• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza śledztwo w sprawie tunelu pod Martwą Wisłą. Nasze informacje potwierdzone

Piotr Weltrowski, Maciej Naskręt
23 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
CBA ani prokuratura nie negują sensowności wiercenia tunelu pod Martwą Wisłą (nz). Prokuratorzy sprawdzą jednak, czy zamówienie projektu budowy tunelu wierconego w spółce Europrojekt Gdański odbyło się zgodnie z prawem. CBA ani prokuratura nie negują sensowności wiercenia tunelu pod Martwą Wisłą (nz). Prokuratorzy sprawdzą jednak, czy zamówienie projektu budowy tunelu wierconego w spółce Europrojekt Gdański odbyło się zgodnie z prawem.

Gdańska Prokuratura Okręgowa wszczęła śledztwo w sprawie możliwej niegospodarności gdańskich urzędników podczas wyboru metody drążenia tunelu pod Martwą Wisłą. Potwierdziły się więc wszystkie nasze informacje z wtorku.



Jeśli urzędnicy nagięli procedury, by przeforsować budowę tunelu metodą TBM, to:

Śledztwo wszczęto w środę przed południem. Wcześniej zawiadomienie o możliwości popełniania przestępstwa złożyło Centralne Biuro Antykorupcyjne, które kontrolowało inwestycję między 20 grudnia 2010 roku a 22 września 2011 roku.

Wszczynając postępowanie prokuratura ujawniła nieco szczegółów dotyczących zastrzeżeń CBA. Oficjalnie potwierdzają one to wszystko, o czym napisaliśmy we wtorkowym artykule pt. Tunel pod Martwą Wislą pod lupą CBA. Chodzi o sposób budowy?.

- W następstwie kontroli powzięto podejrzenie, iż doszło do popełnienia przestępstwa przez członków [pracowników - wyj. red]Gdańskich Inwestycji Komunalnych oraz jednego z członków zarządu miasta Gdańska [zastępcę prezydenta - wyj. red.]. Osoby te wydały bowiem polecenie przedstawicielom spółki Europrojekt Gdańsk wykonania projektu tunelu pod Martwą Wisłą w technologii TBM, mając świadomość, że "Analiza wariantów budowy tunelu" sporządzona przez spółkę jest nierzetelna, a wykonanie projektu tunelu w tej technologii jest niedopuszczalne w świetle obowiązującego prawa oraz niezgodne z przedmiotem zamówienia określonym w specyfikacji warunków zamówienia - tłumaczy Grażyna Wawryniuk, rzecznik Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.

W swoim zawiadomieniu CBA zaznacza, że urzędnicy zlecili na koszt gminy sporządzenie dodatkowych badań geologicznych, które powinny być wykonane przez wykonawcę w ramach umowy podstawowej. Łącznie miasto miało stracić w ten sposób nie mniej niż 67 mln zł.

Warto tu przypomnieć, że w listopadzie 2010 r., czyli na miesiąc przed rozpoczęciem kontroli CBA w gdańskim ratuszu, Biuro zatrzymało w Lublinie Piotra Dańkę. Prokuratura postawiła mu potem zarzut, że gdy pracował na wysokim stanowisku w Lublinie, przyjął 20 tys. zł łapówki.

Zanim jednak trafił do Lublina, Piotr Dańko kierował Dyrekcją Rozbudowy Miasta Gdańska. Stanowisko to pełnił także od kwietnia 2008 do czerwca 2009, a więc w okresie, który badało CBA.

Przypomnijmy: na początku 2008 r. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska rozpisała przetarg na analizę i opracowanie projektu budowlanego przeprawy pod Martwą Wisłą dwiema metodami: wysokiego wykopu lub zatapialnych prefabrykatów (więcej dowiesz się o nich tutaj). Przetarg wygrała firma Europrojekt Gdański.

Na podstawie analizy w DRMG zapadła decyzja, że tunel powstanie metodą zatapialnych prefabrykatów. Jednak latem 2008 r. powstała spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, której przekazano nadzór nad tą inwestycją. Krótko po tym, projektanci z firmy Europrojekt Gdański zaproponowali, a władze miasta to zaakceptowały (aneks do umowy podpisał zastępca prezydenta Andrzej Bojanowski), by tunel wybudowano jeszcze inną metodą, z użyciem maszyny wiercącej TBM.

Prokuratura i CBA nie negują idei budowy tunelu metodą TBM. Twierdzą jednak, że zlecenie projektu takiego tunelu firmie Europrojekt było "niedopuszczalne w świetle obowiązującego prawa oraz niezgodne z przedmiotem zamówienia określonym w specyfikacji warunków zamówienia".

O komentarz poprosiliśmy Romualda Nietupskiego, który w latach 2008-2010 był prezesem spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne. Nie zgodził się. Wypowiedzi odmówił także Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska do spraw inwestycji.

Jeżeli prokuratura postawi urzędnikom zarzuty, grozić może im od 1 do 10 lat więzienia.

Roman Nowosielski Roman Nowosielski
Czy wszczęcie śledztwa może sprawić, że budowa tunelu pod Martwą Wisłą, największa w historii Gdańska inwestycja drogowa, zostanie wstrzymana?


Opinia mecenasa Romana Nowosielskiego

Prokuratura dysponuje narzędziami prawnymi, aby wstrzymać realizację inwestycji. Nie zastosowała ich jednak, nie ma więc prawdopodobnie przesłanek, aby, przynajmniej teraz, podejmować takie kroki. Moim zdaniem realizacja inwestycji nie powinna być wstrzymywana. Tak naprawdę wszystko musi być przeanalizowane w oparciu o opinie biegłych, które potwierdzą bądź zanegują ustalenia CBA.

Opinie (155) 5 zablokowanych

  • Ło nic sie tak nie modle,jak ło to, by tych łapowników i nierobów z um wreszcie

    wzieli za łby i na zbity pysk wywalili!!! Co tam sie nie dzieje...

    • 4 3

  • Koko - koko , Euro spoko

    Jesteśmy przaśnym narodem. Wszystko ma byc tanie , proste i prymitywne. Nie stac nas na coś spektakularnego. Niech to będzie tunel pod wzgórzem morenowym łączącym Osową z Sopotem , czy tunel pod rzeką. Holendrzy zrobili tunel pod morzem.Austriacy ,Włosi, Szwajcarzy budują tunele w górach i nie robią się koleiny w asfalcie. U nas tunel pod Monciakiem spowodował atak ignorantów na Prezydenta Sopotu. Każda propozycja wybiegająca do przodu jest torpedowana oraz sprowadzana do pojęcia przekrętu.

    • 6 1

  • Ciekawostka ? Czy zbieg okoliczności ? (2)

    Warto tu przypomnieć, że w listopadzie 2010 r., czyli na miesiąc przed rozpoczęciem kontroli CBA w gdańskim ratuszu, Biuro zatrzymało w Lublinie Piotra Dańkę. Prokuratura postawiła mu potem zarzut, że gdy pracował na wysokim stanowisku w Lublinie, przyjął 20 tys. zł łapówki.

    Zanim jednak trafił do Lublina, Piotr Dańko kierował Dyrekcją Rozbudowy Miasta Gdańska. Stanowisko to pełnił także od kwietnia 2008 do czerwca 2009, a więc w okresie, który badało CBA.

    • 3 0

    • to pewnie pionek, a pionki przestawia Góra.
      jak to sie stało, że gość piastuje wysokie stanowisko w Gdańsku, a później dostaje stołeczek na drugim końcu Polski? hmmmm, pewnie ma misję do spełnenia...

      • 2 1

    • dańko, dańko zeznaj przecie, kto z twoich szefów za tym stoi

      Oczywiście, że taki dańko przetrzymany przez agentów i dobrze wypytany napaplał co tylko agenci sobie życzyli. Nikt nie pyta dlaczego dańko w tym przetargu ograniczył projektantów do tylko dwóch metod budowy - to była największa głupota i niegospodarność

      • 0 1

  • ....

    I tym typowo Pis-owskim sposobem, budowa pod martwą Wisłą przeszła do najnowszej historii Gdańska.

    • 4 3

  • Ale to CBA szybko działa ,9 miesięcy węszyli. A zresztą co się mają spieszyć ,kasa do kieszeni leci!!!!

    • 2 2

  • Poszę czytać uważnie (7)

    Cytat z trojmiasto.pl w temacie:
    "metoda zatapialnych prefabrykatów polegałaby na umieszczeniu na dnie Martwej Wisły gotowych elementów tunelu, z których po połączeniu wypompowano by wodę. Ona z kolei ograniczyłaby ruch Martwą Wisłą jedynie na miesiąc"
    Miesiąc to żaden przestój. Wszystko da się zorganizować. Proszę zatem nie zasłaniać nieudolności i niegospodarności troską o stocznie.
    A teraz deser. Cytat z internetu nt. projektu budowy tunelu pod duńską cieśniną Bełt Fehmarn:
    "Tunel o prawie 18 km długości musi być zbudowany z prefabrykatów betonowych. Każdy element będzie miał 200 m długości i wagę 75 ton. Większość tych konstrukcji ma powstać w duńskich miastach portowych. Aż 19 miast wyraziło chęć wzięcia udziału w budowie planowanego tunelu. Ze strony Polski zgłosiły się firmy z Gdańska, Świnoujścia oraz Szczecina. Jedną z nich jest STOCZNIA GDAŃSKA."
    Tunel pod Martwą Wisłą można było budować z prefabrykatów produkowanych tuz obok placu budowy(taniej-niemal brak kosztów transportu),a przy okazji byłaby praca dla naszych stoczniowców. Tymczasem zapłacimy 30 % drożej za mniejszą przepustowość a zarobią na tym zagraniczni podwykonawcy.

    • 10 9

    • Hydrobudowa jest zagraniczna?

      Bełt Fehmarn to jednak 17 kilometrów głębokiej wody. 300 metrów (plus pierdoły typu pontony ustawiające prefabrykaty) nic nie robi dla żeglugi. Przepustowość na drogach ograniczają skrzyżowania.

      • 1 0

    • (1)

      nie rozumiesz różnicy. na otwartym morzu można układać takie klocki (prefabrykaty) bez jakiejkolwiek szkody dla ruchu a na rzece to nie jest takie proste a co do czasu zamknięcia toru wodnego to trzeba o wiele więcej niż 1 miesiąc

      • 0 0

      • Jak stoczniami się przejmuje władza to my już wiemy - następna do likwidacji w Gdyni

        Tu nie chodziło o żadne stocznie, tylko o kasę. Im więcej projekt będzie kosztował tym więcej będzie można na niej skręcić. Nie mydl teraz oczu, bo jak taki parametr miał być spełniony to trzeba było rozpisać konkurs na przeprawę na drugą stronę, bez ograniczeń technologicznych i podać jako kryterium: przepustowość, cenę, brak ograniczeń w ruchu, estetykę, oddziaływanie na środowisko etc. Mógłby to być most, nasyp z mostem, most zwodziny, tunel w dowolnej technologii. Ale tu chodziło ewidentnie o maszyny TBM. Ilu masz dostawców tego ustrojstwa?

        • 0 0

    • Prosze czytac uwaznie! (3)

      Podane dane nie odpowiadaja prawdzie.Element zelbetowy o podanych parametrach 200m dlugosci wazy 75 ton!. Bzdura.W/g tych danych 1mb. elementu wazy375kg.,tymczasem 1m szescienny konstrukcji zelbetowej do obliczen przyjmuje sie min.2600kg.Druga sprawa to do wykonania tych elementow nie wystarcza dobre checi ale potrzebna jest kadra,usprzetowienie(such dok)potezny wezel betoniarski itp.Tymczasem na dzien dzisiejszy Stocznia Gdanska posiada zadymiarzy z Solidarnosci z Guzikiewiczem na czele!

      • 0 0

      • Czytamy,czytamy... (2)

        Parametry nie są ważne. Skoro Stocznia deklaruje gotowość produkcji, to można zaprojektować mniejsze elementy, prawda? Poza tym można było wykonać wstępny projekt i kosztorys,tymczasem od razu zarzucono tę technologię. I tu jest granda.
        Informacje podałem za cytatami - mądrzejsi ode mnie to to napisali. Ja to tylko przytoczyłem.
        A pod hasłem "podwykonawcy" miałem na myśli tych, których zatrudnią. Polacy będą za drodzy...

        • 2 0

        • Czytamy,czytamy (1)

          Jezeli parametry nie sa wazne ,to co?Jezeli nie masz pojecia co przytaczasz to daj sobie spokojW hydrotechnice przepracowalem 40-ci lat i dla przypomnienia wspomne,ze w latach 70-tych metoda zelbetowych skrzyn budowanych w rejonie Portu Kaszubskiego,holowanych i zatapianych na miejscu wybudowano pirs Portu Polnocnego.Od tego czasu technika sie zmienila.Dzisiaj mamy technike TBM-u.Konczac,uwazam ze Stocznie Gdanska to zadanie przerasta!Skrzynie zelbetowe budowala Hydrobudowa Gdansk.

          • 0 1

          • Tak tak Stocznia gdańsk nie dałaby sobie rady i pewnie tych 17 firm pozostałych też

            bo tam nie ma ludzi doświadczonych takich jak 60 letni jeden hydrotechnik. TBM jest tam potrzebny gdzie nie można czegoś zrobić inaczej jak przewierceniem. W Warszawie większość metra była budowana metoda odkrywkową. Tylko najgłębsze odcinku przewiercono. Teraz TBM też będzie wiercił tylko tam gdzie wyjdzie taniej wiercić niż rozkopywać. W tych rurach po TBM łatwo zmieścić pociąg z szynami gorzej 3 pasmową drogę (nieprawdaż)? Dlatego, aby wygrał TBM trzeba było zwężyć trasę do 2 pasów. Teraz jest lepiej bo drożej.

            • 0 0

  • (1)

    a byłby nowy most w Sobieszewie za taką kasa :(( albo kilometry dziurawych dróg zalatane.
    pewnie się nigdy nie dowiemy ile milionów nasze urzędasy wyrzuciły w błoto ( pewnie calkiem sporo przy tym zarabiając).

    • 1 3

    • Jaki most? Przedłużyć tunel do Sobieszewa!

      • 0 0

  • Ile to lat sprawdzali rozbudowę centrum Sopotu ?

    I co z tego wyszło ?

    • 2 2

  • Rok za 67 milionów. No i jak tu nie robić przekrętów !

    Ja mogę siedzieć rok za każde 10 milionów.

    • 3 3

  • dzieło nowego lenina
    droga węższa i droższa
    czyli zupełnie jak za orginalu

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane