• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczyna się przebudowa torów dalekobieżnych. Będą utrudnienia na kolei

Maciej Naskręt
15 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Niemal trzy lata będą trwały prace na torach dalekobieżnych magistrali kolejowej w Trójmieście. Niemal trzy lata będą trwały prace na torach dalekobieżnych magistrali kolejowej w Trójmieście.

Rusza przebudowa 38-kilometrowej magistrali kolejowej dla pociągów dalekobieżnych w Trójmieście. Utrudnienia w ruchu pociągów dalekobieżnych i SKM są nieuniknione, ale po 36 miesiącach pociągi pasażerskie pojadą z prędkością nawet 200 km/h.



Zakres przebudowy głównej magistrali kolejowej w Trójmieście. Zakres przebudowy głównej magistrali kolejowej w Trójmieście.
Miejsca, w których powstaną przejścia podziemne dla pieszych na gdańskiej Oruni. Miejsca, w których powstaną przejścia podziemne dla pieszych na gdańskiej Oruni.
We wtorek rozpoczyna się przebudowa magistrali kolejowej na odcinku od stacji Pruszcz Gdański do Gdyni Chyloni. Władze gdańskiego oddziału spółki Polskie Linie Kolejowe przekażą wykonawcy plac budowy.

- Aby nie potęgować utrudnień w ruchu pociągów dalekobieżnych i SKM, wykonawcy przystąpią najpierw do remontu torowiska w jednym kierunku. Pociągi będą więc poruszać się wahadłowo po drugiej linii dla składów dalekobieżnych. W czasie dużego natężenia ruchu będziemy wprowadzać pociągi na tory kolejki Szybkiej Kolei Miejskiej - wyjaśnia Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdańsku.

Czy to niepokoi władze SKM? - Nie wyobrażamy sobie, żeby nie wpuścić innych przewoźników na nasze tory, bowiem zmodernizowanej linii do Warszawy kolej potrzebuje niczym zmotoryzowani autostrad. Poprzez nasze działania Trójmiasto, a nawet szerzej województwo pomorskie, uniknie dużych trudności komunikacyjnych. Stąd kolejowa solidarność i związane z tą decyzją zminimalizowanie niedogodności dla pasażerów - mówi Marcin Głuszek, rzecznik prasowy SKM.

Korzystanie z linii SKM wiąże się ze zmianami w ruchu i ewentualnymi opóźnieniami. Kolejarze chcą zapobiec tym perturbacjom i zmienią nieco plan kursowania pociągów. - Na czas przebudowy torów przygotujemy nowy rozkład jazdy dla przewoźników, w tym SKM. Wcześniej jednak wykonawca musi nam dostarczyć harmonogram prac, bowiem na jego podstawie zostanie zmodyfikowany plan jazdy pociągów. O zmianach będziemy informować pasażerów - mówi Lewiński.

Inwestycja torowa jest realizowana w ramach przebudowy linii kolejowej E-65 z Warszawy do Gdyni. Ma ona charakter rewitalizacyjny. W Trójmieście inwestycja została podzielona ze względu na organizację ruchu na dwa tzw. Lokalne Centra Sterowania - Gdańsk i Gdynię. Przebudowę pierwszego odcinka torowiska od stacji Gdyni Chyloni do przystanku Gdańsk-Żabianka (LCS Gdynia) przeprowadzi konsorcjum firm Feroco z Poznania i Torpol. Spółki za realizację inwestycji dostaną ok. 453 mln zł..

Modernizację drugiego odcinka od gdańskiej Żabianki do Pruszcza Gdańskiego (LCS Gdańsk) wykonają te same firmy. Kontrakt wart jest ok. 584 mln zł.

- Przebudowa magistrali w Trójmieście i na całej linii w kierunku Warszawy sprawi, że podróż do stolicy będzie trwała ok. dwie godziny i 40 minut, bowiem umożliwi ona poruszanie się nowym składom pasażerskim z prędkością nawet 200 km/h. [w Trójmieście na gdańskiej Oruni przyp. red.] Przebudowa przyczyni się też do zwiększenia liczby pociągów pokonujących magistralę w ciągu doby - mówi Lewiński.

Projekt przebudowy obu LCS-ów zakłada modernizację wszystkich trójmiejskich peronów, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne, z wyjątkiem tego w Gdańsku Głównym. Budowlańcy podwyższą je do wysokości 76 cm. Wybudują oni także zadaszenia na peronach we Wrzeszczu, Orłowie i Gdyni Głównej.

Na gdańskiej Oruni pod magistralą zostaną wykonane podziemne przejścia dla pieszych przy ul. Ukośnej zobacz na mapie Gdańska, ul. Gościnnej (stacja Gdańsk-Orunia) zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Rejtana zobacz na mapie Gdańska. Na całej magistrali wiodącej przez Orunię pojawią się też ekrany akustyczne. Zniknie również szpetna kładka dla pieszych ze stacji Gdynia-Orłowo. W jej miejsce pojawi się nowa, wyposażona w windy, ułatwiające poruszanie się niepełnosprawnym.

Przebudowa głównej magistrali kolejowej ma potrwać do wiosny 2014 r.

Modernizacja magistrali E-65 z Gdyni do Warszawy

Długość: ok. 350 km
Całkowity koszt modernizacji: 1,385 mld euro
Źródła finansowania: Fundusz Spójności (84 proc.), budżet państwa (16 proc.)
Planowany (po modernizacji) czas przejazdu z Gdyni do Warszawy: 2 godz. 43 minuty. Inwestycja została podzielona z uwagi na zarządzanie ruchem na lokalne centra sterowania, tzw. LCS-y.

Opinie (219) 4 zablokowane

  • znaczy, jeszcze większy bałagan?

    parę miesięcy temu wsiadłem rano (ok. 8:35) w skmkę. pani przez megafon mówiła, że jedzie ona do gdyni chylonii. godzina się mniej-więcej zgadzała, peron, tor też... jakie było nasze zdziwiwnie, gdy pociąg ruszył... w stronę pruszcza. 1.5h spóźnienia do pracy.

    ciekawe jak teraz bedzie...

    • 2 0

  • KolejNaBusa

    Opowieści dziwnej treści. Póki co nie ma sensownego połączenia kolejowego, które umożliwiałoby spędzenie 8h w Warszawie i wrócenie do Gdańska tego samego dnia. Biznes cierpi - ludzie wyjeżdżają dzień wcześniej, mordują się z nocnymi i przesiadkami - na szczęście niedawno znalazłem "Kolej Na Busa" - luksusowe warunki, gniazdka 220V - w Warszawie ok 9 rano i wyjazd do Gdańska 18:00. Szkoda, że drobny przedsiębiorca może zaoferować wielokrotnie lepsze warunki taniej niż potentat dysponujący wielomiliardowym budżetem.

    • 4 0

  • No dobrze, niech remontują, ale

    kiedy w końcu będziemy jechać do Warszawy 2 godziny 43 minuty, czy nawet 3 z hakiem, bo przecież już PKP załatwiły, że nie będzie Pendolino z wychylnym pudłem? Stale jest mowa o tym, że będzie lepiej, ale wcześniej musi być gorzej. I rzeczywiście stale jest coraz gorzej. Kiedy będzie lepiej? Kiedy skończą remont? Czy na wiosnę 2014 dowiemy się, że z powodu remontu kolejnego odcinka przejazd do Warszawy będzie trwał 10 godzin i najlepiej będzie jechać przez Białystok?

    • 0 0

  • (4)

    Najczęstszą trasą jaką ja podróżuje to trasa Gdańsk- Inowrocław. Kiedyś pociąg na tej trasie jechał 1 godz. i 30 minut a teraz jedzie 3 godziny a z powrotem 4 lekka przesada a do tego ciągle podwyżki podwyżki i podwyżki a obniżek zero. Dlatego z kolei i PKS -u korzystam jak już muszę. Jeżeli nie musze to siadam na rower. Zdrowiej i taniej

    • 1 0

    • Być może zrobią do Euro remont na trasie Tczew - Bydgoszcz, wtedy czas jazdy do poznania skróciłby się do 3:30

      Ale to wszystko zależy od ministra, czy wyłoży na to pieniądze (ok 0,5 mld zł)

      • 1 0

    • Zaraz będzie autostrada do Torunia

      zainwestuj w samochód

      • 0 1

    • Z Gdańska do Inowrocławia w 1:30??

      Wolne żarty, to jest ponad 200 km. Do Bydgoszczy się jechało 2h w najlepszym wypadku.

      • 0 0

    • raczej 4 godziny a z powrotem 5 ! godzin

      • 0 0

  • 2 godz. 43 min do Warszawy

    to jest ciekawe
    PKP tylko marzy o taki czas do Warszawy :)

    • 2 0

  • 200 km/h (1)

    tory może tyle dadzą rade, ale tabor za 3 lata to max 50 km/h będzie "latał" :)

    • 3 1

    • nie Intercity, to Arriva, nie Arriva to DB

      jest gdzie powiedziane, że tylko IC+PR ma po tej linii jeździć?

      • 0 1

  • Ale cyrk!! (2)

    Wiosna rusza przebudowa torow tramwajowych i tez beda utrudnienia czym tu jezdzic?? Chyba wierzchem na budyniu!!!

    • 1 1

    • (1)

      jakby nic nie robiono też byś jęczał, że Budyń zgęstniał, grudki się porobiły i kożuchem się nakrył.

      • 1 0

      • Kożuchem to już od conajmniej 10 lat jest pokryty

        • 1 0

  • (3)

    zwróciliście uwagę na zdjęcie? czym ci panowie operują... widłami! i jak w tym kraju ma być dobrze?

    • 0 3

    • (2)

      A czym mają operować? miotłą?

      • 3 0

      • (1)

        Gdzie Ty widzisz widły? :D

        • 0 1

        • no widły, widły

          • 0 0

  • ORŁOWO (1)

    DWORZEC W ORŁOWIE ZRÓBCIE!!!!!

    • 3 0

    • po co tam dworzec jak tam mało kto wsiada - puste perony

      nawet kase zlikwidowali bo nikt tam biletów nie kupował

      • 0 0

  • Widły widły

    36 miesięcy... Ale co się dziwić jak remont widłami się robi (patrz zdjęcie). Pełna profeska! Francuzi ze swim TGV moga się schowac.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane