• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel czy przejście naziemne? Policzyliśmy pieszych w obu miejscach

Maciej Korolczuk
28 lipca 2024, godz. 18:00 
Opinie (472)
Najnowszy artykuł na ten temat Auta pojadą buspasem przy dworcu

Policzyliśmy pieszych korzystających z przejścia naziemnego i tunelu pod Wałami Jagiellońskimi przy Bramie Wyżynnej.

Tuż przed rozpoczęciem budowy naziemnego przejścia przez Podwale GrodzkieMapka, które znajdzie się kilkadziesiąt metrów od istniejącego tuneluMapka, sprawdziliśmy jak ruch pieszych rozkłada się na wysokości Bramy WyżynnejMapka, gdzie piesi także mają do wyboru pasy i tunel.



Przejście naziemne przy dworcu jest:

Informacja o  rozpoczynającej się w poniedziałek, 29 lipca, budowie naziemnego przejścia między dworcem Gdańsk Główny a dawnym kinem Krewetka, po raz kolejny wywołała debatę wśród czytelników Trojmiasto.pl, dotyczącą zasadności dublowania naziemnych przejść i podziemnych tuneli.

Podobnie było, gdy kilka lat temu na wysokości ul. Łąkowej powstało naziemne przejście przez Podwale Przedmiejskie. Nie inaczej, gdy dwa lata temu otwierano zebrę przy Bramie Wyżynnej.

Tak samo jest i teraz.

Ostra krytyka i obawy kierowców



Pod artykułem zapowiadającym rozpoczęcie budowy naziemnego przejścia pojawiło się ponad 300 komentarzy. W większości - krytycznych wobec pomysłu budowy naziemnego przejściaMapka w odległości kilkudziesięciu metrów od istniejącego tuneluMapka.



Argumenty zwolenników przejścia naziemnego



Zwolenników budowy przejścia naziemnego te argumenty nie przekonują. Zwracają uwagę, że:

  • społeczeństwo się starzeje i przybywa osób, którym trzeba ułatwiać poruszanie się po mieście, a nie zmuszać do schodzenia i wchodzenia po schodach.
  • przy odpowiedniej koordynacji sygnalizacji świetlnej nowe przejście nie generuje korków (bo korki tworzy nadmierna liczba aut, a nie maszty z sygnalizacją).
  • przejścia są bezpieczne, że generują ruch pieszych, co cieszy i napędza okoliczne biznesy, że mniej aut w mieście to czystsze powietrze i mniejszy hałas.
  • że chodzenie po ziemi jest najbardziej naturalnym sposobem poruszania się, a tunel jest abberacją i niepotrzebnym utrudnieniem, a nie ułatwieniem.


Po raz drugi policzyliśmy pieszych na Wałach Jagiellońskich



Gdy przed dwoma laty otwierano przejście między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk sprawdziliśmy, ile osób korzysta z tunelu, a ile z nowego przejścia. W ciągu pół godziny tunelem przeszło 379 osób, a na przejściu naliczyliśmy 212 pieszych.

Naziemne przejścia to szansa na łatwiejsze poruszanie się dla osób starszych czy rodziców z wózkami dziecięcymi. Nie wszystkich jednak te argumenty przekonują. Naziemne przejścia to szansa na łatwiejsze poruszanie się dla osób starszych czy rodziców z wózkami dziecięcymi. Nie wszystkich jednak te argumenty przekonują.
Tamten test przeprowadziliśmy tuż po uruchomieniu przejścia. Teraz postanowiliśmy go powtórzyć, by zobaczyć, czy proporcje pieszych w obu miejscach się zmieniły.

Miejsce filmowaliśmy przez 25 minut.

W tym czasie przejście naziemne wybrały 943 osoby. Równocześnie tunelem przeszło 836 osób.

Początek prac przy dworcu w poniedziałek, 29 lipca



Budowa przejścia przez Podwale Grodzkie na wysokości dworca PKP rozpocznie się w poniedziałek 29 lipca. W pierwszym etapie prac drogowcy zwężą jezdnię z trzech do dwóch pasów w kierunku Zieleniaka. Budowa przejścia wraz z wydłużeniem peronów tramwajowych i budową nowych wiat ma kosztować 12 mln zł i potrwa ok. 4 miesięcy.

  • W I etapie zostanie zwężona jezdnia w kierunku Zieleniaka.
Poza nowymi przejściami dla pieszych przez Podwale Przedmiejskie i Wały Jagiellońskie przy Bramie Wyżynnej, w ostatnim czasie naziemna zebra powstała też na al. Zwycięstwa, na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Od kilkunastu dni trwa też budowa przejścia na granicy Wrzeszcza Dolnego i Zaspy, przy Galerii Zaspa.

3,2 mln zł na nowe przejście na granicy Zaspy i Wrzeszcza 3,2 mln zł na nowe przejście na granicy Zaspy i Wrzeszcza

Miejsca

Opinie (472) ponad 20 zablokowanych

  • Ruchome chodniki (4)

    Każdy tunel wyposażyć w ruchome chodniki ,przejścia naziemne zlikwidować a wtedy będzie "wilk syty i owca cała" - zadowoleni będą kierowcy i piesi ( nie będą musieli wspinać się po schodach) nie będzie wypadków na przejściach.bo ich nie będzie.

    • 43 17

    • A przecież są kampanie o codziennym ruchu.. bo naród robi się otyły.. (2)

      To schody są beee, niech ludzie tyją .. wiecej przejść, mniej ruchu i więcej spalin.. koncerny farmaceutyczne na pewno zadowolone

      • 4 7

      • a wiec trzeba zamontować na ruchomych chodnikach orbitreki

        • 3 0

      • Jak jesteś niepełnosprawny czy stary to schody stają się twoim więzieniem.

        • 0 0

    • Ta w Gdańsku remontowali windę z trzy miesiące a ty myślisz o ruchomych schodach

      Czy te wierzysz, że w pijackiej części miasta te ruchome chodniki przetrwają? W Gdańsku przez 3 miesiące remontowali windę na dworcu. Ruchome chodniki będą wystawione na deszcz itd ile przetrwają. Ja ruchomych chodnikach na świeżym powietrzu nie widziałem.

      • 0 0

  • Taki test nie ma sensu

    Osoby idące tunelem idą do sklepów na dole Forum np Empika. Osoby idące góra idą np na przystanek tramwajowy lub autobusowy lub do sklepów HM i tych obok. Zróbcie test na Łąkowej. Wtedy wynik będzie miarodajny co ludzie wolą.

    • 6 1

  • Piesi nie mają nic do gadania.

    Gdyż wszystkie chodniki i przejścia dla pieszych zostały zdominowane przez pędzących i gibających się rowerzystów!

    • 7 2

  • Starsi lubią przejścia naziemne.

    Młodsi podziemne.

    • 0 5

  • Przejście

    Przejście to jedno ale dojdą kolejne światła i kolejne korki. Na odcinku Półtora kilometra będzie sześć sygnalizacji świetnych. Od wiaduktu do zieleniaka Brawo

    • 10 2

  • Kiedy w końcu wyregulują światła (w stronę Huciska)

    Najpierw samochody stoją na czerwonym przed przejściem, dojeżdżają do Huciska i znowu czerwone i znowu zieją spalinami.
    Kto to wymyślił, dlaczego nie ma płynnego przejazdu?
    Tak ciężko wyregulować światła?

    • 10 2

  • Miasto dla mieszkańców. (3)

    Pieszych jest więcej jak kierowców. Rowerzystów coraz więcej.

    • 4 14

    • a kierowca to nie mieszkaniec

      • 3 1

    • Rowerzystów coraz mniej

      Odsyłam do wyników badań ruchu

      • 3 1

    • Piesi sa ważniejsi niz rowerzyści

      A przynajmniej powinni być.

      • 0 0

  • Problemem z przejściem przy forum jest czas oczekiwania, gdy podchodzisz do przejścia i zapala się czerwone szybciej przejdziesz tunelem.
    Czy redakcja robiąc pomiar zbadała czy ludzie przechodzili czy szli na przystanek?

    • 4 1

  • Zmarnowane dzisiątki milionów zł na te kilka zdublowanych przejść.

    Mam nadzieję, że kiedyś ktoś odpowie za to marnotrawstwo pieniędzy. Ile potrzebnych rzeczy można by za to kupić.

    • 10 3

  • Już od jutra

    Będzie, będzie się działo, będzie zabawa. Nie ma innego wyjścia?
    Kiedy będzie budowa drugiego tunelu pod Motławą?

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane