• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie wizja zmian Grunwaldzkiej. Centra handlowe i biurowce odchodzą do lamusa

Krzysztof Koprowski
27 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Dzisiaj rytm życia al. Grunwaldzkiej wyznaczają przede wszystkim godziny pracy w biurach, handlu i oświacie. W przyszłości zabudowa wzdłuż alei będzie jednak bardziej zróżnicowana. Dzisiaj rytm życia al. Grunwaldzkiej wyznaczają przede wszystkim godziny pracy w biurach, handlu i oświacie. W przyszłości zabudowa wzdłuż alei będzie jednak bardziej zróżnicowana.

Gdańsk rozpoczyna dyskusję nad sposobem zagospodarowania terenów wzdłuż al. GrunwaldzkiejMapka. Zmieniające się trendy w handlu i pracy sprawiły, że dotychczasowi właściciele gruntów chcą realizować zabudowę mieszaną, o różnej funkcji. Miasto zamierza działania te uporządkować, tworząc całościową wizję od Oliwy aż po Aniołki.



Jaka funkcja zabudowy powinna dominować wzdłuż al. Grunwaldzkiej?

Aleja Grunwaldzka od lat traktowana jest w opracowaniach planistycznych jako tzw. Centralne Pasmo Usługowe, czyli miejsce koncentracji handlu, usług oraz biur.

Koncepcja ta doprowadziła do powstania ogromnych skupisk monolitycznych obszarów, które funkcjonują tylko w ściśle określonych porach - godzin pracy zakładów pracy, harmonogramu zajęć w obiektach oświaty (w tym na kampusach Uniwersytetu Gdańskiego oraz Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu) czy wyprzedaży w centrach handlowych.

Pandemia koronawirusa oraz zmieniające się trendy - przede wszystkim praca i nauka zdalna oraz gwałtowny wzrost handlu przez Internet - wywróciły ten model myślenia o mieście do góry nogami, z czego doskonale zdają sobie sprawę właściciele działek.

Czytaj też:

Jak będzie zmieniał się Gdańsk? Ostatnie dni konsultacji nowej strategii rozwoju



Wielkopowierzchniowy handel wzdłuż al. Grunwaldzkiej to przeszłość. Grunty w tym terenie są zbyt cenne, zaś sprzedaż różnych produktów coraz częściej przenosi się do Internetu. Wielkopowierzchniowy handel wzdłuż al. Grunwaldzkiej to przeszłość. Grunty w tym terenie są zbyt cenne, zaś sprzedaż różnych produktów coraz częściej przenosi się do Internetu.

Właściciele działek wzdłuż alei chcą budować mieszkania



Do miasta wpłynęło szereg wniosków o zmianę istniejących planów zagospodarowania lub przystąpienia do sporządzania nowych dokumentów. Na długiej liście znajdziemy m.in. zapytania dotyczące terenu przemysłowego BimetuMapka, obszaru centrum handlowego City MebleMapka czy doskonale zlokalizowanego Gdańskiego Centrum Handlowego ManhattanMapka.

Do tego należy odnotować różne scenariusze zagospodarowania działki przeznaczonej pierwotnie pod rozbudowę Galerii Bałtyckiej oraz plany właściciela kompleksu biurowego Olivia Business Centre, który w kolejnym etapie będzie realizował nie biurowiec, lecz budynek zamieszkania zbiorowego.

I właśnie w ślady OBC chcą iść pozostali właściciele działek wzdłuż al. Grunwaldzkiej, domagając się dopuszczenia realizacji obiektów mieszkalnych - w modelu czysto deweloperskim, czyli na sprzedaż lub długoterminowy wynajem. Funkcja ta będzie przeplatać się z handlem lub biurami, lecz w znacznie ograniczonej formie.

Czytaj też:

Wielofunkcyjne miasto. Czy to także przyszłość Trójmiasta?



Al. Grunwaldzka na wysokości Wrzeszcza Górnego to obszar, gdzie dominuje wciąż zabudowa mieszkalna, która wydaje się być najbardziej odporna na zmiany trendów społecznych i gospodarczych. Al. Grunwaldzka na wysokości Wrzeszcza Górnego to obszar, gdzie dominuje wciąż zabudowa mieszkalna, która wydaje się być najbardziej odporna na zmiany trendów społecznych i gospodarczych.

Masterplan dla całej al. Grunwaldzkiej od Oliwy do Aniołek



W środę 27 kwietnia o godz. 12 w klubie "Żak" (przy tytułowej al. Grunwaldzkiej 195/197Mapka) oficjalnie zostaną zainaugurowane prace nad stworzeniem "Studium pasma al. Grunwaldzkiej".

Celem dokumentu jest wypracowanie nowej wizji ukształtowania tego obszaru. Granicami studium objęto tereny wzdłuż alei oraz linii SKM wraz z niewielkimi rozszerzeniami o obszary inwestycyjne wzdłuż planowanej ul. Nowej Abrahama oraz na Aniołkach.

Studium przyjmie formę dużego "masterplanu", decydującego o kierunkach zmian w poszczególnych planach zagospodarowania dla znacznie mniejszych obszarów, a także docelowego kształtowania infrastruktury transportowej w rejonie al. Grunwaldzkiej.

Za przygotowanie dokumentu odpowiadają: Biuro Architekta Miasta oraz Biuro Rozwoju Gdańska. W proces ten włączeni będą, oprócz właścicieli gruntów, także lokalne rady dzielnic, radni miejscy, uczelnie, instytucje i organizacje pozarządowe, zarządcy transportu publicznego oraz Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków.

GCH Manhattan za kilka lat może doczekać się całkowitej przebudowy lub wyburzenia. GCH Manhattan za kilka lat może doczekać się całkowitej przebudowy lub wyburzenia.

Wstrzymane prace nad nowymi planami zagospodarowania



Do czasu zakończenia prac nad Studium pasma al. Grunwaldzkiej, Gdańsk zamierza wstrzymać wszystkie działania związane ze sporządzaniem lub nowelizacją planów zagospodarowania przestrzennego w obrębie al. Grunwaldzkiej.

Nie oznacza to automatycznie zastopowania realizacji wszystkich inwestycji, bo te nadal będą mogły być procedowane w oparciu o dotychczasowe plany lub warunki zabudowy - o ile ich ustalenia są zgodne z oczekiwaniami poszczególnych właścicieli gruntów.

Wstępnie planuje się, że prace nad przygotowaniem ostatecznego kształtu Studium pasma al. Grunwaldzkiej zajmą około 1,5 roku.
Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

Miejsca

Opinie (298) ponad 10 zablokowanych

  • Zostawić 1 pas grunwaldzkiej i dokoła bloki. (3)

    • 12 7

    • Nie bloki tylko pierzejowa zabudowa (2)

      Z resztą się zgadzam

      • 5 1

      • I konne omnibusy... (1)

        Jak się cofać do XIX wieku to na całego. Przyjadą jednodniowi turyści by podziwiać to kuriozum jaki staje się Gdańsk.

        • 7 3

        • Argumenty z lat 70 ubieglego wieku

          • 3 0

  • Super (5)

    Moje marzenie to super zlokalizowane mieszkania wzdłuż Grunwaldzkiej za 25k/m2 na które nie będzię mnie stać. Może chociaż jakiś funduszyk zagraniczny sobie kupi kilkaset mieszkań w hurcie i wynajmie za 3/4 średniej krajowej miesięcznie, a polaki robaki na szadółki z kredytem na 30 lat w smrodzie.

    • 85 9

    • A kto Ci zabrania godnie zarabiać? Zdania składać umiesz więc głupi nie jesteś.

      • 6 10

    • Im mniej mieszkań a wiecej chetnych by je kupic tym są drozsze

      A ty chcesz by nie budowali mieszkań. Przemysl to

      • 4 7

    • (1)

      Nie rozumiem, to przy grunwaldzkiej mieszkaja tylko fundusze? Mieszkam w quattro, sprzedam ci za 30k/m2 150m2 z klimą, bierzesz? nie? to znajdz cos na swoim poziomie, nie dla psa kiełasa

      • 5 15

      • Dokładnie

        Oni tylko daj i daj. A jak ich nie stać to złodzieje i nie budować, bo po co.

        Typ ludzi którzy chcieliby, żeby dealerzy już w salonach sprzedawali 6 letnie Golfy przecenione 50%

        • 2 9

    • Przyszłość

      Na Hallera obok byłej Balladyny już są mieszkania po 25000/ m. Przy Al. Grunwaldzkiej jak nic po 40000/m.Ale biedny deweloper ma ciągle rosnące koszta

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Od dawna wiadomo, ze mieszanie funkcji jest najlepsze (11)

    W końcu zaczyna to docierać do urzedniczego betonu wykształconego za komuny, który do tej pory zdawał się tego nie rozumieć.

    • 38 10

    • Za komuny? TVP PiS się naoglądałeś :) Za komuny to wyłącznie roczniki 1957 do 1966 a tych jest już niewielu w Urzędach :) (2)

      Tych za komuny wykształconych najwięcej jest w PiS - to ich politycy :)

      • 12 3

      • Wiadomo, ze w pisie najwiecej komuchow

        Tu bardziej chodzi o to, że dla wielu ludzi wykształconych za komuny i wychowanych w monofunkcyjnych blokowiskach taka zabudowa to ubanistyczny wzór do nasladowania.

        • 5 6

      • Raczej 1952-1969.

        • 0 0

    • (6)

      Popatrz na układ urbanistyczny planowanego za komuny Przymorza albo Zaspy, a potem wróć i przeproś.

      • 11 2

      • i jest fatalny (3)

        wielkie szerokie ulice, bloki i tylko gdzieniegdzie lokale usługowe. Za miastem to nie wygląda.

        • 2 5

        • fatalny to jest sposób w jaki cię zrobiono

          • 2 1

        • Dlatego takie Zaspy , Moreny, Chełmy nazywalo sie sypialnie (1)

          • 1 0

          • No wlasnie. Takie sypialnie generuja gigantyczny ruch samochodowy

            Bo do pracy i w wiele innych miejsc trzeba z nich dojechać. Czesto daleko.

            W multifunkcyjnej dzielnicy masz wszystko a większość spraw możesz załatwić "z buta" bo masz blisko

            • 1 0

      • albo Żabianki

        • 1 0

      • Patrze. Totalne dno i zacofanie

        Na zachodzie tak wygladaja bloki dla patoli

        • 0 0

    • Lokal usługowy z funkcją mieszkalną? Na zasadzie mieszkanie podzielone na mikro-apartamenty?

      • 5 1

  • Czyli Manhattan zburzą i postawią apartamenty. Wiadomo było od momentu zmiany właściciela tego przybytku.

    • 31 1

  • Nic w tym nowoczesnego, miasto rządzone przez deweloperów (1)

    Może zamiast skupiać się jak wykorzystać każdy m2 na mieszkania potraktujmy te przestrzenie jako "wspólne" i zastanówmy się jak je wykorzystać dla dobra ludzi. To nie muszą być biura i sklepy.

    Mieszkania można rozbudowywać w dalszych dzielnicach ale trzeba je najpierw skomunikować i lepiej żeby tym się zajęło miasto.

    • 42 4

    • Trzeba tworzyc dzielnice wielofunkcyjne a nie budowac wszedzie wielopasmowe drogi

      Mieszkam w wielofunkcyjnym Wrzeszczu. W promieniu mniej niż 1 km mam wszystko potrzebne w codziennym życiu.

      Pracę, rozrywkę, sklepy, usługi, instytucje kultury, szkoły, żłobki i przedszkola. Jak chce gdzieś jechać to nie patrzę na rozkład bo jest dostęp do kilkudziesięciu różnych połączeń.

      To lepszy model niż blokowisko gdzie wszedzie trzeba dojechać. Generuje to korki w innych dzielnicach oraz gigantyczne koszty budowy i utrzymania i ciagłej rozbudowy infrastruktury drogowej.

      Twoje rozumienie nowoczesności jest przestarzałe od kilkudziesięciu lat.

      • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    "Powstanie wizja zmian Grunwaldzkiej" (6)

    Ileż to już wizji zmian w Gdańsku mieliśmy, a ile jeszcze będziemy mieli.
    Szkoda,że to w większości przypadków tylko wizje, bez przyszłości.

    • 80 8

    • (2)

      MAją wizję, nie mają gruntów i pieniędzy xd

      • 6 0

      • Ale mają członków rodzin zatrudnionych u deweloperów. (1)

        • 9 0

        • A tak konkretnie to o kim mówisz?

          Skoro masz taką wiedzę i pewność co do działań korupcyjnych, to zamiast tajemniczych haseł podaj imiona i nazwiska tych osób.

          • 1 2

    • Pamiętam wizję Forum Radunia z odkrytym kanałem i osobnymi budynkami.

      Pamiętam wizję standardu ulicy miejskiej, która przy kolejnej już inwestycji nie została dochowana. Jak nisko jeszcze upadniemy? To trochę jak z PiS, kiedy wydaje nam się, że dalej już się nie posuną, a oni hyc i kolejny płacz.

      • 12 2

    • (1)

      A może dobrze??!!! Bo większość tych pomysłów to tragedia!! Zobaczcie co proponują w miejscu lotu!!!! Bunkier hitlera!!! Jeden już jest na przeciwko w tzw.galerii!!!!!!!

      • 4 1

      • !!!!!!

        • 0 0

  • (1)

    Najbardziej przyjazne, skrojone na ludzka miare CH Manhattan zniknie, wielka szkoda. Wrzeszcz, niegdys stolica gdanskiego handlu, jest obecnie bardzo uboga pod tym wzgledem, a ma byc gorzej fatalna wiadomosc.

    • 47 1

    • No faktycznie uboga. W samej GB jest ok 200 sklepow

      • 0 2

  • (2)

    Mieszkania i biura, ale w cenie dla normalnych ludzi, a nie właścicieli tysiąca mieszkań na wynajem

    • 22 2

    • Jak ceny maja spadac to trzeba budowac wiecej niz jest zapotrzebowanie (1)

      Jak sie buduje mniej to ceny rosną

      • 2 1

      • To tak nie działa - trzeba zablokować zakupy inwestycyjno-spekulacyjne

        Dobrych miejsc do zamieszkania nie ma zbyt wiele, nie może być tak, że firma z Norwegii wykupi 10 tys. mieszkań w centrum (jako lokatę), a ludzie dojeżdżają do pracy godzinę w każdą stronę.

        • 1 0

  • Korki (5)

    Tak zbudujmy najlepiej drapacze chmur z milionem mieszkan a pozniej ponarzekajmy,ze glowna ulica nie da sie przejechac bo wieczny korek...

    • 31 3

    • (2)

      Samochodem to sobie jeździj po Bartoszycach. W mieście jest komunikacja publiczna i drogi rowerowe.

      • 4 12

      • To że u ciebie w PGR jeździło się rowerem Ukraina do GS-u (1)

        To nie znaczy, że inni też tak mieli...

        • 8 4

        • Racja, a teraz przyjechał do miasta i chce nam jeszcze "planować"..

          • 0 3

    • Mam rozumieć, że jeśli byś mieszkał przy Grunwaldzkiej i pracował przy tej samej ulicy 500 m dalej to byś musiał jeździć samochodem? Przecież właśnie o to chodzi w tym pomyśle, żeby mieć wszystko pod nosem i wtedy samochód nie będzie potrzebny.

      • 6 2

    • Ekologia po Gdańsku.

      • 1 2

  • Mieszkańcy Gdańska - to nie dla Was, żadnych złudzeń (1)

    BRG to gwarancja na chów klatkowy - klitki po kilkanaście metrów bez prawa nazwania mieszkaniem z udziałem zamiast własności albo na wynajem. Oczywiście tylko beton i maksymalne zagęszczenie. Do tego zero zmian w komunikacji "bo jest SKM". Hong-kong w najgęstszym wydaniu.

    • 45 3

    • Gdansk ma jeden z najnizsxych wspolczynikow gęstosci zabudowy

      Nie ma prawa być dobrej komunikacji miejskiej przy takim rozproszeniu.

      Porównaj z zachodnimi miastami i wspomnianym przez Ciebie Hong Kongiem.

      • 0 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane