- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (445 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (153 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (176 opinii)
- 4 Szybko odzyskali skradzione auto (23 opinie)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
Pomysły na zmiany na Podwalu Przedmiejskim
W jaką formę powinno zostać przekształcone Podwale Przedmiejskie , aby stało się atrakcyjną przestrzenią miasta oraz by przestało dzielić Śródmieście na dwie części - to główne zagadnienia, które poruszano podczas pierwszej serii warsztatów poświęconej tej drodze.
O tym, że Podwale Przedmiejskie wymaga przekształcenia mówi się już od dawna. Na jego antymiejski charakter zwracali uwagę także mieszkańcy zaangażowani w projekt Centrum Reaktywacja w 2012 r.
- Projekt Strategia Przekształceń Podwala Przedmiejskiego jest bezpośrednią kontynuacją Centrum Reaktywacja. Tym razem skupiamy się na mniejszym obszarze, który był wskazywany jako jeden z największych problemów Śródmieścia - mówi Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które jest inicjatorem obu projektów.
Celem warsztatów jest zaproponowanie takich rozwiązań, które czynią z Podwala Przedmiejskiego ulicę o charakterze miejskim.
- Powstający i częściowo już gotowy układ drogowy pozwala myśleć o Podwalu Przedmiejskim w inny sposób niż tylko tranzycie i jest to najlepszy moment, by wprowadzać zmiany - dodaje Spieglanin.
Wnioski płynące z warsztatów jednoznacznie wskazują na potrzeby likwidacji przejść podziemnych i zastąpienia ich naziemnymi odpowiednimi (oraz wykonania kilku nowych m.in. wzdłuż brzegu Motławy), utworzenia skrzyżowań w pełnych relacjach, kreowania przestrzeni publicznej wysokiej jakości (w tym rewitalizacji Targu Maślanego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Uczestniczy warsztatów mieli za zadanie także zdefiniować sposób, w jaki można przebudować Podwale Przedmiejskie, aby osiągnąć postulowane zmiany.
Północny wariant oraz środkowy zyskały najwięcej głosów - odpowiednio 12 i 10. Za wariantem zerowym opowiedziały się dwie osoby, a za południowym nikt.
- Ponieważ wyniki głosowania między wariantem północnym i środkowym były dość zbliżone, przeprowadzimy kolejne głosowania z możliwością wskazania wariantów na poszczególnych odcinkach - mówił podczas warsztatów dr hab. inż. Piotr Lorens, prof. nadzw. Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.
Na odcinku Starego Przedmieścia
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Na tym jednak warsztaty się nie kończą. To dopiero wstęp do kolejnych spotkań, podczas których sformułowane zostaną pomysły m.in. na zagospodarowanie terenów wokół Podwala Przedmiejskiego.
Najbliższe odbędzie się 14 kwietnia o godz. 17:30 w gimnazjum nr 8 (ul. Żabi Kruk 5
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Oprócz warsztatów, planujemy także przygotowanie analiz komputerowych, pozwalające zasymulować potoki piesze po wprowadzeniu zmian. Na sam koniec całego projektu powstanie raport z wytycznymi, które zostaną przekazane odpowiednim instytucjom. Naszą ideą jest stworzenie pewnego rodzaju masterplanu, który będzie wdrożony w życie - zapowiada prezes FRAG-u.
Nim rozpoczęła się szeroka dyskusja nad zmianami Podwala Przedmiejskiego w Gdańsku, podobna toczyła się we Wrocławiu w zakresie możliwych przekształceń ul. Kazimierza Wielkiego. To ulica o podobnej historii, szerokości i charakterze, której budowę rozpoczęto w okresie PRL z myślą o wyprowadzeniu ruchu z rynku i okolicznych ulic na równoległą szeroką arterię wschód-zachód.
Urbaniści z Biura Rozwoju Wrocławia zaproponowali wariant, który polegałby na likwidacji jednej nitki i zastąpienia ją szerokimi bulwarami spacerowymi. Dodatkowo przewidziano też likwidację przejścia podziemnego, urządzenie kilku nowych naziemnych oraz metamorfozę wizualną całej przestrzeni ulicznej.
Te ambitne plany nie zostały jednak wcielone w życie, z wyjątkiem zastąpienia wspomnianego przejścia podziemnego naziemnym odpowiednikiem oraz wprowadzenia drobnych usprawnień w ruchu rowerowym.
Włodarze miasta po cichu się z nich wycofali ze względu na falę krytyki ze strony kierowców (tu warto dodać, że Wrocław ma najniższą średnią prędkość ruchu aut oraz jednocześnie najwolniejsze tramwaje w Polsce, mimo że wprowadzono tam wcześniej niż w Trójmieście system podobny do Tristaru) oraz wysokich kosztów budowy alternatywnej trasy w formie quasi-autostrady z częściowo dwupoziomowymi skrzyżowaniami (szacowany koszt w 2010 r. to aż 1,8 mld zł), która przypuszczalnie jeszcze bardziej niż Kazimierza Wielkiego zdegradowałaby obszary położone w południowej części miasta.
Gdańsk w stosunku do Wrocławia jest w lepsze sytuacji, gdyż alternatywą dla Podwala Przedmiejskiego jest już od kilku lat obwodnica południowa, a wkrótce ruch usprawni także tunel pod Martwą Wisłą wraz z gotową bezkolizyjną Trasą Sucharskiego.
Tylko czy gdańscy urzędnicy będą potrafili wykorzystać potencjał nowego układu drogowego dla zmian na Podwalu Przedmiejskim nim wszystkie nowe ulice szczelnie wypełnią samochody?
Miejsca
Opinie (327) 2 zablokowane
-
2015-03-30 19:39
SLAMSY
Czy Podwale Grodzkie ,Wały Jagielońskie , Al. Grunwaldzka dzielą miasto na
wschód i zachód ? MOŻE TRZEBA ZADBAĆ O TO , ŻEBY DZIELNICE POŁUDNIOWE STAŁY SIĘ BARDZIEJ ATRAKCYJNE KULTURALNIE, HANDLOWO,BO JAK NA RAZIE TO NIE MA PO CO TAM SIĘ WYBIERAĆ- 9 3
-
2015-03-30 19:42
a ja na Stogach mieszkam (5)
I na Politechnikę czy do Wrzeszcza mam się pchać przez obwodnicę? Tak wiem tramwajem można, starym rozklekotanym i śmierdzącym latem napakowanym turystami i jadącym po zagruzowanym torowisku. I po co? Po to żeby nowo wybudowane apartamentowce miały spacerkiem na Długą i nie po schodkach?
- 11 5
-
2015-03-30 19:59
(4)
A co latem też tramwajem na politechnikę jeździsz?
- 1 5
-
2015-03-30 20:01
(3)
a czemu nie? ... ach, to znaczy zakładasz że jestem studentem. No przykro mi ale nie , a latem ludzie też pracują.
- 4 4
-
2015-03-30 22:23
(2)
Studentem to raczej nie jesteś, ale na woźnym może tak.
- 1 2
-
2015-03-31 09:18
(1)
Powiedział internetowy troll nie podpisując się
- 1 3
-
2015-03-31 09:31
Przewodniczący Chruszczow, wy żyjecie? I macie internet na Syberii?
- 1 0
-
2015-03-30 20:28
(5)
Zamiast budować prostopadłe szerokie ulice w kierunku Chmielnej,Żabi Kruk i dalej na Orunię to chcą kompletnie zakorkować i tak kiepską przepustowość Podwala ! W Warszawie ul. Puławska ciągnie się przez całe miasto aż do Piaseczna i nikt nie mówi o rozpołowieniu miasta czy dzielnic !!! Główne Miasto a okolice Toruńskiej to inny świat a nie jedna dzielnica !!!!!!!!!!!!!!!!!!
- 6 6
-
2015-03-30 20:32
to nie musi być inny świat (4)
to może być jedna dzielnica. Samochód naprawdę nie jest jedynym, a nie powinien być głównym sposobem poruszania się po mieście.
- 3 3
-
2015-03-30 20:36
(3)
Może nie jeżdzisz tam w godzinach szczytu od strony Lotosu do Wrzeszcza . KOSZMAR !!!
- 3 3
-
2015-03-30 22:27
(2)
To pojedziesz od Lotosu do Wrzeszcza przez Suchara, nie płacz.
- 1 2
-
2015-03-31 08:16
(1)
Można też pojechać do Gdyni przez Wejherowo, ale chyba nie o to chodzi, żeby jechać na około?
- 1 4
-
2015-03-31 08:22
A to będzie "naokoło"? Może czas na mapę spojrzeć?
- 3 1
-
2015-03-30 20:34
(1)
Kierunek myślenia powinien być zupełnie odwrotny ! Podwale Przedmiejskie powinno być poszerzone z Buspasami w obu kierunkach ! Do tego jeszcze ze dwa tunele dla pieszych.
- 8 7
-
2015-03-30 22:28
Buspasy już się tam mieszczą. ;)
- 1 0
-
2015-03-30 20:45
(2)
Czy zwolennicy likwidacji bądż zwężenia Podwala zdają sobie sprawę ,że ograniczając ruch ,auta będą stały dłużej w korkach, a co za tym idzie będzie więcej spalin !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Trochę się zastanówcie zanim coś zrobicie .
- 9 6
-
2015-03-30 22:18
(1)
A promując ruch - "zaprasza" się do miasta więcej aut,zatem ilość spalin i tak rośnie. Zatem należy zmniejszać ilość aut - poprzez poprawę jakości komunikacji zbiorowej, likwidację barier wobec rowerów i pieszych, parkingi PiJ na obrzeżach, opłaty za wjazd do śródmieścia, egzekwowanie norm emisji i parkowania.
- 6 3
-
2015-04-01 18:09
A, właśnie. Ważna sprawa - POPRAWA JAKOŚCI KOMUNIKACJI ZBIOROWEJ! Kiedy poprawią wreszcie jakość komunikacji dl mieszkańców Stogów i Przeróbki, to wtedy mogą sobie zwężać Podwale. Ale przypominam, że w najbliższym pięćdziesięcioleciu na poprawę komunikacji na liniach 3 i 8 kompletnie się nie zanosi.
- 0 0
-
2015-03-30 21:05
Coraz głupsze te
wszelakie pomysły.
- 5 5
-
2015-03-30 21:23
Szykuje się regres (4)
Centrum Reaktywacja, ale będzie regres. Zlikwidują przejścia podziemne, zrobią naziemne, już widzę te ogromne korki, wypadki z udziałem pieszych i narzekania okolicznych mieszkańców na korki, którzy teraz ochoczo mówią o zlikwidowaniu przejść podziemnych. Zero myślenia naprzód. OK, zlikwidujmy podziemne, ale na Boga, nie naziemne. Zróbmy nadziemne. Jest to część trasy WZ, przelotówka, tranzyt. Czy ktoś widział na Armii Krajowej - nie licząc przy skrzyżowaniu z ul. 3 Maja i Łostowicką - przejścia naziemne. NIE, bo jest to trasa tranzytowa tak jak Podwale Przedmiejskie.
- 13 4
-
2015-03-30 21:55
dokładnie (3)
a gdy na obw. południowej przewróci się tir, będzie odbywał się remont itd. to po zmianach na Podwalu miasto będzie sparaliżowane
- 4 5
-
2015-03-30 23:45
(2)
a gdyby tu nagle było przedszkole, w przyszłości!
- 2 0
-
2015-03-31 08:17
(1)
Gdyby było w przyszłości, to by było, a obwodnica południowa jest teraz, obecnie.
- 0 0
-
2015-03-31 08:20
No tak, i może się na niej w każdej chwili przewrócić TIR!
Budowa Obwodnicy Południowej to była skrajna nieodpowiedzialność!- 3 0
-
2015-03-30 22:37
Nie likwidujcie przejść podziemnych
Pojazdy zatrzymujące się na światłach będą generowały więcej spalin (postój oraz ruszenie z miejsca) oraz zanieczyszczeń pochodzących od klocków hamulcowych. Myślę, że tylko odpowiednia infrastruktura, wspierana reklamą ożywi tę część Gdańska, a przejścia podziemne tylko ułatwią przemieszczanie się osób. Wybudowane przejścia podziemne powstały wielkim kosztem i należy z nich korzystać. Dzięki nim bezpieczeństwo w tym rejonie jest nie kwestionowane. Przejścia te należy jedynie poddać remontowi, aby były przyjazne przechodniom.
Jeśli już ktoś bardzo się uprze to niech pomaluje pasy na jezdni i pozostawi przejścia podziemne, które będą mogły dalej służyć osobą chętnym aby z nich skorzystać.- 6 3
-
2015-03-30 23:08
a Droga Zielona ?
Jaki będzie miała charakter ? Autostrady miejskiej ? Czy ulicy o charakterze miejskim ?
- 7 0
-
2015-03-31 08:25
Żadnych zmian (1)
Kropka. Ale muszą bez przerwy drążyć ten temat. Nie dodano sponsorowane. Przez developerów.
- 5 5
-
2015-03-31 09:59
Wszak m.in. po to, był "tajemniczy" artykuł o dawnym Technikum Spożywczym i kwocie 38 baniek wydanych przez miasto. Tu nie ma przypadków, ŻADNYCH!.
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.