• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczyna się przebudowa torów dalekobieżnych. Będą utrudnienia na kolei

Maciej Naskręt
15 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Niemal trzy lata będą trwały prace na torach dalekobieżnych magistrali kolejowej w Trójmieście. Niemal trzy lata będą trwały prace na torach dalekobieżnych magistrali kolejowej w Trójmieście.

Rusza przebudowa 38-kilometrowej magistrali kolejowej dla pociągów dalekobieżnych w Trójmieście. Utrudnienia w ruchu pociągów dalekobieżnych i SKM są nieuniknione, ale po 36 miesiącach pociągi pasażerskie pojadą z prędkością nawet 200 km/h.



Zakres przebudowy głównej magistrali kolejowej w Trójmieście. Zakres przebudowy głównej magistrali kolejowej w Trójmieście.
Miejsca, w których powstaną przejścia podziemne dla pieszych na gdańskiej Oruni. Miejsca, w których powstaną przejścia podziemne dla pieszych na gdańskiej Oruni.
We wtorek rozpoczyna się przebudowa magistrali kolejowej na odcinku od stacji Pruszcz Gdański do Gdyni Chyloni. Władze gdańskiego oddziału spółki Polskie Linie Kolejowe przekażą wykonawcy plac budowy.

- Aby nie potęgować utrudnień w ruchu pociągów dalekobieżnych i SKM, wykonawcy przystąpią najpierw do remontu torowiska w jednym kierunku. Pociągi będą więc poruszać się wahadłowo po drugiej linii dla składów dalekobieżnych. W czasie dużego natężenia ruchu będziemy wprowadzać pociągi na tory kolejki Szybkiej Kolei Miejskiej - wyjaśnia Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdańsku.

Czy to niepokoi władze SKM? - Nie wyobrażamy sobie, żeby nie wpuścić innych przewoźników na nasze tory, bowiem zmodernizowanej linii do Warszawy kolej potrzebuje niczym zmotoryzowani autostrad. Poprzez nasze działania Trójmiasto, a nawet szerzej województwo pomorskie, uniknie dużych trudności komunikacyjnych. Stąd kolejowa solidarność i związane z tą decyzją zminimalizowanie niedogodności dla pasażerów - mówi Marcin Głuszek, rzecznik prasowy SKM.

Korzystanie z linii SKM wiąże się ze zmianami w ruchu i ewentualnymi opóźnieniami. Kolejarze chcą zapobiec tym perturbacjom i zmienią nieco plan kursowania pociągów. - Na czas przebudowy torów przygotujemy nowy rozkład jazdy dla przewoźników, w tym SKM. Wcześniej jednak wykonawca musi nam dostarczyć harmonogram prac, bowiem na jego podstawie zostanie zmodyfikowany plan jazdy pociągów. O zmianach będziemy informować pasażerów - mówi Lewiński.

Inwestycja torowa jest realizowana w ramach przebudowy linii kolejowej E-65 z Warszawy do Gdyni. Ma ona charakter rewitalizacyjny. W Trójmieście inwestycja została podzielona ze względu na organizację ruchu na dwa tzw. Lokalne Centra Sterowania - Gdańsk i Gdynię. Przebudowę pierwszego odcinka torowiska od stacji Gdyni Chyloni do przystanku Gdańsk-Żabianka (LCS Gdynia) przeprowadzi konsorcjum firm Feroco z Poznania i Torpol. Spółki za realizację inwestycji dostaną ok. 453 mln zł..

Modernizację drugiego odcinka od gdańskiej Żabianki do Pruszcza Gdańskiego (LCS Gdańsk) wykonają te same firmy. Kontrakt wart jest ok. 584 mln zł.

- Przebudowa magistrali w Trójmieście i na całej linii w kierunku Warszawy sprawi, że podróż do stolicy będzie trwała ok. dwie godziny i 40 minut, bowiem umożliwi ona poruszanie się nowym składom pasażerskim z prędkością nawet 200 km/h. [w Trójmieście na gdańskiej Oruni przyp. red.] Przebudowa przyczyni się też do zwiększenia liczby pociągów pokonujących magistralę w ciągu doby - mówi Lewiński.

Projekt przebudowy obu LCS-ów zakłada modernizację wszystkich trójmiejskich peronów, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne, z wyjątkiem tego w Gdańsku Głównym. Budowlańcy podwyższą je do wysokości 76 cm. Wybudują oni także zadaszenia na peronach we Wrzeszczu, Orłowie i Gdyni Głównej.

Na gdańskiej Oruni pod magistralą zostaną wykonane podziemne przejścia dla pieszych przy ul. Ukośnej zobacz na mapie Gdańska, ul. Gościnnej (stacja Gdańsk-Orunia) zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Rejtana zobacz na mapie Gdańska. Na całej magistrali wiodącej przez Orunię pojawią się też ekrany akustyczne. Zniknie również szpetna kładka dla pieszych ze stacji Gdynia-Orłowo. W jej miejsce pojawi się nowa, wyposażona w windy, ułatwiające poruszanie się niepełnosprawnym.

Przebudowa głównej magistrali kolejowej ma potrwać do wiosny 2014 r.

Modernizacja magistrali E-65 z Gdyni do Warszawy

Długość: ok. 350 km
Całkowity koszt modernizacji: 1,385 mld euro
Źródła finansowania: Fundusz Spójności (84 proc.), budżet państwa (16 proc.)
Planowany (po modernizacji) czas przejazdu z Gdyni do Warszawy: 2 godz. 43 minuty. Inwestycja została podzielona z uwagi na zarządzanie ruchem na lokalne centra sterowania, tzw. LCS-y.

Opinie (219) 4 zablokowane

  • ciekawe (1)

    A niby te stare szroty bujną się do 200km/h pomiędzy stacjami w 3mieście???

    • 9 2

    • Wasze ukochane DB może będzie chciało tyle tamtędy jeździć

      • 0 0

  • Przejścia podziemne na Oruni to takie bezpłatne ubikacje na Euro 2012 ?

    genialny pomysł :)

    • 12 2

  • Przypuszczam, że modernizacja została przyspieszona przez wypadek sprzed tygodnia ;)

    Nieważne. Ważne, że zaczęli. Szkoda, że o 10 lat za późno... Dla niekumatych: 10 lat temu pociągi z Gdańska do Warszawy jeździły jeszcze 4 godziny, a nie pięć; ponadto były plany modernizacji na lata 2001-2007.

    • 9 1

  • no nie mogę :)))))

    że niby 200km/h? to dobre, uśmiałam się z rana czytając te rewelacje, hahaha.
    Że do Warszawy w prawie 3 godz? w życiu w to nie uwieżę. Przecież jak skończą w tym stuleciu to będą musieli zaczynać od nowa, bo na pewno coś zpartolą i będzie trzeba remontować.

    • 16 6

  • Polska, Rumunia i Bułgaria to zakały UE. (3)

    Dystans jaki dzieli nas od pozostałych członków UE to minimum 20 lat i tak już pozostanie. Na zachodzie prędkość 200 km nikogo nie dziwi. Tutaj zawsze był syf zacofanie.

    • 12 9

    • nie zazdroszcze ci ewa... strasznie niezadowolona z zycia musisz byc i pewnier jeszcze depresje masz

      choc z tą roznicą to fakt - jest

      • 3 3

    • To się wyprowadź

      • 3 1

    • No niestety jestes troche w błedzie bo Rumunia juz nas dawno wyprzedziła

      No i produkuja nawet własne marki samochodów co świetnie w Polsce sie sprzedaje Dacia.Polska niema ani jednego wlasnego auta .produkuje tylko zachodnie. A zacofanie Polski do UE to około 100 lat Nawet najnowsze Polskie dokumenty niemaja kolorowych zdjec bo to za droga inowoczesna technika:)

      • 3 0

  • czy przy budowie tuneli przewidziane będą rampy wjazdowe czy schody i windy?

    windy się psują i dużo kosztują

    rampy umożliwiają płynny przejazd

    • 5 0

  • Ludzie, a jak byście chcieli robić remont torów bez utrudnień w ruchu? (1)

    To co - wstrzymać wszystkie remonty i zostawić stan infrastruktury taki jakim jest?

    • 4 4

    • Zapytaj tych, którzy zostawili przez tyle lat bez żadnego dbania o nią

      • 1 0

  • PKP..

    TO JEST DNO. 365 KILOMETROW MODERNIZUJA LATAMI .....
    Kiedy to sie wreszcie skonczy ??????Doslownie 19 wiek.

    • 11 2

  • KASA !!!

    • 0 0

  • Brakuje tu ulicy Bocznej...

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane