• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza śledztwo w sprawie tunelu pod Martwą Wisłą. Nasze informacje potwierdzone

Piotr Weltrowski, Maciej Naskręt
23 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
CBA ani prokuratura nie negują sensowności wiercenia tunelu pod Martwą Wisłą (nz). Prokuratorzy sprawdzą jednak, czy zamówienie projektu budowy tunelu wierconego w spółce Europrojekt Gdański odbyło się zgodnie z prawem. CBA ani prokuratura nie negują sensowności wiercenia tunelu pod Martwą Wisłą (nz). Prokuratorzy sprawdzą jednak, czy zamówienie projektu budowy tunelu wierconego w spółce Europrojekt Gdański odbyło się zgodnie z prawem.

Gdańska Prokuratura Okręgowa wszczęła śledztwo w sprawie możliwej niegospodarności gdańskich urzędników podczas wyboru metody drążenia tunelu pod Martwą Wisłą. Potwierdziły się więc wszystkie nasze informacje z wtorku.



Jeśli urzędnicy nagięli procedury, by przeforsować budowę tunelu metodą TBM, to:

Śledztwo wszczęto w środę przed południem. Wcześniej zawiadomienie o możliwości popełniania przestępstwa złożyło Centralne Biuro Antykorupcyjne, które kontrolowało inwestycję między 20 grudnia 2010 roku a 22 września 2011 roku.

Wszczynając postępowanie prokuratura ujawniła nieco szczegółów dotyczących zastrzeżeń CBA. Oficjalnie potwierdzają one to wszystko, o czym napisaliśmy we wtorkowym artykule pt. Tunel pod Martwą Wislą pod lupą CBA. Chodzi o sposób budowy?.

- W następstwie kontroli powzięto podejrzenie, iż doszło do popełnienia przestępstwa przez członków [pracowników - wyj. red]Gdańskich Inwestycji Komunalnych oraz jednego z członków zarządu miasta Gdańska [zastępcę prezydenta - wyj. red.]. Osoby te wydały bowiem polecenie przedstawicielom spółki Europrojekt Gdańsk wykonania projektu tunelu pod Martwą Wisłą w technologii TBM, mając świadomość, że "Analiza wariantów budowy tunelu" sporządzona przez spółkę jest nierzetelna, a wykonanie projektu tunelu w tej technologii jest niedopuszczalne w świetle obowiązującego prawa oraz niezgodne z przedmiotem zamówienia określonym w specyfikacji warunków zamówienia - tłumaczy Grażyna Wawryniuk, rzecznik Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.

W swoim zawiadomieniu CBA zaznacza, że urzędnicy zlecili na koszt gminy sporządzenie dodatkowych badań geologicznych, które powinny być wykonane przez wykonawcę w ramach umowy podstawowej. Łącznie miasto miało stracić w ten sposób nie mniej niż 67 mln zł.

Warto tu przypomnieć, że w listopadzie 2010 r., czyli na miesiąc przed rozpoczęciem kontroli CBA w gdańskim ratuszu, Biuro zatrzymało w Lublinie Piotra Dańkę. Prokuratura postawiła mu potem zarzut, że gdy pracował na wysokim stanowisku w Lublinie, przyjął 20 tys. zł łapówki.

Zanim jednak trafił do Lublina, Piotr Dańko kierował Dyrekcją Rozbudowy Miasta Gdańska. Stanowisko to pełnił także od kwietnia 2008 do czerwca 2009, a więc w okresie, który badało CBA.

Przypomnijmy: na początku 2008 r. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska rozpisała przetarg na analizę i opracowanie projektu budowlanego przeprawy pod Martwą Wisłą dwiema metodami: wysokiego wykopu lub zatapialnych prefabrykatów (więcej dowiesz się o nich tutaj). Przetarg wygrała firma Europrojekt Gdański.

Na podstawie analizy w DRMG zapadła decyzja, że tunel powstanie metodą zatapialnych prefabrykatów. Jednak latem 2008 r. powstała spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, której przekazano nadzór nad tą inwestycją. Krótko po tym, projektanci z firmy Europrojekt Gdański zaproponowali, a władze miasta to zaakceptowały (aneks do umowy podpisał zastępca prezydenta Andrzej Bojanowski), by tunel wybudowano jeszcze inną metodą, z użyciem maszyny wiercącej TBM.

Prokuratura i CBA nie negują idei budowy tunelu metodą TBM. Twierdzą jednak, że zlecenie projektu takiego tunelu firmie Europrojekt było "niedopuszczalne w świetle obowiązującego prawa oraz niezgodne z przedmiotem zamówienia określonym w specyfikacji warunków zamówienia".

O komentarz poprosiliśmy Romualda Nietupskiego, który w latach 2008-2010 był prezesem spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne. Nie zgodził się. Wypowiedzi odmówił także Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska do spraw inwestycji.

Jeżeli prokuratura postawi urzędnikom zarzuty, grozić może im od 1 do 10 lat więzienia.

Roman Nowosielski Roman Nowosielski
Czy wszczęcie śledztwa może sprawić, że budowa tunelu pod Martwą Wisłą, największa w historii Gdańska inwestycja drogowa, zostanie wstrzymana?


Opinia mecenasa Romana Nowosielskiego

Prokuratura dysponuje narzędziami prawnymi, aby wstrzymać realizację inwestycji. Nie zastosowała ich jednak, nie ma więc prawdopodobnie przesłanek, aby, przynajmniej teraz, podejmować takie kroki. Moim zdaniem realizacja inwestycji nie powinna być wstrzymywana. Tak naprawdę wszystko musi być przeanalizowane w oparciu o opinie biegłych, które potwierdzą bądź zanegują ustalenia CBA.

Opinie (155) 5 zablokowanych

  • przeczytane w innym miejscu

    Sąd aresztował na trzy miesiące Piotra D., doradcę prezydenta Lublina ds. gospodarczo-ekonomicznych. Mężczyzna został zatrzymany przez agentów Centralnego Biura Antykorupcyjnego w chwili, gdy przyjmował 20 tys. złotych łapówki.

    Do zatrzymania doszło we wtorek wieczorem. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie miało to miejsce w jednym z lubelskich hoteli.

    Piotr D. powoływał się na wpływy w jednostkach samorządu terytorialnego mówi Agnieszka Kępka z Prokuratury Okręgowej w Lublinie. Nie udziela informacji o tym, od kogo urzędnik przyjął pieniądze. Poza Piotrem D. nie została zatrzymana żadna inna osoba stwierdza Kępka. A to może wskazywać może na to, że akcja była prowokacją CBA, a łapówkę wręczał podstawiony agent

    • 3 0

  • nie dziwie temu protestowi

    w Gdansku jak przenoszono handlujacych przy 3 ego maja na plac na Zaspie poprostu zrobiono na perlowo ze szlaczkiem i gdynianie obawiaja sie tego samego .to sie nazywa INOWACYJNE METODY zarzadzania wg PO .

    • 1 0

  • Załamać można się jakie skorumpowane umysły to czytają ... (7)

    Jest napisane, że zrobili gorzej, drożej i niezgodnie z procedurami. Wszczynają śledztwo po podejrzewają, że przecież nie za darmo tak się stało. Czy wy ludzie nie czujecie, że ktoś was okrada? Czy trzeba wam fizycznie wyjąc kasę z kieszeni abyście poczuli, że to Wasze pieniądze, a nie jakiegoś wice prezydenta? Chciałbym wierzyć, że może to tylko garstka kolesiów umoczonych w to bagno pisze brednie - nic się nie stało, ale ankieta z boku pokazuje co innego.
    Proszę zacznijcie czuć, że podatki to Wasze pieniądze. Dopuście myślenie, że ktoś kto ma takich współpracowników, to razem z nimi musi odejść. Nawet jak ten następny będzie nie lepszy to niech ten pierwszy odczuje, że ponosi konsekwencje swoich działań.

    • 6 4

    • (3)

      Pie...sz..drożej? gorzej? na jakich materiałach bazujesz wydając takie opinie? pewnie własnych....

      • 2 2

      • Pomyśl zanim zaczniesz ubliżać (2)

        2 Pasy zamiast 3 to lepiej czy gorzej?
        kilkadzisiąt milionów więcej do wydania to taniej czy drożej?
        Kpisz czy jesteś ignorantem, a może tylko prowokujesz?

        • 2 3

        • kolejny maniak ilości pasów? (1)

          3 pasy były w projekcie, gdyż miał się tam odbywać tranzyt międzynarodowy. Tranzyt przesunięto, 3 pasy straciły sens. Kilkadziesiąt milionów więcej na tunel, kilkaset mniej na odszkodowania. Kpisz, czy jesteś ignorantem?

          • 3 3

          • Zanim nazwiesz kogoś maniakiem - pomyśl proszę

            Jeżeli nie potrzebne były trzy pasy to oznacza że można było to zrobić w pierwotnej technologi z 2 pasami jeszcze taniej. Ja jednak uważam, że trzeci pas przydałby się choćby dla ruchu pieszych i rowerzystów. Skąd wziąłeś kilkaset milionów na odszkodowania? Ile masz wejść statków do stoczni remontowych w ciągu miesiąca i jak długo statek w tej stoczni przebywa? Czy można z wyprzedzeniem dostosować harmonogram do prac? Przy dobrej organizacji nie było by ŻADNYCH odszkodowań. To insynuacje na potrzeby przykrycia afery, bo mleko się już rozlało. Brak wyjaśnień w tej sprawie ze strony biorących udział w postępowaniach przetargowych tylko potwierdza tę tezę.

            • 1 0

    • Wywalasz tu podstawowy problem naszego społeczęństwa ... zrozumienie ... (1)

      i liczysz na owe zrozumienie? Raczysz żartować :-P

      • 3 0

      • Może ktoś musi ...

        na szerokie zrozumienie nie liczę, swój rozum mam i wiem, że do ludzi łatwiej trafia reklama niż opinia profesora, ale jak coś mnie dusi to muszę z siebie wyrzucić ...

        • 3 1

    • bałwan

      • 1 3

  • jeszcze nie zaczęli

    a już korupcja - ukochany kraj

    • 1 1

  • wynik dochodzenia i tak nie wstrzyma budowy.

    bac sie moga urzednicy budynia.

    • 1 0

  • Widać wyraźnie, ze komuś bardzo zależy na utrąceniu inwestycji. Metoda wiercenia jest z punktu widzenia samej

    budowy rzeczywiście najdroższa, ale w punktu widzenia strat spowodowanych w zamknięciem na rok żeglowności odcinka Martwej Wisły JEDYNĄ możliwą. A śledztwo CBA dobitnie pokazuje że są siły, którym bardzo zależy na zniszczeniu potencjału gospodarczego POLSKI. To działanie PRZECIW interesom Polski. Dawniej nazywało się zdradą lub sabotażem. A teraz są tacy idioci, co w takim działaniu dopatrują się wali z korupcją !!! Są dwie możliwiości: albo Ci z CBA to całkowici IDIOCI albo gorzej, bo są 5 kolumną wrogów Polski.

    • 5 3

  • po rusku p[onierzy

    • 0 0

  • po rusku pionierzy

    w polsce nie ma tuneli pod rzekami,nawet w wielkiej warszawie zbudowali wzdloz a nie w poprzek rzeki.jak go zbuduja nie istotne,i tak kupa kasy,byle nie zbabrali.

    • 0 0

  • Kola

    Polacy słyną z łapówkarstwa, im wyższy urzędnik, tym więcej bierze. No bo kto im coś może zrobić! Biedny, biedyn kraj i biedni zwyczjni ludzie. Uczciwą praca bez przekrętów nikt sie tutaj majatkunie dorobił...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane