• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozkopane Wały Jagiellońskie. Trwa budowa przejścia naziemnego dla pieszych

Maciej Korolczuk
25 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu

Od trzech tygodni trwa budowa naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie WyżynnejMapka. W pierwszym etapie główne prace toczą się między Huciskiem a węzłem Unii Europejskiej. Drogowcy rozkopali tam Wały Jagiellońskie i zamknęli nawrotkę na wysokości Forum Gdańsk. Odwiedziliśmy plac budowy z naszą kamerą.



Tempo robót drogowych w Trójmieście jest:

Budowa naziemnego przejścia między Bramą Wyżynną a przystankami autobusowymi przy Forum Gdańsk trwa od trzech tygodni. Niestety, powoduje też spore korki w centrum Gdańska.

Cierpią głównie kierowcy jadący w kierunku Oruni i Pruszcza Gdańskiego, bo w pierwszym etapie robót drogowcy skupili się na jezdni między Huciskiem a węzłem Unii Europejskiej.

Aby uniknąć całkowitego paraliżu na Podwalu Grodzkim i wytyczonych objazdach przez tunel pod Forum Gdańsk i ul. 3 maja przejazd w miejscu robót odbywa się dwoma pasami. Przy czym drugi pas powstał z betonowych płyt na fragmencie pobocza.

Tak będzie wyglądać naziemne przejście przy Bramie Wyżynnej. Tak będzie wyglądać naziemne przejście przy Bramie Wyżynnej.
Dalej ruch odbywa się górą - przez węzeł Unii Europejskiej, bo przejazd pod węzłem przez ul. Okopową jest zamknięty. Po drodze kierowcy jadą po fragmencie wydłużonych zatok autobusowych.

Warto w tym miejscu zwolnić, nie tylko ze względu na pieszych i pasażerów oczekujących na przystanku, ale też fatalny stan nawierzchni z kamiennej kostki przypominającej bardziej progi zwalniające niż normalną brukowaną nawierzchnię.

W przeciwnym kierunku utrudnienia są zdecydowanie mniejsze. Jedyna zmiana w organizacji ruchu dla kierowców jadących w kierunku Huciska to zamknięta nawrotka na wysokości Forum Gdańsk.

Intensywne prace toczą się za to między jezdniami, które docelowo zostaną zwężone do trzech metrów szerokości.

Aktualnie wykonawca pracuje nad zabezpieczeniem i izolacją stropu podziemnego tunelu. Nad nim już wkrótce wytyczone zostaną chodniki, którymi piesi będą poruszać się z przejścia w kierunku peronów przystankowych i zejścia do tunelu.

  • Prace przy budowie przejścia powodują korki w centrum Gdańska.
  • Przejście ma być gotowe do końca grudnia 2021 r.
  • Zdaniem naszego czytelnika, tempo prac mogłoby być lepsze, a termin oddania inwestycji zdecydowanie krótszy.
  • Inwestycja kosztuje niespełna 6 mln zł.

Tempo prac mogłoby być lepsze?



Przyszłe korzyści z budowy przejścia i przede wszystkim tempo oraz termin prac nie wszystkich jednak satysfakcjonują. W Raporcie z Trójmiasta jeden z czytelników - podpisany jako ghost - twierdzi, że od dnia rozpoczęcia prac na terenie budowy niewiele się dzieje, a sama przebudowa nie powinna trwać zapowiadanych pięć miesięcy, a zdecydowanie krócej.

- Budowa przejścia czy nowego kosmodromu Polskiej Agencji Kosmicznej? Bo od dwóch tygodni prace ograniczyły się do zmiany lokalizacji przystanku, postawienia barier, wyznaczenia objazdu i zerwania wierzchniej warstwy ulicy - zauważa nasz czytelnik. - Standardowo nic się tam nie dzieje, zaangażowanie środków w tym newralgicznym miejscu dla komunikacji zarówno samochodowej, jak i autobusowej poniżej jakiejkolwiek krytyki (...). Taki remont powinien być prowadzony na dwie zmiany, w góra, ale to góra jeden miesiąc.
Warto jednak podkreślić, że organizacja pracy na tego typu budowach na kilka zmian zawsze wiąże się ze znacznym wzrostem kosztów. Musiałby ponieść je inwestor, czyli miasto.

Przejście gotowe do końca grudnia 2021 r.



Wykonawcą prac jest spółka Eurovia Polska. Koszt budowy przejścia i wymiany nawierzchni na Wałach Jagiellońskich to niespełna 6 mln zł z czego 1,7 mln pochłonie budowa przejścia, a 4,6 mln remont Wałów Jagiellońskich.

W ich efekcie piesi nie będą już musieli schodzić do tunelu, bo zyskają wygodne dojście do przystanku tramwajowego z obu stron Wałów Jagiellońskich.

Prace mają zakończyć się do końca grudnia 2021 r.

  • Rozkopane Wały Jagiellońskie, gdzie trwa budowa naziemnego przejścia dla pieszych.
  • Rozkopane Wały Jagiellońskie, gdzie trwa budowa naziemnego przejścia dla pieszych.
  • Rozkopane Wały Jagiellońskie, gdzie trwa budowa naziemnego przejścia dla pieszych.
  • Rozkopane Wały Jagiellońskie, gdzie trwa budowa naziemnego przejścia dla pieszych.
  • Rozkopane Wały Jagiellońskie, gdzie trwa budowa naziemnego przejścia dla pieszych.

Opinie (391) 10 zablokowanych

  • Skandal

    Jak można na taki g*wniany zakres w centrum miasta dać wykonawcy 5 mc , tam prace powinny być prowadzone na trzy zmiany , przecież to Centrum miasta i jeszcze to przejście kompletna bzdura.Powiem tak Pani prezydent nie nadaje się na Prezydenta miasta i przegra wybory na własną prośbę bo zamiast zajmować się miastem robi politykę .
    Nie żałuje jej -!!!

    • 8 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Trwa budowa naziemnego przejścia przy Bramie Wyżynnej

    Dulkiewicz za taka niegosporadnosc powinna wyleciec! Kto buduje przejscie naziemne za 10mln obok tunelu!!!??? (1)

    Pomyalcie jak miasto Gdansk moglo te 10mln wydac, zeby usprawnic ruch w Gdansku!!!!!!

    • 8 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Trwa budowa naziemnego przejścia przy Bramie Wyżynnej

      anko: myślisz o usprawnieniu ruchu ludzi czy pojazdów?

      warto tę alternatywę rozumieć, mimo tego, że na pewno znajdą się mądrale, którzy napiszą, że w pojazdach też są ludzie. Warto pamiętać, że stawianie na poprawę warunków ruchu pojazdów powoduje utrudnienie warunków ruchu wszystkich innych ludzi - również kierowców.

      • 0 0

  • inwestor - prezydent m. Gdańska

    5 m-cy? Kto kuchnia w tym mieście bierze pod uwagę koszty społeczne inwestycji? w Gdańsku nie ma czegoś takiego. jest najniższa cena - proszę budować przy okazji. W krajach cyw8lizowanych robiliby w 3 tygodnie na 3 zmiany, żeby ludziom życia nie utrudniać. tutaj przejazd na Orunie zamkniety, zjazd na Chełm zamkniety, drogą przez Biskupia Górkę zamknięta, Havla duże utrudnienia- wszystko w jednym czasie. inwestor dba o mieszkańców... ale z tęcza6

    • 3 1

  • Bardzo dobrze! (2)

    Nie lubię tuneli, czuję się w nich niepewnie.

    • 1 2

    • (1)

      a co mówią lekarze?

      • 1 1

      • że powinieneś się leczyć od uzależnienia od samochodu

        • 0 1

  • Przypomnijmy koronny argument paraliżowania miasta- (2)

    Przejscia podziemne to wymysł i relikt komunizmu. I dlatego są złe... Tak myslą geniusze z tych sekciarskich stowarzyszen miejskich i są popierani przez wladze miasta.

    • 10 1

    • przejścia podziemne to produkt tradycyjnego paradygmatu planowania transportu (1)

      z myślą o "usprawnianiu ruchu pojazdów" zamiast myślenia o usprawnianiu ruchu ludzi. Komuniści w ZSSR kierowali do pieszych komunikat: dawaj dorogu transportu. (samochody były "uspołecznione" - czytaj państwowe, piesi byli "prywatni" czyli musieli się podporządkowywać. Warto od tego sposobu myślenia odejść.

      • 1 1

      • Jaka konstrukcja

        No po prostu brawo.Sam to wymyśliłeś czy musiałeś skopiować?

        • 1 0

  • Radni na złość (1)

    Radni miasta na złość mieszkańcom doprowadzili do tego, że jest w realizacji projekt przejścia dla pieszych w miejscu tunelu. Brak logiki. Spora grupa była przeciwna, a i tak zrobili po swojemu. Jeden plus tego, że nawierzchnia jezdni będzie w końcu zrobiona. Ciekawego, czy projekt zakłada remont zatok autobusowych, które są nierówne.

    • 6 1

    • Nie

      Zatoki dalej będą wyglądały jak pierwszej klasy skatepark

      • 1 0

  • (1)

    dzis o 5.40 stałem kwadrans w korku, głownie miedzy autobusami.... rozumiem , ze są roboty itd ale tak sie zastanawiam- na co komu to przejście? - prosze mi wierzyć, nie rozumiem, tunel jest spoko, nie trzeba stać na światłach, na głowę nie pada.... dziwny to pomysł z tym przejściem- nie potrafię go pojąć:(

    • 7 1

    • Bo

      Tunele są złe.Mnóstwo osób ginie w tunelach co roku tylko lobby samochodowe o tym nie mówi.Poza tym niegdy nie zarzylo się aby kogoś potrącił samochód lub tramwaj na przejściu naziemnym bo piesi nigdy nie przechodzą lub przebiegają na czerwonym

      • 2 0

  • FORUM

    Miasto już nawet się nie kryję, że za pieniądze mieszkańców wspiera właścicieli centrum handlowego forum gdansk, w tym przypadku utrudniając ruch samochodowy (a tym samym życie mieszkańcom) na i tak już zatłoczonej ulicy. Ale co tam niech jest przejście, żeby więcej turystów ze starówki łatwo trafiło do Forum i tam zostawili swoją kasę.

    • 42 10

  • Nie kumam

    przecież jest przejście - kawałek dalej, hmmm.....

    • 4 1

  • (1)

    Ależ to wszystko ma sens , przesiądźcie się na transport publiczny a nie będziecie stać w korkach , czego nie rozumiecie?!

    • 1 5

    • Ok

      Weź moje wszystkie narzędzia i części i jedź do klienta autobusem-czego nie rozumiesz?
      Takich jak ja jest mnostwo

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane