• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły na zmiany na Podwalu Przedmiejskim

Krzysztof Koprowski
30 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Podwale Przedmiejskie swoją formą obecnie bardziej przypomina drogę szybkiego ruchu niż ulicę w mieście. Podwale Przedmiejskie swoją formą obecnie bardziej przypomina drogę szybkiego ruchu niż ulicę w mieście.

W jaką formę powinno zostać przekształcone Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, aby stało się atrakcyjną przestrzenią miasta oraz by przestało dzielić Śródmieście na dwie części - to główne zagadnienia, które poruszano podczas pierwszej serii warsztatów poświęconej tej drodze.



O tym, że Podwale Przedmiejskie wymaga przekształcenia mówi się już od dawna. Na jego antymiejski charakter zwracali uwagę także mieszkańcy zaangażowani w projekt Centrum Reaktywacja w 2012 r.

- Projekt Strategia Przekształceń Podwala Przedmiejskiego jest bezpośrednią kontynuacją Centrum Reaktywacja. Tym razem skupiamy się na mniejszym obszarze, który był wskazywany jako jeden z największych problemów Śródmieścia - mówi Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które jest inicjatorem obu projektów.

Celem warsztatów jest zaproponowanie takich rozwiązań, które czynią z Podwala Przedmiejskiego ulicę o charakterze miejskim.

- Powstający i częściowo już gotowy układ drogowy pozwala myśleć o Podwalu Przedmiejskim w inny sposób niż tylko tranzycie i jest to najlepszy moment, by wprowadzać zmiany - dodaje Spieglanin.

  • Przejście podziemne na wysokości ul. Łąkowej.
  • Przejście podziemne na wysokości ul. Łąkowej.
  • Ślady w śniegu pokazują, gdzie pieszym brakuje wygodnych przejść naziemnych. Nz. rejon ul. Łąkowej.
  • Piesi wolą pokonać Podwale Przedmiejskie górą, nawet w obrębie przystanków. Nz. rejon ul. Żabki Kruk.
  • Piesi wolą pokonać Podwale Przedmiejskie górą, nawet w obrębie przystanków. Nz. rejon ul. Żabki Kruk.
  • Schody są też barierą poza przejściami podziemnymi. Nz. rejon Akademii Muzycznej.
  • Chodnik w rejonie Akademii Muzycznej.
Wnioski płynące z warsztatów jednoznacznie wskazują na potrzeby likwidacji przejść podziemnych i zastąpienia ich naziemnymi odpowiednimi (oraz wykonania kilku nowych m.in. wzdłuż brzegu Motławy), utworzenia skrzyżowań w pełnych relacjach, kreowania przestrzeni publicznej wysokiej jakości (w tym rewitalizacji Targu Maślanego zobacz na mapie Gdańska) czy wprowadzenia działań artystycznych.

Uczestniczy warsztatów mieli za zadanie także zdefiniować sposób, w jaki można przebudować Podwale Przedmiejskie, aby osiągnąć postulowane zmiany.

Co należy w pierwszej kolejności wykonać na Podwalu Przedmiejskim?

- Zasadnicze modele możliwych przekształceń to pięć wariantów: północny - zakładający zawężenie przekroju Podwala od strony południowej, południowy - zawężenie przekroju od strony północnej, środkowy - obustronne zawężenie jezdni, mieszany - różne warianty zmian na poszczególnych odcinkach oraz zerowy, czyli brak jakichkolwiek zmian - wyjaśnia Paweł Mrozek, członek FRAG-u.

Północny wariant oraz środkowy zyskały najwięcej głosów - odpowiednio 12 i 10. Za wariantem zerowym opowiedziały się dwie osoby, a za południowym nikt.

- Ponieważ wyniki głosowania między wariantem północnym i środkowym były dość zbliżone, przeprowadzimy kolejne głosowania z możliwością wskazania wariantów na poszczególnych odcinkach - mówił podczas warsztatów dr hab. inż. Piotr Lorens, prof. nadzw. Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

Na odcinku Starego Przedmieścia zobacz na mapie Gdańska oraz Dolnego Miasta zobacz na mapie Gdańska ponownie najbardziej oczekiwanym wariantem okazał się północny (22 i 19 głosów). Na Wyspie Spichrzów zobacz na mapie Gdańska wariant północny wygrał trzema głosami ze środkowym (14 i 11 głosów).

Warsztaty otwarte są dla każdego, nie tylko mieszkańców okolic Podwala Przedmiejskiego. Warsztaty otwarte są dla każdego, nie tylko mieszkańców okolic Podwala Przedmiejskiego.
Na tym jednak warsztaty się nie kończą. To dopiero wstęp do kolejnych spotkań, podczas których sformułowane zostaną pomysły m.in. na zagospodarowanie terenów wokół Podwala Przedmiejskiego.

Najbliższe odbędzie się 14 kwietnia o godz. 17:30 w gimnazjum nr 8 (ul. Żabi Kruk 5 zobacz na mapie Gdańska). Informacje o warsztatach będą też przekazywane poprzez plakaty umieszczane na klatkach schodowych budynków w rejonie Podwala Przedmiejskiego.

- Oprócz warsztatów, planujemy także przygotowanie analiz komputerowych, pozwalające zasymulować potoki piesze po wprowadzeniu zmian. Na sam koniec całego projektu powstanie raport z wytycznymi, które zostaną przekazane odpowiednim instytucjom. Naszą ideą jest stworzenie pewnego rodzaju masterplanu, który będzie wdrożony w życie - zapowiada prezes FRAG-u.

Wrocławska lekcja dla Podwala Przedmiejskiego

  • Ulica Kazimierza Wielkiego we Wrocławiu.
  • Ulica Kazimierza Wielkiego we Wrocławiu.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Kazimierza Wielkiego we Wrocławiu.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Kazimierza Wielkiego we Wrocławiu.
  • Wizualizacja Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu.
  • Wizualizacja Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu.
  • Wizualizacja Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu.
  • Wizualizacja Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu.
  • Wizualizacja Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu.
Nim rozpoczęła się szeroka dyskusja nad zmianami Podwala Przedmiejskiego w Gdańsku, podobna toczyła się we Wrocławiu w zakresie możliwych przekształceń ul. Kazimierza Wielkiego. To ulica o podobnej historii, szerokości i charakterze, której budowę rozpoczęto w okresie PRL z myślą o wyprowadzeniu ruchu z rynku i okolicznych ulic na równoległą szeroką arterię wschód-zachód.

Urbaniści z Biura Rozwoju Wrocławia zaproponowali wariant, który polegałby na likwidacji jednej nitki i zastąpienia ją szerokimi bulwarami spacerowymi. Dodatkowo przewidziano też likwidację przejścia podziemnego, urządzenie kilku nowych naziemnych oraz metamorfozę wizualną całej przestrzeni ulicznej.

Te ambitne plany nie zostały jednak wcielone w życie, z wyjątkiem zastąpienia wspomnianego przejścia podziemnego naziemnym odpowiednikiem oraz wprowadzenia drobnych usprawnień w ruchu rowerowym.

Włodarze miasta po cichu się z nich wycofali ze względu na falę krytyki ze strony kierowców (tu warto dodać, że Wrocław ma najniższą średnią prędkość ruchu aut oraz jednocześnie najwolniejsze tramwaje w Polsce, mimo że wprowadzono tam wcześniej niż w Trójmieście system podobny do Tristaru) oraz wysokich kosztów budowy alternatywnej trasy w formie quasi-autostrady z częściowo dwupoziomowymi skrzyżowaniami (szacowany koszt w 2010 r. to aż 1,8 mld zł), która przypuszczalnie jeszcze bardziej niż Kazimierza Wielkiego zdegradowałaby obszary położone w południowej części miasta.

Most nad Motławą w ciągu obwodnicy południowej Gdańska. Most nad Motławą w ciągu obwodnicy południowej Gdańska.
Gdańsk w stosunku do Wrocławia jest w lepsze sytuacji, gdyż alternatywą dla Podwala Przedmiejskiego jest już od kilku lat obwodnica południowa, a wkrótce ruch usprawni także tunel pod Martwą Wisłą wraz z gotową bezkolizyjną Trasą Sucharskiego.

Tylko czy gdańscy urzędnicy będą potrafili wykorzystać potencjał nowego układu drogowego dla zmian na Podwalu Przedmiejskim nim wszystkie nowe ulice szczelnie wypełnią samochody?

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (327) 2 zablokowane

  • SLAMSY

    Czy Podwale Grodzkie ,Wały Jagielońskie , Al. Grunwaldzka dzielą miasto na
    wschód i zachód ? MOŻE TRZEBA ZADBAĆ O TO , ŻEBY DZIELNICE POŁUDNIOWE STAŁY SIĘ BARDZIEJ ATRAKCYJNE KULTURALNIE, HANDLOWO,BO JAK NA RAZIE TO NIE MA PO CO TAM SIĘ WYBIERAĆ

    • 9 3

  • a ja na Stogach mieszkam (5)

    I na Politechnikę czy do Wrzeszcza mam się pchać przez obwodnicę? Tak wiem tramwajem można, starym rozklekotanym i śmierdzącym latem napakowanym turystami i jadącym po zagruzowanym torowisku. I po co? Po to żeby nowo wybudowane apartamentowce miały spacerkiem na Długą i nie po schodkach?

    • 11 5

    • (4)

      A co latem też tramwajem na politechnikę jeździsz?

      • 1 5

      • (3)

        a czemu nie? ... ach, to znaczy zakładasz że jestem studentem. No przykro mi ale nie , a latem ludzie też pracują.

        • 4 4

        • (2)

          Studentem to raczej nie jesteś, ale na woźnym może tak.

          • 1 2

          • (1)

            Powiedział internetowy troll nie podpisując się

            • 1 3

            • Przewodniczący Chruszczow, wy żyjecie? I macie internet na Syberii?

              • 1 0

  • (5)

    Zamiast budować prostopadłe szerokie ulice w kierunku Chmielnej,Żabi Kruk i dalej na Orunię to chcą kompletnie zakorkować i tak kiepską przepustowość Podwala ! W Warszawie ul. Puławska ciągnie się przez całe miasto aż do Piaseczna i nikt nie mówi o rozpołowieniu miasta czy dzielnic !!! Główne Miasto a okolice Toruńskiej to inny świat a nie jedna dzielnica !!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 6 6

    • to nie musi być inny świat (4)

      to może być jedna dzielnica. Samochód naprawdę nie jest jedynym, a nie powinien być głównym sposobem poruszania się po mieście.

      • 3 3

      • (3)

        Może nie jeżdzisz tam w godzinach szczytu od strony Lotosu do Wrzeszcza . KOSZMAR !!!

        • 3 3

        • (2)

          To pojedziesz od Lotosu do Wrzeszcza przez Suchara, nie płacz.

          • 1 2

          • (1)

            Można też pojechać do Gdyni przez Wejherowo, ale chyba nie o to chodzi, żeby jechać na około?

            • 1 4

            • A to będzie "naokoło"? Może czas na mapę spojrzeć?

              • 3 1

  • (1)

    Kierunek myślenia powinien być zupełnie odwrotny ! Podwale Przedmiejskie powinno być poszerzone z Buspasami w obu kierunkach ! Do tego jeszcze ze dwa tunele dla pieszych.

    • 8 7

    • Buspasy już się tam mieszczą. ;)

      • 1 0

  • (2)

    Czy zwolennicy likwidacji bądż zwężenia Podwala zdają sobie sprawę ,że ograniczając ruch ,auta będą stały dłużej w korkach, a co za tym idzie będzie więcej spalin !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Trochę się zastanówcie zanim coś zrobicie .

    • 9 6

    • (1)

      A promując ruch - "zaprasza" się do miasta więcej aut,zatem ilość spalin i tak rośnie. Zatem należy zmniejszać ilość aut - poprzez poprawę jakości komunikacji zbiorowej, likwidację barier wobec rowerów i pieszych, parkingi PiJ na obrzeżach, opłaty za wjazd do śródmieścia, egzekwowanie norm emisji i parkowania.

      • 6 3

      • A, właśnie. Ważna sprawa - POPRAWA JAKOŚCI KOMUNIKACJI ZBIOROWEJ! Kiedy poprawią wreszcie jakość komunikacji dl mieszkańców Stogów i Przeróbki, to wtedy mogą sobie zwężać Podwale. Ale przypominam, że w najbliższym pięćdziesięcioleciu na poprawę komunikacji na liniach 3 i 8 kompletnie się nie zanosi.

        • 0 0

  • Coraz głupsze te

    wszelakie pomysły.

    • 5 5

  • Szykuje się regres (4)

    Centrum Reaktywacja, ale będzie regres. Zlikwidują przejścia podziemne, zrobią naziemne, już widzę te ogromne korki, wypadki z udziałem pieszych i narzekania okolicznych mieszkańców na korki, którzy teraz ochoczo mówią o zlikwidowaniu przejść podziemnych. Zero myślenia naprzód. OK, zlikwidujmy podziemne, ale na Boga, nie naziemne. Zróbmy nadziemne. Jest to część trasy WZ, przelotówka, tranzyt. Czy ktoś widział na Armii Krajowej - nie licząc przy skrzyżowaniu z ul. 3 Maja i Łostowicką - przejścia naziemne. NIE, bo jest to trasa tranzytowa tak jak Podwale Przedmiejskie.

    • 13 4

    • dokładnie (3)

      a gdy na obw. południowej przewróci się tir, będzie odbywał się remont itd. to po zmianach na Podwalu miasto będzie sparaliżowane

      • 4 5

      • (2)

        a gdyby tu nagle było przedszkole, w przyszłości!

        • 2 0

        • (1)

          Gdyby było w przyszłości, to by było, a obwodnica południowa jest teraz, obecnie.

          • 0 0

          • No tak, i może się na niej w każdej chwili przewrócić TIR!

            Budowa Obwodnicy Południowej to była skrajna nieodpowiedzialność!

            • 3 0

  • Nie likwidujcie przejść podziemnych

    Pojazdy zatrzymujące się na światłach będą generowały więcej spalin (postój oraz ruszenie z miejsca) oraz zanieczyszczeń pochodzących od klocków hamulcowych. Myślę, że tylko odpowiednia infrastruktura, wspierana reklamą ożywi tę część Gdańska, a przejścia podziemne tylko ułatwią przemieszczanie się osób. Wybudowane przejścia podziemne powstały wielkim kosztem i należy z nich korzystać. Dzięki nim bezpieczeństwo w tym rejonie jest nie kwestionowane. Przejścia te należy jedynie poddać remontowi, aby były przyjazne przechodniom.
    Jeśli już ktoś bardzo się uprze to niech pomaluje pasy na jezdni i pozostawi przejścia podziemne, które będą mogły dalej służyć osobą chętnym aby z nich skorzystać.

    • 6 3

  • a Droga Zielona ?

    Jaki będzie miała charakter ? Autostrady miejskiej ? Czy ulicy o charakterze miejskim ?

    • 7 0

  • Żadnych zmian (1)

    Kropka. Ale muszą bez przerwy drążyć ten temat. Nie dodano sponsorowane. Przez developerów.

    • 5 5

    • Wszak m.in. po to, był "tajemniczy" artykuł o dawnym Technikum Spożywczym i kwocie 38 baniek wydanych przez miasto. Tu nie ma przypadków, ŻADNYCH!.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane