• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie wizja zmian Grunwaldzkiej. Centra handlowe i biurowce odchodzą do lamusa

Krzysztof Koprowski
27 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Dzisiaj rytm życia al. Grunwaldzkiej wyznaczają przede wszystkim godziny pracy w biurach, handlu i oświacie. W przyszłości zabudowa wzdłuż alei będzie jednak bardziej zróżnicowana. Dzisiaj rytm życia al. Grunwaldzkiej wyznaczają przede wszystkim godziny pracy w biurach, handlu i oświacie. W przyszłości zabudowa wzdłuż alei będzie jednak bardziej zróżnicowana.

Gdańsk rozpoczyna dyskusję nad sposobem zagospodarowania terenów wzdłuż al. GrunwaldzkiejMapka. Zmieniające się trendy w handlu i pracy sprawiły, że dotychczasowi właściciele gruntów chcą realizować zabudowę mieszaną, o różnej funkcji. Miasto zamierza działania te uporządkować, tworząc całościową wizję od Oliwy aż po Aniołki.



Jaka funkcja zabudowy powinna dominować wzdłuż al. Grunwaldzkiej?

Aleja Grunwaldzka od lat traktowana jest w opracowaniach planistycznych jako tzw. Centralne Pasmo Usługowe, czyli miejsce koncentracji handlu, usług oraz biur.

Koncepcja ta doprowadziła do powstania ogromnych skupisk monolitycznych obszarów, które funkcjonują tylko w ściśle określonych porach - godzin pracy zakładów pracy, harmonogramu zajęć w obiektach oświaty (w tym na kampusach Uniwersytetu Gdańskiego oraz Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu) czy wyprzedaży w centrach handlowych.

Pandemia koronawirusa oraz zmieniające się trendy - przede wszystkim praca i nauka zdalna oraz gwałtowny wzrost handlu przez Internet - wywróciły ten model myślenia o mieście do góry nogami, z czego doskonale zdają sobie sprawę właściciele działek.

Czytaj też:

Jak będzie zmieniał się Gdańsk? Ostatnie dni konsultacji nowej strategii rozwoju



Wielkopowierzchniowy handel wzdłuż al. Grunwaldzkiej to przeszłość. Grunty w tym terenie są zbyt cenne, zaś sprzedaż różnych produktów coraz częściej przenosi się do Internetu. Wielkopowierzchniowy handel wzdłuż al. Grunwaldzkiej to przeszłość. Grunty w tym terenie są zbyt cenne, zaś sprzedaż różnych produktów coraz częściej przenosi się do Internetu.

Właściciele działek wzdłuż alei chcą budować mieszkania



Do miasta wpłynęło szereg wniosków o zmianę istniejących planów zagospodarowania lub przystąpienia do sporządzania nowych dokumentów. Na długiej liście znajdziemy m.in. zapytania dotyczące terenu przemysłowego BimetuMapka, obszaru centrum handlowego City MebleMapka czy doskonale zlokalizowanego Gdańskiego Centrum Handlowego ManhattanMapka.

Do tego należy odnotować różne scenariusze zagospodarowania działki przeznaczonej pierwotnie pod rozbudowę Galerii Bałtyckiej oraz plany właściciela kompleksu biurowego Olivia Business Centre, który w kolejnym etapie będzie realizował nie biurowiec, lecz budynek zamieszkania zbiorowego.

I właśnie w ślady OBC chcą iść pozostali właściciele działek wzdłuż al. Grunwaldzkiej, domagając się dopuszczenia realizacji obiektów mieszkalnych - w modelu czysto deweloperskim, czyli na sprzedaż lub długoterminowy wynajem. Funkcja ta będzie przeplatać się z handlem lub biurami, lecz w znacznie ograniczonej formie.

Czytaj też:

Wielofunkcyjne miasto. Czy to także przyszłość Trójmiasta?



Al. Grunwaldzka na wysokości Wrzeszcza Górnego to obszar, gdzie dominuje wciąż zabudowa mieszkalna, która wydaje się być najbardziej odporna na zmiany trendów społecznych i gospodarczych. Al. Grunwaldzka na wysokości Wrzeszcza Górnego to obszar, gdzie dominuje wciąż zabudowa mieszkalna, która wydaje się być najbardziej odporna na zmiany trendów społecznych i gospodarczych.

Masterplan dla całej al. Grunwaldzkiej od Oliwy do Aniołek



W środę 27 kwietnia o godz. 12 w klubie "Żak" (przy tytułowej al. Grunwaldzkiej 195/197Mapka) oficjalnie zostaną zainaugurowane prace nad stworzeniem "Studium pasma al. Grunwaldzkiej".

Celem dokumentu jest wypracowanie nowej wizji ukształtowania tego obszaru. Granicami studium objęto tereny wzdłuż alei oraz linii SKM wraz z niewielkimi rozszerzeniami o obszary inwestycyjne wzdłuż planowanej ul. Nowej Abrahama oraz na Aniołkach.

Studium przyjmie formę dużego "masterplanu", decydującego o kierunkach zmian w poszczególnych planach zagospodarowania dla znacznie mniejszych obszarów, a także docelowego kształtowania infrastruktury transportowej w rejonie al. Grunwaldzkiej.

Za przygotowanie dokumentu odpowiadają: Biuro Architekta Miasta oraz Biuro Rozwoju Gdańska. W proces ten włączeni będą, oprócz właścicieli gruntów, także lokalne rady dzielnic, radni miejscy, uczelnie, instytucje i organizacje pozarządowe, zarządcy transportu publicznego oraz Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków.

GCH Manhattan za kilka lat może doczekać się całkowitej przebudowy lub wyburzenia. GCH Manhattan za kilka lat może doczekać się całkowitej przebudowy lub wyburzenia.

Wstrzymane prace nad nowymi planami zagospodarowania



Do czasu zakończenia prac nad Studium pasma al. Grunwaldzkiej, Gdańsk zamierza wstrzymać wszystkie działania związane ze sporządzaniem lub nowelizacją planów zagospodarowania przestrzennego w obrębie al. Grunwaldzkiej.

Nie oznacza to automatycznie zastopowania realizacji wszystkich inwestycji, bo te nadal będą mogły być procedowane w oparciu o dotychczasowe plany lub warunki zabudowy - o ile ich ustalenia są zgodne z oczekiwaniami poszczególnych właścicieli gruntów.

Wstępnie planuje się, że prace nad przygotowaniem ostatecznego kształtu Studium pasma al. Grunwaldzkiej zajmą około 1,5 roku.
Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

Miejsca

Opinie (298) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (7)

    sugeruję wyciąć pozostałe drzewa i zabetonować resztę terenu pod parkingi

    • 42 15

    • (3)

      *nie pod parkingi, tylko pod nowe apartamenty, bo bez sieci dróg ruchu przyspieszonego każdy będzie chciał mieszkać jak najbliżej pracy, i budynkami mieszkalnymi zabudujemy ostatnie zielone skwery i trawniki. Będzie jedna wielka betonoza.

      • 17 1

      • Im blizej pracy tym mniejsze korki spowodowane wielokilometrowymi dojazdami (1)

        • 5 5

        • Oczywiście, że tak. Tylko kto chciałby mieszkać na betonowej pustyni i oglądać telewizję u sąsiada za oknem? Wiem, że ludzie i tak takie mieszkania kupią, ale chyba każdy wolałby mieć za oknem zieleń, a nie kolejny budynek na wyciągnięcie ręki.

          • 5 0

      • Niech sobie budują coi chcą ale nakazać pod całą powierzchnią obiektu 2 poziomowy parking narzucony odgórnie.

        Jaki jest sens planować co tam postawić skoro już ani jednym autem nie da się tam dojechać czy zaparkować? Dla mnie grunwaldzka nie istnieje w żadnym planie na najbliższe lata. Nie wybieram się tam bo jak mam się użerać z parkowaniem to wolę pojechać gdziekolwiek indziej. Nawet zlecenia jak dostaję z Grunwaldzkiej albo z zapyziałej pazernej Gdyni to odmawiam. Bo nie bede płacił za dzień postoju i obciążał tym klientów.

        • 1 0

    • Nie zauważyłeś zieleni w Gdańsku czy w Trójmieście? (2)

      No to masz problem i to nie ze wzrokiem a raczej z innym narządem.

      • 2 2

      • (1)

        Widzę coraz mniej drzew w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym.

        • 1 0

        • wycinka Trójmiejskiego Parku idzie pełną parą - wysokie ceny drewna ratują budżet Polski i rozdawnictwo PISu w celu zakupu głosów

          • 0 0

  • (9)

    Zróżnicowania wam się zachciewa? Mieszkania wzdłuż Grunwaldzkiej i wzdłuż SKMki? Co jeszcze? Biurowce i uczelnie są idealnym sposobem zabudowy, bo można dojechać właśnie kolejką, rowerem, ewentualnie autem. Co w tym złego? Raczej zastanówcie się, dlaczego centrum Wrzeszcza wzdłuż głównej ulicy umiera...

    • 93 21

    • (6)

      Nie potrzeba już tylu biur i gigantycznych gmachów uczelni, po których hula wiatr. To chyba jedyna zaleta calej tej epidemii, która wreszcie pokazało, jakim zacofaniem jest praca i nauka na miejscu, gdy można to wszystko robić z własnego domu.

      • 9 29

      • jestem położną i też wole pracować z domu (4)

        będziecie rodzić z kamerką online. A jak coś się stanie to poinstruuje jak wykonać operację czy cesarkę

        • 30 8

        • Praca w przyszłości będzie dzielić się na zdalną i niezdalną, tak jak dzisiaj na fizyczną i umysłową. 3/4 zawodów może pracować zdalnie lub z dala od centrum miasta.

          • 13 8

        • polecam nagrywac filmy szkoleniowe na yt :)

          • 5 0

        • (1)

          Jasne, a spawacz na stoczni niech wykonuje swoją pracę przez webexa.

          Prace fizyczne czy wymagające przebywania w miejscu zatrudnienia nie znikną. Tu jest mowa o pracy polegającej na "klikaniu w klawiaturę": po co generować masę miejsc stacjonarnych do prac, które wymagają jedynie sprzętu z podłączeniem do internetu? O ile zmniejszy się wtedy choćby ruch na drogach, czy uwolni teren pod bardziej potrzebne inwestycj niż puste biurowce?

          Porównanie bycia położną do szeroko rozumianego spektrum zawodów od informatyków/programistów po analityków danych to jakaś nieudolna próba generalizacji sprawy czy może brak zdolności pojmowania czegokolwiek poza własną bańką umysłową?

          Flisak na Dunajcu i pilot samolotu mają podobną pracę, m.in. transport ludzi. Dajcie pilotowi tratwę na trasie do Nowego Jorku, przecież też przewiezie pasażerów i ich bagaże...

          Życzę jak najlepszych warunków pracy i zadowolenia z bycia położną.

          • 9 7

          • skoro ma taki światopogląd to została tylko położną

            a nie np. ginekolożką

            • 0 12

      • Nie potrzeba tak mówiem ja, ty ludzie co wydajecie miliony na biura się mylicie!11oneone

        • 1 0

    • To jest główna żyła (1)

      3 miasta! Jak zatkacie to wszystko stanie na amen.

      • 15 1

      • już jest zatkana przez ograniczenie max 50km/h oraz zaraz będzie bardziej, przez powstaj ace przejścia naziemne i parkingi robione z pasów (vide - Oliwa pętla w stronę Wrzeszcza)

        • 7 4

  • i znowu wszystko pod dyktat deweloperów, urzędnicy dla nich urzędnicy zrobią wszystko (9)

    Serdeczności!

    mieszkania przy Grunwaldzkiej :D
    same zielone zakątki powstaną

    • 102 7

    • Pod dyktat zdroworozsądkowego myslenia (7)

      Ścisły rozdział funkcji to relikt komuny. W wielofunkcyjnych dzielnicach żyje się znacznie lepiej

      • 5 13

      • mieszkania pomiędzy linią kolejową a kilkupasmową grunwaldzką (6)

        buahahahaha

        • 19 0

        • (5)

          Pół Wrzeszcza to mieszkania między linią kolejową a tramwajową i dziwnym trafem to jedne z najdroższych mieszkań w Trójmieście. Mieszkania schodzą tutaj praktycznie od razu.

          • 6 10

          • to zabudowa sprzed lat, kiedy ostatnio wybudowano mieszkaniówkę na tych terenach? (2)

            • 14 1

            • (1)

              Nowy budynek na Konopnickiej, zabudowa browaru, Quattro Towers.

              • 1 9

              • HA HA

                zabudowa browaru, Quattro Towers są pomiędzy grunwaldzką i linią kolejową?

                • 10 1

          • co to za brednie

            porównaj szerokość terenów pomiędzy Grunwaldzką a linią kolejową we Wrzeszczu i w Oliwie/ na Przymorzu, na całej terenie od Abrahama do Bimetu

            • 7 0

          • a ty Grzelak ile tam masz mieszkań, że się tak jarasz?

            • 6 1

    • przy alei Grunwaldzkiej to tylko Zielona Aleja 2 xD

      będzie tak samo zielona, ale trochę bardziej czarna, a nie szara od polbruku.

      • 8 0

  • (4)

    20 lat zajęło zrozumienie prostej sprawy. Lepiej późno niż wcale.

    • 21 14

    • 20? Ponad 50

      • 3 1

    • (2)

      Tak, marze o mieszkaniu przy Grunwaldzkiej. Do tego stopnia, ze ktos by mnie musial tam umiescic za kare.

      • 9 3

      • (1)

        Nie stać cię i zazdrość zżera, że ktoś może do pracy iść pieszo, a w razie potrzeby skorzystać z tramwaju lub pociągu.

        • 5 8

        • bo teraz to nie ma żadnych mieszkań wzdłuż skmki? Zabianka pusta, Przymorze i Wrzeszcz też. Oliwa też same pustki...

          • 7 0

  • Powiedzcie proszę z jakiego powodu zablokowaliście komentowanie pod ankietą o pomorskim kopciuchu (spalarni)? (4)

    • 32 6

    • (1)

      No właśnie.
      Ja mam propozycję nazwy:
      FETOR

      • 13 3

      • ale afera na 100 fajerek! teraz będziesz dzbanku ten swój komentarz wszędzie wrzucał?

        • 4 9

    • Bo to wałek

      i ogromna korupcja.

      • 5 2

    • Bo aby pisać o spalarni trzeba mieć dość szeroką wiedzę z kilku dziedzin, a nie realizować "zielony bełkot".

      • 0 0

  • Władze miasta nienawidzą kierowców (13)

    • 70 17

    • wszyscy nienawidzą bo kierowcy/samochody: (8)

      smrodzą
      hałasują
      trują
      niszczą zielen chodniki
      paraliżują miasto i komunikacje publiczną
      terroryzują innych uczestników ruchu
      powodują masowo wypadki
      zabijają, okaleczają
      zajmują niemal całą przestrzeń miejską
      są głównym beneficjentem budżetu miejskiego, a żadnych podatków nie płacą.....
      dalej pisać? no i wiecznie jakieś roszczenia mają

      • 25 30

      • Już to było wiele razy pisane: ponad połowa ceny paliwa to podatki! (7)

        Pozostałe argumenty też dość dyskusyjne. Równie dobrze mogę napisać, ze rowerzyści panoszą się po chodnikach stanowiąc zagrożenie dla pieszych. Są chamscy, nie przestrzegają przepisów odnośnie prędkości. A nade wszystko bardzo roszczeniowi. A ostatnio również są głównym beneficjentem wydatków na infrastrukturę liniową, na która składają się także kierowcy płacąc podatki nie tylko w paliwie. Wiec cisza tam

        • 23 10

        • (2)

          Z tych podatków nie starcza nawet na pokrycie skutków społecznych morderstw dokonywanych przez kierowców, nie mówiąc już o naprawie infrastruktury.

          • 12 16

          • Wy wciąż misiaczki cytujecie te badania, których metodologia jako żywo przypomina prace zespołu Jakiego, z których wynikało, że miliony monet dopłacamy do członkostwa w UE?

            • 6 4

          • Że co? Morderstw? Jakich morderstw?

            Morderstwo to celowe, umyślne zabicie człowieka, dokonane:
            1) ze szczególnym okrucieństwem,
            2) w związku z wzięciem zakładnika, zgwałceniem albo rozbojem,
            3) w wyniku motywacji zasługującej na szczególne potępienie,
            4) z użyciem materiałów wybuchowych,

            Zdecydowaną większość morderstw dokonano poza samochodem, a więc "pieszo".

            • 2 2

        • co z tego jak to i tak grosze (3)

          same wypadki powodowane przez kierowców kosztują nas wszystkich podatników 44mld zł rocznie... a wpływy z podatków z paliw to ledwie 55mld zł rocznie i to przed obniżką.
          za 2022r będzie to maks 30mld zł.

          a za co budować?
          za co to utrzymywać infrastrukturę.?
          gdzie koszta społeczne, zdrowotne i środowiskowe?

          • 8 5

          • ile wypadków było w Gdańsku i ile kosztowały? (2)

            • 3 3

            • Jeżeli był chociaż jeden, to już przekroczył 0zł, które z podatków w paliwie poszło na drogi w Gdańsku.

              • 5 2

            • Ile kasy z podatku drogowego idzie do Gdanska?

              • 1 0

    • (2)

      Oni nienawidzą wszystkich. Mieszkańcy, to dla nich zło konieczne.

      • 13 4

      • oni, czyli kierowcy, jak mniemam (1)

        bo tylko w tym kontekście to tutaj pasuje.

        • 8 8

        • nie, urzędnicy

          • 2 1

    • I dobrze

      Miasto to nie obwodnica

      • 7 5

  • (5)

    lol, porządkują czy może zmieniają plan tak jak chcą deweloperzy?

    super miejsce do mieszkania, z wdechem z grunwaldzkiej

    • 62 5

    • Bo to ekologiczne spaliny! Urzędnicy nie mają żadnego pomysłu, a tym bardziej wizji rozwoju Gdańska.

      • 7 1

    • Wole mieszkac przy Grunwaldzkiej niz na Szadółkach (2)

      • 8 8

      • (1)

        tia, bo w gdańsku są dwie opcje do mieszkania...

        • 14 1

        • Sczerze? Jest coraz mniej.

          Smród dobiega już do Chełmu, a na dolnym tarasie jest bez różnicy, czy to Nowy Port, czy Żabianka. Infrastruktura i zabudowa podobna.

          • 2 0

    • a deweloperzy to dla kogo niby budują? Wybudują i sobie patrzą jak budynki ładnie stoją? Chyba ktoś to od nich kupuje i w nich mieszka. Pełno tu jakichś wieśniaków z Koziej Wólki co się wyrwali ze swoich ziemianek i o wszystko maja pretensje. Polska jeszcze będzie w ruinie, poczekajcie, wszystko ku temu zmierza

      • 2 1

  • Czy to znaczy, że firmy wyprowadzają się z Gdańska? (6)

    Po 1: budowa mieszkań teraz to szaleństwo bo deweloperzy właśnie hamują.
    Po 2: Firmy już nie potrzebują dużych biur

    • 46 8

    • To będą mieszkania na wynajem.

      • 6 4

    • (1)

      Skoro tak piszesz, to na pewno tak jest.

      • 2 4

      • ja pisze ze jestes glupi wiec pewnie tak jest

        • 7 1

    • Licza na Ukraincow ze bedzie tania sila robocza, wybuduja a potem w tym zamieszkaja.

      Tak gdzies z 8 milionow.

      • 2 2

    • Kto wie czy firmy gdzie większość zalogi jest zdalna nie zaczna się przeprowadzać w jakies miejsca gdzie latwiej zaparkować a podatki nizsze? Pracuje zdalnie i raz na kilka mcy jade do firmy na kilka dni. Wolałbym pojechac na jakas prowincje, bo taniej i nie ma problemow z parkowaniem

      • 0 1

    • praca zdalna zaraz sie skonczy, bedzie dotyczyc tylko zawodow "dopieszczanych"

      • 0 0

  • Funkcja mieszkaniowa przy najruchliwszej ulicy w mieście i przy torach? (12)

    serio?

    • 106 9

    • (2)

      Byłeś kiedyś we Wrzeszczu?

      • 6 22

      • no tak ale tam koljenosc była odwrotna. (1)

        najpierw zabudowa potem zrobili z tego przelotówkę.. wczesniej tam sobie koniki latały wiec nie było to tak uciązliwe jak teraz.... podejrzewam też że chętnych mieszkać tam na stałe za dużo by nie było. jakiś krótki najem to maks.

        • 10 2

        • jest dużo chętnych

          za cenę hałasu masz super lokalizację. Są młodzi ludzie bez dzieci i zwierząt dla których ten ruch jest tylko zaletą.

          • 7 11

    • (2)

      nie wiem kto by chcial tak mieszkac, ale znajda sie

      • 13 4

      • Ja bym chciał mieszkać. 6 piętro i wyższe są ok. Tylko mnie nie stać.

        • 4 2

      • Ja bym chciał

        • 3 2

    • A tory damy tu...

      • 24 1

    • Mixed-use (1)

      Czyli mieszamy strefy. W przeciwnym wypadku dochodzi do patologii w stylu londyńskiej dzielnicy biurowej Canary Wharf, gdzie w weekendy można kręcić film pt. "Dzień w którym wszyscy ludzie zniknęli"

      • 11 4

      • tak samo wyglada

        City...
        Z glodu idzie tam zdechnac, jak sie czlek zapuscil. Wszystko zamkniete, tylko wiatr hula...

        • 2 1

    • dokladnie to sa pajace

      • 4 0

    • No tak, a później będą protestować że za głośno i wytną tory i zaorają Grunwaldzką.

      • 6 2

    • chylonska 110 na grunwaldzkiej :D

      • 1 0

  • Niech ta władza przestanie już psuć (3)

    Do czego polityka ich partyjnych kolegów doprowadziłaby Polskę wszyscy już widzieliśmy i widzimy. Tacy ludzie z POKO w ogóle nie powinni piastować żadnych ważnych stanowisk, bo szkodzą miastu

    • 47 16

    • Co to jest POKO? (2)

      Zawsze widzę ten skrót w trollowej propagandzie, a żaden z płatnych trolli nigdy nie potrafi mi wytłumaczyć, co on znaczy...

      • 0 4

      • (1)

        Platforma obywatelska
        Koalicja obywatelska

        • 6 0

        • A która partia nazywa się Platforma Obywatelska Koalicja Obywatelska?

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane