• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczyna się przebudowa torów dalekobieżnych. Będą utrudnienia na kolei

Maciej Naskręt
15 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Niemal trzy lata będą trwały prace na torach dalekobieżnych magistrali kolejowej w Trójmieście. Niemal trzy lata będą trwały prace na torach dalekobieżnych magistrali kolejowej w Trójmieście.

Rusza przebudowa 38-kilometrowej magistrali kolejowej dla pociągów dalekobieżnych w Trójmieście. Utrudnienia w ruchu pociągów dalekobieżnych i SKM są nieuniknione, ale po 36 miesiącach pociągi pasażerskie pojadą z prędkością nawet 200 km/h.



Zakres przebudowy głównej magistrali kolejowej w Trójmieście. Zakres przebudowy głównej magistrali kolejowej w Trójmieście.
Miejsca, w których powstaną przejścia podziemne dla pieszych na gdańskiej Oruni. Miejsca, w których powstaną przejścia podziemne dla pieszych na gdańskiej Oruni.
We wtorek rozpoczyna się przebudowa magistrali kolejowej na odcinku od stacji Pruszcz Gdański do Gdyni Chyloni. Władze gdańskiego oddziału spółki Polskie Linie Kolejowe przekażą wykonawcy plac budowy.

- Aby nie potęgować utrudnień w ruchu pociągów dalekobieżnych i SKM, wykonawcy przystąpią najpierw do remontu torowiska w jednym kierunku. Pociągi będą więc poruszać się wahadłowo po drugiej linii dla składów dalekobieżnych. W czasie dużego natężenia ruchu będziemy wprowadzać pociągi na tory kolejki Szybkiej Kolei Miejskiej - wyjaśnia Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdańsku.

Czy to niepokoi władze SKM? - Nie wyobrażamy sobie, żeby nie wpuścić innych przewoźników na nasze tory, bowiem zmodernizowanej linii do Warszawy kolej potrzebuje niczym zmotoryzowani autostrad. Poprzez nasze działania Trójmiasto, a nawet szerzej województwo pomorskie, uniknie dużych trudności komunikacyjnych. Stąd kolejowa solidarność i związane z tą decyzją zminimalizowanie niedogodności dla pasażerów - mówi Marcin Głuszek, rzecznik prasowy SKM.

Korzystanie z linii SKM wiąże się ze zmianami w ruchu i ewentualnymi opóźnieniami. Kolejarze chcą zapobiec tym perturbacjom i zmienią nieco plan kursowania pociągów. - Na czas przebudowy torów przygotujemy nowy rozkład jazdy dla przewoźników, w tym SKM. Wcześniej jednak wykonawca musi nam dostarczyć harmonogram prac, bowiem na jego podstawie zostanie zmodyfikowany plan jazdy pociągów. O zmianach będziemy informować pasażerów - mówi Lewiński.

Inwestycja torowa jest realizowana w ramach przebudowy linii kolejowej E-65 z Warszawy do Gdyni. Ma ona charakter rewitalizacyjny. W Trójmieście inwestycja została podzielona ze względu na organizację ruchu na dwa tzw. Lokalne Centra Sterowania - Gdańsk i Gdynię. Przebudowę pierwszego odcinka torowiska od stacji Gdyni Chyloni do przystanku Gdańsk-Żabianka (LCS Gdynia) przeprowadzi konsorcjum firm Feroco z Poznania i Torpol. Spółki za realizację inwestycji dostaną ok. 453 mln zł..

Modernizację drugiego odcinka od gdańskiej Żabianki do Pruszcza Gdańskiego (LCS Gdańsk) wykonają te same firmy. Kontrakt wart jest ok. 584 mln zł.

- Przebudowa magistrali w Trójmieście i na całej linii w kierunku Warszawy sprawi, że podróż do stolicy będzie trwała ok. dwie godziny i 40 minut, bowiem umożliwi ona poruszanie się nowym składom pasażerskim z prędkością nawet 200 km/h. [w Trójmieście na gdańskiej Oruni przyp. red.] Przebudowa przyczyni się też do zwiększenia liczby pociągów pokonujących magistralę w ciągu doby - mówi Lewiński.

Projekt przebudowy obu LCS-ów zakłada modernizację wszystkich trójmiejskich peronów, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne, z wyjątkiem tego w Gdańsku Głównym. Budowlańcy podwyższą je do wysokości 76 cm. Wybudują oni także zadaszenia na peronach we Wrzeszczu, Orłowie i Gdyni Głównej.

Na gdańskiej Oruni pod magistralą zostaną wykonane podziemne przejścia dla pieszych przy ul. Ukośnej zobacz na mapie Gdańska, ul. Gościnnej (stacja Gdańsk-Orunia) zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Rejtana zobacz na mapie Gdańska. Na całej magistrali wiodącej przez Orunię pojawią się też ekrany akustyczne. Zniknie również szpetna kładka dla pieszych ze stacji Gdynia-Orłowo. W jej miejsce pojawi się nowa, wyposażona w windy, ułatwiające poruszanie się niepełnosprawnym.

Przebudowa głównej magistrali kolejowej ma potrwać do wiosny 2014 r.

Modernizacja magistrali E-65 z Gdyni do Warszawy

Długość: ok. 350 km
Całkowity koszt modernizacji: 1,385 mld euro
Źródła finansowania: Fundusz Spójności (84 proc.), budżet państwa (16 proc.)
Planowany (po modernizacji) czas przejazdu z Gdyni do Warszawy: 2 godz. 43 minuty. Inwestycja została podzielona z uwagi na zarządzanie ruchem na lokalne centra sterowania, tzw. LCS-y.

Opinie (219) 4 zablokowane

  • 38 kilometrów -- 3 lata. (5)

    W rok powinno być to zrobione,
    no ale jak robią tak jak na zdjęciu to się nie dziwię.

    • 24 6

    • 38cm dziennie

      Eeee, nie jest źle: szybkość prac aż 38cm na dzień. Na odcinku Pruszcz-Warszawa średnia prędkość kładzenia nowych torów to 22cm dziennie.

      • 7 2

    • Oczywiście komentujący wyżej (3)

      jest na tyle ograniczony, że nie rozumie, że nie da się zrobić 2 torów naraz, a przy czynnym 1 torze obok zapieprzać z robotą nie można aby nie doprowadzić do wypadku. Fakt zerwania całego podtorza też nie skłania go do przemyśleń, tak samo jak kwestia remontu obiektów inżynieryjnych po trasie.

      • 7 3

      • Ja też nie rozumiem jak to jest, (1)

        że modernizacja ruszyła w połowie 2007 i do dzisiaj nie jeździmy tam 160km/h?

        • 6 0

        • Jechałem tydzien temu do Warszawy

          To co dzieje się na trasie, to jakaś paranoja. Wszędzie rozkopane, nic nie zrobione. Jeden rusza łopatą, pięciu patrzy. Cała trasa wygląda jak poligon w czasie wojny - brud, spływające z wodą nasypy itd. Coś czuję, ze zakończy się to wielkimi niedoróbkami i przejazdem do stolicy w czasie znacznie dłuższym niż 3 godziny.

          • 5 0

      • a to przepraszam jak dwa tory to daje 76cm torowiska dziennie, nieźle zasuwają :D

        • 3 0

  • powodzenia

    do roboty Panowie ;)

    • 9 0

  • (4)

    38 km - 3 lata, tempo pracy powala. Jeden pracuje, dziesięć osób patrzy.

    • 14 6

    • gdansk-wawa odleglosc ponad 400km jezeli 3lata=38km to ok 40lat beda modernizowac

      • 5 3

    • (2)

      nawet nie masz pojęcia jaki szeroki zakres prac trzeba wykonać - samo zwożenie tłucznia to kilka miesięcy!

      • 1 3

      • masz rację, nie mam pojęcia (1)

        ale odnoszę wrażenie że już w XIX wieku budowano szybciej

        • 6 0

        • Empire State Building zbudowali w 18 miesięcy. Na wyspie. Ponad 100 lat temu.

          • 1 0

  • to kolej może jeszcze wolniej jeździć?

    • 14 1

  • Czy towarowe z węglem

    też 200 na godzinę?

    • 17 2

  • Jednoczesna przebudowa torów tramwajowych i kolejowych (3)

    No rewelacja, czyli do poruszania sie po Gdańsku najlepsza będzie hulajnoga lub wrotki. Nie można było tych remontów robić w innych terminach.

    • 11 9

    • jak przykręcą kurek z unijną kasą to nic ne będzie się działo, albo jak coś p...w Japonii

      • 6 0

    • nie pekaj poco sie stresowac przesiadłem sie na rower i mam wszystkich gdzies.!! (1)

      Dobre zabezpieczenie i nawet szlifierka ci nie przetnie . dodatkowo zaoszczędzisz kasę

      • 4 0

      • i zgubisz tłuszcz, bo gdańszczanie jak Amerykanie

        • 0 0

  • co za głupawy nagłówek tam przecież są utrudnienia ciągle

    • 5 3

  • Będą utrudnienia na kolei? (1)

    A to wcześniej ich nie było o.0

    • 24 0

    • kolej to jedno wielkie utrudnienie!

      • 1 0

  • no proszę a jednak Polska rośnie w siłę i jeszcze się okaże, iz ludziom żyje się dostatnio;)))

    • 13 1

  • Ekrany na Orunii (1)

    Proponuję stalowe oczywiście solidnie zabetonowane. Inne się tam nie utrzymają.
    A plusem bedzie to, że przynajmniej nie będę widzial tego syfu codziennie

    • 15 3

    • takie małe getto tam stworzą

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane