• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczyna się przebudowa torów dalekobieżnych. Będą utrudnienia na kolei

Maciej Naskręt
15 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Niemal trzy lata będą trwały prace na torach dalekobieżnych magistrali kolejowej w Trójmieście. Niemal trzy lata będą trwały prace na torach dalekobieżnych magistrali kolejowej w Trójmieście.

Rusza przebudowa 38-kilometrowej magistrali kolejowej dla pociągów dalekobieżnych w Trójmieście. Utrudnienia w ruchu pociągów dalekobieżnych i SKM są nieuniknione, ale po 36 miesiącach pociągi pasażerskie pojadą z prędkością nawet 200 km/h.



Zakres przebudowy głównej magistrali kolejowej w Trójmieście. Zakres przebudowy głównej magistrali kolejowej w Trójmieście.
Miejsca, w których powstaną przejścia podziemne dla pieszych na gdańskiej Oruni. Miejsca, w których powstaną przejścia podziemne dla pieszych na gdańskiej Oruni.
We wtorek rozpoczyna się przebudowa magistrali kolejowej na odcinku od stacji Pruszcz Gdański do Gdyni Chyloni. Władze gdańskiego oddziału spółki Polskie Linie Kolejowe przekażą wykonawcy plac budowy.

- Aby nie potęgować utrudnień w ruchu pociągów dalekobieżnych i SKM, wykonawcy przystąpią najpierw do remontu torowiska w jednym kierunku. Pociągi będą więc poruszać się wahadłowo po drugiej linii dla składów dalekobieżnych. W czasie dużego natężenia ruchu będziemy wprowadzać pociągi na tory kolejki Szybkiej Kolei Miejskiej - wyjaśnia Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdańsku.

Czy to niepokoi władze SKM? - Nie wyobrażamy sobie, żeby nie wpuścić innych przewoźników na nasze tory, bowiem zmodernizowanej linii do Warszawy kolej potrzebuje niczym zmotoryzowani autostrad. Poprzez nasze działania Trójmiasto, a nawet szerzej województwo pomorskie, uniknie dużych trudności komunikacyjnych. Stąd kolejowa solidarność i związane z tą decyzją zminimalizowanie niedogodności dla pasażerów - mówi Marcin Głuszek, rzecznik prasowy SKM.

Korzystanie z linii SKM wiąże się ze zmianami w ruchu i ewentualnymi opóźnieniami. Kolejarze chcą zapobiec tym perturbacjom i zmienią nieco plan kursowania pociągów. - Na czas przebudowy torów przygotujemy nowy rozkład jazdy dla przewoźników, w tym SKM. Wcześniej jednak wykonawca musi nam dostarczyć harmonogram prac, bowiem na jego podstawie zostanie zmodyfikowany plan jazdy pociągów. O zmianach będziemy informować pasażerów - mówi Lewiński.

Inwestycja torowa jest realizowana w ramach przebudowy linii kolejowej E-65 z Warszawy do Gdyni. Ma ona charakter rewitalizacyjny. W Trójmieście inwestycja została podzielona ze względu na organizację ruchu na dwa tzw. Lokalne Centra Sterowania - Gdańsk i Gdynię. Przebudowę pierwszego odcinka torowiska od stacji Gdyni Chyloni do przystanku Gdańsk-Żabianka (LCS Gdynia) przeprowadzi konsorcjum firm Feroco z Poznania i Torpol. Spółki za realizację inwestycji dostaną ok. 453 mln zł..

Modernizację drugiego odcinka od gdańskiej Żabianki do Pruszcza Gdańskiego (LCS Gdańsk) wykonają te same firmy. Kontrakt wart jest ok. 584 mln zł.

- Przebudowa magistrali w Trójmieście i na całej linii w kierunku Warszawy sprawi, że podróż do stolicy będzie trwała ok. dwie godziny i 40 minut, bowiem umożliwi ona poruszanie się nowym składom pasażerskim z prędkością nawet 200 km/h. [w Trójmieście na gdańskiej Oruni przyp. red.] Przebudowa przyczyni się też do zwiększenia liczby pociągów pokonujących magistralę w ciągu doby - mówi Lewiński.

Projekt przebudowy obu LCS-ów zakłada modernizację wszystkich trójmiejskich peronów, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne, z wyjątkiem tego w Gdańsku Głównym. Budowlańcy podwyższą je do wysokości 76 cm. Wybudują oni także zadaszenia na peronach we Wrzeszczu, Orłowie i Gdyni Głównej.

Na gdańskiej Oruni pod magistralą zostaną wykonane podziemne przejścia dla pieszych przy ul. Ukośnej zobacz na mapie Gdańska, ul. Gościnnej (stacja Gdańsk-Orunia) zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Rejtana zobacz na mapie Gdańska. Na całej magistrali wiodącej przez Orunię pojawią się też ekrany akustyczne. Zniknie również szpetna kładka dla pieszych ze stacji Gdynia-Orłowo. W jej miejsce pojawi się nowa, wyposażona w windy, ułatwiające poruszanie się niepełnosprawnym.

Przebudowa głównej magistrali kolejowej ma potrwać do wiosny 2014 r.

Modernizacja magistrali E-65 z Gdyni do Warszawy

Długość: ok. 350 km
Całkowity koszt modernizacji: 1,385 mld euro
Źródła finansowania: Fundusz Spójności (84 proc.), budżet państwa (16 proc.)
Planowany (po modernizacji) czas przejazdu z Gdyni do Warszawy: 2 godz. 43 minuty. Inwestycja została podzielona z uwagi na zarządzanie ruchem na lokalne centra sterowania, tzw. LCS-y.

Opinie (219) 4 zablokowane

  • przelicznik (6)

    ludzie co oni pierniczą przeliczcie sobie 200 km/h a do wawy jest ok 350 km to wychodzi nieco ponad 1:30 h a nie 2:40 czas przejazdu(przy prędkości 200 km/h)

    • 1 7

    • a stacje? a rozpędzanie i hamowanie?:) (2)

      • 5 0

      • no tak, ale tlyko jak sie jedzie pociągiem, który rozwija taką prędkość ;) póki co, będą tory, po których można zasuwać 200km/h, a wagony ciągnąć będzie ciuchcia z maszynistą kulfonem i kierowniczką pociągu żabą moniką. huhuuuuuuuu!

        • 4 0

      • IC Kaszub nie ma zatrzymań po drodze

        200 km/h to bajka vel PR.

        • 0 0

    • mylisz prędkość maksymalną z handlową.

      • 4 0

    • a szukanie węży?

      a szukanie węży? ;)

      • 2 0

    • a przystanki na siku liczysz?

      • 2 0

  • nigdy w życiu (1)

    Prędkość 200 km/h? Niezły kawał. Gdyby autor tego artykułu poszperał trochę w przepisach, to może dowiedziałby się, że na lini Gdynia-Warszawa jest w sumie tylko ok.50km (ito nie w całości tylko w kawałkach) trasy, na której możliwe jest rozwinięcie prędkości powyżej 160km/h. Dlaczego? Ponieważ odległości między poszczególnymi torami są za małe. Rozpoczynając remont "ktoś" tego nie dopatrzył, i teraz mamy kichę.

    • 3 1

    • bo to w teorii bedzie mozna rozwijac, w teorii. w praktyce beda sie tłuc 60 km/h jak teraz...

      • 0 0

  • "...wprowadzać pociągi na tory kolejki Szybkiej Kolei Miejskiej..." (1)

    przepraszam - po jakiemu to jest?

    • 3 0

    • po kaszebsku, gdynsku?

      • 1 0

  • a gdzie adamowicz w garniaku z łopatą do zdjęcia .

    • 1 0

  • jak się poruszać po Gdańsku ? (1)

    Poruszanie się między Oliwą a Politechniką to jakiś dramat.
    Tramwajów nie będzie, SKM remontowana, ścieżki rowerowe to prowizorka o małej przepustowości, chodniki zabrane na ścieżki a dla helikopterów brak lądowisk :)

    • 1 0

    • żelaskolotem

      • 1 0

  • Szybciej się nie da

    Nie ma co pisać, że tempo prac to 38cm dziennie czy ileś tam. Kompletny remont torowiska w mieście to co innego niż budowa od zera w szczerym polu, do tego cały czas na szlaku będzie spory ruch. Całość pewnie dałoby się zrobić dużo szybciej, ale pod warunkiem zamknięcia torów - kto się na to pisze? Nie da się przeprowadzić takiej operacji bez utrudnień więc nie pozostaje nic innego jak zacisnąć pośladki i przeczekać. A jak dobrze pójdzie to za te 4 lata pojedziemy już także PKM.

    • 2 1

  • znaczy z Gd Gł do Gdyni Gł w 7-9 min?

    23km/200=6,9min + rozp+ ham
    a przez Sopot 200km/h ! dobre !

    • 2 1

  • Kolejny artykuł na zamówienie....

    ..i znów pan Głuszek bryluje w artykułach pana Naskręta na zamówienie swojej firmy, lekko mówiąc ściemnia

    • 3 2

  • Jakie 200?

    Obecnie jest 100 km/h do Gdańska do Chylonii, a będzie 120 km/h. Nikt nie planuje 200 km/h.
    A tak a propos tempa, w Angllii 10 km/h lini robi sie przez weekend od piątku wieczorem do poniedziałku rano. To co w Angllii zajmuje weekend, w Polsce rok.

    • 4 1

  • 100lat budowac kolej to sie w glowie nie miesci!!!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane