• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel czy przejście naziemne? Policzyliśmy pieszych w obu miejscach

Maciej Korolczuk
28 lipca 2024, godz. 18:00 
Opinie (472)
Najnowszy artykuł na ten temat Auta pojadą buspasem przy dworcu

Policzyliśmy pieszych korzystających z przejścia naziemnego i tunelu pod Wałami Jagiellońskimi przy Bramie Wyżynnej.

Tuż przed rozpoczęciem budowy naziemnego przejścia przez Podwale GrodzkieMapka, które znajdzie się kilkadziesiąt metrów od istniejącego tuneluMapka, sprawdziliśmy jak ruch pieszych rozkłada się na wysokości Bramy WyżynnejMapka, gdzie piesi także mają do wyboru pasy i tunel.



Przejście naziemne przy dworcu jest:

Informacja o  rozpoczynającej się w poniedziałek, 29 lipca, budowie naziemnego przejścia między dworcem Gdańsk Główny a dawnym kinem Krewetka, po raz kolejny wywołała debatę wśród czytelników Trojmiasto.pl, dotyczącą zasadności dublowania naziemnych przejść i podziemnych tuneli.

Podobnie było, gdy kilka lat temu na wysokości ul. Łąkowej powstało naziemne przejście przez Podwale Przedmiejskie. Nie inaczej, gdy dwa lata temu otwierano zebrę przy Bramie Wyżynnej.

Tak samo jest i teraz.

Ostra krytyka i obawy kierowców



Pod artykułem zapowiadającym rozpoczęcie budowy naziemnego przejścia pojawiło się ponad 300 komentarzy. W większości - krytycznych wobec pomysłu budowy naziemnego przejściaMapka w odległości kilkudziesięciu metrów od istniejącego tuneluMapka.



Argumenty zwolenników przejścia naziemnego



Zwolenników budowy przejścia naziemnego te argumenty nie przekonują. Zwracają uwagę, że:

  • społeczeństwo się starzeje i przybywa osób, którym trzeba ułatwiać poruszanie się po mieście, a nie zmuszać do schodzenia i wchodzenia po schodach.
  • przy odpowiedniej koordynacji sygnalizacji świetlnej nowe przejście nie generuje korków (bo korki tworzy nadmierna liczba aut, a nie maszty z sygnalizacją).
  • przejścia są bezpieczne, że generują ruch pieszych, co cieszy i napędza okoliczne biznesy, że mniej aut w mieście to czystsze powietrze i mniejszy hałas.
  • że chodzenie po ziemi jest najbardziej naturalnym sposobem poruszania się, a tunel jest abberacją i niepotrzebnym utrudnieniem, a nie ułatwieniem.


Po raz drugi policzyliśmy pieszych na Wałach Jagiellońskich



Gdy przed dwoma laty otwierano przejście między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk sprawdziliśmy, ile osób korzysta z tunelu, a ile z nowego przejścia. W ciągu pół godziny tunelem przeszło 379 osób, a na przejściu naliczyliśmy 212 pieszych.

Naziemne przejścia to szansa na łatwiejsze poruszanie się dla osób starszych czy rodziców z wózkami dziecięcymi. Nie wszystkich jednak te argumenty przekonują. Naziemne przejścia to szansa na łatwiejsze poruszanie się dla osób starszych czy rodziców z wózkami dziecięcymi. Nie wszystkich jednak te argumenty przekonują.
Tamten test przeprowadziliśmy tuż po uruchomieniu przejścia. Teraz postanowiliśmy go powtórzyć, by zobaczyć, czy proporcje pieszych w obu miejscach się zmieniły.

Miejsce filmowaliśmy przez 25 minut.

W tym czasie przejście naziemne wybrały 943 osoby. Równocześnie tunelem przeszło 836 osób.

Początek prac przy dworcu w poniedziałek, 29 lipca



Budowa przejścia przez Podwale Grodzkie na wysokości dworca PKP rozpocznie się w poniedziałek 29 lipca. W pierwszym etapie prac drogowcy zwężą jezdnię z trzech do dwóch pasów w kierunku Zieleniaka. Budowa przejścia wraz z wydłużeniem peronów tramwajowych i budową nowych wiat ma kosztować 12 mln zł i potrwa ok. 4 miesięcy.

  • W I etapie zostanie zwężona jezdnia w kierunku Zieleniaka.
Poza nowymi przejściami dla pieszych przez Podwale Przedmiejskie i Wały Jagiellońskie przy Bramie Wyżynnej, w ostatnim czasie naziemna zebra powstała też na al. Zwycięstwa, na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Od kilkunastu dni trwa też budowa przejścia na granicy Wrzeszcza Dolnego i Zaspy, przy Galerii Zaspa.

3,2 mln zł na nowe przejście na granicy Zaspy i Wrzeszcza 3,2 mln zł na nowe przejście na granicy Zaspy i Wrzeszcza

Miejsca

Opinie (472) ponad 20 zablokowanych

  • Łakowa

    Łąkowa i Chmielna korkują się przez pieszych

    • 10 7

  • Większe korki

    • 8 7

  • Może lepiej zmierzyć ruch pieszych poza sezonem letnim?

    Teraz najwięcej osób, którzy korzystają z przejścia to turyści, którym się nie spieszy. Postoją na światłach, pogadają i pójdą dalej. Natomiast mieszkańcy zazwyczaj się spieszą i dlatego korzystają z tunelu.
    Poza tym z tego co widzę to ruch pieszych mierzony jest nierównomiernie. Piesi powinni być liczeni z dwóch miejsc, po jednej z każdej strony. Najlepiej też przyjąć kiedy kogoś liczymy, czy schodzących z przejścia i wychodzących z tunelu czy odwrotnie. Poza tym nie wiemy ile osób weszło do tunelu ze strony Forum i poszli na przystanek oraz czy zostali policzeni, bo z tego co widzę to liczeni są ludzie tylko po jednej stronie. Może być tak, że z tunelu korzysta zdecydowanie więcej osób, ale byli liczeni z mniej uczęszczanej strony.

    • 12 3

  • Warto przestać dzielić ludzi

    Na kierowców i resztę. Co to za manipulacja? Tym bardziej, że brak możliwości cywilizowanego parkowania w okolicach Dworca PKP powoduje, że większość nas jest pieszymi w tym kierunku. Też chodzę do skmki . Jestem kierowcą i pieszym zarazem. Jestem mieszkańcem tego miasta. Jeżdżę też rowerem czy też komunikacją miejską.
    Co to za podział i retoryka?

    • 17 0

  • Miasta są dla pieszych, zwłaszcza ich centra

    Z centrów miast należy wyrzucać auta

    • 9 12

  • Mogłaby redakcja policzyć jeszcze samochody.

    Okazałoby się, że jest ich najmniej.

    • 8 0

  • Skoro budowa przejścia ma trwać 4 mce i kosztować 12 mln pln wypada poinformować czytelników ile kasy wyda potencjalny właściciel pojazdu zmuszony do stania w korku razy kilkadziesiąt tysięcy dziennie jak w jedną tak i w drugą stronę.

    • 11 2

  • Kolejny artykuł majacy na celu pokazać że kierowcy nie mają racji... I że wizja prezydent na utrudnianie życia wlascicielom samochodów jest słuszna.. aż mi się nie dobrze zrobiło.. gorsza propaganda niż za poprzedniej władzy.. wstyd trojmiasto.pl że coś takiego puszczacie

    • 16 2

  • Podejrzewam i nawet

    Bym się założył ,że jak pada deszcz przejście podziemne jest oblegane a w Gdańsku srednio pada co trzeci dzień

    • 6 2

  • I po co takie artykuły. Nikt nie powstrzyma festyniary i jej durnych pomysłów więc po co się denerwować. Niech dzieli dalej społeczeństwo na tych lepszych i gorszych

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane