• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel czy przejście naziemne? Policzyliśmy pieszych w obu miejscach

Maciej Korolczuk
28 lipca 2024, godz. 18:00 
Opinie (472)
Najnowszy artykuł na ten temat Auta pojadą buspasem przy dworcu

Policzyliśmy pieszych korzystających z przejścia naziemnego i tunelu pod Wałami Jagiellońskimi przy Bramie Wyżynnej.

Tuż przed rozpoczęciem budowy naziemnego przejścia przez Podwale GrodzkieMapka, które znajdzie się kilkadziesiąt metrów od istniejącego tuneluMapka, sprawdziliśmy jak ruch pieszych rozkłada się na wysokości Bramy WyżynnejMapka, gdzie piesi także mają do wyboru pasy i tunel.



Przejście naziemne przy dworcu jest:

Informacja o  rozpoczynającej się w poniedziałek, 29 lipca, budowie naziemnego przejścia między dworcem Gdańsk Główny a dawnym kinem Krewetka, po raz kolejny wywołała debatę wśród czytelników Trojmiasto.pl, dotyczącą zasadności dublowania naziemnych przejść i podziemnych tuneli.

Podobnie było, gdy kilka lat temu na wysokości ul. Łąkowej powstało naziemne przejście przez Podwale Przedmiejskie. Nie inaczej, gdy dwa lata temu otwierano zebrę przy Bramie Wyżynnej.

Tak samo jest i teraz.

Ostra krytyka i obawy kierowców



Pod artykułem zapowiadającym rozpoczęcie budowy naziemnego przejścia pojawiło się ponad 300 komentarzy. W większości - krytycznych wobec pomysłu budowy naziemnego przejściaMapka w odległości kilkudziesięciu metrów od istniejącego tuneluMapka.



Argumenty zwolenników przejścia naziemnego



Zwolenników budowy przejścia naziemnego te argumenty nie przekonują. Zwracają uwagę, że:

  • społeczeństwo się starzeje i przybywa osób, którym trzeba ułatwiać poruszanie się po mieście, a nie zmuszać do schodzenia i wchodzenia po schodach.
  • przy odpowiedniej koordynacji sygnalizacji świetlnej nowe przejście nie generuje korków (bo korki tworzy nadmierna liczba aut, a nie maszty z sygnalizacją).
  • przejścia są bezpieczne, że generują ruch pieszych, co cieszy i napędza okoliczne biznesy, że mniej aut w mieście to czystsze powietrze i mniejszy hałas.
  • że chodzenie po ziemi jest najbardziej naturalnym sposobem poruszania się, a tunel jest abberacją i niepotrzebnym utrudnieniem, a nie ułatwieniem.


Po raz drugi policzyliśmy pieszych na Wałach Jagiellońskich



Gdy przed dwoma laty otwierano przejście między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk sprawdziliśmy, ile osób korzysta z tunelu, a ile z nowego przejścia. W ciągu pół godziny tunelem przeszło 379 osób, a na przejściu naliczyliśmy 212 pieszych.

Naziemne przejścia to szansa na łatwiejsze poruszanie się dla osób starszych czy rodziców z wózkami dziecięcymi. Nie wszystkich jednak te argumenty przekonują. Naziemne przejścia to szansa na łatwiejsze poruszanie się dla osób starszych czy rodziców z wózkami dziecięcymi. Nie wszystkich jednak te argumenty przekonują.
Tamten test przeprowadziliśmy tuż po uruchomieniu przejścia. Teraz postanowiliśmy go powtórzyć, by zobaczyć, czy proporcje pieszych w obu miejscach się zmieniły.

Miejsce filmowaliśmy przez 25 minut.

W tym czasie przejście naziemne wybrały 943 osoby. Równocześnie tunelem przeszło 836 osób.

Początek prac przy dworcu w poniedziałek, 29 lipca



Budowa przejścia przez Podwale Grodzkie na wysokości dworca PKP rozpocznie się w poniedziałek 29 lipca. W pierwszym etapie prac drogowcy zwężą jezdnię z trzech do dwóch pasów w kierunku Zieleniaka. Budowa przejścia wraz z wydłużeniem peronów tramwajowych i budową nowych wiat ma kosztować 12 mln zł i potrwa ok. 4 miesięcy.

  • W I etapie zostanie zwężona jezdnia w kierunku Zieleniaka.
Poza nowymi przejściami dla pieszych przez Podwale Przedmiejskie i Wały Jagiellońskie przy Bramie Wyżynnej, w ostatnim czasie naziemna zebra powstała też na al. Zwycięstwa, na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Od kilkunastu dni trwa też budowa przejścia na granicy Wrzeszcza Dolnego i Zaspy, przy Galerii Zaspa.

3,2 mln zł na nowe przejście na granicy Zaspy i Wrzeszcza 3,2 mln zł na nowe przejście na granicy Zaspy i Wrzeszcza

Miejsca

Opinie (472) ponad 20 zablokowanych

  • Komentarze powinny być dostępne tylko

    dla adresów IP z miasta. Mieszkańcy okolicznych wiosek nie mają interesu żeby w mieście żyło się lepiej oni najchętniej zrobiliby z Gdańska serpentyne autostrad.

    • 14 21

  • (3)

    Chodzenie po schodach jest zdrowsze, spala się więcej kalorii, czyżby władzy nie zależało na naszym zdrowiu..

    • 21 9

    • Gdyby głupota miała skrzydła

      latałbyś jak gołębica.

      • 1 6

    • inwalida ma nosić wózek swój po schodach? puknij się w czerep (1)

      • 2 3

      • Ilu tych inwalidów widzisz na co dzień "na mieście"?

        • 2 0

  • Wiechu Topinambur

    Tylko przejścia naziemne .W tunelach często dochodzi do zaboru mienia ,gwałtów,cudzoustwa ,handlu narkotykami i wypadków .

    • 8 20

  • Zakorkować przejazd przez centrum Gdańska na AMEN.

    "Brawa dla Państwa !"

    • 21 7

  • Nawet, jeśli tunel wygrał, to i tak głupie "badanie", bo liczy się skąd dokąd i po co ludzie szli... a szli z dołu, więc bez

    sensu iść dwa razy na górę, jak lepiej po przejściu na drugą stronę. Po prostu głupotą jest robienie przejścia naziemnego podczas, gdy już gotowe jest przejście podziemne!

    • 20 10

  • przejścia podziemne wcale nie muszą mieć schodów (15)

    można wydłużyć wyjścia i zrobić delikatny spad bez schodów, będzie bezpiecznie i dostępnie, a na perony można zrobić windy lub schody ruchome

    • 241 66

    • Jak chcesz zrobić windy na perony przy LOT? Od razu widać, że masz perspektywę wyłącznie samochodziarza

      • 20 14

    • chodzenie po schodach jest dobre dla zdrowia (6)

      jestem przekonany, że sporo tych co złorzeczy na konieczność pokonania tunelu i schodów lata potem na siłki żeby tracić czas na bieżniach czy nawet na schodach (jeśli są takie w danej siłce) Tymczasem część ruchu niezbędnego dla zdrowi można wykonać w codziennym życiu bez dodatkowych starań. Ale czasem trzeb się poświecić żeby nie wejć na drugie pietro tylko łąpać windę albo stać na światłąch zamiast przejśc tunelem

      • 10 22

      • Jak ci wyjaśnić że istnieją też niepełnosprawni (2)

        Na wózkach i o kulach.

        • 18 4

        • A jak sobie radzą na dworcu PKP? (1)

          Tam nie ma naziemnych przejść.

          • 3 0

          • Gdy nie było wind na perony po odpowiednim zgłoszeniu inwalidzi - w asyście pracownika kolei - korzystali z przejścia naziemnego między peronami.

            • 0 1

      • Tak, napisał gość przyspawany do auta... (1)

        • 22 4

        • nie jestem przyspawany

          Z reguły chodzę wszędzie w zasięgu 15 minut spaceru. Rocznie robię też parę tys. rowerem. Oczywiście jeżdzę też samochodem, zwłaszcza jak mam wieczorem jechać z połuidniowych dzielnic gdzieś w okolice żabianki to komunikacją miejską miałbym duży problem. Mieszkam na trzecim piętrze bez windy wiec schody nie są mi straszne, Nawet tam gdzie są windy nie użwyam jeśli nie musze się dostać na wyższe piętra
          Tak wiec uwagi o przyspawanym nietrafione.

          • 5 2

      • Chodzenie jest zdrowsze od

        jazdy samochodem. Zacznij więc chodzić, może kiedyś nawet pobiegniesz aby zdążyć przejść na zielonym.

        • 7 4

    • nie kombinuj

      zabijasz jedyna sluszna inetpretacje usmiechnietej pani prezydent

      • 9 18

    • delikatny - to nie więcej niż 5%, myśl o inwalidach

      • 9 0

    • Sami urbaniści dziś na forum (1)

      I poczekać do pierwszego deszczu albo oblodzenia, nie mówiąc o tym ile trzeba miejsca na bezpieczny do pokonania spad. Można to sprawdzić na opisywanym tu tunelu przy ul. Łąkowej, gdzie jest bardzo długa rampa dla wózków. Nie wszędzie jest tyle miejsca

      • 28 5

      • Hmm....

        ...gdyby za każdym razem deszcz zalewał tunel pod Martwą Wisłą to może i bym się zgodziła - ale jakoś nie zauważyłam z tym problemów....wystarczy chcieć, nie trzeba być urbanistą, i zaprojektować tak przejścia żeby były wygodne, bezpieczne i miały system odprowadzania wody...
        Dobre przejście czy przejazd pod ulicą jest o niebo bezpieczniejszy....bo co by nie mówił, w Polce piesi giną na przejściach...a wspomniani urbaniści dalej z klapkami na oczach tworzą nowe....

        • 5 0

    • tak jest za zachodzie często.

      np. w Swiss

      • 8 7

    • Pomysł dobry, tyle że nie wszędzie jest rezerwa terenowa

      • 1 0

    • Nie ośmieszaj się gościu urządzeniami mechanicznymi

      jak schody ruchome czy windy.

      Te obiekty są utrzymywane z podatków jakie płacimy na czele z tym od nieruchomości. Z 1000 takich obiektów w Trójmieście to przedsiębiorcy pożegnają się z obecną stawką tych podatków i zapłacą na twoje fanaberie z 10 razy więcej. Mój brat płaci za lokal warsztatowy 4800 zł rocznie tego podatku. Po spełnieniu przez takich jak ty waszych fanaberii i zbudowaniu setek kładek i tuneli dla pieszych to roczna stawką tego podatku wyniesie 42 000 złotych. Wtedy pożegnasz się z obecnymi cenami dóbr wszelakich

      Chcesz schodów ruchomych i w ogóle tuneli i kładek dla pieszych? To zbuduj i utrzymuj je za własną kasę.

      • 0 1

  • Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej - za długo się czeka na przejście (2)

    Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej cieszyłoby się większą frekwencją, gdyby nie trzeba było tam tak długo czekać na przejście. Szczególnie jak ktoś chce zdążyć na tramwaj to woli zejść do tunelu i znaleźć się jak najszybciej na przystanku niż patrzeć, jak mu tramwaj odjeżdża. Myślę, że mało kto schodziłby do tunelu, gdyby nie długie czekanie przed przejściem.

    • 8 15

    • Ciekaw jestem

      Czy pasażerowie autobusów i tramwajów stojących na światłach mają podobne zdanie...

      • 7 1

    • Zielone rzadziej

      Co 10 minut powinno być zielone światło dla pieszych. 200m dalej jest wystarczająca częstotliwość przed huciskiem.

      • 0 1

  • Te kwestie in plus na przejścia naziemne są totalnie z d...

    w jaki niby sposób napędzać będzie przejście naziemne klientów dla najemców lokali w przejściu? Co więcej, potem cały pasaż jest na dole, idąc dalej, w kierunku krewetki! Większych bzdur nie czytałem od dzisiejszego ranka, gdy czytałem tutaj o nocnym hałasie z lotniska.

    • 13 1

  • przy tunelu auta nie stoją co chwilę

    • 14 3

  • Problemem w obecnej Europie, i to widać też w Polsce i coraz bardziej w Gdańsku

    że coraz większa ilość i**otów dochodzi do głosu i forsuje swoje i**otyczne pomysły. To prowadzi do zapaści kraju, miast. I na to idzie kasa, zamiast na sensowne rzeczy typu nowe szkoły, drogi, linie tramwajowe czy SKM/PKM. A że ok. 30% Polaków to idioci, mają reprezentację we władzach polskich i lokalnych i forsują te swoje i**otyczne pomysły. Masakra.

    • 23 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane