• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza śledztwo w sprawie tunelu pod Martwą Wisłą. Nasze informacje potwierdzone

Piotr Weltrowski, Maciej Naskręt
23 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
CBA ani prokuratura nie negują sensowności wiercenia tunelu pod Martwą Wisłą (nz). Prokuratorzy sprawdzą jednak, czy zamówienie projektu budowy tunelu wierconego w spółce Europrojekt Gdański odbyło się zgodnie z prawem. CBA ani prokuratura nie negują sensowności wiercenia tunelu pod Martwą Wisłą (nz). Prokuratorzy sprawdzą jednak, czy zamówienie projektu budowy tunelu wierconego w spółce Europrojekt Gdański odbyło się zgodnie z prawem.

Gdańska Prokuratura Okręgowa wszczęła śledztwo w sprawie możliwej niegospodarności gdańskich urzędników podczas wyboru metody drążenia tunelu pod Martwą Wisłą. Potwierdziły się więc wszystkie nasze informacje z wtorku.



Jeśli urzędnicy nagięli procedury, by przeforsować budowę tunelu metodą TBM, to:

Śledztwo wszczęto w środę przed południem. Wcześniej zawiadomienie o możliwości popełniania przestępstwa złożyło Centralne Biuro Antykorupcyjne, które kontrolowało inwestycję między 20 grudnia 2010 roku a 22 września 2011 roku.

Wszczynając postępowanie prokuratura ujawniła nieco szczegółów dotyczących zastrzeżeń CBA. Oficjalnie potwierdzają one to wszystko, o czym napisaliśmy we wtorkowym artykule pt. Tunel pod Martwą Wislą pod lupą CBA. Chodzi o sposób budowy?.

- W następstwie kontroli powzięto podejrzenie, iż doszło do popełnienia przestępstwa przez członków [pracowników - wyj. red]Gdańskich Inwestycji Komunalnych oraz jednego z członków zarządu miasta Gdańska [zastępcę prezydenta - wyj. red.]. Osoby te wydały bowiem polecenie przedstawicielom spółki Europrojekt Gdańsk wykonania projektu tunelu pod Martwą Wisłą w technologii TBM, mając świadomość, że "Analiza wariantów budowy tunelu" sporządzona przez spółkę jest nierzetelna, a wykonanie projektu tunelu w tej technologii jest niedopuszczalne w świetle obowiązującego prawa oraz niezgodne z przedmiotem zamówienia określonym w specyfikacji warunków zamówienia - tłumaczy Grażyna Wawryniuk, rzecznik Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.

W swoim zawiadomieniu CBA zaznacza, że urzędnicy zlecili na koszt gminy sporządzenie dodatkowych badań geologicznych, które powinny być wykonane przez wykonawcę w ramach umowy podstawowej. Łącznie miasto miało stracić w ten sposób nie mniej niż 67 mln zł.

Warto tu przypomnieć, że w listopadzie 2010 r., czyli na miesiąc przed rozpoczęciem kontroli CBA w gdańskim ratuszu, Biuro zatrzymało w Lublinie Piotra Dańkę. Prokuratura postawiła mu potem zarzut, że gdy pracował na wysokim stanowisku w Lublinie, przyjął 20 tys. zł łapówki.

Zanim jednak trafił do Lublina, Piotr Dańko kierował Dyrekcją Rozbudowy Miasta Gdańska. Stanowisko to pełnił także od kwietnia 2008 do czerwca 2009, a więc w okresie, który badało CBA.

Przypomnijmy: na początku 2008 r. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska rozpisała przetarg na analizę i opracowanie projektu budowlanego przeprawy pod Martwą Wisłą dwiema metodami: wysokiego wykopu lub zatapialnych prefabrykatów (więcej dowiesz się o nich tutaj). Przetarg wygrała firma Europrojekt Gdański.

Na podstawie analizy w DRMG zapadła decyzja, że tunel powstanie metodą zatapialnych prefabrykatów. Jednak latem 2008 r. powstała spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, której przekazano nadzór nad tą inwestycją. Krótko po tym, projektanci z firmy Europrojekt Gdański zaproponowali, a władze miasta to zaakceptowały (aneks do umowy podpisał zastępca prezydenta Andrzej Bojanowski), by tunel wybudowano jeszcze inną metodą, z użyciem maszyny wiercącej TBM.

Prokuratura i CBA nie negują idei budowy tunelu metodą TBM. Twierdzą jednak, że zlecenie projektu takiego tunelu firmie Europrojekt było "niedopuszczalne w świetle obowiązującego prawa oraz niezgodne z przedmiotem zamówienia określonym w specyfikacji warunków zamówienia".

O komentarz poprosiliśmy Romualda Nietupskiego, który w latach 2008-2010 był prezesem spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne. Nie zgodził się. Wypowiedzi odmówił także Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska do spraw inwestycji.

Jeżeli prokuratura postawi urzędnikom zarzuty, grozić może im od 1 do 10 lat więzienia.

Roman Nowosielski Roman Nowosielski
Czy wszczęcie śledztwa może sprawić, że budowa tunelu pod Martwą Wisłą, największa w historii Gdańska inwestycja drogowa, zostanie wstrzymana?


Opinia mecenasa Romana Nowosielskiego

Prokuratura dysponuje narzędziami prawnymi, aby wstrzymać realizację inwestycji. Nie zastosowała ich jednak, nie ma więc prawdopodobnie przesłanek, aby, przynajmniej teraz, podejmować takie kroki. Moim zdaniem realizacja inwestycji nie powinna być wstrzymywana. Tak naprawdę wszystko musi być przeanalizowane w oparciu o opinie biegłych, które potwierdzą bądź zanegują ustalenia CBA.

Opinie (155) 5 zablokowanych

  • A wszyscy myślimy o Adamowiczu...

    • 8 2

  • he he jak zwykle z duzej chmury.....................itd znacie to???

    • 2 4

  • zabiezcie tego nowosielskiego (1)

    jego głupiomondre opinie sa dobijajace

    • 11 2

    • pytanie- czy budowa tunelu najwieksza w historii Gdanska inwestycja zostanie wstrzymana

      odpowiedz experta! nowosielskiego- moim zdaniem nie powinna być wstrzymywana!sic!

      • 4 0

  • jak to jest z tymi oszczednosciami

    Dlaczego ludzie mają oszczędzac a władza może wszystko, widac niektóym ludziom ta władza zaczyna przeszkadzac. Prawda jest taka, ze przeciętny Polak kojarzy stołek z pieniędzmi a nie ze służbą krajowi. trzeba się nachapać bo taka jest kolej rzeczy. Sprawowanie władzy polega w Polsce na udawaniu. trzeba udawac dobrego obywatela, uzalać się nad biednymi, i udawać , ze się chodzi do kościoła. Ci którzy są naturalni mówią prawdę często gorzką, nie są akceptowani przez obywateli, zawsze lepsi są tacy którzy kłamia rozdają nie swoje i gruszki na wierzbie obiecują a do tego na wszystko i wszystkich narzekają bez żadnego rozsądnego pomysłu jak zmienic coś na lepsze. Jeśli prawda i uczciwi obywatele nie przebiją się przez świadomość |Polaków, będzie zawsze jak jest obecnie, oby nie było gorzej. Sarkazm i stękanie i ciągłe narzekanie nic w naszej Polsce rzeczywistości nie zmieni jedynie współdziałanie ludzi uczciwych , mądrych z tymi dla któych bedą działac i pracowac. Wiem tylko, że kiedyś tacy próbowali dla nas pracować, dla narodu tylko naród ich szybko skasował, byli za uczciwi i za bardzo podejrzani, nie potrafili odpierać argumentów tych którzy dzisiaj są u włwdzy i w opozycji parlamentarnej. ta władza jest do wymiany ale w szerokim aspekcie.

    • 7 3

  • bez przesady

    hehe przekręt za zmianę projektu bez przetargu? Ile można na takim czymś zarobić? Przecież cena projektu w stosunku do całej inwestycji to grosze... I dobrze, że nie rozpisano przetargu na nową koncepcję, czekalibyśmy kolejne pół roku bezsensu a kasa z Unii (80% ceny inwestycji?) przeszłaby nam koło nosa.

    • 10 4

  • adwokat nowosilcow jak zawsze niezawodny

    podziw wzbudza celność uwag

    • 5 1

  • "musi być przeanalizowane w oparciu o opinie biegłych"...czyli znowu tajemniczy biegli będą decydować o inwestycji... (1)

    Kimże są ci BIEGLI?

    • 3 3

    • Ale co chcesz? imion, nazwisk...? kim Ty dla nich jesteś - zwykłym internetowym trollem.

      • 3 2

  • wszyscy wiedzą...

    wszyscy wiedza, że biegli biegle tworzą dokumenty na zamówienie. czy pisać dalej o biegłych badających wypadek motocyklowy? i tyle!

    • 2 0

  • Bardzo dobrze (2)

    Zablokujcie budowę tunelu na pięć lat co najmniej, niech się wszystko wyjaśni żeby potem zasypywać nie trzeba było!

    • 4 3

    • (1)

      ale ten tunel jest potrzebny,inaczej klęska ,korki,korki ,korki!!!

      • 1 0

      • korki jak korki

        inwestycja nie zostanie rozliczona w terminie - miasto będzie musiało zwrócić dofinansowanie za resztę TS.

        • 1 0

  • W budownictwie tanio to znaczy drogo.

    Przykład autostrady polskie.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane