• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły na zmiany na Podwalu Przedmiejskim

Krzysztof Koprowski
30 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Podwale Przedmiejskie swoją formą obecnie bardziej przypomina drogę szybkiego ruchu niż ulicę w mieście. Podwale Przedmiejskie swoją formą obecnie bardziej przypomina drogę szybkiego ruchu niż ulicę w mieście.

W jaką formę powinno zostać przekształcone Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, aby stało się atrakcyjną przestrzenią miasta oraz by przestało dzielić Śródmieście na dwie części - to główne zagadnienia, które poruszano podczas pierwszej serii warsztatów poświęconej tej drodze.



O tym, że Podwale Przedmiejskie wymaga przekształcenia mówi się już od dawna. Na jego antymiejski charakter zwracali uwagę także mieszkańcy zaangażowani w projekt Centrum Reaktywacja w 2012 r.

- Projekt Strategia Przekształceń Podwala Przedmiejskiego jest bezpośrednią kontynuacją Centrum Reaktywacja. Tym razem skupiamy się na mniejszym obszarze, który był wskazywany jako jeden z największych problemów Śródmieścia - mówi Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które jest inicjatorem obu projektów.

Celem warsztatów jest zaproponowanie takich rozwiązań, które czynią z Podwala Przedmiejskiego ulicę o charakterze miejskim.

- Powstający i częściowo już gotowy układ drogowy pozwala myśleć o Podwalu Przedmiejskim w inny sposób niż tylko tranzycie i jest to najlepszy moment, by wprowadzać zmiany - dodaje Spieglanin.

  • Przejście podziemne na wysokości ul. Łąkowej.
  • Przejście podziemne na wysokości ul. Łąkowej.
  • Ślady w śniegu pokazują, gdzie pieszym brakuje wygodnych przejść naziemnych. Nz. rejon ul. Łąkowej.
  • Piesi wolą pokonać Podwale Przedmiejskie górą, nawet w obrębie przystanków. Nz. rejon ul. Żabki Kruk.
  • Piesi wolą pokonać Podwale Przedmiejskie górą, nawet w obrębie przystanków. Nz. rejon ul. Żabki Kruk.
  • Schody są też barierą poza przejściami podziemnymi. Nz. rejon Akademii Muzycznej.
  • Chodnik w rejonie Akademii Muzycznej.
Wnioski płynące z warsztatów jednoznacznie wskazują na potrzeby likwidacji przejść podziemnych i zastąpienia ich naziemnymi odpowiednimi (oraz wykonania kilku nowych m.in. wzdłuż brzegu Motławy), utworzenia skrzyżowań w pełnych relacjach, kreowania przestrzeni publicznej wysokiej jakości (w tym rewitalizacji Targu Maślanego zobacz na mapie Gdańska) czy wprowadzenia działań artystycznych.

Uczestniczy warsztatów mieli za zadanie także zdefiniować sposób, w jaki można przebudować Podwale Przedmiejskie, aby osiągnąć postulowane zmiany.

Co należy w pierwszej kolejności wykonać na Podwalu Przedmiejskim?

- Zasadnicze modele możliwych przekształceń to pięć wariantów: północny - zakładający zawężenie przekroju Podwala od strony południowej, południowy - zawężenie przekroju od strony północnej, środkowy - obustronne zawężenie jezdni, mieszany - różne warianty zmian na poszczególnych odcinkach oraz zerowy, czyli brak jakichkolwiek zmian - wyjaśnia Paweł Mrozek, członek FRAG-u.

Północny wariant oraz środkowy zyskały najwięcej głosów - odpowiednio 12 i 10. Za wariantem zerowym opowiedziały się dwie osoby, a za południowym nikt.

- Ponieważ wyniki głosowania między wariantem północnym i środkowym były dość zbliżone, przeprowadzimy kolejne głosowania z możliwością wskazania wariantów na poszczególnych odcinkach - mówił podczas warsztatów dr hab. inż. Piotr Lorens, prof. nadzw. Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

Na odcinku Starego Przedmieścia zobacz na mapie Gdańska oraz Dolnego Miasta zobacz na mapie Gdańska ponownie najbardziej oczekiwanym wariantem okazał się północny (22 i 19 głosów). Na Wyspie Spichrzów zobacz na mapie Gdańska wariant północny wygrał trzema głosami ze środkowym (14 i 11 głosów).

Warsztaty otwarte są dla każdego, nie tylko mieszkańców okolic Podwala Przedmiejskiego. Warsztaty otwarte są dla każdego, nie tylko mieszkańców okolic Podwala Przedmiejskiego.
Na tym jednak warsztaty się nie kończą. To dopiero wstęp do kolejnych spotkań, podczas których sformułowane zostaną pomysły m.in. na zagospodarowanie terenów wokół Podwala Przedmiejskiego.

Najbliższe odbędzie się 14 kwietnia o godz. 17:30 w gimnazjum nr 8 (ul. Żabi Kruk 5 zobacz na mapie Gdańska). Informacje o warsztatach będą też przekazywane poprzez plakaty umieszczane na klatkach schodowych budynków w rejonie Podwala Przedmiejskiego.

- Oprócz warsztatów, planujemy także przygotowanie analiz komputerowych, pozwalające zasymulować potoki piesze po wprowadzeniu zmian. Na sam koniec całego projektu powstanie raport z wytycznymi, które zostaną przekazane odpowiednim instytucjom. Naszą ideą jest stworzenie pewnego rodzaju masterplanu, który będzie wdrożony w życie - zapowiada prezes FRAG-u.

Wrocławska lekcja dla Podwala Przedmiejskiego

  • Ulica Kazimierza Wielkiego we Wrocławiu.
  • Ulica Kazimierza Wielkiego we Wrocławiu.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Kazimierza Wielkiego we Wrocławiu.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Kazimierza Wielkiego we Wrocławiu.
  • Wizualizacja Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu.
  • Wizualizacja Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu.
  • Wizualizacja Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu.
  • Wizualizacja Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu.
  • Wizualizacja Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu.
Nim rozpoczęła się szeroka dyskusja nad zmianami Podwala Przedmiejskiego w Gdańsku, podobna toczyła się we Wrocławiu w zakresie możliwych przekształceń ul. Kazimierza Wielkiego. To ulica o podobnej historii, szerokości i charakterze, której budowę rozpoczęto w okresie PRL z myślą o wyprowadzeniu ruchu z rynku i okolicznych ulic na równoległą szeroką arterię wschód-zachód.

Urbaniści z Biura Rozwoju Wrocławia zaproponowali wariant, który polegałby na likwidacji jednej nitki i zastąpienia ją szerokimi bulwarami spacerowymi. Dodatkowo przewidziano też likwidację przejścia podziemnego, urządzenie kilku nowych naziemnych oraz metamorfozę wizualną całej przestrzeni ulicznej.

Te ambitne plany nie zostały jednak wcielone w życie, z wyjątkiem zastąpienia wspomnianego przejścia podziemnego naziemnym odpowiednikiem oraz wprowadzenia drobnych usprawnień w ruchu rowerowym.

Włodarze miasta po cichu się z nich wycofali ze względu na falę krytyki ze strony kierowców (tu warto dodać, że Wrocław ma najniższą średnią prędkość ruchu aut oraz jednocześnie najwolniejsze tramwaje w Polsce, mimo że wprowadzono tam wcześniej niż w Trójmieście system podobny do Tristaru) oraz wysokich kosztów budowy alternatywnej trasy w formie quasi-autostrady z częściowo dwupoziomowymi skrzyżowaniami (szacowany koszt w 2010 r. to aż 1,8 mld zł), która przypuszczalnie jeszcze bardziej niż Kazimierza Wielkiego zdegradowałaby obszary położone w południowej części miasta.

Most nad Motławą w ciągu obwodnicy południowej Gdańska. Most nad Motławą w ciągu obwodnicy południowej Gdańska.
Gdańsk w stosunku do Wrocławia jest w lepsze sytuacji, gdyż alternatywą dla Podwala Przedmiejskiego jest już od kilku lat obwodnica południowa, a wkrótce ruch usprawni także tunel pod Martwą Wisłą wraz z gotową bezkolizyjną Trasą Sucharskiego.

Tylko czy gdańscy urzędnicy będą potrafili wykorzystać potencjał nowego układu drogowego dla zmian na Podwalu Przedmiejskim nim wszystkie nowe ulice szczelnie wypełnią samochody?

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (327) 2 zablokowane

  • po co te ścieżki rowerowe????? już jest ich wystarczająco, i kto wymyśla te miejsca na ścieżki rowerowe???

    • 7 9

  • Tunel

    Zrobić tunel i tyle

    • 1 7

  • (1)

    Zaczął bym od położenia nowego asfaltu !!!

    • 7 5

    • tylko nie asfalt, na starowce tylko bruk

      • 3 4

  • temat zastępczy

    Zróbcie lepiej coś z Wyspą Spichrzów..

    • 10 2

  • Podwale Przedmiejskie jest własnością mieszkańców tej dzielnicy??? (2)

    Od kiedy to mieszkańcy JEDNEJ dzielnicy miasta mają mieć wpływ na funkcjonowanie kluczowej dla ruchu tranzytowego jak i lokalnego ulicy?

    To tak, jakbym ja z sąsiadami wypełnił ankietę dot. Armii Krajowej.
    Wyszłoby nam, że jest uciążliwa, hałaśliwa i dzieli naszą tkankę miejsko/wiejską na pół.
    Nie wspomnę już, że sąsiadka musiała zlikwidować kury z tego powodu.
    A Węzeł Karczemki to już w ogóle jakiś potworek architektoniczny, który musi być natychmiast zlikwidowany!

    Brzmi śmiesznie???

    Dla mnie tak samo śmieszne są konsultacje w sprawie Podwala tylko z wybraną grupą, której NA PEWNO przeszkadza ulica w obecnym kształcie.

    • 20 7

    • Człowieku niemyślący oni tam mieszkają i ta przelotówka bezpośrednio oddziałuje na ich codzienne życie. Dlatego mają prawo współdecydować o najbliższym otoczeniu. Wg ciebie kogo mają pytać o charakter Podwala? Mieszkańców Nowego Dworu którzy cisną codziennie do pracy jak po autostradzie? A może kierowców TIRów skracających tranzyt przez centrum? Albo przeciętnego mieszkańca Zaspy który korzysta z tej drogi raz w roku? Ta ulica nie jest potrzebna w takiej formie i w tym miejscu i bardzo dobrze że ktoś próbuje zmienić oblicze tej części miasta.

      • 11 5

    • "Od kiedy to mieszkańcy JEDNEJ dzielnicy miasta mają mieć wpływ na funkcjonowanie kluczowej dla ruchu tranzytowego jak i

      Dla ruchu tranzytowego nie ma miejsca w centrum miasta. Dalsza część Twojego komentarza nie ma znaczenia - nie rozumiesz podstaw.

      • 6 6

  • Połączyć to tylko mogło zrobienie np z Łąkowej atrakcji dla turystów (1)

    Połączyć to tylko mogło zrobienie np z Łąkowej atrakcji dla turystów i mieszkańców z klimatycznymi kafejkami, sklepikami i jedyną zabudową która przetrwała "wyzwalanie" ale niestety prawie wszystkie zabytki zamiast wpisania i renowacji zostały tam już wyburzone lub spalone dzięki Adamowiczowi i kolejnym spolegliwym mu konserwatorom? Niech dalej wyburzają zabytki i unikatową architekturę w Gdańsku to do kolejnych okolic i blokowisk pies z kulawą nogą nie będzie zaglądał. Ciekawe jak ma się dyskusja o Podwalu do kolejnych powstających i planowanych przelotówek i autostrad dzielących i niszczących dzielnice ?

    • 4 6

    • ta dyskusja jest jednym z przykładów prób odejścia od planowania przelotówek

      i pseudoautostrad dzielących i niszczących dzielnice. Ważnym jej komponentem jest uznanie, że samochód nie jest ani jedynym ani głównym sposobem poruszania się po mieście. Drugą tezą jest to, że posiadanie samochodu nie stwarza automatycznie prawa do parkowania nim gdziekolwiek za darmo. Bez zakwestionowania dotychczasowej roli samochodu w mieście te wszystkie dyskusje będą jałowe, a jakość życia w Gdańsku, w trójmieście i generalnie na Pomorzu będzie stopniowo coraz gorsza.

      • 3 0

  • A tramwaj? (3)

    !) Dyskusja jest o samochodach, a jak te tramwaje będą jeździć bulwarami dla pieszych?
    Kiedyś budowano tunele dla pieszych, aby uniknąć wypadków z przebiegającymi pieszymi.
    2) Czemu tunel przy Dworcu Głównym nie dzieli?
    3) Tunele trzeba zmodernizować, aby były łagodne zjazdy i podjazdy.

    • 16 6

    • (1)

      Tunel przy dworcu jest kolejny na liście do likwidacji.

      • 5 6

      • Co byłoby szczytem głupoty.

        • 5 4

    • 1) Tramwaje jeżdżą bulwarami dla pieszych w wielu miastach Europy

      również w Elblągu.
      2) trasa nad tunelem przy Dworcu Głównym dzieli miasto, warto tam zbudować przejście na poziomie jezdni do wylotu ulicy Elżbietańskiej - piesi ledwo się mieszczą na przystankach przed dworcem PKP
      3) tunele pod Podwalem Przedmiejskim, do których prowadzą szerokie łagodne zjazdy i podjazdy warto odnowić - ale nie wszystkie. Generalnie warto kwestionować dążenie do wzrostu "przepustowości" korytarzy ruchu dla pojazdów i poprawiać warunki ruchu pieszych przez miasto.

      • 4 3

  • (1)

    Należy pozostawić po jednym pasie dla samochodów, wybudować porządny chodnik oraz ścieżki rowerowe po obydwu stronach. Należałoby się również zastanowić nad spowalniaczani w postaci progów. Oczywiście na Chmielnej powinno być skrzyżowanie ze światłami podobnie przy Łąkowej.

    • 3 10

    • Tak, po jednym pasie! Wystarczy głupie złapanie gumy albo inna awaria i - ulica stoi.
      A dla karetki czy straży pożarnej - sam cymes. Jak, nie przymierzając, na Kartuskiej. Ani karetce nie ma jak miejsca ustąpić, ani kierowca tejże nie ma jak wyprzedzić.
      Więcej tak "genialnych" pomysłów!

      • 0 1

  • Jestem również przeciw jako kierowca (3)

    Mimo, że było kilka inwestycji drogowych w ostatnich latach w Gdańsku, to nie rozwiązały one problemu korków w naszym mieście. Bardzo trudno jest wjechać do Gdańska ze wszystkich kierunków. Zbudowano Obwodnicę Południową - inwestycja GDDKiA, która odciąża ruch tranzytowy przez miasto - sukces. Ale będąc mieszkańcem, czy pracując w firmie w Gdańsku muszę dotrzeć do MIASTA, a nie przez nie przejechać. Takie pomysły by ważną arterię komunikacyjną, poprzez projektowane zmiany spowolnić są do kosza.

    • 14 6

    • obecnie raczej dazy sie, zeby ruch tranzytowy przebiegal poza miastem a nie w miescie? W miescie jest wiele alternatyw dla samochodu.

      • 3 3

    • jarku, do miasta można naprawę dotrzeć inaczej niż samochodem

      Jeśli inni tak pomyślą, to i tobie będzie łatwiej dotrzeć do MIASTA twoją bryką - warto, byś zauważył, że inni myślący tak jak ty bardziej ci przeszkadzają w dotarciu do miasta niż ci, którzy myślą o zwężeniu przewymiarowanego korytarza drogowego.
      Jak ci inni zmienią myślenie, to może ty także coś zrozumiesz z tej dyskusji.

      • 3 4

    • Popełniasz typowy błąd utożsamiając prędkość z przepustowością.

      • 3 2

  • A gdzie opcja "wkopać i zrobić tunel"? Jedyna rozsądna i oczywista, a ci debatują...

    • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane