• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel czy przejście naziemne? Policzyliśmy pieszych w obu miejscach

Maciej Korolczuk
28 lipca 2024, godz. 18:00 
Opinie (472)
Najnowszy artykuł na ten temat Auta pojadą buspasem przy dworcu

Policzyliśmy pieszych korzystających z przejścia naziemnego i tunelu pod Wałami Jagiellońskimi przy Bramie Wyżynnej.

Tuż przed rozpoczęciem budowy naziemnego przejścia przez Podwale GrodzkieMapka, które znajdzie się kilkadziesiąt metrów od istniejącego tuneluMapka, sprawdziliśmy jak ruch pieszych rozkłada się na wysokości Bramy WyżynnejMapka, gdzie piesi także mają do wyboru pasy i tunel.



Przejście naziemne przy dworcu jest:

Informacja o  rozpoczynającej się w poniedziałek, 29 lipca, budowie naziemnego przejścia między dworcem Gdańsk Główny a dawnym kinem Krewetka, po raz kolejny wywołała debatę wśród czytelników Trojmiasto.pl, dotyczącą zasadności dublowania naziemnych przejść i podziemnych tuneli.

Podobnie było, gdy kilka lat temu na wysokości ul. Łąkowej powstało naziemne przejście przez Podwale Przedmiejskie. Nie inaczej, gdy dwa lata temu otwierano zebrę przy Bramie Wyżynnej.

Tak samo jest i teraz.

Ostra krytyka i obawy kierowców



Pod artykułem zapowiadającym rozpoczęcie budowy naziemnego przejścia pojawiło się ponad 300 komentarzy. W większości - krytycznych wobec pomysłu budowy naziemnego przejściaMapka w odległości kilkudziesięciu metrów od istniejącego tuneluMapka.



Argumenty zwolenników przejścia naziemnego



Zwolenników budowy przejścia naziemnego te argumenty nie przekonują. Zwracają uwagę, że:

  • społeczeństwo się starzeje i przybywa osób, którym trzeba ułatwiać poruszanie się po mieście, a nie zmuszać do schodzenia i wchodzenia po schodach.
  • przy odpowiedniej koordynacji sygnalizacji świetlnej nowe przejście nie generuje korków (bo korki tworzy nadmierna liczba aut, a nie maszty z sygnalizacją).
  • przejścia są bezpieczne, że generują ruch pieszych, co cieszy i napędza okoliczne biznesy, że mniej aut w mieście to czystsze powietrze i mniejszy hałas.
  • że chodzenie po ziemi jest najbardziej naturalnym sposobem poruszania się, a tunel jest abberacją i niepotrzebnym utrudnieniem, a nie ułatwieniem.


Po raz drugi policzyliśmy pieszych na Wałach Jagiellońskich



Gdy przed dwoma laty otwierano przejście między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk sprawdziliśmy, ile osób korzysta z tunelu, a ile z nowego przejścia. W ciągu pół godziny tunelem przeszło 379 osób, a na przejściu naliczyliśmy 212 pieszych.

Naziemne przejścia to szansa na łatwiejsze poruszanie się dla osób starszych czy rodziców z wózkami dziecięcymi. Nie wszystkich jednak te argumenty przekonują. Naziemne przejścia to szansa na łatwiejsze poruszanie się dla osób starszych czy rodziców z wózkami dziecięcymi. Nie wszystkich jednak te argumenty przekonują.
Tamten test przeprowadziliśmy tuż po uruchomieniu przejścia. Teraz postanowiliśmy go powtórzyć, by zobaczyć, czy proporcje pieszych w obu miejscach się zmieniły.

Miejsce filmowaliśmy przez 25 minut.

W tym czasie przejście naziemne wybrały 943 osoby. Równocześnie tunelem przeszło 836 osób.

Początek prac przy dworcu w poniedziałek, 29 lipca



Budowa przejścia przez Podwale Grodzkie na wysokości dworca PKP rozpocznie się w poniedziałek 29 lipca. W pierwszym etapie prac drogowcy zwężą jezdnię z trzech do dwóch pasów w kierunku Zieleniaka. Budowa przejścia wraz z wydłużeniem peronów tramwajowych i budową nowych wiat ma kosztować 12 mln zł i potrwa ok. 4 miesięcy.

  • W I etapie zostanie zwężona jezdnia w kierunku Zieleniaka.
Poza nowymi przejściami dla pieszych przez Podwale Przedmiejskie i Wały Jagiellońskie przy Bramie Wyżynnej, w ostatnim czasie naziemna zebra powstała też na al. Zwycięstwa, na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Od kilkunastu dni trwa też budowa przejścia na granicy Wrzeszcza Dolnego i Zaspy, przy Galerii Zaspa.

3,2 mln zł na nowe przejście na granicy Zaspy i Wrzeszcza 3,2 mln zł na nowe przejście na granicy Zaspy i Wrzeszcza

Miejsca

Opinie (472) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Bzdura totalna.Jesli cos funkcjonowało tyle lat to po co dokładać .Beda większe korki i utrudnienia w ruchu.Polak to taki durny jak trochę kasy ma zastaw się a postaw.Oby gawiedź miała używanie nie ważne czy złe czy dobrze oby się działo że coś robimy.Szkoda gadać na te miernoty próbujące rządzić Miastem

    • 8 4

    • Jakie korki gościu? W Gdańsku tylko jedno

      przejście powstało poza obrębem jakiegokolwiek skrzyżowania.

      Na Podwalu Przedmiejskim nie tylko przejścia, ale przywrócono stare skrzyżowania wraz z nimi, z których masowo korzystają kierowcy - z Chmielnej czy z Łąkowej skręcając w lewo na Podwale (w obu kierunkach - zachodnim i wschodnim) gdzie przez lata nie było takiej możliwości. Z odtworzonego skrzyżowania wraz z przejściami PP/Chmielna skorzystałem jako Gdynianin już z 10 razy, ale tylko jako kierowca

      przy wyjazdach z Chmielnej w lewo na PP w kierunku zachodnim przez co nie musiałem jechać naokoło obok dawnego Novotelu. Jako pieszy to jeszcze nie miałem okazji skorzystać z tego skrzyżowania. Gdańsk ma być dla miejscowych a nie obcych dla których PP było
      wygodną, tranzytową, miejską autostradką bez skrzyżowań, aby miejscowi z Łąkowej z odcinka między PP a Toruńską musieli autami kluczyć naokoło bo nie mogli od razu skręcić w lewo na PP.

      Inne naziemne zrobiono w obrębie istniejących skrzyżowań ze światłami jak np. na Śląskiej w Gdyni. Piesi mają zielone razem z tymi kierowcami co wyjeżdżają na Śląską z bocznych ulic, co oznacza że dla kierowców jadących ta ulicą długość czerwonego światła jest taka sama jak wtedy gdy tego przejścia nie było.

      Zatem koleś nie pitol, że te przejścia spowodowały korki.

      • 0 0

  • Pomysł dobry (2)

    Ale czy miejsce tego przejścia nie jest trochę za daleko od wejścia na Dworzec...?

    • 3 3

    • (1)

      To będą przejścia łączące przystanki

      • 1 1

      • Na pewno nie moje. 130,184, 210, 199 staje kolo krewetki I w czym to przejście ma mi pomóc????? Na tramwaj trzeba będzie nadrabiać i na perony skm to już w ogóle wycieczka będzie. Oby nie zasypali tunelu bo to będzie tragedia

        • 2 0

  • Tylko pasy

    tunele kobiety omijają szerokim łukiem proszę sprawdzić kto wchodzi do tunelu na Ale Wyklętych prawie każdy nadrabia drogi tunel na Reymonta też jest okropny tam powinno być przejście naziemne Na Macierzy Szkolnej zrobili naziemne i w końcu po latach przestaliśmy się męczyć

    • 3 6

  • a ekologia? (2)

    Pamiętajmy, że często zatrzymujące się na światłach, i ruszające samochody znacząco zwiększają zanieczyszczenie powietrza.

    • 12 2

    • Martwisz się ekologią? (1)

      Przestań jeździć autem.

      • 1 6

      • Niezwykle błyskotliwa odpowiedź

        Idąc Twoim tokiem myślenia, mogę powiedzieć, jeśli nie martwisz się ekologią, podłącz wydech auta do wewnątrz samochodu.
        Co, nie chciałbyś? To tak samo jak ludzie przebywający w centrum gdańska.

        • 0 0

  • Co to za zorganizowana akcja kierowców?

    Każdego dnia, w godzinach porannych i popłudniowych, widzę jakąś zorganizowaną, skoordnynowaną i złośliwą akcję kierowców.
    Mają jakiś swój happening czy coś - wyjeżdżają i blokują miasto.
    Każdego dnia, celowo, z pełną premedytacją i z czystej złośliwości wszyscy na raz wyjeżdżają i w ramach jakiegoś protestu czy czegoś - powodują paraliż na drogach.

    A potem jak raz na miesiąc w weekend jest jakaś ulica zamknięta, bo organizowana jest impreza sportowa, to oni wszyscy wylewają swoje żale że jakim prawem.

    Śmieszne nie?
    Każdego dnia celowo blokują miasto na parę godzin, a pretensje mają do innych.

    • 5 10

  • tunel kontra przejście

    ktoś z nas robi i**otów, tylko w jakim celu ? na Okopowej i Toruńskiej wiele lat było naziemne przejście dla pieszych ,gdy powstawał przystanek skm śródmieście zlikwidowano je a wybudowano tunel ze wzgledu na bezpieczeństwo . To co w końcu jest bezpieczniejsze tunel czy przejście naziemne ??

    • 6 1

  • tunel

    Bezpieczeństwo przede wszystkim. Ludzie się obudzą jak dojdzie do tragedii. Już za PRL-u wiedziano, że tunel to bezpieczniejsze przejście i nie koliduje z ruchem pojazdów. Biznes nie ma z tym nic wspólnego. Pewne grono osób ubzdurało sobie, że to lepsze i mniej kosztowne ale czy bezpieczne?

    • 4 3

  • Psy szczekają, a karawana jedzie dalej

    Czas przywrócić normalne proporcje i skończyć z dominacją aut nad pieszymi

    • 4 7

  • (1)

    jednak głupota nie zna granic

    • 6 1

    • Kierowców?

      • 1 4

  • Gdzie ram starzeje się społeczeństwo?

    Jakąś tam część emerytów wybili preparatem na covid 19 a sprowadzili młodych i dziarskich poborowych.Społeczeństwo młodnieje właśnie.

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane