• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel czy przejście naziemne? Policzyliśmy pieszych w obu miejscach

Maciej Korolczuk
28 lipca 2024, godz. 18:00 
Opinie (472)
Najnowszy artykuł na ten temat Auta pojadą buspasem przy dworcu

Policzyliśmy pieszych korzystających z przejścia naziemnego i tunelu pod Wałami Jagiellońskimi przy Bramie Wyżynnej.

Tuż przed rozpoczęciem budowy naziemnego przejścia przez Podwale GrodzkieMapka, które znajdzie się kilkadziesiąt metrów od istniejącego tuneluMapka, sprawdziliśmy jak ruch pieszych rozkłada się na wysokości Bramy WyżynnejMapka, gdzie piesi także mają do wyboru pasy i tunel.



Przejście naziemne przy dworcu jest:

Informacja o  rozpoczynającej się w poniedziałek, 29 lipca, budowie naziemnego przejścia między dworcem Gdańsk Główny a dawnym kinem Krewetka, po raz kolejny wywołała debatę wśród czytelników Trojmiasto.pl, dotyczącą zasadności dublowania naziemnych przejść i podziemnych tuneli.

Podobnie było, gdy kilka lat temu na wysokości ul. Łąkowej powstało naziemne przejście przez Podwale Przedmiejskie. Nie inaczej, gdy dwa lata temu otwierano zebrę przy Bramie Wyżynnej.

Tak samo jest i teraz.

Ostra krytyka i obawy kierowców



Pod artykułem zapowiadającym rozpoczęcie budowy naziemnego przejścia pojawiło się ponad 300 komentarzy. W większości - krytycznych wobec pomysłu budowy naziemnego przejściaMapka w odległości kilkudziesięciu metrów od istniejącego tuneluMapka.



Argumenty zwolenników przejścia naziemnego



Zwolenników budowy przejścia naziemnego te argumenty nie przekonują. Zwracają uwagę, że:

  • społeczeństwo się starzeje i przybywa osób, którym trzeba ułatwiać poruszanie się po mieście, a nie zmuszać do schodzenia i wchodzenia po schodach.
  • przy odpowiedniej koordynacji sygnalizacji świetlnej nowe przejście nie generuje korków (bo korki tworzy nadmierna liczba aut, a nie maszty z sygnalizacją).
  • przejścia są bezpieczne, że generują ruch pieszych, co cieszy i napędza okoliczne biznesy, że mniej aut w mieście to czystsze powietrze i mniejszy hałas.
  • że chodzenie po ziemi jest najbardziej naturalnym sposobem poruszania się, a tunel jest abberacją i niepotrzebnym utrudnieniem, a nie ułatwieniem.


Po raz drugi policzyliśmy pieszych na Wałach Jagiellońskich



Gdy przed dwoma laty otwierano przejście między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk sprawdziliśmy, ile osób korzysta z tunelu, a ile z nowego przejścia. W ciągu pół godziny tunelem przeszło 379 osób, a na przejściu naliczyliśmy 212 pieszych.

Naziemne przejścia to szansa na łatwiejsze poruszanie się dla osób starszych czy rodziców z wózkami dziecięcymi. Nie wszystkich jednak te argumenty przekonują. Naziemne przejścia to szansa na łatwiejsze poruszanie się dla osób starszych czy rodziców z wózkami dziecięcymi. Nie wszystkich jednak te argumenty przekonują.
Tamten test przeprowadziliśmy tuż po uruchomieniu przejścia. Teraz postanowiliśmy go powtórzyć, by zobaczyć, czy proporcje pieszych w obu miejscach się zmieniły.

Miejsce filmowaliśmy przez 25 minut.

W tym czasie przejście naziemne wybrały 943 osoby. Równocześnie tunelem przeszło 836 osób.

Początek prac przy dworcu w poniedziałek, 29 lipca



Budowa przejścia przez Podwale Grodzkie na wysokości dworca PKP rozpocznie się w poniedziałek 29 lipca. W pierwszym etapie prac drogowcy zwężą jezdnię z trzech do dwóch pasów w kierunku Zieleniaka. Budowa przejścia wraz z wydłużeniem peronów tramwajowych i budową nowych wiat ma kosztować 12 mln zł i potrwa ok. 4 miesięcy.

  • W I etapie zostanie zwężona jezdnia w kierunku Zieleniaka.
Poza nowymi przejściami dla pieszych przez Podwale Przedmiejskie i Wały Jagiellońskie przy Bramie Wyżynnej, w ostatnim czasie naziemna zebra powstała też na al. Zwycięstwa, na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Od kilkunastu dni trwa też budowa przejścia na granicy Wrzeszcza Dolnego i Zaspy, przy Galerii Zaspa.

3,2 mln zł na nowe przejście na granicy Zaspy i Wrzeszcza 3,2 mln zł na nowe przejście na granicy Zaspy i Wrzeszcza

Miejsca

Opinie (472) ponad 20 zablokowanych

  • Wynikami tej ankiety powinny się kierować władze Gdańska

    A nie interesami kolegów i koleżanek !!!!!

    • 7 1

  • Nie ma sensu takie badanie

    Bo część osób idzie tunelem od razu dlatego, że idzie do maka albo na dolne poziomy galerii

    • 4 2

  • Będzie jak na Zaspie na Jana Pawła

    Jakbyś nie jechał, to i tak trafisz na czerwone. A piesi i tak nadal giną na tej ulicy.
    Ja nie mam nic przeciwko przejściom naziemnym ale w miejscu, gdzie już tworzą się olbrzymie korki aby wyjechać z miasta to już trochę przesada. Módlmy się, żeby nigdy mostu wantowego albo tunelu na dłużej nie zamknęli. Miasto nie ma alternatywnej drogi do Portu, do stoczni, do setek firm w Gdańsku.
    Ale co my o przejściach i alternatywnej drodze dla TIRów, zwykłym rowerem nie da się przejechać przez Stare Miasto. Bo niby którędy jechać rowerem np. od Zieleniaka na Stogi ( szczególnie jak jest Jarmark )? Te wszystkie obecne plany są bez ładu i składu, widać, że brakuje ś.p. Adamowicza, który jakąś tam wizję rozwoju miasta posiadał. Teraz mamy chaos.

    • 13 2

  • Dulkiewicz jak chce być taka wspaniała dla pieszych to niech ławki ustawi na głównym mieście.

    • 14 1

  • Jeżeli piesi mają korzystac z tuneli

    to powinny być zastosowane schody ruchome. Nie ma powody, aby piesi chodzili tam i z powrotem po schodach, a kierowcy siedzieli na tyłku i narzekali

    • 2 5

  • To początek

    Za.20lat PE ma nie być aut prywatnych,tylko zbiorowa komunikacja.Dlatego przybywa przejść,zwężeń,wyłączeń,etc.

    • 3 2

  • Przekręty

    Przebudowy za grube miliony a sprawę rozwiązałyby zwykle ruchome schody za mniej niż pół bańki z robocizną...

    • 8 3

  • Cena (1)

    12 mln z naszych podatków ??!!! czy to aby nie przesada jesli coś działa to wydanie takiej kwoty pieniędzy jest rozrzutnoscią niegospodarnoscią i zlym zarzadzaniem.

    • 9 3

    • Jak z Twoich podatków ? Jak w swoim nudnym życiu nie odprowadziłeś nawet złotówki do fiskusa.

      • 1 3

  • Tunel i tylko tunel

    Pani prezydentka do dymisji!

    • 10 4

  • Wyjście na przystanki autobusowe w kierunku Orunia, Pruszcz,Stogi.

    Czy ktoś z tych mądrych co filmowali ilość osób przy przejściach sfilmowali wyjście z tunelu dalej schodami na w.w. przystanki ? Jaka jest jego szerokość ? Jakie są tam utrudnienia, jak idzie dużo ludzi to trzeba wchodzić na sąsiednie schody od strony forum. Takie mamy tam przejście jakie nam zafundował projektant, wykonawca i odbiorca tejże fuszerki. Zapraszam z kamerką.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane