• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozkopane Wały Jagiellońskie. Trwa budowa przejścia naziemnego dla pieszych

Maciej Korolczuk
25 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu

Od trzech tygodni trwa budowa naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie WyżynnejMapka. W pierwszym etapie główne prace toczą się między Huciskiem a węzłem Unii Europejskiej. Drogowcy rozkopali tam Wały Jagiellońskie i zamknęli nawrotkę na wysokości Forum Gdańsk. Odwiedziliśmy plac budowy z naszą kamerą.



Tempo robót drogowych w Trójmieście jest:

Budowa naziemnego przejścia między Bramą Wyżynną a przystankami autobusowymi przy Forum Gdańsk trwa od trzech tygodni. Niestety, powoduje też spore korki w centrum Gdańska.

Cierpią głównie kierowcy jadący w kierunku Oruni i Pruszcza Gdańskiego, bo w pierwszym etapie robót drogowcy skupili się na jezdni między Huciskiem a węzłem Unii Europejskiej.

Aby uniknąć całkowitego paraliżu na Podwalu Grodzkim i wytyczonych objazdach przez tunel pod Forum Gdańsk i ul. 3 maja przejazd w miejscu robót odbywa się dwoma pasami. Przy czym drugi pas powstał z betonowych płyt na fragmencie pobocza.

Tak będzie wyglądać naziemne przejście przy Bramie Wyżynnej. Tak będzie wyglądać naziemne przejście przy Bramie Wyżynnej.
Dalej ruch odbywa się górą - przez węzeł Unii Europejskiej, bo przejazd pod węzłem przez ul. Okopową jest zamknięty. Po drodze kierowcy jadą po fragmencie wydłużonych zatok autobusowych.

Warto w tym miejscu zwolnić, nie tylko ze względu na pieszych i pasażerów oczekujących na przystanku, ale też fatalny stan nawierzchni z kamiennej kostki przypominającej bardziej progi zwalniające niż normalną brukowaną nawierzchnię.

W przeciwnym kierunku utrudnienia są zdecydowanie mniejsze. Jedyna zmiana w organizacji ruchu dla kierowców jadących w kierunku Huciska to zamknięta nawrotka na wysokości Forum Gdańsk.

Intensywne prace toczą się za to między jezdniami, które docelowo zostaną zwężone do trzech metrów szerokości.

Aktualnie wykonawca pracuje nad zabezpieczeniem i izolacją stropu podziemnego tunelu. Nad nim już wkrótce wytyczone zostaną chodniki, którymi piesi będą poruszać się z przejścia w kierunku peronów przystankowych i zejścia do tunelu.

  • Prace przy budowie przejścia powodują korki w centrum Gdańska.
  • Przejście ma być gotowe do końca grudnia 2021 r.
  • Zdaniem naszego czytelnika, tempo prac mogłoby być lepsze, a termin oddania inwestycji zdecydowanie krótszy.
  • Inwestycja kosztuje niespełna 6 mln zł.

Tempo prac mogłoby być lepsze?



Przyszłe korzyści z budowy przejścia i przede wszystkim tempo oraz termin prac nie wszystkich jednak satysfakcjonują. W Raporcie z Trójmiasta jeden z czytelników - podpisany jako ghost - twierdzi, że od dnia rozpoczęcia prac na terenie budowy niewiele się dzieje, a sama przebudowa nie powinna trwać zapowiadanych pięć miesięcy, a zdecydowanie krócej.

- Budowa przejścia czy nowego kosmodromu Polskiej Agencji Kosmicznej? Bo od dwóch tygodni prace ograniczyły się do zmiany lokalizacji przystanku, postawienia barier, wyznaczenia objazdu i zerwania wierzchniej warstwy ulicy - zauważa nasz czytelnik. - Standardowo nic się tam nie dzieje, zaangażowanie środków w tym newralgicznym miejscu dla komunikacji zarówno samochodowej, jak i autobusowej poniżej jakiejkolwiek krytyki (...). Taki remont powinien być prowadzony na dwie zmiany, w góra, ale to góra jeden miesiąc.
Warto jednak podkreślić, że organizacja pracy na tego typu budowach na kilka zmian zawsze wiąże się ze znacznym wzrostem kosztów. Musiałby ponieść je inwestor, czyli miasto.

Przejście gotowe do końca grudnia 2021 r.



Wykonawcą prac jest spółka Eurovia Polska. Koszt budowy przejścia i wymiany nawierzchni na Wałach Jagiellońskich to niespełna 6 mln zł z czego 1,7 mln pochłonie budowa przejścia, a 4,6 mln remont Wałów Jagiellońskich.

W ich efekcie piesi nie będą już musieli schodzić do tunelu, bo zyskają wygodne dojście do przystanku tramwajowego z obu stron Wałów Jagiellońskich.

Prace mają zakończyć się do końca grudnia 2021 r.

  • Rozkopane Wały Jagiellońskie, gdzie trwa budowa naziemnego przejścia dla pieszych.
  • Rozkopane Wały Jagiellońskie, gdzie trwa budowa naziemnego przejścia dla pieszych.
  • Rozkopane Wały Jagiellońskie, gdzie trwa budowa naziemnego przejścia dla pieszych.
  • Rozkopane Wały Jagiellońskie, gdzie trwa budowa naziemnego przejścia dla pieszych.
  • Rozkopane Wały Jagiellońskie, gdzie trwa budowa naziemnego przejścia dla pieszych.

Opinie (391) 10 zablokowanych

  • Przejscia dla pieszych. (4)

    Brak mi słów na takie rządy w naszym mieście, przejścia dla pieszych w tak ruchliwych miejscach to jakiś pomysł chorego człowieka.Coraz większe korki, a pomysły, żeby je rozwiązać coraz gorsze.

    • 111 26

    • to wyjdź z auta

      i nie stój w korku. Jest kolejka, tramwaj, autobus, rower, hulajnoga, pieszo ...

      • 12 20

    • Racja (2)

      Za dużo samochodów, należy wyłączyć tę część z ruchu kołowego

      • 10 7

      • (1)

        Ten sam poziom myslenia... Zakorkowac miasto, a potem myslec co zrobic. A moze by najpierw zbudowac alternatywna droge, a potem zamknac?

        • 2 3

        • przecież dla pojazdów jest tam alternatywna droga a nawet kilka alternatywnych ulic

          korkowana przez te terenochłonne pojazdy, które same sobie utrudniają ruch, kierowane przez osoby z ograniczoną zdolnością do refleksji i przypuszczalnie jeszcze mniejszą zdolnością do zmiany swoich zachowań komunikacyjnych.

          • 2 2

  • przejście naziemne to

    Żart

    • 11 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Trwa budowa naziemnego przejścia przy Bramie Wyżynnej

    Powstaje drogowy sajgon

    • 9 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Trwa budowa naziemnego przejścia przy Bramie Wyżynnej

    jak sie zacznie rozjezdzanie ludzi to moze ktos pomysli

    • 5 1

  • Jak rzekł kiedyś marszałek Piłsudski:

    wam kury macać a nie polityką zajmować

    • 9 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Trwa budowa naziemnego przejścia przy Bramie Wyżynnej

    Kogoś zdrowo pogrzało.

    • 10 1

  • Proszę Państwa, tylko spokojnie (5)

    Wszyscy mają swoje racje i nie ma co się obrzucać inwektywami, bo to nic nie da.
    W Gdańsku pracuje mnóstwo osób z podmiejskich miejscowości. Przez cała lata wszyscy decydenci ciężko pracowali nad ich wykluczeniem komunikacyjnym - polikwidowano masę połączeń kolejowych i autobusowych. Ludzie pokupowali więc tanie samochody i nimi dojeżdżają do pracy, bo często po prostu nie mają innego wyjścia. Z drugiej strony wszyscy wiemy jak wygląda Śródmieście i inne atrakcyjne, dobrze skomunikowane dzielnice - coraz mniej w nich mieszkańców, a coraz więcej klientów Booking.com. Mieszkańcy są "wypychani" do dalszych, peryferyjnych dzielnic. Władze miasta nie robią nic w kierunku ucywilizowania rynku najmu krótkoterminowego. A że można to zrobić pokazuje choćby przykład Berlina. Komunikacja publiczna nie jest dla tych ludzi opcją, bo albo jej nie ma, albo jest fatalna. Poczytajcie proszę raporty dotyczące zbiorkomu w Gdańsku dostępne (choć trzeba trochę poszperać) na stronie http://www.gdansk.pl Poczytajcie również o współczynnikach wydłużenia porównujących czas podróży samochodem i zbiorkomem. Wnioski z tych lektur są jasne - zbiorkom w Gdańsku jest niewydolny, niefunkcjonalny, niedopasowany do potrzeb mieszkańców i coraz mniej wśród nich popularny. Inwestycje w zbiorkom są imponujące, ale ponieważ robi się je od projektu do projektu, bez uwzględnienia całości, to efekty są mizerne (np. prędkość przejazdów tramwajów, stojące w korkach autobusy, PKM-ka jeżdżąca rzadko, za to Wrzeszcza - kuriozum). I teraz wnioski z tego przydługiego wywodu: najpierw trzeba stworzyć dobrą, funkcjonalną komunikację publiczną wraz z infrastrukturą, a potem wprowadzać ograniczenia dla kierowców samochodów. A u nas robi się odwrotnie. Efekt: z Osowy do Śródmieścia jadę zbiorkomem 1,5 godz., autem - 0,5 godz. Więc choćby nie wiem co, to się na zbiorkom nie przesiądę.

    • 12 1

    • mieszkaniec Śródmieścia (2)

      Trasa Gdańsk Wyspa Spichrzow - Gdynia Pl. Kaszubski- zbiorkom (w tym dojścia piesze) 1h15min, auto 40 min.
      Jakby zbiorkom działał jak w Wawie to tak, ale nie działa. Dojedz z Sopotu albo z Wyspy Spichrzow na Lotnisko zbiorkomem:)

      • 1 1

      • Z Sopotu na lotnisko jest PKM lub kombinacja SKM + PKM (1)

        ryzyko utknięcia w korku na obwodnicy w czasie jazdy na konkretny samolot nie jest dobrą opcją.

        • 0 0

        • tak?

          to ile czasu zajmuje dojazd komunikacją? wylot 6-7-8 rano. mieszkałem to wiem. 3-4 razy dłużej niż autem
          zawsze jechałem uberem

          • 0 0

    • jaku drogi, niestety Twój długi wywód (podziwiam pracowitość) (1)

      świadczy jedynie o silnym uzależnieniu od samochodu. Żadne miasto poprawiające jakość życia przez poprawę (wyłącznie) sposobu funkcjonowania transportu zbiorowego nie osiągnęło sukcesu. Sukces osiągnęły jedynie te miasta, które wdrożyły konsekwentnie program uwalniania kolejnych ulic i placów od jeżdżących i parkujących samochodów, poprawiając tym samym komfort i bezpieczeństwo ruchu pieszych i innych niezmotoryzowanych. System SKM (gdyby pracował w takcie 5 minutowym) dałby Trójmiasto jeden z najlepszych systemów lokalnego transportu pasażerskiego. Elektryfikacja PKM postępuje. Samochody - ich nadmiar- są głównym powodem frustracji, które przeżywasz dojeżdżając gdziekolwiek ze swojej Osowej - w godzinach szczytu zajmuje ci to na pewno więcej niż pół godziny.

      • 0 1

      • Anonimie drogi

        Sądząc po protekcjonalnym tonie Twojego posta należysz do grona tych, którzy wiedzą lepiej od innych, jak Ci inni mają żyć (młody miejski aktywista?). A przy okazji brzydko manipulujesz. Nigdzie nie pisałem o poprawie funkcjonowania zbiorkomu jako jedynym sposobie na poprawę jakości życia. Napisałem wyraźnie: najpierw sprawny zbiorkom, potem ograniczanie ruchu samochodów. Z tym "żadnym miastem" też się zagalopowałeś. A Warszawa? Sam wskazujesz na wady i bolączki zbiorkomu. SKM nie dojeżdża do dzielnic południowych, w których mieszka coraz więcej ludzi. Co zmieni elektryfikacja PKM-ki? Twój pełen niekonsekwencji wywód wskazuje na silne uzależnienie od teoretycznych wizji i idei realizowanych w kompletnym oderwaniu od skrzeczącego reala. A co frustracji - zapewniam Cię, że prawdziwe frustracje to przeżywałem jak kwitłem pół godziny na przystanku nie wiedząc kiedy w końcu ten cholerny autobus przyjedzie, a potem wlekąc się w korku (tak, przy braku buspasów autobusy też stoją w korkach). Oczywiście, ze teraz też stoję czasami w korkach - ale zyskanie 2 godzin dziennie jest faktem.

        • 1 0

  • Bezsens, bezsens i jeszcze raz bezsens!

    Przykład jak wyrzucać publiczne pieniądze w błoto, a przy okazji utrudnić życie mieszkańcom miasta!

    • 11 1

  • tam podobno powstanie wiezowiec

    • 1 0

  • To przejście, obok czynnego tunelu, to kompletny absurd. Ciekawe na jakie jeszcze pseudogenialne pomysły wpadną władze miasta?

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane