• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły na zmiany na Podwalu Przedmiejskim

Krzysztof Koprowski
30 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Podwale Przedmiejskie swoją formą obecnie bardziej przypomina drogę szybkiego ruchu niż ulicę w mieście. Podwale Przedmiejskie swoją formą obecnie bardziej przypomina drogę szybkiego ruchu niż ulicę w mieście.

W jaką formę powinno zostać przekształcone Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, aby stało się atrakcyjną przestrzenią miasta oraz by przestało dzielić Śródmieście na dwie części - to główne zagadnienia, które poruszano podczas pierwszej serii warsztatów poświęconej tej drodze.



O tym, że Podwale Przedmiejskie wymaga przekształcenia mówi się już od dawna. Na jego antymiejski charakter zwracali uwagę także mieszkańcy zaangażowani w projekt Centrum Reaktywacja w 2012 r.

- Projekt Strategia Przekształceń Podwala Przedmiejskiego jest bezpośrednią kontynuacją Centrum Reaktywacja. Tym razem skupiamy się na mniejszym obszarze, który był wskazywany jako jeden z największych problemów Śródmieścia - mówi Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które jest inicjatorem obu projektów.

Celem warsztatów jest zaproponowanie takich rozwiązań, które czynią z Podwala Przedmiejskiego ulicę o charakterze miejskim.

- Powstający i częściowo już gotowy układ drogowy pozwala myśleć o Podwalu Przedmiejskim w inny sposób niż tylko tranzycie i jest to najlepszy moment, by wprowadzać zmiany - dodaje Spieglanin.

  • Przejście podziemne na wysokości ul. Łąkowej.
  • Przejście podziemne na wysokości ul. Łąkowej.
  • Ślady w śniegu pokazują, gdzie pieszym brakuje wygodnych przejść naziemnych. Nz. rejon ul. Łąkowej.
  • Piesi wolą pokonać Podwale Przedmiejskie górą, nawet w obrębie przystanków. Nz. rejon ul. Żabki Kruk.
  • Piesi wolą pokonać Podwale Przedmiejskie górą, nawet w obrębie przystanków. Nz. rejon ul. Żabki Kruk.
  • Schody są też barierą poza przejściami podziemnymi. Nz. rejon Akademii Muzycznej.
  • Chodnik w rejonie Akademii Muzycznej.
Wnioski płynące z warsztatów jednoznacznie wskazują na potrzeby likwidacji przejść podziemnych i zastąpienia ich naziemnymi odpowiednimi (oraz wykonania kilku nowych m.in. wzdłuż brzegu Motławy), utworzenia skrzyżowań w pełnych relacjach, kreowania przestrzeni publicznej wysokiej jakości (w tym rewitalizacji Targu Maślanego zobacz na mapie Gdańska) czy wprowadzenia działań artystycznych.

Uczestniczy warsztatów mieli za zadanie także zdefiniować sposób, w jaki można przebudować Podwale Przedmiejskie, aby osiągnąć postulowane zmiany.

Co należy w pierwszej kolejności wykonać na Podwalu Przedmiejskim?

- Zasadnicze modele możliwych przekształceń to pięć wariantów: północny - zakładający zawężenie przekroju Podwala od strony południowej, południowy - zawężenie przekroju od strony północnej, środkowy - obustronne zawężenie jezdni, mieszany - różne warianty zmian na poszczególnych odcinkach oraz zerowy, czyli brak jakichkolwiek zmian - wyjaśnia Paweł Mrozek, członek FRAG-u.

Północny wariant oraz środkowy zyskały najwięcej głosów - odpowiednio 12 i 10. Za wariantem zerowym opowiedziały się dwie osoby, a za południowym nikt.

- Ponieważ wyniki głosowania między wariantem północnym i środkowym były dość zbliżone, przeprowadzimy kolejne głosowania z możliwością wskazania wariantów na poszczególnych odcinkach - mówił podczas warsztatów dr hab. inż. Piotr Lorens, prof. nadzw. Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

Na odcinku Starego Przedmieścia zobacz na mapie Gdańska oraz Dolnego Miasta zobacz na mapie Gdańska ponownie najbardziej oczekiwanym wariantem okazał się północny (22 i 19 głosów). Na Wyspie Spichrzów zobacz na mapie Gdańska wariant północny wygrał trzema głosami ze środkowym (14 i 11 głosów).

Warsztaty otwarte są dla każdego, nie tylko mieszkańców okolic Podwala Przedmiejskiego. Warsztaty otwarte są dla każdego, nie tylko mieszkańców okolic Podwala Przedmiejskiego.
Na tym jednak warsztaty się nie kończą. To dopiero wstęp do kolejnych spotkań, podczas których sformułowane zostaną pomysły m.in. na zagospodarowanie terenów wokół Podwala Przedmiejskiego.

Najbliższe odbędzie się 14 kwietnia o godz. 17:30 w gimnazjum nr 8 (ul. Żabi Kruk 5 zobacz na mapie Gdańska). Informacje o warsztatach będą też przekazywane poprzez plakaty umieszczane na klatkach schodowych budynków w rejonie Podwala Przedmiejskiego.

- Oprócz warsztatów, planujemy także przygotowanie analiz komputerowych, pozwalające zasymulować potoki piesze po wprowadzeniu zmian. Na sam koniec całego projektu powstanie raport z wytycznymi, które zostaną przekazane odpowiednim instytucjom. Naszą ideą jest stworzenie pewnego rodzaju masterplanu, który będzie wdrożony w życie - zapowiada prezes FRAG-u.

Wrocławska lekcja dla Podwala Przedmiejskiego

  • Ulica Kazimierza Wielkiego we Wrocławiu.
  • Ulica Kazimierza Wielkiego we Wrocławiu.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Kazimierza Wielkiego we Wrocławiu.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Kazimierza Wielkiego we Wrocławiu.
  • Wizualizacja Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu.
  • Wizualizacja Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu.
  • Wizualizacja Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu.
  • Wizualizacja Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu.
  • Wizualizacja Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu.
Nim rozpoczęła się szeroka dyskusja nad zmianami Podwala Przedmiejskiego w Gdańsku, podobna toczyła się we Wrocławiu w zakresie możliwych przekształceń ul. Kazimierza Wielkiego. To ulica o podobnej historii, szerokości i charakterze, której budowę rozpoczęto w okresie PRL z myślą o wyprowadzeniu ruchu z rynku i okolicznych ulic na równoległą szeroką arterię wschód-zachód.

Urbaniści z Biura Rozwoju Wrocławia zaproponowali wariant, który polegałby na likwidacji jednej nitki i zastąpienia ją szerokimi bulwarami spacerowymi. Dodatkowo przewidziano też likwidację przejścia podziemnego, urządzenie kilku nowych naziemnych oraz metamorfozę wizualną całej przestrzeni ulicznej.

Te ambitne plany nie zostały jednak wcielone w życie, z wyjątkiem zastąpienia wspomnianego przejścia podziemnego naziemnym odpowiednikiem oraz wprowadzenia drobnych usprawnień w ruchu rowerowym.

Włodarze miasta po cichu się z nich wycofali ze względu na falę krytyki ze strony kierowców (tu warto dodać, że Wrocław ma najniższą średnią prędkość ruchu aut oraz jednocześnie najwolniejsze tramwaje w Polsce, mimo że wprowadzono tam wcześniej niż w Trójmieście system podobny do Tristaru) oraz wysokich kosztów budowy alternatywnej trasy w formie quasi-autostrady z częściowo dwupoziomowymi skrzyżowaniami (szacowany koszt w 2010 r. to aż 1,8 mld zł), która przypuszczalnie jeszcze bardziej niż Kazimierza Wielkiego zdegradowałaby obszary położone w południowej części miasta.

Most nad Motławą w ciągu obwodnicy południowej Gdańska. Most nad Motławą w ciągu obwodnicy południowej Gdańska.
Gdańsk w stosunku do Wrocławia jest w lepsze sytuacji, gdyż alternatywą dla Podwala Przedmiejskiego jest już od kilku lat obwodnica południowa, a wkrótce ruch usprawni także tunel pod Martwą Wisłą wraz z gotową bezkolizyjną Trasą Sucharskiego.

Tylko czy gdańscy urzędnicy będą potrafili wykorzystać potencjał nowego układu drogowego dla zmian na Podwalu Przedmiejskim nim wszystkie nowe ulice szczelnie wypełnią samochody?

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (327) 2 zablokowane

  • Zanim zaczniemy ograniczać ruch na Podwalu

    Zanim zaczniemy ograniczać ruch na Podwalu, spróbujmy pomyśleć co spowoduje otwarcie tunelu bez usprawnienia połączenia komunikacyjnego tunelu z Grunwaldzką i Słowackiego. Ruch na Czarnym Dworze już w tej chwili blokuje się w godzinach szczytu. Nie ma co liczyć że to połączenie będzie w stanie przejąć znaczną część ruchu z Podwala! Najpierw należy dokończyć połączenie do Słowackiego! A do tego czasu ruch jeszcze wzrośnie w sposób naturalny...
    Jerzy

    • 5 4

  • Gdańszczanka

    Przejścia zostawić są bezpieczne koniecznie wyremontować !!!tylko zastanawia mnie kwestia jak jest ulewa i pada pada pada a wody po kostki przybywa i przybywa czemu to nikogo nie zainteresuje ."Przejścia podziemne zostawić jestem mamą 2 dzieciaków i z doświadczenia wiem że są bezpieczne .Więc ZOSTAWIĆ!!!Miasto Gdańsk zapewne ma już swoje plany względem Podwala więc i tak zrobią jak będą chcieli a przeciw jest wielu jak czytam .

    • 3 3

  • Historycznie

    Gdańsk jest jednym z najpiękniejszych miast w Polsce. Tak w całej okazałości śródmieście wyglądało kiedyś. http://i.imgur.com/RDPWZ.jpg. To co było nie wróci, jednak powinniśmy dążyć do tego aby te dwie rozdzielone części historycznego miasta na nowo połączyć http://50423.skroc.pl. Nie dla siebie-tyko dla przyszłych pokoleń. Alteria w takiej formie jak obecnie zawsze będzie to uniemożliwiała. Idźmy śladami innych wielkich miast gdzie tego typu ulice zostały ograniczone lub przeniesione do tunelu, a na ich miejscu zbudowano ulice osiedlowe deptaki parkingi i nowe budynki. Przykład koncepcja Seul http://0c8b2.skroc.pl. Można - trzeba tylko chcieć. Myślę, ze Unia Europejska dofinansowała by taki projekt bez większych problemów. Ograniczenie spalin w centrym miasta oraz zwiększenie atrakcyjności miasta.

    • 4 1

  • Tunel przez Gdańsk.

    Więcej przejść dla pieszych = jeszcze większe korki, a może i więcej potrąceń pieszych. Na dłuższą metę pomoże tylko podkopanie Gdańska pod ziemią i puszczenie tam ruchu i wybudowanie wielkich parkingów na obrzeżach miasta.

    • 1 3

  • pozytywnie zaskoczony

    Nie trescia artykułu, ale komentarzami. Wow. Niezadko sie zdarza by komentujacy tutaj czegos bronili. Raczej norma jest ze atakuja wszelkie pomysly. Dodatkowo komentujacy w durzej czesci cenia wyzej mieszkancow i ludzi niz samochody. Wow. Polska sie zmienia.

    • 1 0

  • (1)

    "Gdańsk w stosunku do Wrocławia jest w lepsze sytuacji, gdyż alternatywą dla Podwala Przedmiejskiego jest już od kilku lat obwodnica południowa, a wkrótce ruch usprawni także tunel pod Martwą Wisłą wraz z gotową bezkolizyjną Trasą Sucharskiego."

    Skoro objazdy sa alternatywa, proponuje zamiast barierek odgradzajacych ulice od chodnika postawic zasieki, drut kolczasty. Podziemne mozna zasypac jak taka wola.
    Piesi tez moga chodzic obchodem np. Do przejscia przy bledniku

    • 0 2

    • bezmózgowie totalne

      • 1 0

  • Gdańszczanin

    Aktywiści

    Idźcie się leczyć, chociaż może sprawa jest już beznadziejna.

    • 0 1

  • Przepraszam za fanatyków z FROG'u likwidujących Podwale Przedmiejskie

    Brałem udział we wszystkich spotkaniach FROG'u, jak dożyję będę na kolejnym ale boję się, że mogę nie doczekać. Mieszkam obok Podwala Przedmiejskiego tylko 60- lat, i pilnie je obserwuje i nadsłuchuję (głównie tramwaje) i wszystkie te bajki o potrzebie jego przebudowy (w stylu FROG'u, uważam za gospodarczy sabotaż. Jedyne, co szybko należy zrealizować, to przebudowę dwóch skrzyżowań oczekujących wreszcie na decyzję naszego magistratu, mam na myśli skrzyżowanie Podwala i Chmielnej (podobno ma być za chwilę uruchomiona zabudowa Wyspy Spichrzów i jak tam dojechać transportem budowlanym i maszynami budowlanymi? Dziś przebudowa tego skrzyżowania to jeszcze prosta sprawa ale już za rok może być znacznie trudniej a drugie, to skrzyżowania Podwala z ul.Łąkową, gdzie sprawę skomplikuje tramwaj który mieszkańcom Dolnego Miasta należy się "jak psu buda", później może to być bardzo kosztowne!?
    Przy okazji, chciałbym zwrócić nieśmiało uwagę, że na Podwalu Przedmiejskim, do dzisiaj istnieją jeszcze pokaźne "dziury wstydu", godne działań architektoniczno-budowlanych godnych działań FROG,u. Na Chmielnej, przy Krowim moście, zapomniane ruiny po dawnych spichlerzach, na których brzozy osiągnęły poważne rozmiary, a nad nimi przelatuje każdego dnia mnóstwo samolotów (miała tam być Szkoła Muzyczna, ale przeniesiono ją na skrzyżowanie z ul.Łąkową, do działań jest jeszcze kwadrat ul Pszenna, Owsiana, Chmielna i szereg spichrzów vis a vis okien pana Prezydenta!
    Nawiązując do tuneli pod Podwalem, proponuję dla usprawnienia ruchu staruchów, zainstalowanie schodów ruchomych, typu zainstalowanych w Hali Targowej, działają bezawaryjnie, albo ja mam to szczęście, że ilekroć jestem na zakupach, pracują wytrwale i bezbłędnie.

    • 0 0

  • Scieżka zdrowia

    A ja myślę że koncepcja i jej realizacja wiąże się nie z wygodą mieszkańców,a przede wszystkim pieniędzmi które zarobią pośrednio dysponęci i wykonawcy z ,,zamknietego"grona dziwię się też Panu Koprowskiemu który opisuje w samych superlatywach ten pomysł,na zdjeciu portalowym wygląda Pan normalnie ale w rzeczywistości tej normalności brakuje,nawet nie pozdrawiam
    Włodek

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane