• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczyna się przebudowa torów dalekobieżnych. Będą utrudnienia na kolei

Maciej Naskręt
15 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Niemal trzy lata będą trwały prace na torach dalekobieżnych magistrali kolejowej w Trójmieście. Niemal trzy lata będą trwały prace na torach dalekobieżnych magistrali kolejowej w Trójmieście.

Rusza przebudowa 38-kilometrowej magistrali kolejowej dla pociągów dalekobieżnych w Trójmieście. Utrudnienia w ruchu pociągów dalekobieżnych i SKM są nieuniknione, ale po 36 miesiącach pociągi pasażerskie pojadą z prędkością nawet 200 km/h.



Zakres przebudowy głównej magistrali kolejowej w Trójmieście. Zakres przebudowy głównej magistrali kolejowej w Trójmieście.
Miejsca, w których powstaną przejścia podziemne dla pieszych na gdańskiej Oruni. Miejsca, w których powstaną przejścia podziemne dla pieszych na gdańskiej Oruni.
We wtorek rozpoczyna się przebudowa magistrali kolejowej na odcinku od stacji Pruszcz Gdański do Gdyni Chyloni. Władze gdańskiego oddziału spółki Polskie Linie Kolejowe przekażą wykonawcy plac budowy.

- Aby nie potęgować utrudnień w ruchu pociągów dalekobieżnych i SKM, wykonawcy przystąpią najpierw do remontu torowiska w jednym kierunku. Pociągi będą więc poruszać się wahadłowo po drugiej linii dla składów dalekobieżnych. W czasie dużego natężenia ruchu będziemy wprowadzać pociągi na tory kolejki Szybkiej Kolei Miejskiej - wyjaśnia Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdańsku.

Czy to niepokoi władze SKM? - Nie wyobrażamy sobie, żeby nie wpuścić innych przewoźników na nasze tory, bowiem zmodernizowanej linii do Warszawy kolej potrzebuje niczym zmotoryzowani autostrad. Poprzez nasze działania Trójmiasto, a nawet szerzej województwo pomorskie, uniknie dużych trudności komunikacyjnych. Stąd kolejowa solidarność i związane z tą decyzją zminimalizowanie niedogodności dla pasażerów - mówi Marcin Głuszek, rzecznik prasowy SKM.

Korzystanie z linii SKM wiąże się ze zmianami w ruchu i ewentualnymi opóźnieniami. Kolejarze chcą zapobiec tym perturbacjom i zmienią nieco plan kursowania pociągów. - Na czas przebudowy torów przygotujemy nowy rozkład jazdy dla przewoźników, w tym SKM. Wcześniej jednak wykonawca musi nam dostarczyć harmonogram prac, bowiem na jego podstawie zostanie zmodyfikowany plan jazdy pociągów. O zmianach będziemy informować pasażerów - mówi Lewiński.

Inwestycja torowa jest realizowana w ramach przebudowy linii kolejowej E-65 z Warszawy do Gdyni. Ma ona charakter rewitalizacyjny. W Trójmieście inwestycja została podzielona ze względu na organizację ruchu na dwa tzw. Lokalne Centra Sterowania - Gdańsk i Gdynię. Przebudowę pierwszego odcinka torowiska od stacji Gdyni Chyloni do przystanku Gdańsk-Żabianka (LCS Gdynia) przeprowadzi konsorcjum firm Feroco z Poznania i Torpol. Spółki za realizację inwestycji dostaną ok. 453 mln zł..

Modernizację drugiego odcinka od gdańskiej Żabianki do Pruszcza Gdańskiego (LCS Gdańsk) wykonają te same firmy. Kontrakt wart jest ok. 584 mln zł.

- Przebudowa magistrali w Trójmieście i na całej linii w kierunku Warszawy sprawi, że podróż do stolicy będzie trwała ok. dwie godziny i 40 minut, bowiem umożliwi ona poruszanie się nowym składom pasażerskim z prędkością nawet 200 km/h. [w Trójmieście na gdańskiej Oruni przyp. red.] Przebudowa przyczyni się też do zwiększenia liczby pociągów pokonujących magistralę w ciągu doby - mówi Lewiński.

Projekt przebudowy obu LCS-ów zakłada modernizację wszystkich trójmiejskich peronów, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne, z wyjątkiem tego w Gdańsku Głównym. Budowlańcy podwyższą je do wysokości 76 cm. Wybudują oni także zadaszenia na peronach we Wrzeszczu, Orłowie i Gdyni Głównej.

Na gdańskiej Oruni pod magistralą zostaną wykonane podziemne przejścia dla pieszych przy ul. Ukośnej zobacz na mapie Gdańska, ul. Gościnnej (stacja Gdańsk-Orunia) zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Rejtana zobacz na mapie Gdańska. Na całej magistrali wiodącej przez Orunię pojawią się też ekrany akustyczne. Zniknie również szpetna kładka dla pieszych ze stacji Gdynia-Orłowo. W jej miejsce pojawi się nowa, wyposażona w windy, ułatwiające poruszanie się niepełnosprawnym.

Przebudowa głównej magistrali kolejowej ma potrwać do wiosny 2014 r.

Modernizacja magistrali E-65 z Gdyni do Warszawy

Długość: ok. 350 km
Całkowity koszt modernizacji: 1,385 mld euro
Źródła finansowania: Fundusz Spójności (84 proc.), budżet państwa (16 proc.)
Planowany (po modernizacji) czas przejazdu z Gdyni do Warszawy: 2 godz. 43 minuty. Inwestycja została podzielona z uwagi na zarządzanie ruchem na lokalne centra sterowania, tzw. LCS-y.

Opinie (219) 4 zablokowane

  • KASA (1)

    1,385 mld euro za 350 km !!
    czyli 3.957.142,86 eur za kilometr ??? czy jakieś 15,8 mln zł za kilometr trasy ??!! czy to będą platynowe tory a w przejściach podziemnych będzie klima i hot spoty ???!!!

    • 16 3

    • w taki właśnie sposób ustawiają się nowe "elity" RP

      wajcha za wajchą.

      • 4 2

  • Akurat na Euro 2012.:/

    po co my się tak męczymy? w imię czego?

    dla koryta kilkuset, wszelakich popaprańców ?

    Polska / ograbiona i zamordowana a więc jej fasada propagandowa / jest dla samej siebie a my jej męczennikami w imię bycia nawozem dla kilkutysięcy wszelakiej maści mieszańców, którzy grają idelogią i nieludzko nas eksploatują?

    ...a poszli mi von!

    /paso życi/

    • 5 5

  • "ale po 36 miesiącach pociągi pasażerskie pojadą z prędkością nawet 200 km/h" (1)

    cha cha a to dowcip !!! Może 20 km/h, znając nasz tabor.

    • 10 0

    • domniewam ze chodzilo im o trase wawa-gdynia z tym 200km/h a nie gdynia -pruszcz!

      • 2 0

  • jakis postep (1)

    przestancie marudzic! nie modernizowali ..zle ...zaczeli w koncu cos robic tez marudzicie! nie mozna budowac bez utrudnien! a jak komus nie pasi to na samochody sie przesiadac!

    • 3 7

    • od razu prywatne samoloty kupować

      • 1 0

  • utrudnienia to kolej ma zawsze

    bez remontow maja na koleji wieczne utrudnienia :P

    • 2 0

  • W końcu ruszyli! Długo, drogo, ale przynajmniej kompleksowo. Co jak co, ale ta impreza to nie prowizorka! (2)

    Na samym wstępie - spójrzmy prawdzie w oczy, to torowisko aż krzyczy o modernizację. Potrzeba zwiększyć prędkość, poprawić bezpieczeństwo zbudować udogodnienia dla niepełnosprawnych, podziałać w kwestiach środowiskowych i poprawić komfort. Mają być wymieniane tory, przebudowywane wiadukty, modernizowane perony, mają powstać przejścia podziemne, kładki dla pieszych, ekrany dźwiękowe, od nowa pociągnięta trakcja... TAKI REMONT ROBI SIĘ RAZ NA 100 LAT!

    Cytat:
    prace obejmują
    " * modernizację układów torowych wraz z wzmocnieniem podtorza oraz budowę systemu odwodnienia,
    * wyposażenie linii w urządzenia sterowania ruchem kolejowym warstwy podstawowej,
    * ułożenie wzdłuż modernizowanych szlaków kabla światłowodowego wyposażonego w cyfrowe urządzenia teletransmisyjne,
    * modernizację sieci trakcyjnej,
    * roboty w zakresie elektroenergetyki, w tym linie zasilające, oświetlenie, urządzenia elektrycznego ogrzewania rozjazdów,
    * modernizację istniejących przejazdów kolejowych na szlaku Pruszcz Gdański – Gdańsk Południowy, na stacji Gdańsk Południowy.
    * modernizację obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, przepusty, mury oporowe, przejścia podziemne dla pieszych) oraz budowę nowych przejść podziemnych dla pieszych,
    * modernizację peronów wraz z wyposażeniem,
    * przebudowę i adaptację budynków nastawni na stacjach Pruszcz Gdański Gdańsk Południowy, Gdańsk Wrzeszcz, Sopot, Gdynia Orłowo dla potrzeb nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym,
    * budowę nowej nastawni lokalnego centrum sterowania na stacji Gdańsk Główny,
    * budowę ekranów akustycznych.

    Na obszarze LCS Gdańsk o długości ok. 22 kilometrów między Pruszczem Gdańskim i Gdańskiem Oliwą, nakładem 589,33 mln zł brutto, zostaną wykonane następujące prace budowlane:

    * zabudowa 60,5 km torów szlakowych i stacyjnych,
    * zabudowa 100 rozjazdów,
    * modernizacja 74,4 km sieci trakcyjnej,
    * wykonanie 310 tys. m ³ robót ziemnych,
    * wbudowanie 102 tys. m ³ kruszyw na warstwy ochronne podtorza
    * wbudowanie 177 tys. m ³ tłucznia
    * modernizacja 6 wiaduktów kolejowych,
    * modernizacja 2 mostów kolejowych,
    * modernizacja 6 przepustów,
    * budowa 5 i modernizację 5 przejść poziemnych dla pieszych,
    * modernizacja 8 peronów (12 krawędzi peronowych),
    * modernizacja 3 istniejących przejazdów w poziomie szyn.

    Natomiast na obszarze LCS Gdynia o długości ok. 14,5 km linii kolejowej między Gdańskiem Oliwą i Gdynią Chylonią, za kwotę 456,9 mln zł zostaną wykonane:

    * zabudowa 51,3 km torów szlakowych i stacyjnych,
    * zabudowa 75 szt. rozjazdów,
    * modernizacja 73,8 km sieci trakcyjnej,
    * wykonanie 214 tys. m ³ robót ziemnych,
    * wbudowanie 94 tys. m ³ kruszyw na warstwy ochronne podtorza
    * wbudowanie 107 tys. m ³ tłucznia
    * modernizacja 11 wiaduktów, w tym 10 wiaduktów kolejowych,
    * modernizacja 2 mostów kolejowych,
    * modernizacja 13 przepustów,
    * budowa 1 i modernizacja 8 przejść podziemnych dla pieszych,
    * modernizację 7 peronów (14 krawędzi peronowych),
    * modernizacja 1 przejazdu w poziomie szyn
    * budowa 1 nowej kładki dla pieszych.

    Przeraża mnie wizja 3 lat utrudnień w przejazdach, ale per aspera ad astra

    • 10 3

    • może napisz artykuł w gazecie (1)

      • 1 3

      • jeśli ciebie to nie interesuje , bo wolisz orymitywne gadanie to idź na targ , a mnie akurat to zainteresowało

        • 4 2

  • dwieście na godzine już mamy w trójmieście od dawna
    mój wafel mieszkał w sopocie, w domu przy torach, żeby było weselej to pół domu wyburzono pod nowe tory, ale fundamenty pozostawiono pod torami
    i są takie momenty, że w jednej chwili, na wysokości jego domu, mijają się eskaemki z gdyni i gdańska, na to wszystko nakłada się dalekobieżny z gdyni, a jak komuś mało wrażeń, to w kierunku gdyni pędzi towarowy z węglem
    raz trochę zaszalałem i nocowałem u niego
    śniło mi się, że jade pociągiem, przez sen odbieralem drżenie budynku
    a tapety spadły w miesiąc po położeniu

    • 5 0

  • Za pół roku władzę przejmie PIS-SLD i ministrem infrastruktury zostanie znowu Polaczek (2)

    A wtedy nie będzie żadnych uciążliwości związanych z budową i przebudową dróg, autostrad, kolei i lotnisk.

    ;)

    • 9 2

    • bedzie bo te rządy prężnie budują hahahahaha

      • 1 0

    • Pis i Sld mają bardzo odmienne poglądy np.kościół i nie sądzę, by utworzyli koalicję

      tylko jarek nasz przekonuje,że białe jest czarne i czarne jest białe

      • 1 4

  • Mam pytanie , czy będą zamontowane ekrany wygłuszające hałsa wykraczający poza granicędziałki ???

    To jest wymóg europejski i w planach są lecz nie ma na ten temat wzmianki w artykule więc może trojmiasto.pl dowie się coś na ten temat ???

    • 1 0

  • Przejścia podziemne na Oruni

    Przejścia podziemne na Oruni :)

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane