• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powrót linii ZKM Gdynia. "Za szybko, by się cieszyć"

Kajetan Lewandowski, Inicjatywa Wielki Kack
27 lutego 2024, godz. 07:00 
Opinie (200)
Na trasę wrócił trolejbus linii 21, ale połączenie Gdyni z Sopotem, zwłaszcza w weekendy, to jedna z newralgicznych kwestii. Na trasę wrócił trolejbus linii 21, ale połączenie Gdyni z Sopotem, zwłaszcza w weekendy, to jedna z newralgicznych kwestii.

Od kilku tygodni Gdynia przywraca linie autobusowe, których funkcjonowanie zawieszono przed rokiem w ramach cięcia kosztów. Wielu mieszkańców się cieszy, ale nie wszyscy. - Czy jest to powód do radości? Różnie z tym bywa, więc przyjrzymy się szczegółom - pisze Kajetan Lewandowski, społecznik związany z Inicjatywą Wielki Kack w swojej analizie.




Czy powrót linii ZKM pomoże ci w przemieszczaniu się po Gdyni?

Przypomnijmy:



Rozkład jazdy ZKM Gdynia



Mimo że przywrócono linie, pojawiają się głosy, że to wciąż za mało, by uznać, że komunikacja miejska w Gdyni wraca na właściwe tory.

Oto analiza Kajetana Lewandowskiego, związanego ze społeczną Inicjatywą Wielki Kack dotycząca ostatnich zmian:



Najbardziej zadowoleni mogą być mieszkańcy Małego Kacka - zarówno od strony ulicy Strzelców, jak i Sandomierskiej. Roszady na liniach 152 i 32 zapewnią mieszkańcom dobrą, stabilną ofertę. Kolejny plus to kwestia powrotu do regularnej komunikacji nocnej opartej o linie N10 i N20. Wraca także linia 23, choć tylko częściowo, bo nadal połowę kursów "oddano" wariantowi skróconemu do Tuwima - jako nr 33. 23 z pewnością wypełni jednak dziury w rozkładzie na Karwinach i Wielkim Kacku. Odnotujmy także zwiększenie liczby kursów linii 121 i 26. To są plusy.

Natomiast - w skali całego miasta - nie można mówić o jakimś wielkim przełomie. Nadal niektóre ze zmian z lutego 2023 (i wcześniejszych) nie została cofnięte. Część linii - owszem - wróciła, ale nie do rozkładów, z jakimi funkcjonowały przez lata, będąc realną, a nie iluzoryczną ofertą dla mieszkańców. Linie W, 21, 30, czy 182 będą pojawiać się na ulicach miasta, ale z częstotliwością co 40-60 minut. W porywach do 30 minut w szczycie. Kto odstawi samochód, by korzystać z tak rzadko kursującego autobusu?



Linia 31 do Orłowa w weekendy co godzinę



Linia 31 wykonuje w weekendy kursy co godzinę, co jest kuriozalne, zważywszy, że obsługuje ona rejon Orłowa, gdzie wprowadzono płatne parkowanie. Nawet i bez tego linia ta zawsze była pełna pasażerów. Jak mieszkańcy mają zostawić swoje auta, gdy mają tak marną ofertę i to właśnie w weekend? Owszem, w kuluarach mówi się, że to kwestia braku zgody ze strony Sopotu, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by co drugi kurs 31 wykonywany był tylko do pętli "Orłowo SKM - Klif".

Nadal linie takie jak 153, 192, czy 27 nie kursują w niedziele i święta - bez żadnej rekompensaty dla mieszkańców. Szpital w Redłowie, pomimo powrotu linii W, nadal ma słaby dojazd linią 125. A przecież oprócz szpitala, powstało tam sporo nowych budynków i powstają kolejne. Główne linie, takie jak 25, 133, 194, 150, czy R kursują w niedziele i święta co 30 minut - przed lutym 2023 kursowały co 20 minut.

Mieszkańcy Rdestowej wybiorą autobus



Istną rzeź połączeń przeszła ulica Rdestowa, gdzie jednocześnie zredukowano kursy linii R, 23, 27 i 31. Jeszcze pięć lat temu na ulicy tej przez większość czasu nie trzeba było sprawdzać rozkładów jazdy - zawsze coś podjeżdżało. A wspomnieć warto, że na końcu Dąbrowy i na Kaczych Bukach pojawiają się kolejne nowe osiedla. Ich nowi mieszkańcy sprawdzą rozkład, machną ręką i kupią dla każdego dorosłego choćby najtańsze używane auto. Nie dziwmy się zatem korkom na Nowowiczlińskiej i rozjechanym trawnikom w Śródmieściu - podobno klimatycznym.

Siatka połączeń bez ładu i składu



Cały czas komunikacja miejska w Gdyni pozostaje niedofinansowana, część tras nie ma sensu (po co 24 aż do Stoczni przez cały tydzień całą dobę?), podczas gdy niektóre części miasta nie mają należytej obsługi komunikacyjnej. I nie są to jakieś odludne rejony Wiczlina, tylko na przykład rejon szóstej co do liczby ludności w Gdyni ulicy, czyli Legionów (zlepek linii z kiepską ofertą, częściowo tylko w jednym kierunku), czy Zielonej na Oksywiu. W tym drugim przypadku stabilna oferta pojawia się wtedy, gdy kursuje linia 282, czyli wieczorami i w niedziele. W popołudniowym szczycie mieszkańcy zachodniego Oksywia mają linię 182 co 30 minut lub do wyboru dwie trasy okrężne: 109 przez Morską lub 128 przez Stare Obłuże i Oksywie Dolne. Albo dojść do Bosmańskiej, gdzie kursuje 152 wypchany po brzegi pasażerami z Górnego Oksywia. Samochód jedzie dużo szybciej.

Na zachodzie miasta nie wraca linia 172, co powoduje, że sąsiadujące ze sobą dzielnice Karwiny i Wiczlino nie mają połączenia autobusowego. To generuje kolejne auta na Wielkopolskiej i Nowowiczlińskiej. Ta linia musi wrócić, gdyż spektakularna porażka w realizacji węzła Karwiny przekreśliła możliwość przedłużenia linii 147 z Nowowiczlińskiej do PKM.

Potrzebne konsultacje i promocja transportu miejskiego



Niezbędne jest więc cofnięcie innych cięć realizowanych w komunikacji miejskiej w ostatnich latach - przede wszystkim na liniach 182, 27 i 31. Potrzebna jest także remarszrutyzacja części siatki połączeń. Taka, jaką regularnie przeprowadza się w Krakowie, Łodzi, Warszawie czy ostatnio w Poznaniu. Potrzebne są dogłębne analizy dostępnych już danych, odpowiednio wczesna prezentacja propozycji i rzetelne konsultacje społeczne. Potrzeba także kampanii promocyjnych, promocji taryfowych i nade wszystko - integracji z koleją w mieście i - na stykach - z komunikacją w Gdańsku.

Konieczne jest odejście od strategii rozwoju w jednym miejscu kosztem cięć w innym (jak linia 34 wykrojona z kursów linii 30 i 114). To skłóca mieszkańców: mieszkańcy Demptowa swoją linię mają dzięki cięciom na osiedlu Sibeliusa i na Działkach Leśnych. Systemy IT nie pokazują na mapie położenia autobusów, a informacja pasażerska nie pokazuje przesiadek na przystanku, do którego się zbliżamy. Tristar w żaden sposób nie promuje komunikacji miejskiej, nawet na tych skrzyżowaniach, gdzie komunikacja miejska porusza się tylko w jednej relacji. Przykładowo 30 pasażerów w trolejbusie nr 26 jadącym aleją Zwycięstwa musi zaczekać aż z ulicy Harcerskiej wyjadą dwie osoby w samochodzie. Takich skrzyżowań w Gdyni, gdzie bez żadnych problemów można przyspieszyć transport publiczny, jest ponad 30 i miasto już kilka lat temu dostało ich listę. Nie zrobiło nic.



Samochodów przybywa i trudno się dziwić



To tylko kilka pomysłów, by sprawić, by komunikacja miejska była wyborem dla wszystkich gdynianek i gdynian, a nie tych, co muszą - czyli uczniów, seniorów i osób bez prawa jazdy. Prawdziwą tragedią Gdyni jest wciąż rosnąca liczba samochodów oscylująca wokół 700 na 1 tys. mieszkańców. To codziennie generuje ogromne problemy z korkami i parkowaniem, a co za tym idzie frustrację mylnie kierowaną pod adresem rowerzystów, czy pieszych lub aktywistów, którzy mają odwagę o problemie mówić otwarcie. Konieczna jest merytoryczna dyskusja o priorytetach transportowych miasta.

Niestety, przynajmniej na tym etapie kampanii wyborczej, komitety głównie ścigają się na umizgi do kierowców bez liczenia się z tym, że luzowanie kwestii parkowania, budowa obwodnicy Witomina, czy odwrócenia zmian na Świętojańskiej i Starowiejskiej, tylko doda oliwy do ognia. Z kolei miasto reklamuje parkowanie w autobusach i produkuje infantylne strategie transportowe, których i tak zresztą nie realizuje. A perspektywa wielokrotnie wygodniejszego dojazdu samochodem tylko zachęci kolejnych kierowców do jazdy autem. Jak węzeł Cegielskiej, czy szerzej Śródmieście, ma je pomieścić?

Potrzebna trzecia tura zmian



Ciesząc się zatem z powrotu części zabranych w ostatnich latach kursów, pasażerki i pasażerowie powinni liczyć na trzecią turę zmian oraz na poważną dyskusję, w jaki sposób władze miasta lub pretendenci widzą komunikację publiczną. Jako socjalną ofertę dla uczniów i seniorów, czy konkurencyjną i godną zaufania opcję dla wszystkich mieszkańców. Bez odpowiedzi na to pytanie wciąż nie będzie racjonalnej polityki równoważenia mobilności i za chwilę obudzimy się w mieście, gdzie będzie więcej samochodów, niż mieszkańców. A częściowe przywrócenie kursów zlikwidowanych rok temu, choć to krok w dobrą stronę, to zaledwie wyprowadzenie pacjenta ze stanu krytycznego. Do pełni zdrowia jeszcze bardzo daleko.
Kajetan Lewandowski, Inicjatywa Wielki Kack

Miejsca

Opinie (200) 10 zablokowanych

  • Kajetano to trochę tak jak obecna władza rządowa.

    Przed wyborami 100 konkretów i 1000 propozycji, a po zderzeniu się z rzeczywistością "niedasię"

    • 14 4

  • "31" co godzinę ? To są kpiny ! Co 30 minut potrafię zrozumieć . Tak miasto z morza i marzeń nie może wyglądać!!!

    • 11 2

  • A ja mam kilka pytań

    1) Czy FALA w Gdyni już działa? Bo w paru autobusach falomaty odsłonięte świecą, w paru zamknięte
    2) Jak ta FALA działa? Bo ja nie wiem. Nie ma też instrukcji na przystanku i w autobusie. Za to z tego co wiem kilka mcy temu były szkolenia z FALI dla osób które z niej nigdy nie korzystały i nie będą długo korzystać, czyli dla dzieci szkolnych mających darmowe bilety.
    3) Czy na tek FALI mogę przejechać z Rumi albo choć z Gdyni do Gdańska na jednym bilecie skm pkm trolejbusem i tramwajem i ile on kosztuje? Bez żadnego odbijania w każdym autobusie. Kupujesz na miesiąc i jedziesz

    • 14 3

  • komunikacja

    witam i znowu klamstwo pana szczurka gdzie linia r w niedziele co 20 min nie powrocilo a idzie wiosna jak juz nie mozna wejsc do autobusu bo przepelniony odejdz klamco i astudu oszczedz

    • 12 2

  • Uczniowie za darmo (1)

    No właśnie, czy komunikacja miejska to socjalna oferta dla uczniów? Ciągle trudno mi zrozumieć, dlaczego uczniowie szkół, do ukończenia 20 roku życia korzystają z darmowych przejazdów? Zwłaszcza, że od nowego roku rodzice otrzymują 800 zł na każde dziecko. Niech będzie to bilet ulgowy, np. 50% zniżki, ale nie darmowy. Środki z tych biletów byłyby istotną pozycją w budżecie ZKM.

    • 27 4

    • A już zwłaszcza w weekendy i wakacje

      • 7 0

  • Przede wszystkim kwesta biletów (2)

    Bardzo drogie bilety jednorazowe na krótkich dystansach. Zaporowa cena biletów całodobowych. Nonsensownie drogi bilet metropolitarny na trasie Wejherowo-Gdynia generującej spory ruch tranzytowy. Brak rozsądnej oferty biletowej dla ludzi pracujących hybrydowo i potrzebujących transportu 2-3 dni w tygodniu. Brak integracji biletowej ZKM z SKM i PKM. Można wymieniać jeszcze długo, ale przyrośnięci przez ćwierć wieku do stołków urzędnicy i tak nie zauważą.

    • 24 0

    • Trudno się nie zgodzić, że ZKM trwa w miejscu i wogóle nie dostrzega zmian zachowań

      Jak już napisałem wcześniej, brak otwartości na dialog z pasażerami i brak elastyczności oferty dostosowanej do obecnego stylu życia powoduje, że tylko marnotrawią kasę, dając nam wcale nie oczekiwaną ofertę

      • 4 0

    • I cudowne paradoksy pod tytułem "chcesz przejechać krótsza trasę, która przecina granice miasta? Zapłać więcej"

      • 4 0

  • za rzadko jeźdżą taki linie jak 102, 204, ludzie muszą drałować pod górę po 17... tam gdzie 204 to ciut później

    • 8 0

  • Może powiem tak (3)

    zawsze ktoś będzie marudził bo tak jest jednostka ludzka zbudowana.
    Bardziej warto się przyjrzeć jak te rozkłady są zrobione w specyficznych miejscach w Gdyni gdzie ciężko jest podejść ludziom starszym i schorowanym. Podam przykład po godzinie 12.00 autobus nr 145 ,180 trelejbus 33, w stronę Karwin na pętlę
    Tuwima odjeżdżają z różnicą 5 pięcio
    minutową w rozkładzie a jak jest opóźnienie ze 3 minuty to wszystkie trzy na raz o tym samym czasie absurd.
    Potem się długo czeka na wszystkie trzy i tak państwo macie pewnie w niejednej dzielnicy. Robić rozkład ale z mózgiem.

    • 13 3

    • (1)

      No właśnie

      • 2 2

      • Dlaczego się neguje prawdę tu tak jest
        i nie ma co zaprzeczać. Wszystko czasem
        w kupie wjeżdża na Pętlę ul. Tuwima.

        • 3 0

    • Półinteligenckie "powiem tak"...

      Paskudna maniera.

      • 5 1

  • Towarzyszy codziennych podróży komunikacją zbiorową spotykamy częściej niż nie jednego dobrego znajomego.

    Pozdrowienia dla niezwykłej szatynki , podrózującą między Żelazną a Estakada-Hutniczą.

    • 6 1

  • Oooo cenzura działa

    Ktoś życzliwy obecnym władzom Gdyni zgłasza nieprzychylne komentarze... Spokojnie, proces opracowania Strategii Rowerowej Gdyni ujrzy światło dzienne. Będzie ciekawa lektura. :)

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane