- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (255 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (92 opinie)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (94 opinie)
- 4 Złe parkowanie nie pozwoliło posprzątać ulic (181 opinii)
- 5 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (337 opinii)
- 6 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (91 opinii)
Rusza śledztwo w sprawie tunelu pod Martwą Wisłą. Nasze informacje potwierdzone
Gdańska Prokuratura Okręgowa wszczęła śledztwo w sprawie możliwej niegospodarności gdańskich urzędników podczas wyboru metody drążenia tunelu pod Martwą Wisłą. Potwierdziły się więc wszystkie nasze informacje z wtorku.
Wszczynając postępowanie prokuratura ujawniła nieco szczegółów dotyczących zastrzeżeń CBA. Oficjalnie potwierdzają one to wszystko, o czym napisaliśmy we wtorkowym artykule pt. Tunel pod Martwą Wislą pod lupą CBA. Chodzi o sposób budowy?.
- W następstwie kontroli powzięto podejrzenie, iż doszło do popełnienia przestępstwa przez członków [pracowników - wyj. red]Gdańskich Inwestycji Komunalnych oraz jednego z członków zarządu miasta Gdańska [zastępcę prezydenta - wyj. red.]. Osoby te wydały bowiem polecenie przedstawicielom spółki Europrojekt Gdańsk wykonania projektu tunelu pod Martwą Wisłą w technologii TBM, mając świadomość, że "Analiza wariantów budowy tunelu" sporządzona przez spółkę jest nierzetelna, a wykonanie projektu tunelu w tej technologii jest niedopuszczalne w świetle obowiązującego prawa oraz niezgodne z przedmiotem zamówienia określonym w specyfikacji warunków zamówienia - tłumaczy Grażyna Wawryniuk, rzecznik Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.
W swoim zawiadomieniu CBA zaznacza, że urzędnicy zlecili na koszt gminy sporządzenie dodatkowych badań geologicznych, które powinny być wykonane przez wykonawcę w ramach umowy podstawowej. Łącznie miasto miało stracić w ten sposób nie mniej niż 67 mln zł.
Warto tu przypomnieć, że w listopadzie 2010 r., czyli na miesiąc przed rozpoczęciem kontroli CBA w gdańskim ratuszu, Biuro zatrzymało w Lublinie Piotra Dańkę. Prokuratura postawiła mu potem zarzut, że gdy pracował na wysokim stanowisku w Lublinie, przyjął 20 tys. zł łapówki.
Zanim jednak trafił do Lublina, Piotr Dańko kierował Dyrekcją Rozbudowy Miasta Gdańska. Stanowisko to pełnił także od kwietnia 2008 do czerwca 2009, a więc w okresie, który badało CBA.
Przypomnijmy: na początku 2008 r. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska rozpisała przetarg na analizę i opracowanie projektu budowlanego przeprawy pod Martwą Wisłą dwiema metodami: wysokiego wykopu lub zatapialnych prefabrykatów (więcej dowiesz się o nich tutaj). Przetarg wygrała firma Europrojekt Gdański.
Na podstawie analizy w DRMG zapadła decyzja, że tunel powstanie metodą zatapialnych prefabrykatów. Jednak latem 2008 r. powstała spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, której przekazano nadzór nad tą inwestycją. Krótko po tym, projektanci z firmy Europrojekt Gdański zaproponowali, a władze miasta to zaakceptowały (aneks do umowy podpisał zastępca prezydenta Andrzej Bojanowski), by tunel wybudowano jeszcze inną metodą, z użyciem maszyny wiercącej TBM.
Prokuratura i CBA nie negują idei budowy tunelu metodą TBM. Twierdzą jednak, że zlecenie projektu takiego tunelu firmie Europrojekt było "niedopuszczalne w świetle obowiązującego prawa oraz niezgodne z przedmiotem zamówienia określonym w specyfikacji warunków zamówienia".
O komentarz poprosiliśmy Romualda Nietupskiego, który w latach 2008-2010 był prezesem spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne. Nie zgodził się. Wypowiedzi odmówił także Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska do spraw inwestycji.
Jeżeli prokuratura postawi urzędnikom zarzuty, grozić może im od 1 do 10 lat więzienia.
![Roman Nowosielski](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/352/125x0/352009-Roman-Nowosielski__c_139_172_603_773.webp)
![Roman Nowosielski](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/352/125x0/352009-Roman-Nowosielski__c_139_172_603_773.webp)
Opinia mecenasa Romana Nowosielskiego
Prokuratura dysponuje narzędziami prawnymi, aby wstrzymać realizację inwestycji. Nie zastosowała ich jednak, nie ma więc prawdopodobnie przesłanek, aby, przynajmniej teraz, podejmować takie kroki. Moim zdaniem realizacja inwestycji nie powinna być wstrzymywana. Tak naprawdę wszystko musi być przeanalizowane w oparciu o opinie biegłych, które potwierdzą bądź zanegują ustalenia CBA.
Opinie (155) 5 zablokowanych
-
2012-05-23 18:10
41 % w ankiecie popiera naginanie :))
ale jak się nagina, to można zacząć naginać wszystko, szanowni obywatele gdańska. :))
- 4 1
-
2012-05-23 18:17
Biuro Rozwoju Miasta przetrzepac za ostatnie 10 lat
Jak pod developerów robili plany zagospodarowania. Przetrzepac Wydział Architektury i pozwolenia na budowę.Macki sięgają do Grudy i Posadzkiego. Wykup kamieniczek na Starym Miescie terenów wojskowych. Wyjdzie ksiądz Jankowski Pelowski Szydłowski i paru cwaniaczków.
- 9 2
-
2012-05-23 18:21
Andrzej Bojanowski
Podrzędny pracownik banku PKO w Zieleniaku, w-ce prezes portu, w-ce prezydent kariera zastanawiajaca.
- 8 2
-
2012-05-23 18:23
Nie udało się w wyborach !!!
Może w końcu BUDYNIA z kolesiami wykopią
- 6 3
-
2012-05-23 18:31
Kto bywał u Wałęsy na imieninach ten ma......... (2)
Kiedyś kto bywał u Wałęsy na imieninach ten rządził. Prezesi spółek leasingowych, spólek budowlanych,dyrektorzy banków, adwokaci , piekarze, złodzieje i róznej masci mendy protegowane przez Borowczaka, Pusza i Wchowskiego. Potem to oni decydowli co w tym mieście ma byc i dla kogo.
- 10 2
-
2012-05-23 20:25
"róznej masci mendy protegowane" a fe! nie można tak mówić o byłym kandydacie na ministra i sędzięgo trybunału stanu
- 0 0
-
2012-05-23 21:27
A nie odwrotnie - kto miał rządzić, ten bywał?
- 0 0
-
2012-05-23 18:37
czy to jeszcze odkręcą (1)
Ciekawe czy to jeszcze odkręcą... Europrojekt nigdy nie projektował tuneli... poprosili o pomoc niemieckie biuro, które projektowało tylko wiercone... Uzasadnienie - wiercony tańszy - tak, ale marginalnie, cieńszy, dłuższy, głębszy i dłużej sie go buduje... przeprojektowano 2 skrzyżowania. Zatapialna metoda blokuje kanał tylko na poerację zatapiania no i na sam wykop, ale i tak robi się to w 2 lub 3 kawałkach, więc to nie jest problem... A przy okazji - na świecie nie wiercono jeszcze tuneli pod 3 pasy, maszymy o średnicy 46metrów jeszcze ne zbudowano. Większość tuneli na świecie - takich jak ten, przez rzeki, pod portami (Antwerpia, na przykład) jest zatapialna.
Pozdrawiam wszystkich- 4 2
-
2012-05-23 21:32
jakie 46 metrów?
nikt nie wierci 2x3 w jednej rurze i w jednym pozomie. Gdyby rzeczywiście to miano tak wykonać¸zrobiono by tunel o średnicy około 18-20 metrów, a jezdnie ułożone byłyby jedna nad drugą. Tunele na świecie teraz się drąży.
- 1 0
-
2012-05-23 18:44
Skąd lansujacy się panowie w przyciasnych garniturkach wzięli kwotę 67mln?
Wiadomo, że kwota przetargu jest tyle warta ile zażąda wykonawca. Odnoszę nieodparte wrażenie, że raport CBA jest tyle warty, ile ich znajomość kosztorysów i technologii budowy tunelów.
Trzeba się wykazać, prawda panowie?- 4 3
-
2012-05-23 18:49
Wartośc bursztynu z urobku może byc wieksza jak koszt budowy (1)
100 ton x 1000 USD/kg = ???????????????
- 1 0
-
2012-05-23 19:00
bursztyn z urobku zamieni się w pył bursztynowy
- 0 1
-
2012-05-23 19:12
hmmm
jestem ciekaw o ile by zapadły wyroki to czy oni oddadzą te miliony????
czy jak to w naszym państwie prawa na papierku będzie wyrok a posada na ,,wysokim,, stanowisku, czy też po wyroku cały majątek skazanych trafi do skarbu państwa i wylądują na bruku jak zwykły szary polaczek???- 1 0
-
2012-05-23 19:53
Co trzeba zrobić by "dostać" od "miasta" tunel przy LOT za 11.000 miesięcznie? (2)
Też bym chiała.
Z mozliwością poddzierżawiania, na min. 20 lat, bez przetargów oczywiście.- 4 2
-
2012-05-23 19:56
(1)
Trzeba mieć wygląd i szkołę - nie dostaniesz.
- 1 2
-
2012-05-23 20:00
chyba "szkołę życia"....
"oni" mają i wygląd i szkoły...:-))
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.