• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczyna się przebudowa torów dalekobieżnych. Będą utrudnienia na kolei

Maciej Naskręt
15 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Niemal trzy lata będą trwały prace na torach dalekobieżnych magistrali kolejowej w Trójmieście. Niemal trzy lata będą trwały prace na torach dalekobieżnych magistrali kolejowej w Trójmieście.

Rusza przebudowa 38-kilometrowej magistrali kolejowej dla pociągów dalekobieżnych w Trójmieście. Utrudnienia w ruchu pociągów dalekobieżnych i SKM są nieuniknione, ale po 36 miesiącach pociągi pasażerskie pojadą z prędkością nawet 200 km/h.



Zakres przebudowy głównej magistrali kolejowej w Trójmieście. Zakres przebudowy głównej magistrali kolejowej w Trójmieście.
Miejsca, w których powstaną przejścia podziemne dla pieszych na gdańskiej Oruni. Miejsca, w których powstaną przejścia podziemne dla pieszych na gdańskiej Oruni.
We wtorek rozpoczyna się przebudowa magistrali kolejowej na odcinku od stacji Pruszcz Gdański do Gdyni Chyloni. Władze gdańskiego oddziału spółki Polskie Linie Kolejowe przekażą wykonawcy plac budowy.

- Aby nie potęgować utrudnień w ruchu pociągów dalekobieżnych i SKM, wykonawcy przystąpią najpierw do remontu torowiska w jednym kierunku. Pociągi będą więc poruszać się wahadłowo po drugiej linii dla składów dalekobieżnych. W czasie dużego natężenia ruchu będziemy wprowadzać pociągi na tory kolejki Szybkiej Kolei Miejskiej - wyjaśnia Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdańsku.

Czy to niepokoi władze SKM? - Nie wyobrażamy sobie, żeby nie wpuścić innych przewoźników na nasze tory, bowiem zmodernizowanej linii do Warszawy kolej potrzebuje niczym zmotoryzowani autostrad. Poprzez nasze działania Trójmiasto, a nawet szerzej województwo pomorskie, uniknie dużych trudności komunikacyjnych. Stąd kolejowa solidarność i związane z tą decyzją zminimalizowanie niedogodności dla pasażerów - mówi Marcin Głuszek, rzecznik prasowy SKM.

Korzystanie z linii SKM wiąże się ze zmianami w ruchu i ewentualnymi opóźnieniami. Kolejarze chcą zapobiec tym perturbacjom i zmienią nieco plan kursowania pociągów. - Na czas przebudowy torów przygotujemy nowy rozkład jazdy dla przewoźników, w tym SKM. Wcześniej jednak wykonawca musi nam dostarczyć harmonogram prac, bowiem na jego podstawie zostanie zmodyfikowany plan jazdy pociągów. O zmianach będziemy informować pasażerów - mówi Lewiński.

Inwestycja torowa jest realizowana w ramach przebudowy linii kolejowej E-65 z Warszawy do Gdyni. Ma ona charakter rewitalizacyjny. W Trójmieście inwestycja została podzielona ze względu na organizację ruchu na dwa tzw. Lokalne Centra Sterowania - Gdańsk i Gdynię. Przebudowę pierwszego odcinka torowiska od stacji Gdyni Chyloni do przystanku Gdańsk-Żabianka (LCS Gdynia) przeprowadzi konsorcjum firm Feroco z Poznania i Torpol. Spółki za realizację inwestycji dostaną ok. 453 mln zł..

Modernizację drugiego odcinka od gdańskiej Żabianki do Pruszcza Gdańskiego (LCS Gdańsk) wykonają te same firmy. Kontrakt wart jest ok. 584 mln zł.

- Przebudowa magistrali w Trójmieście i na całej linii w kierunku Warszawy sprawi, że podróż do stolicy będzie trwała ok. dwie godziny i 40 minut, bowiem umożliwi ona poruszanie się nowym składom pasażerskim z prędkością nawet 200 km/h. [w Trójmieście na gdańskiej Oruni przyp. red.] Przebudowa przyczyni się też do zwiększenia liczby pociągów pokonujących magistralę w ciągu doby - mówi Lewiński.

Projekt przebudowy obu LCS-ów zakłada modernizację wszystkich trójmiejskich peronów, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne, z wyjątkiem tego w Gdańsku Głównym. Budowlańcy podwyższą je do wysokości 76 cm. Wybudują oni także zadaszenia na peronach we Wrzeszczu, Orłowie i Gdyni Głównej.

Na gdańskiej Oruni pod magistralą zostaną wykonane podziemne przejścia dla pieszych przy ul. Ukośnej zobacz na mapie Gdańska, ul. Gościnnej (stacja Gdańsk-Orunia) zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Rejtana zobacz na mapie Gdańska. Na całej magistrali wiodącej przez Orunię pojawią się też ekrany akustyczne. Zniknie również szpetna kładka dla pieszych ze stacji Gdynia-Orłowo. W jej miejsce pojawi się nowa, wyposażona w windy, ułatwiające poruszanie się niepełnosprawnym.

Przebudowa głównej magistrali kolejowej ma potrwać do wiosny 2014 r.

Modernizacja magistrali E-65 z Gdyni do Warszawy

Długość: ok. 350 km
Całkowity koszt modernizacji: 1,385 mld euro
Źródła finansowania: Fundusz Spójności (84 proc.), budżet państwa (16 proc.)
Planowany (po modernizacji) czas przejazdu z Gdyni do Warszawy: 2 godz. 43 minuty. Inwestycja została podzielona z uwagi na zarządzanie ruchem na lokalne centra sterowania, tzw. LCS-y.

Opinie (219) 4 zablokowane

  • ANKIETA

    dajcie ankiete !!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Przejście dla pieszych w Pruszczu!!

    o Oruni oczywiście pomyślano, ale o przejściu dla pieszych w miejscu "przecięcia" ulicy Sikorskiego, gdzie ludzie wielokrotnie muszą łamać przepis (przejście przez tory w miejscu niedozwolonym), żeby dostać się na drugą stronę ulicy to już nie. Przecież lepiej postawić "lodówę" i wlepiać ludziom mandaty za to, że nie przemieszczają się na drugą stronę pokonując ok 3km. To jest jakaś paranoja...

    • 1 0

  • 200 km/h to nie możliwe

    Bo tory są za blisko siebie o max można grzać 160.

    • 0 0

  • nigdy nie bedzie takich predkosci

    za 2,3,5,10,20 lat - czym to osiagac ? SKM - nazwa SZYBKA KOLEJ MIEJSKA to komunistyczny skrot z wagonami z tamtej epoki ktorymi teraz podrozujemy

    • 0 0

  • Kolej Wiedeń- Konstantynopol Przez góry, rękoma prymitywnych górali- 2 lata (z dworcami). Empire State Building (1930r)- 1 rok, z zachowaniem normalnego ruchu ulicznego. A w XXI wieku 36 km torów 3 lata. I to z jaką technologią...

    • 3 0

  • Będą utrudnienia na kolei? Szkoda, bo mnie sie wydawało że po remoncie już nie będzie ale to za jest od Tczew do Pruszcza to (3)

    rozpacz Nie wiem, kto remontuje tą kolej, ale jakość tych robót jest żadna! Narobili jakichś krzywych torów, pociągami rzuca na lewo i prawo! A gdzie ta prędkość? Przecież jedzie się wolniej niż przez remontem! Tak głęboko kopali pod te tory, zerwali warstwy ustabilizowanej ziemi, że wody gruntowe wyłażą na wierzch i mamy pływające tory! Zapomnieli, że tu żuławy się zaczynają! he he he Jak tak to będzie w dalszych pracach to rzeczywiście będą utrudnienia na kolei już zawsze! Sprawa jest prosta w Polsce nikt nic nie umie! Niczego nie potrafimy dobrze wykonać, niczego, dobrze potrafimy tylko spieprzyć!

    • 0 1

    • Powinienes udac sie do lekarza ;) a nastepnie opóścić kraj skoro nic nie umiesz :) (2)

      • 0 0

      • opuściś* przepraszam za błąd ;) (1)

        • 0 0

        • a ty co? ślepa/ślepy? A może naćapna/y że tak sie Tobie wszystko podoba? A może na ryju masz różowe okulary?

          elektoracie nieudaczników z PO

          • 0 0

  • drogo czy tanio? (1)

    1 miliard złotych podzielić przez 38 km to daje 26 milionów złotych za kilometr m o d e r n i z a c j i torów kolejowych. Czy ktoś może kompetentnie powiedzieć czy to jest drogo czy tanio?

    • 0 0

    • Odpowiedź na pytanie czy to drogo czy tanio jest następująca: zależy czy chcesz się dowiedzieć czy tylko zrobić aferę. Przebudowie poddane zostanie nie tylko 38km torów, ale także dworce, przejazdy, przejścia podziemne, kładki, infrastruktura techniczna. Trzeba o tym pamiętać - w przeciwnym wypadku łatwo manipulować: "38 miliardów za trasę na której są trzy kładki dla pieszych dalej prawie 13 miliardów za jedna kładkę" - fajnie brzmi, co?

      • 0 0

  • czy ktokolwiek spostrzegl

    ze robotnik pierwszy od lewej na zdjeciu jest czarny? co to oznacza?

    • 0 0

  • Najwyższy czas na budowę nowoczesnej i szybkiej kolei jak w RFN, Francji czy Hiszpanii.

    • 0 0

  • Polska to jedno wielkie utrudnienie dla swoich obywateli + okradanie z emerytur

    Więc nie ma o czym pisać. W Polsce nic zrobione dobrze nie będzie (patrz autostrady) a co dopiero tory kolejowe! Tu to dopiero trzeba mieć klasę techniczną, to co widzę na podstawie odcinka Szymankowo - Pruszcz Gd. to jest padlina a nie modernizacja! Przecież jeden z trzech nowych torów między Pszczółkami a Pruszczem juz nadaje się do remontu! Nie spełnia wielu parametrów technicznych! Ludzie! Czy Wy macie pojęcie co oznacza słowo modernizacja? To odpowiedzcie sobie sami na pytanie gdzie na świecie po modernizacji pociągi jeżdżą wolniej? A gdzie 160 km/godz? he he he grube miliony euro poszły sie po Polsku je_ć!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane