• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie wizja zmian Grunwaldzkiej. Centra handlowe i biurowce odchodzą do lamusa

Krzysztof Koprowski
27 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Dzisiaj rytm życia al. Grunwaldzkiej wyznaczają przede wszystkim godziny pracy w biurach, handlu i oświacie. W przyszłości zabudowa wzdłuż alei będzie jednak bardziej zróżnicowana. Dzisiaj rytm życia al. Grunwaldzkiej wyznaczają przede wszystkim godziny pracy w biurach, handlu i oświacie. W przyszłości zabudowa wzdłuż alei będzie jednak bardziej zróżnicowana.

Gdańsk rozpoczyna dyskusję nad sposobem zagospodarowania terenów wzdłuż al. GrunwaldzkiejMapka. Zmieniające się trendy w handlu i pracy sprawiły, że dotychczasowi właściciele gruntów chcą realizować zabudowę mieszaną, o różnej funkcji. Miasto zamierza działania te uporządkować, tworząc całościową wizję od Oliwy aż po Aniołki.



Jaka funkcja zabudowy powinna dominować wzdłuż al. Grunwaldzkiej?

Aleja Grunwaldzka od lat traktowana jest w opracowaniach planistycznych jako tzw. Centralne Pasmo Usługowe, czyli miejsce koncentracji handlu, usług oraz biur.

Koncepcja ta doprowadziła do powstania ogromnych skupisk monolitycznych obszarów, które funkcjonują tylko w ściśle określonych porach - godzin pracy zakładów pracy, harmonogramu zajęć w obiektach oświaty (w tym na kampusach Uniwersytetu Gdańskiego oraz Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu) czy wyprzedaży w centrach handlowych.

Pandemia koronawirusa oraz zmieniające się trendy - przede wszystkim praca i nauka zdalna oraz gwałtowny wzrost handlu przez Internet - wywróciły ten model myślenia o mieście do góry nogami, z czego doskonale zdają sobie sprawę właściciele działek.

Czytaj też:

Jak będzie zmieniał się Gdańsk? Ostatnie dni konsultacji nowej strategii rozwoju



Wielkopowierzchniowy handel wzdłuż al. Grunwaldzkiej to przeszłość. Grunty w tym terenie są zbyt cenne, zaś sprzedaż różnych produktów coraz częściej przenosi się do Internetu. Wielkopowierzchniowy handel wzdłuż al. Grunwaldzkiej to przeszłość. Grunty w tym terenie są zbyt cenne, zaś sprzedaż różnych produktów coraz częściej przenosi się do Internetu.

Właściciele działek wzdłuż alei chcą budować mieszkania



Do miasta wpłynęło szereg wniosków o zmianę istniejących planów zagospodarowania lub przystąpienia do sporządzania nowych dokumentów. Na długiej liście znajdziemy m.in. zapytania dotyczące terenu przemysłowego BimetuMapka, obszaru centrum handlowego City MebleMapka czy doskonale zlokalizowanego Gdańskiego Centrum Handlowego ManhattanMapka.

Do tego należy odnotować różne scenariusze zagospodarowania działki przeznaczonej pierwotnie pod rozbudowę Galerii Bałtyckiej oraz plany właściciela kompleksu biurowego Olivia Business Centre, który w kolejnym etapie będzie realizował nie biurowiec, lecz budynek zamieszkania zbiorowego.

I właśnie w ślady OBC chcą iść pozostali właściciele działek wzdłuż al. Grunwaldzkiej, domagając się dopuszczenia realizacji obiektów mieszkalnych - w modelu czysto deweloperskim, czyli na sprzedaż lub długoterminowy wynajem. Funkcja ta będzie przeplatać się z handlem lub biurami, lecz w znacznie ograniczonej formie.

Czytaj też:

Wielofunkcyjne miasto. Czy to także przyszłość Trójmiasta?



Al. Grunwaldzka na wysokości Wrzeszcza Górnego to obszar, gdzie dominuje wciąż zabudowa mieszkalna, która wydaje się być najbardziej odporna na zmiany trendów społecznych i gospodarczych. Al. Grunwaldzka na wysokości Wrzeszcza Górnego to obszar, gdzie dominuje wciąż zabudowa mieszkalna, która wydaje się być najbardziej odporna na zmiany trendów społecznych i gospodarczych.

Masterplan dla całej al. Grunwaldzkiej od Oliwy do Aniołek



W środę 27 kwietnia o godz. 12 w klubie "Żak" (przy tytułowej al. Grunwaldzkiej 195/197Mapka) oficjalnie zostaną zainaugurowane prace nad stworzeniem "Studium pasma al. Grunwaldzkiej".

Celem dokumentu jest wypracowanie nowej wizji ukształtowania tego obszaru. Granicami studium objęto tereny wzdłuż alei oraz linii SKM wraz z niewielkimi rozszerzeniami o obszary inwestycyjne wzdłuż planowanej ul. Nowej Abrahama oraz na Aniołkach.

Studium przyjmie formę dużego "masterplanu", decydującego o kierunkach zmian w poszczególnych planach zagospodarowania dla znacznie mniejszych obszarów, a także docelowego kształtowania infrastruktury transportowej w rejonie al. Grunwaldzkiej.

Za przygotowanie dokumentu odpowiadają: Biuro Architekta Miasta oraz Biuro Rozwoju Gdańska. W proces ten włączeni będą, oprócz właścicieli gruntów, także lokalne rady dzielnic, radni miejscy, uczelnie, instytucje i organizacje pozarządowe, zarządcy transportu publicznego oraz Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków.

GCH Manhattan za kilka lat może doczekać się całkowitej przebudowy lub wyburzenia. GCH Manhattan za kilka lat może doczekać się całkowitej przebudowy lub wyburzenia.

Wstrzymane prace nad nowymi planami zagospodarowania



Do czasu zakończenia prac nad Studium pasma al. Grunwaldzkiej, Gdańsk zamierza wstrzymać wszystkie działania związane ze sporządzaniem lub nowelizacją planów zagospodarowania przestrzennego w obrębie al. Grunwaldzkiej.

Nie oznacza to automatycznie zastopowania realizacji wszystkich inwestycji, bo te nadal będą mogły być procedowane w oparciu o dotychczasowe plany lub warunki zabudowy - o ile ich ustalenia są zgodne z oczekiwaniami poszczególnych właścicieli gruntów.

Wstępnie planuje się, że prace nad przygotowaniem ostatecznego kształtu Studium pasma al. Grunwaldzkiej zajmą około 1,5 roku.
Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

Miejsca

Opinie (298) ponad 10 zablokowanych

  • szkoda, że chcą zburzyć Manhattan (2)

    to jedyny udany budynek w Gdańsku zbudowany po 1990 roku.
    Zapewne postawią jakies monstrum

    • 30 2

    • Najlepszy budynek w Gdańsku do dzisiaj. Niech burza bałtycka szkarade raczej

      • 7 0

    • A co z miejscami pracy sklepikarzy?

      Tam mają być następne fajne wieżowce :)

      • 1 0

  • Chodzi glownie o zlecenia na wykonanie tych analiz

    duze pieniadze płynące do odpowiednich kieszeni w teorii do niczego nie mozna sie przyczepic. Tak sie robi skok na publiczne pieniadze.

    • 11 1

  • Wreszcie dajcie ludziom tereny zieleni i rekreacji

    • 18 1

  • Opinia wyróżniona

    Oczywiście że trzeba realizować zabudowę mieszaną. (17)

    To chyba bez sensu abyśmy rano stali wszyscy w korku (albo tłoku) z sypialni do pracy, po pracy w korku do sklepów (i w kolejkach do kas). po sklepach w korku do sypialni a jak ktoś na piwo wieczorem chce wyjść to też do innej dzielnicy. Taka funkcyjność dzielnic powoduje też powstawanie pustych gett, np po 18 biurowce w Oliwie pustoszeją i gdyby nie ochrona to miałyby dawno powybijane szyby.

    • 134 27

    • Co to za dziwne historie z mchu i paproci? (2)

      Oczywiście nikt nie wspomina, że przez covd zmienił się sposób pracy - w wielu przypadkach na zdalny. Więc deweloperzy porzucają to jeszcze do niedawna złote jajko, jakim były biura i teraz próbują budowac mieszkania. Miasto, jak zwykle, wychodzi im naprzeciw, dorabaiając historyjkę o zmianie preferencji zarówno miasta jak i dweloperów.
      Mieszkania przy głównej trasie to jakby słaby pomysł ze względu na aspekty zdrowotne, ale kto by się tam przejmował takimi szczegółami.

      • 27 11

      • I co ma wspólnego z tym praca zdalna?

        Skoro o 8 rano i o 16 wciąż robią się korki? Z jakiegoś powodu ludzie gdzieś wtedy masowo jadą, ja nie wnikam czy mają pracę zdalną czy nie. Czy to, że pojawia się właśnie okazja naprawić błędy urbanistyczne to jest wina deweloperów? Nie poszedłeś czasem za daleko ze swoją wizją nienawiści do tych co coś budują?

        • 17 6

      • czyli miasto powinno działać tak, aby deweloperzy budowali budynki, które nie są nikomu potrzebne?

        Świetny plan. Taki nie za mądry. Wprowadźmy go jak najprędzej. Nim się ktoś zorientuje.

        • 5 5

    • Bzdura (8)

      Kto to wymyśla. Proponuję jeszcze z Grunwaldzkiej zrobić deptak i jeden pas w każdym kierunku. Będzie więcej miejsca na mieszkaniówkę.

      • 12 8

      • Gdyby tylko wzdłuż Grunwaldzkiej były jakieś alternatywne środki transportu (7)

        Jakby tak puścić transport po torach kolejowych...

        • 12 5

        • Jest przeciez skm (4)

          Całkiem niedaleko

          • 10 6

          • oni sa jak PISowcy - wiedzą że czarne to białe (1)

            • 6 2

            • Pan widoczniej nie zrozumiał sarkazmu.

              • 6 1

          • #sarkazm #jprld

            • 3 2

          • Dzieki Sherlocku :)

            Umiejetność rozumienia sarkazmu chyba nie osiadła do końca :)

            • 2 0

        • (1)

          Kiedyś był tam tramwaj do Sopotu, a dzisiaj? Stara zajezdnia konnych tramwajów w ruinie straszy od lat w Oliwie, a za plecami szklane domy.

          • 4 2

          • Pani posłanka z easy.pl chce abyś zamilkł

            • 2 1

    • I czas najwyższy na budowę wzdłuż Grunwaldzkiej budynków 800 metrowych i wyższych. (2)

      Z Big Bojem w Jelitkowie nie wyszło, a pas wzdłuż Grunwaldzkiej pasuje idealnie pod hiper wysoką zabudowę.

      • 9 10

      • Hiper wysoka zabudowa nie ma sensu

        Najczęściej nie ma sensu nigdzie. Czasem są jedynie emocjonalne potrzeby zakompleksionych inwestorów.

        Co innego budynki o więcej niż 10 piętrach (10-20, może 30). Są lokalizacje, w których one mają sens i powinny powstawać. Zawsze jednak po odpowiedniej analizie.

        • 13 1

      • Założę się że nigdy nie byłeś w takim budynku

        Inaczej wiedziałbyś że to bardzo słabe rozwiązanie dla pracowników i mieszkańców. To coś jak stanie w korkach, tylko w pionie :)

        • 5 0

    • a co w Trójmieście nie ma takiej mieszanej zabudowy?

      no nie kompromituj się pisząc o paru zaledwie biurowcach i to niespecjalnie wysokich, jako o zabudowie miasta jak centrum biurowego na wzór NYC

      sklepy mówisz?

      a mnie się wydaje, że Żabki sa na kazdym rogu, a co chcesz wielkie galerie handlowe na kazdej ulicy?

      zacznijcie zastanawiać się jak coś piszecie, bo ten głupkowaty populizm wystarczy w polityce

      • 5 4

    • Oliva Busines Center - nie zrealizuje zabudowy mieszanej?

      Miały być informacje w połowie stycznia i od ponad roku milczą. Raczej projekt nie wypalił

      • 5 0

  • Zróbcie przejście

    Na odcinku Al.Woj.Pokskiego /Galeria Bałtycka tak nie ma jak przedostać się na drugą stronę

    • 12 4

  • Duche i jej kumple już liczą kasę. Ruszył wyścig deweloperów pt. 'kto da więcej'

    • 17 1

  • Spec z brukseli

    Widać kaskę mają i na pewno będą szczodrzy dla kolegów

    • 9 1

  • A co to Aniołki? (1)

    • 3 10

    • Dzielnica Gdańska

      Aniołki - dzielnica Gdańska - okolice Akademii Medycznej.

      • 0 0

  • dać radę żyć prawdziwie po miejsku (1)

    to w Tym mieście można tylko na starych osiedlach i dzielnicach, jak Śródmieście, Wrzeszcz, ew Zaspa, bo tam jeszcze jest dość niedaleko do kina np. Mieszkając na Starym Mieście (nie "starówce", nie Głównym Mieście), mam wszędzie dystans do pokonania maksymalnie 30 minut pieszo - 10 minut rowerem. Nawet sklep z materiałami budowlanymi (metalzbyt). Jak muszę kupić tam coś więcej, to ostatecznie pojadę autem, ale dosłownie wszystko inne załatwiamy pieszo i na rowerze, a na urlop jedziemy pociągiem, gdzie na dworzec jest 10 minut. Pieszo. Auto było 10 dni w naprawie i wszędzie mogłem dotrzeć jak zawsze: odstawić dziecko do przedszkola - na rowerze. Do pracy - na rowerze. Na zakupy - pieszo. Itd. Na komunikację nie wydaję prawie nic, czasu też niewiele.

    • 15 1

    • A zakupy w Biedronie i Zabce?

      • 0 4

  • zrównać z ziemią tę betonozę

    i nasadzić drzewa, tzw pseudopandemia pokazała, że te ohydne biurowce są niepotrzebne, a pracować można z domu...

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane