• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczyna się przebudowa torów dalekobieżnych. Będą utrudnienia na kolei

Maciej Naskręt
15 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Niemal trzy lata będą trwały prace na torach dalekobieżnych magistrali kolejowej w Trójmieście. Niemal trzy lata będą trwały prace na torach dalekobieżnych magistrali kolejowej w Trójmieście.

Rusza przebudowa 38-kilometrowej magistrali kolejowej dla pociągów dalekobieżnych w Trójmieście. Utrudnienia w ruchu pociągów dalekobieżnych i SKM są nieuniknione, ale po 36 miesiącach pociągi pasażerskie pojadą z prędkością nawet 200 km/h.



Zakres przebudowy głównej magistrali kolejowej w Trójmieście. Zakres przebudowy głównej magistrali kolejowej w Trójmieście.
Miejsca, w których powstaną przejścia podziemne dla pieszych na gdańskiej Oruni. Miejsca, w których powstaną przejścia podziemne dla pieszych na gdańskiej Oruni.
We wtorek rozpoczyna się przebudowa magistrali kolejowej na odcinku od stacji Pruszcz Gdański do Gdyni Chyloni. Władze gdańskiego oddziału spółki Polskie Linie Kolejowe przekażą wykonawcy plac budowy.

- Aby nie potęgować utrudnień w ruchu pociągów dalekobieżnych i SKM, wykonawcy przystąpią najpierw do remontu torowiska w jednym kierunku. Pociągi będą więc poruszać się wahadłowo po drugiej linii dla składów dalekobieżnych. W czasie dużego natężenia ruchu będziemy wprowadzać pociągi na tory kolejki Szybkiej Kolei Miejskiej - wyjaśnia Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdańsku.

Czy to niepokoi władze SKM? - Nie wyobrażamy sobie, żeby nie wpuścić innych przewoźników na nasze tory, bowiem zmodernizowanej linii do Warszawy kolej potrzebuje niczym zmotoryzowani autostrad. Poprzez nasze działania Trójmiasto, a nawet szerzej województwo pomorskie, uniknie dużych trudności komunikacyjnych. Stąd kolejowa solidarność i związane z tą decyzją zminimalizowanie niedogodności dla pasażerów - mówi Marcin Głuszek, rzecznik prasowy SKM.

Korzystanie z linii SKM wiąże się ze zmianami w ruchu i ewentualnymi opóźnieniami. Kolejarze chcą zapobiec tym perturbacjom i zmienią nieco plan kursowania pociągów. - Na czas przebudowy torów przygotujemy nowy rozkład jazdy dla przewoźników, w tym SKM. Wcześniej jednak wykonawca musi nam dostarczyć harmonogram prac, bowiem na jego podstawie zostanie zmodyfikowany plan jazdy pociągów. O zmianach będziemy informować pasażerów - mówi Lewiński.

Inwestycja torowa jest realizowana w ramach przebudowy linii kolejowej E-65 z Warszawy do Gdyni. Ma ona charakter rewitalizacyjny. W Trójmieście inwestycja została podzielona ze względu na organizację ruchu na dwa tzw. Lokalne Centra Sterowania - Gdańsk i Gdynię. Przebudowę pierwszego odcinka torowiska od stacji Gdyni Chyloni do przystanku Gdańsk-Żabianka (LCS Gdynia) przeprowadzi konsorcjum firm Feroco z Poznania i Torpol. Spółki za realizację inwestycji dostaną ok. 453 mln zł..

Modernizację drugiego odcinka od gdańskiej Żabianki do Pruszcza Gdańskiego (LCS Gdańsk) wykonają te same firmy. Kontrakt wart jest ok. 584 mln zł.

- Przebudowa magistrali w Trójmieście i na całej linii w kierunku Warszawy sprawi, że podróż do stolicy będzie trwała ok. dwie godziny i 40 minut, bowiem umożliwi ona poruszanie się nowym składom pasażerskim z prędkością nawet 200 km/h. [w Trójmieście na gdańskiej Oruni przyp. red.] Przebudowa przyczyni się też do zwiększenia liczby pociągów pokonujących magistralę w ciągu doby - mówi Lewiński.

Projekt przebudowy obu LCS-ów zakłada modernizację wszystkich trójmiejskich peronów, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne, z wyjątkiem tego w Gdańsku Głównym. Budowlańcy podwyższą je do wysokości 76 cm. Wybudują oni także zadaszenia na peronach we Wrzeszczu, Orłowie i Gdyni Głównej.

Na gdańskiej Oruni pod magistralą zostaną wykonane podziemne przejścia dla pieszych przy ul. Ukośnej zobacz na mapie Gdańska, ul. Gościnnej (stacja Gdańsk-Orunia) zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Rejtana zobacz na mapie Gdańska. Na całej magistrali wiodącej przez Orunię pojawią się też ekrany akustyczne. Zniknie również szpetna kładka dla pieszych ze stacji Gdynia-Orłowo. W jej miejsce pojawi się nowa, wyposażona w windy, ułatwiające poruszanie się niepełnosprawnym.

Przebudowa głównej magistrali kolejowej ma potrwać do wiosny 2014 r.

Modernizacja magistrali E-65 z Gdyni do Warszawy

Długość: ok. 350 km
Całkowity koszt modernizacji: 1,385 mld euro
Źródła finansowania: Fundusz Spójności (84 proc.), budżet państwa (16 proc.)
Planowany (po modernizacji) czas przejazdu z Gdyni do Warszawy: 2 godz. 43 minuty. Inwestycja została podzielona z uwagi na zarządzanie ruchem na lokalne centra sterowania, tzw. LCS-y.

Opinie (219) 4 zablokowane

  • a wizualizacje?

    gdzie wizualizacje?

    • 5 1

  • a co z przejazdem na Sandomierskiej, zwiększony ruch pociągów i to 200!! na godzinę = przejazd będzie zamknięty całą dobę??

    • 4 0

  • "niczego nie bedzie", to może odśwież lemingom pamięć po ile za rządów PiS był cukier, benzyna, mąka? (5)

    gdybyś był bardziej rozgarnięty, to wiedziałbyś, że to twój ukochany rząd stał się głównym macherem od spekulacji
    od droższego cukru i benzyny twój umiłowany rząd pobiera większy VAT
    na samym cukrze zarobił ponad 200 milionów
    ale tego w szkle kontaktowym ci nie powiedzą
    jeszcze by ci banie-małą rozsadziło:-)

    • 10 11

    • a jesteś w stanie wytłumaczyć wpływ Tuska i PO na (1)

      ceny ropy, cukru i pszenicy na światowych giełdach?

      • 3 3

      • matołku jeden z drugim, jakie światowe tąpnięcie? Polacy jeżdżą do czechów gdzie cukier jest po 3.50

        w niemczech "polski cukier" jest po 0,64 euro
        z założeniem, że siła nabywcza niemca do Polaka wynosi 4:1
        i jak się mają kwoty cukrowe Polski, niższe o 15% od zapotrzebowania, do sytuacji... sam już nie wiem gdzie... na kubie?

        a może wiesz coś o akcyzie na paliwo??
        albo jak wytłumaczysz, że cena litra benzyny jest równa cenie oleju napędowego? przecież ten drugi wymaga mniejszego przetworzenia, czyli jego produkcja musi być tańsza
        albo jak wytłumaczysz, że w USA (powołujesz się na inne rynki) cena benzyny jest przeszło dwukrotnie tańsza?
        gdyby to zależało ode mnie zabrałbym ci dożywotnio prawo wyborcze

        • 5 0

    • przecież to wina Tuska i Rosji,że w Japonii było trzesięnie i tsunami

      • 3 4

    • ależ za pisiu byłoby identycznie tylko serwowane w innym opakowaniu:)))

      • 2 3

    • To już wina PO, że na świecie żywność drożeje?

      • 2 3

  • Ale ta wstrętna Unia nas doji każą nam 16 % kosztów pokryć - skandal

    Całkowity koszt modernizacji: 1,385 mld euro
    Źródła finansowania: Fundusz Spójności (84 proc.), budżet państwa (16 proc.)

    • 1 10

  • Mistrzostwo świata w zmienianu co chwilę rozkładów jazdy

    pociągów. 365 razy w ciągu roku. Nie wiadomo, co było aktualne wczoraj - obowiązuje dzisiaj. Zagadkowa kolej.

    • 2 0

  • Nie dam rady... (2)

    Mieszkam w Pruszczu Gd.ale pracuję w Sopocie...zastanawiam się czy iść już teraz po żyletkę,czy te trzy lata remontu mnie zabiją:(

    • 6 2

    • proponuje wyjazd do Japonii (1)

      • 1 0

      • poradzą sobie szybciej ze zniszeniami po trzęsieniu,niż my z tym kawałkiem torowiska.

        • 10 0

  • "Zniknie również szpetna kładka dla pieszych ze stacji Gdynia-Orłowo." (1)

    kładkę(lub podziemnie przejście) należy od razu przemieścić na drugą stronę - bieg (nad/pod) Drogi Różowej, tak aby nie przeszkadzała przy jej budowie a była rozwiązaniem trwałym i docelowym.

    • 5 0

    • droga różowa to mit

      może powstanie za 70 lat

      • 0 0

  • a w Chinach i Japonii kursują już prawie z prędkością 500km/h (2)

    czyli można powiedzieć prezentujemy lata 60 tych krajów :D

    • 8 0

    • a w Hongkongu..... (1)

      • 2 1

      • A u nas, w Gruzji...

        • 3 0

  • 3godziny do warszawy to wcale niejest szybko i to dopiero za 4lata!! (2)

    W miedzy czasie jak zawsze termin może sie przeciągnąć do roku 2018 tak samo jak z autostradami.Wybory się zbliżają wiec kolejne obiecanki już serwują.

    • 2 0

    • zawsze jest samolot 50min i jestes w Wawie

      • 0 0

    • Nie samą warszawą zyje człowiek... mnie bardziej brakuje przyzwoitych tras drogowych i kolejowych na zachod!

      • 0 0

  • czemu nie ma ankiety?????????????????????????????????????

    o nie!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane