• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczyna się przebudowa torów dalekobieżnych. Będą utrudnienia na kolei

Maciej Naskręt
15 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Niemal trzy lata będą trwały prace na torach dalekobieżnych magistrali kolejowej w Trójmieście. Niemal trzy lata będą trwały prace na torach dalekobieżnych magistrali kolejowej w Trójmieście.

Rusza przebudowa 38-kilometrowej magistrali kolejowej dla pociągów dalekobieżnych w Trójmieście. Utrudnienia w ruchu pociągów dalekobieżnych i SKM są nieuniknione, ale po 36 miesiącach pociągi pasażerskie pojadą z prędkością nawet 200 km/h.



Zakres przebudowy głównej magistrali kolejowej w Trójmieście. Zakres przebudowy głównej magistrali kolejowej w Trójmieście.
Miejsca, w których powstaną przejścia podziemne dla pieszych na gdańskiej Oruni. Miejsca, w których powstaną przejścia podziemne dla pieszych na gdańskiej Oruni.
We wtorek rozpoczyna się przebudowa magistrali kolejowej na odcinku od stacji Pruszcz Gdański do Gdyni Chyloni. Władze gdańskiego oddziału spółki Polskie Linie Kolejowe przekażą wykonawcy plac budowy.

- Aby nie potęgować utrudnień w ruchu pociągów dalekobieżnych i SKM, wykonawcy przystąpią najpierw do remontu torowiska w jednym kierunku. Pociągi będą więc poruszać się wahadłowo po drugiej linii dla składów dalekobieżnych. W czasie dużego natężenia ruchu będziemy wprowadzać pociągi na tory kolejki Szybkiej Kolei Miejskiej - wyjaśnia Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdańsku.

Czy to niepokoi władze SKM? - Nie wyobrażamy sobie, żeby nie wpuścić innych przewoźników na nasze tory, bowiem zmodernizowanej linii do Warszawy kolej potrzebuje niczym zmotoryzowani autostrad. Poprzez nasze działania Trójmiasto, a nawet szerzej województwo pomorskie, uniknie dużych trudności komunikacyjnych. Stąd kolejowa solidarność i związane z tą decyzją zminimalizowanie niedogodności dla pasażerów - mówi Marcin Głuszek, rzecznik prasowy SKM.

Korzystanie z linii SKM wiąże się ze zmianami w ruchu i ewentualnymi opóźnieniami. Kolejarze chcą zapobiec tym perturbacjom i zmienią nieco plan kursowania pociągów. - Na czas przebudowy torów przygotujemy nowy rozkład jazdy dla przewoźników, w tym SKM. Wcześniej jednak wykonawca musi nam dostarczyć harmonogram prac, bowiem na jego podstawie zostanie zmodyfikowany plan jazdy pociągów. O zmianach będziemy informować pasażerów - mówi Lewiński.

Inwestycja torowa jest realizowana w ramach przebudowy linii kolejowej E-65 z Warszawy do Gdyni. Ma ona charakter rewitalizacyjny. W Trójmieście inwestycja została podzielona ze względu na organizację ruchu na dwa tzw. Lokalne Centra Sterowania - Gdańsk i Gdynię. Przebudowę pierwszego odcinka torowiska od stacji Gdyni Chyloni do przystanku Gdańsk-Żabianka (LCS Gdynia) przeprowadzi konsorcjum firm Feroco z Poznania i Torpol. Spółki za realizację inwestycji dostaną ok. 453 mln zł..

Modernizację drugiego odcinka od gdańskiej Żabianki do Pruszcza Gdańskiego (LCS Gdańsk) wykonają te same firmy. Kontrakt wart jest ok. 584 mln zł.

- Przebudowa magistrali w Trójmieście i na całej linii w kierunku Warszawy sprawi, że podróż do stolicy będzie trwała ok. dwie godziny i 40 minut, bowiem umożliwi ona poruszanie się nowym składom pasażerskim z prędkością nawet 200 km/h. [w Trójmieście na gdańskiej Oruni przyp. red.] Przebudowa przyczyni się też do zwiększenia liczby pociągów pokonujących magistralę w ciągu doby - mówi Lewiński.

Projekt przebudowy obu LCS-ów zakłada modernizację wszystkich trójmiejskich peronów, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne, z wyjątkiem tego w Gdańsku Głównym. Budowlańcy podwyższą je do wysokości 76 cm. Wybudują oni także zadaszenia na peronach we Wrzeszczu, Orłowie i Gdyni Głównej.

Na gdańskiej Oruni pod magistralą zostaną wykonane podziemne przejścia dla pieszych przy ul. Ukośnej zobacz na mapie Gdańska, ul. Gościnnej (stacja Gdańsk-Orunia) zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Rejtana zobacz na mapie Gdańska. Na całej magistrali wiodącej przez Orunię pojawią się też ekrany akustyczne. Zniknie również szpetna kładka dla pieszych ze stacji Gdynia-Orłowo. W jej miejsce pojawi się nowa, wyposażona w windy, ułatwiające poruszanie się niepełnosprawnym.

Przebudowa głównej magistrali kolejowej ma potrwać do wiosny 2014 r.

Modernizacja magistrali E-65 z Gdyni do Warszawy

Długość: ok. 350 km
Całkowity koszt modernizacji: 1,385 mld euro
Źródła finansowania: Fundusz Spójności (84 proc.), budżet państwa (16 proc.)
Planowany (po modernizacji) czas przejazdu z Gdyni do Warszawy: 2 godz. 43 minuty. Inwestycja została podzielona z uwagi na zarządzanie ruchem na lokalne centra sterowania, tzw. LCS-y.

Opinie (219) 4 zablokowane

  • wykonawcy

    dosc dziwne ustawienie wykonawcow na mapie:
    Gdynia-Sopot: wykonawca nazwijmy go A,B
    Sopot-Gdansk:wykonawca B,A
    Dlaczego taka kolejnosc? To ciekawe.

    • 1 0

  • to jak z tym wrzeszcze3m wyglada sprawa?

    buduja zadaszenie na peronie ktory ma byc przykryty za kilka lat wspoolnie z dworcem i innymi peronami? albo bez sensu albo nie wiem wszystkiego

    • 2 0

  • Klasyczny tabor V=120km/h, Wychylne V=160km/h

    200km/h nawet z wychylnym pudłem tego nie osiągną. Vmax na Gdańsk - Gdynia wyniesie po zmodernizowaniu 120km/h ze względu na częste postoje i miejscami wąskie łuki. Wychylne pojedzie delikatnie szybciej do ok. 160km/h

    • 1 0

  • Pociągi pojadą 200 km/h? To wymaga ułożenia szyn z dokładnością do trzech atomów!

    Niemcy zaliczają jadący 200 km/h pociąg do super szybkich kolei. Ale Francuzi (mają w tej kwestii autorytet) do pociągów zwyczajnych.

    Nie jest prawdą, że tory dla nich są specjalne. Po prostu tolerancja ułożenia szyn jest o wiele mniejsza. Inaczej pociąg byłby jak wielki kamerton.

    • 1 0

  • przejazd kolejowy ORUNI (1)

    Czy wzwiązku z tymi jak cudnymi pracami ,ktore kolej chce nam zafundowac jest cos o przejezdzie kolejowym na Oruni ul Smętna bo tam to oszalec mozna wciagle zamkniety korki masakra wydostac sie nie mozna na Trakt Sw Wojciecha.Psza o przejsciu podziemnym to i moze jakas droge tam tez puszcza i wtedy te zapiziale szlabany moga sobie byc 24 na dobe zamkniete

    • 1 0

    • Orunia

      Będzie trzeba, kolego, wyjeżdżać przez Lipce, jak znam życie.

      • 1 0

  • KONGO

    BONGO

    • 0 0

  • Niby w UE a w rzeczywistosci poza.

    Nie rozumiem, dlaczego u Nas w Polsce zawsze musza byc jakies utrudnienia, za granica, np. Franja, gdy remontuja jakis odcinek szyn kolejowych, to robia to w nocy gdy nic nie jezdzi i uzywaja prefabrykatow. Gdyby to zrobic w Polsce to: 1.skrocilby sie okres potrzebny na przebudowe, 2.nie byloby wcale albo prawie wcale utrudnien, 3.uzycie prefabrykatow zredukowaloby koszt calej inwestycji.

    • 0 0

  • Trzeba będzie okna wzmocnić. Zamki, szyby pancerne wstawić.

    Jak taka lux-torpeda przemknie te dwieście na ha, to normalnie z futryn powyrywa!

    Bim-Bam-Bom! "Pasażerów uprasza się o odsunięcie od krawędzi peronu, bo zaraz będzie leciał Gdynia - Zakopane! Trzymajcie się słupów, ławek czy co tam jest pod ręką. Za uszkodzenia ciała PKP nie odpowiada. Pasażerowie z perukami proszenie są o niewychodzenie na peron. Dziękujemy"
    Bim-Bam-Bom! "Pasażerów uprasza się o...

    Normalnie sajensfikszyn!

    • 3 0

  • Kolej

    No i super. Szkoda tylko, że nie będzie podziemnego przejazdu na Dworcowej, ale może doczekamy się go przy budowie Nowej Chmielnej/Podmiejskiej? Jeszcze tylko chciałbym przeczytać kiedyś, że SKM rozbudowuje połączenia do Pruszcza Gdańskiego i uruchamia tam dworzec SKM z prawdziwego zdarzenia i będzie git, pruszczaki będą mogli zostawić auta w domu i przestać zapychać rano Trakt :)

    • 1 0

  • Zatem, podczas jazdy kilkunastokilometrowym odcinkiem, pojedziemy 200 kilometrów na godzinę

    A potem, gwałtowne hamowanie. Ludzie rozpłaszczeni o lokomotywę. Prawa fizyki kłaniają się.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane