziały się dwie osoby, a za południowym nikt.

- Ponieważ wyniki głosowania między wariantem północnym i środkowym były dość zbliżone, przeprowadzimy kolejne głosowania z możliwością wskazania wariantów na poszczególnych odcinkach - mówił podczas warsztatów dr hab. inż. Piotr Lorens, prof. nadzw. Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

Na odcinku Starego Przedmieścia zobacz na mapie Gdańska oraz Dolnego Miasta zobacz na mapie Gdańska ponownie najbardziej oczekiwanym wariantem okazał się północny (22 i 19 głosów). Na Wyspie Spichrzów zobacz na mapie Gdańska wariant północny wygrał trzema głosami ze środkowym (14 i 11 głosów).

Warsztaty otwarte są dla każdego, nie tylko mieszkańców okolic Podwala Przedmiejskiego. Warsztaty otwarte są dla każdego, nie tylko mieszkańców okolic Podwala Przedmiejskiego.
Na tym jednak warsztaty się nie kończą. To dopiero wstęp do kolejnych spotkań, podczas których sformułowane zostaną pomysły m.in. na zagospodarowanie terenów wokół Podwala Przedmiejskiego.

Najbliższe odbędzie się 14 kwietnia o godz. 17:30 w gimnazjum nr 8 (ul. Żabi Kruk 5 zobacz na mapie Gdańska). Informacje o warsztatach będą też przekazywane poprzez plakaty umieszczane na klatkach schodowych budynków w rejonie Podwala Przedmiejskiego.

- Oprócz warsztatów, planujemy także przygotowanie analiz komputerowych, pozwalające zasymulować potoki piesze po wprowadzeniu zmian. Na sam koniec całego projektu powstanie raport z wytycznymi, które zostaną przekazane odpowiednim instytucjom. Naszą ideą jest stworzenie pewnego rodzaju masterplanu, który będzie wdrożony w życie - zapowiada prezes FRAG-u.

Wrocławska lekcja dla Podwala Przedmiejskiego

  • Ulica Kazimierza Wielkiego we Wrocławiu.
  • Ulica Kazimierza Wielkiego we Wrocławiu.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Kazimierza Wielkiego we Wrocławiu.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Kazimierza Wielkiego we Wrocławiu.
  • Wizualizacja Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu.
  • Wizualizacja Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu.
  • Wizualizacja Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu.
  • Wizualizacja Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu.
  • Wizualizacja Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu.
Nim rozpoczęła się szeroka dyskusja nad zmianami Podwala Przedmiejskiego w Gdańsku, podobna toczyła się we Wrocławiu w zakresie możliwych przekształceń ul. Kazimierza Wielkiego. To ulica o podobnej historii, szerokości i charakterze, której budowę rozpoczęto w okresie PRL z myślą o wyprowadzeniu ruchu z rynku i okolicznych ulic na równoległą szeroką arterię wschód-zachód.

Urbaniści z Biura Rozwoju Wrocławia zaproponowali wariant, który polegałby na likwidacji jednej nitki i zastąpienia ją szerokimi bulwarami spacerowymi. Dodatkowo przewidziano też likwidację przejścia podziemnego, urządzenie kilku nowych naziemnych oraz metamorfozę wizualną całej przestrzeni ulicznej.

Te ambitne plany nie zostały jednak wcielone w życie, z wyjątkiem zastąpienia wspomnianego przejścia podziemnego naziemnym odpowiednikiem oraz wprowadzenia drobnych usprawnień w ruchu rowerowym.

Włodarze miasta po cichu się z nich wycofali ze względu na falę krytyki ze strony kierowców (tu warto dodać, że Wrocław ma najniższą średnią prędkość ruchu aut oraz jednocześnie najwolniejsze tramwaje w Polsce, mimo że wprowadzono tam wcześniej niż w Trójmieście system podobny do Tristaru) oraz wysokich kosztów budowy alternatywnej trasy w formie quasi-autostrady z częściowo dwupoziomowymi skrzyżowaniami (szacowany koszt w 2010 r. to aż 1,8 mld zł), która przypuszczalnie jeszcze bardziej niż Kazimierza Wielkiego zdegradowałaby obszary położone w południowej części miasta.

Most nad Motławą w ciągu obwodnicy południowej Gdańska. Most nad Motławą w ciągu obwodnicy południowej Gdańska.
Gdańsk w stosunku do Wrocławia jest w lepsze sytuacji, gdyż alternatywą dla Podwala Przedmiejskiego jest już od kilku lat obwodnica południowa, a wkrótce ruch usprawni także tunel pod Martwą Wisłą wraz z gotową bezkolizyjną Trasą Sucharskiego.

Tylko czy gdańscy urzędnicy będą potrafili wykorzystać potencjał nowego układu drogowego dla zmian na Podwalu Przedmiejskim nim wszystkie nowe ulice szczelnie wypełnią samochody?

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (327) 2 zablokowane

  • ok pod warunkiem że pomysłodawca zasypywania pokryje koszty leczenia wszystkich poszkodowanych (4)

    w wypadkach drogowych na tych przejsciach. Dlaczego ma to isć z moich podatków ?

    • 30 15

    • idzie to z OC piratów drogowych (3)

      a ty płacisz za leczenie osób pobitych w tunelach?

      • 7 7

      • On nie płaci nawet za parkowanie.

        • 6 4

      • Lepiej dostać w ryj niż zginąć na przejściu ;-)

        • 6 6

      • Nic podobnego. Wyższe składki zapłacą wszyscy. A co do pobić w tunelach - tak płacę za to, bo za leczenie płaci NFZ, a ja tam odprowadzam składkę.

        • 2 2

  • No i taki radny dostał się

    naopowiadał jakie to zmiany na dzielnicy przeprowadzi - a tu spotkanie z betonem i jak się nie podoba...

    • 5 3

  • Przeciw liwidacji przejśc podziemnych (3)

    Pamiętajcie że samochodów nie ubywa a raczej odwrotnie, niby obdownica południowa i tunel odciążą ruch,ale już co chwilę pisze się o tym, że droga wylotowa z tunelu będzie tworzyć korki - wiec ludzie wrócą na podwale...
    Po co zasypywać przejścia podziemne dla pieszych - wyremontować i po sprawie - poza tym co jest bezpieczniejsze dla pieszego ( bo przecież bezpieczeństwo to podstawa ) ?

    • 36 12

    • a samochodów MUSI przybywać? (1)

      jeszcze bardziej zachęcajmy do transportu indywidualnego. Jeszcze 50 tysięcy pojazdów w Gdańsku (realny wzrost) i dopiero będzie wesoło.

      • 4 3

      • MUSI. To zdecydowanie najpotężniejsza religia w tym kraju.

        • 4 0

    • "Pamiętajcie że samochodów nie ubywa a raczej odwrotnie"

      To prawda, ewidentnie coś jest nie halo, skoro wskaźniki motoryzacji przekraczają już poziom zachodnioeuropejski i nadal rosną.

      Dopóki się nie przewrócimy i nie rozbijemy główki to nie zrozumiemy, że ten bieg na oślep jest bez sensu?

      • 7 2

  • W Oliwie obok przrejścia podziemnego dla pieszych zrobiono naziemne podobno za ok.80tyś (10)

    Zdjęcie tego idiotyzmu powinno obiec świat.Rozebrano mały płotek,obniżono krawężnik,namalowano pasy.Za ile byście to zrobili bo ja bym był z 10tyś.zł. zadowolony

    • 17 8

    • Co to jest "tyś."? (1)

      • 4 2

      • Tyś to znaczy ciebie,żebyś w Gdańsku czuł się jak u siebie.

        • 6 0

    • chodzi o zdjęcie idiotyzmu pt. "przejście podziemne"? (7)

      dla matki z wózkiem i osoby na wózku trudno o większy idiotyzm, a i pozostali piesi chętniej wybierają przejścia naziemne jak tylko mogą.

      • 5 8

      • Wiesz ile taki tunel kosztował? (5)

        Nie widziałeś jak się przystosowuje takie przejścia pod wózek a nie robi obok pułapki dla pieszych.Codziennie tam przejeżdżam i gdybym na wszelki wypadek nie zjeżdżał w tym miejscu na drogę dla rowerów to nie wiem czy bym zdążył zahamować nie raz przed pieszym.Chcesz mieć wszystko płasko to wracaj słoiku do siebie a nie się tu wymądrzasz z swoim tyś.

        • 7 7

        • (4)

          Jesteś niebezpieczny. Nie jeździj samochodem.

          • 6 6

          • Tam pieszego zobaczysz dopiero jak jest na przejściu i na każdy manewr jest za późno. (3)

            nie znasz przejścia to nie krytykuj.Pieszy idzie z tunelu często po schodach i go nie widać za murem.Pojawia się nagle.Też mam tam duże obawy i też na prawo przed tym przejście zjeżdżam.Trzeci świat jak w Afryce a może gorzej i co za idiota to projektował i odbierał.

            • 3 6

            • na Wita Stwosza? (2)

              pieszy z tunelu miałby Ci wyjść na ulicę? po ch**a ? Tam ludzie schodzą z przystanków na drugą stronę - i zachowanie takiego pieszego z daleka można odróżnić od osoby, która na przystanek wyszła po schodach. Twórz dalej swoje teorie, ale nie dopisuj do tych bajek smoków.

              • 5 2

              • Czy ty przypadkiem nie jesteś projektantem tego debilizmu? (1)

                Bo to ch..a pasuje i to tego pomysłu jak i do budyniowej kultury.

                • 1 4

              • a co przeszkadza Ci przejście w poziomie średnio uczęszczanej ulicy?

                wiele osób woli poczekać, niż ryzykować spotkanie z zakapturzonym napastnikiem.

                • 1 1

      • Teraz jeszcze Uniwersytet powinien doszlusować do miasta, i zrobić cywilizowane dojście do Wydziałów i Biblioteki.

        • 4 2

  • co trzeba zrobić ? Wpierw trzeba poczekać na efekty jakie da tunel pod Martwą Wisła (3)

    Pomysły, projekty wizjonerów, wstępne analizy i symulacje obecnie prowadzone mają charakter teoretyczny. A niekiedy są efektem interesów, czasem ambicji indywidualnych lub grupowych. Nie zawsze uwzględniających interes całego miasta. Podwale Przedmiejskie jest zbyt ważną trasą, żeby na tym etapie podejmować ostateczne decyzje. Należy poczekać na oddanie tunelu pod Martwą Wisłą i zobaczyć w jakim stopniu wpłynie on na układ komunikacyjny całego miasta. Na ile odciąży obecnie obowiązujący.

    • 28 2

    • dyskusję warto uruchomić jak najwcześniej (2)

      zidentyfikować płaszczyzny konfliktu i nim odpowiednio zarządzać.

      • 0 3

      • Nie - bo najpierw trzeba wiedzieć, nad czym się dyskutuje. W tej chwili wychwalanie zalet tunelu pod Martwą Wisłą dla przejęcia części ruchu samochodowego z Podwala ma tyle samo sensu, co wychwalanie melodyjności nieprzesłuchanych utworów muzycznych.

        • 2 2

      • im wcześniej się zidentyfikuje problem, tym łatwiej go rozwiązać

        czekanie nic nie da: warto mieć gotowe różne scenariusze i je sprawdzać z wyprzedzeniem.

        • 0 0

  • dobrze, że chociaż Adamowicz od 16 lat nad tym pracuje (1)

    dobrze, że chociaż Adamowicz od 16 lat nad tym pracuje

    • 8 2

    • dałem plusa, choć wiem, że próbujesz ironizować

      • 1 0

  • po pierwsze (3)

    ulica ta nie oddziela Śródmieścia na dwie części a oddziela Główne Miasto i Dolne Miasto Stwierdzenie w Gdańsku Śródmieście jest jednym wielkim nieporozumieniem zwłaszcza patrząc na tablice z nazwami ulic to Śródmieście jest tylko wzdłuż Okopowej no i oczywiście w Lipcach na skrzyżowaniu Niegowskiej i św. Wojciecha i to nie żart można to sprawdzić jak osoby biorące ogromne pieniądze z naszych podatków dbają o miasto. A wracając do meritum to jednak musi byc jakaś arteria prowadząca do innych dzielnic oraz za miato nikt przeciez nie będzie jechał do południowej obwodnicy aby dojechać na Przeróbkę czy Stogi

    • 23 6

    • na przeróbkię i stogi jest tramwaj (2)

      zwężona jezdnia także da szansę dojechania do nich. Jak ktoś chce jechać samochodem, musi uwzględnić konieczność stania w korku od czasu do czasu.

      • 4 5

      • Jak to w korku!? O Święta Przepustowości!

        • 5 2

      • Ta, tramwaj, Linia nie była remontowana od 25 lat i jest w tragicznym stanie. Na liniach 3 i 8 można zobaczyć jedynie najgorszy złom, jaki ZKM ma w zajezdniach. Wysoka awaryjność. Stogi nie posiadają linii łączącej je z Wrzeszczem a nawet możliwości przesiadki bez marnowania kilkunastu minut na przystanku. Pojemność tramwajów na linach 3 i 8 jest zbyt mała a częstotliwość kursów za mała w w stosunku do potrzeb.

        • 2 4

  • Przejścia podziemne mają jedną wielką zaletę - są bezpieczne dla pieszych. (3)

    Obleśne płoty oddzielające torowisko od jezdni wymienić na nowoczesne i estetyczne.

    • 20 8

    • (1)

      Zwlaszcza, ze mozna sobie zlamac noge na sliskich schodach, badz dostac w łeb wieczorami.

      • 6 7

      • minusy od "szybkich, bezpiecznych, przyspawanych za kółkiem" ?

        • 2 2

    • Pełnosprawny pieszy poradzi sobie na zwykłym przejściu

      Spokojna Twoja rozczochrana. Mniej pełnosprawny pieszy też przeżyje jeżeli kierowcy będą odpowiednio edukowani, w razie potrzeby karani, a infrastruktura drogowa w centrach miast nie będzie parametrami autostradowymi prowokować do przekraczania prędkości.

      • 2 4

  • Nowa Wałowa-Nowa Chmielna-Nowa Małomiejska (5)

    I wtedy likwidujemy jedną nitkę Podwala Przedmiejskiego!!! Kierowcy jadący do Wrzeszcza, Stoczni wybiorą Nową Wałową, kierowcy jadący na Orunię wybiorą Nową Chmielną, a kierowcy jadący w kierunku Moreny, Ujeściska i Chełmu wybiorą wariant Nowa Chmielna->Nowa Małomiejska a dalej już cały ciąg Havla-Potokowa (Orunia Górna-Niedźwiednik) i tym sposobem wyprowadzamy całkowicie ruch ze śródmieścia, mało tego, możemy jako pierwsze miast tym sposobem postawić kioski i pobierać opłaty za wjazd do miasta, w przypadku mieszkańców, do każdego lokalu przypisać JEDNO miejsce wjazdowe do śródmieścia, a za każde następne pobierać 150zł za przepustkę miesięczną.

    • 7 9

    • (4)

      A po co do Wrzeszcza jeździć Podwalem, zamiast tunelem?

      • 6 4

      • stare przyzwyczajenia

        • 2 0

      • (2)

        Bo tunel nie został oddany do użytku - to raz.
        Bo nie wiadomo, czy w ogóle będzie jakąkolwiek sensowną opcją, to dwa.

        • 2 4

        • (1)

          No tak, zasialiśmy tunel, ale nie wiadomo, co z niego wyrośnie i dokąd będzie prowadził.

          • 1 0

          • Tak. Dasz gwarancję, że z tunelu da się dojechać do Alei Zwycięstwa bez stania w korku?

            • 0 0

  • Zostawić przejścia podziemne (2)

    Podwale Przedmiejskie miało sens kiedy było budowane, kilkadziesiąt lat temu i ma sens obecnie. Dzięki temu, że jest odpowiednia ilość pasów ruchu i są przejścia podziemne nie ma korków. a i piesi są bezpieczni. Nie ulega wątpliwości, że jeśli byłyby zrealizowane, chorei porąbane pomysły tzw. aktywistów , byłyby korki, wypadki i większe zanieczyszczenie środowiska spalinami.Idąc tym tokiem myślenia to może zawęzić np Wały Jagielońskie, też rozcina miasto i są tam przejścia podziemne - to jest chore. Przejścia podziemne należy ucywilizować, wyremontować , dobrze oświetlić, umieścić kamery, karać graficiarzy za nich bazrgroły i znaczenie terenu.

    • 34 15

    • Ależ właśnie tak powinno być. Jest jakimś absurdem, żeby najruchliwsze w mieście przystanki tramwajowe miały szerokość mniejszą niż jeden z sześciu w tym miejscu pasów ruchu.

      • 8 1

    • przecież tam i tak jest wieczny korek na prawoskręcie w Wały

      a drugi na Węźle Groddecka

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane