• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza śledztwo w sprawie tunelu pod Martwą Wisłą. Nasze informacje potwierdzone

Piotr Weltrowski, Maciej Naskręt
23 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
CBA ani prokuratura nie negują sensowności wiercenia tunelu pod Martwą Wisłą (nz). Prokuratorzy sprawdzą jednak, czy zamówienie projektu budowy tunelu wierconego w spółce Europrojekt Gdański odbyło się zgodnie z prawem. CBA ani prokuratura nie negują sensowności wiercenia tunelu pod Martwą Wisłą (nz). Prokuratorzy sprawdzą jednak, czy zamówienie projektu budowy tunelu wierconego w spółce Europrojekt Gdański odbyło się zgodnie z prawem.

Gdańska Prokuratura Okręgowa wszczęła śledztwo w sprawie możliwej niegospodarności gdańskich urzędników podczas wyboru metody drążenia tunelu pod Martwą Wisłą. Potwierdziły się więc wszystkie nasze informacje z wtorku.



Jeśli urzędnicy nagięli procedury, by przeforsować budowę tunelu metodą TBM, to:

Śledztwo wszczęto w środę przed południem. Wcześniej zawiadomienie o możliwości popełniania przestępstwa złożyło Centralne Biuro Antykorupcyjne, które kontrolowało inwestycję między 20 grudnia 2010 roku a 22 września 2011 roku.

Wszczynając postępowanie prokuratura ujawniła nieco szczegółów dotyczących zastrzeżeń CBA. Oficjalnie potwierdzają one to wszystko, o czym napisaliśmy we wtorkowym artykule pt. Tunel pod Martwą Wislą pod lupą CBA. Chodzi o sposób budowy?.

- W następstwie kontroli powzięto podejrzenie, iż doszło do popełnienia przestępstwa przez członków [pracowników - wyj. red]Gdańskich Inwestycji Komunalnych oraz jednego z członków zarządu miasta Gdańska [zastępcę prezydenta - wyj. red.]. Osoby te wydały bowiem polecenie przedstawicielom spółki Europrojekt Gdańsk wykonania projektu tunelu pod Martwą Wisłą w technologii TBM, mając świadomość, że "Analiza wariantów budowy tunelu" sporządzona przez spółkę jest nierzetelna, a wykonanie projektu tunelu w tej technologii jest niedopuszczalne w świetle obowiązującego prawa oraz niezgodne z przedmiotem zamówienia określonym w specyfikacji warunków zamówienia - tłumaczy Grażyna Wawryniuk, rzecznik Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.

W swoim zawiadomieniu CBA zaznacza, że urzędnicy zlecili na koszt gminy sporządzenie dodatkowych badań geologicznych, które powinny być wykonane przez wykonawcę w ramach umowy podstawowej. Łącznie miasto miało stracić w ten sposób nie mniej niż 67 mln zł.

Warto tu przypomnieć, że w listopadzie 2010 r., czyli na miesiąc przed rozpoczęciem kontroli CBA w gdańskim ratuszu, Biuro zatrzymało w Lublinie Piotra Dańkę. Prokuratura postawiła mu potem zarzut, że gdy pracował na wysokim stanowisku w Lublinie, przyjął 20 tys. zł łapówki.

Zanim jednak trafił do Lublina, Piotr Dańko kierował Dyrekcją Rozbudowy Miasta Gdańska. Stanowisko to pełnił także od kwietnia 2008 do czerwca 2009, a więc w okresie, który badało CBA.

Przypomnijmy: na początku 2008 r. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska rozpisała przetarg na analizę i opracowanie projektu budowlanego przeprawy pod Martwą Wisłą dwiema metodami: wysokiego wykopu lub zatapialnych prefabrykatów (więcej dowiesz się o nich tutaj). Przetarg wygrała firma Europrojekt Gdański.

Na podstawie analizy w DRMG zapadła decyzja, że tunel powstanie metodą zatapialnych prefabrykatów. Jednak latem 2008 r. powstała spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, której przekazano nadzór nad tą inwestycją. Krótko po tym, projektanci z firmy Europrojekt Gdański zaproponowali, a władze miasta to zaakceptowały (aneks do umowy podpisał zastępca prezydenta Andrzej Bojanowski), by tunel wybudowano jeszcze inną metodą, z użyciem maszyny wiercącej TBM.

Prokuratura i CBA nie negują idei budowy tunelu metodą TBM. Twierdzą jednak, że zlecenie projektu takiego tunelu firmie Europrojekt było "niedopuszczalne w świetle obowiązującego prawa oraz niezgodne z przedmiotem zamówienia określonym w specyfikacji warunków zamówienia".

O komentarz poprosiliśmy Romualda Nietupskiego, który w latach 2008-2010 był prezesem spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne. Nie zgodził się. Wypowiedzi odmówił także Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska do spraw inwestycji.

Jeżeli prokuratura postawi urzędnikom zarzuty, grozić może im od 1 do 10 lat więzienia.

Roman Nowosielski Roman Nowosielski
Czy wszczęcie śledztwa może sprawić, że budowa tunelu pod Martwą Wisłą, największa w historii Gdańska inwestycja drogowa, zostanie wstrzymana?


Opinia mecenasa Romana Nowosielskiego

Prokuratura dysponuje narzędziami prawnymi, aby wstrzymać realizację inwestycji. Nie zastosowała ich jednak, nie ma więc prawdopodobnie przesłanek, aby, przynajmniej teraz, podejmować takie kroki. Moim zdaniem realizacja inwestycji nie powinna być wstrzymywana. Tak naprawdę wszystko musi być przeanalizowane w oparciu o opinie biegłych, które potwierdzą bądź zanegują ustalenia CBA.

Opinie (155) 5 zablokowanych

  • mały zawistny człowieczek znowu coś knuje (1)

    kiedy to się skończy...?

    • 7 13

    • a kiedy lemingi kupia sobie mozg?

      • 6 0

  • To niech CBA jeszcze przy okazji sprawdzi, jakim prawem Szczurek sponsoruje prywatną szkołę filmową.

    której szefem jest Leszek Kopeć - poprzednio dyrektor centrum kultury w Gdyni. Na dwóch etatach brał kasę od miasta? Ciekawe.

    • 12 3

  • Metoda najlepsza... (1)

    Dlaczego zawsze w tym kraju musi wygrywać najtańsza propozycja??? Tanio nie znaczy dobrze, o czym wielokrotnie się przekonaliśmy. Dobrze, że będzie to budowa dwóch nitek, a nie jednej wielkiej. W razie jakiejś poważnej awarii czy zawału - zagrożona będzie tylko część tunelu a nie całość, a prawdopodobieństwo wystąpienia awarii w tym kraju jest jak najbardziej wysokie (patrz - np. dziadostwo łostowickiej nitki tramwajowej). Bardzo dobrze, że prace wiertniczenie nie spowodują zastoju firm stoczniwych, którym - w przypadku metody zatapiania elementów - należałoby się gigantyczne odszkodowanie. Rację mają ci, którzy piszą, że jest to szukanie dziury w całym, choć jeszcze jeden pomysł mi się nasunął - dlatego ta inwestycja znalazła się pod lupą, bo nie wygrał jej jakiś zakapior z koneksjami i teraz się mści....

    • 10 11

    • Chciałbym...

      ...żeby wygrywały najtańsze oferty, a nie oferty "ustawione" za łapówy :/

      • 3 4

  • w końcu

    jest prawie normalnie . Kaczora nie ma i mozna lody krecic. A CBA...ach tam ..to tylko taka sciema .Za cba kaminskiego to bylo sie bać..

    • 6 6

  • po kija nam tunel

    lepiej furmankami jeździć

    • 9 5

  • 50 milionow to drobiazg

    wazne zeby wybudowac, co nie? a to ze tylko 2 pasy zamiast 3, na jakis czas wystarczy a potem to sie zobaczy, szkoda ze znowu winnemu sie upiecze kosztem podatkow przez nas placonych

    • 8 5

  • Za nie wybranie najtańszej opcji kryminał? (1)

    Dobrze rozumiem?

    • 6 3

    • nie

      za olanie 2 prawnie ustalonych przetargów i ugadanie 3 jakiej w ogole w przetargu nie było. A to że drozsza czy tańsza to już jest mniej ważne. Istotne, że się kolesie dogadali.

      • 5 0

  • Jedyna jakość za którą włożył bym rękę w ogień w Polsce to...? Bylejakość...

    • 4 0

  • takie czasy

    solidaruchowe, wszystko kolesie i kolesie byle jak byle było inaczej, a nie mądrzej
    bo i w główkach tylko pieniązki i władza i jedyna słuszna droga ... do nikąd głuptaski spod znaku V

    • 5 4

  • tunel (1)

    czy w polska mozna cos zrobic sensownego wybudowac cos porzytecznego bez przekretow?????

    • 5 4

    • A czy wszędzie należy doszukiwac się przekrętów?

      Najdurniejsza zasada przetargów publicznych polegająca na wyborze najtańszego wykonawcy jest przyczyną wszelkiego zła. Aby nie było podejrzeń o przekręt reprezentanci zleceniodawcy wybierają najtańszą ofertę. Efektem jest niedotrzymanie terminów i fatalna jakośc oraz niezapłacone należności podwykonawcom. Jeżeli komisja przyjmie ofertę droższą gwarantującą odpowiednią jakośc, jest podejrzewana o branie łapówki.

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane