• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszają spotkania ws. Via Maris, czyli pomorskiej "Zakopianki"

Michał Sielski
1 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (140)
Plan rozbudowy dróg na północ od Gdyni. Plan rozbudowy dróg na północ od Gdyni.

Ruszają spotkania konsultacyjne z mieszkańcami Gdyni, Redy, Rumi, Pucka i Kosakowa w sprawie budowy drogi Via Maris, zwanej już "pomorską Zakopianką". W ich trakcie zaprezentowane zostaną uwarunkowania i założenia przebiegu nowej drogi oraz wstępnie wytyczone przez projektantów korytarze.



Kiedy powstanie Via Maris?

Od 14 października nad projektem drogi pracuje firma Databout na zlecenie Pomorskiego Biura Planowania Regionalnego, czyli jednostki Samorządu Województwa Pomorskiego. Jednym z etapów planowania są spotkania z mieszkańcami miejscowości, przez które nowa droga będzie przebiegać.

Konsultacje w sprawie przebiegu Via Maris

  • 6.03.2023r. o godz. 15 w sali nr 103 Urzędu Miasta we Władysławowie na ul. gen. J. Hallera 19
  • 6.03.2023r. o godz. 18 w sali ratuszowej (Ratusz), na ul. Stary Rynek 1 w Pucku
  • 7.03.2023r. o godz. 15 Dom Kultury w Żelistrzewie, ul. Lipowa 17
  • 7.03.2023r. o godz. 18 w sali obrad nr 110 Urzędu Miasta na ul. Gdańskiej 33
  • 8.03.2023r. o godz. 15 na małej sali gimnastycznej w I Liceum Ogólnokształcącym. Książąt Pomorskich w Rumi na ul. Starowiejskiej 4
  • 8.03.2023r. o godz. 19 w Gdyńskim Centrum Kultury na ul. Jana z Kolna 25
  • 13.08.2023r. o godz. 18 w Kosakowskim Domu Kultury - Sala w Mechelinkach na ul. Nadmorskiej 26.



Trasą Via Maris ominiesz korki



"Via Maris" ma rozpoczynać się u zbiegu obwodnicy z ul. Morską. "Via Maris" ma rozpoczynać się u zbiegu obwodnicy z ul. Morską.
Korki w stronę Helu trochę się zmniejszyły po otwarciu Trasy Kaszubskiej, ale nikt nie ma złudzeń, że w sezonie letnim, a właściwie od majówki, zaczynać się będą już przed zjazdem z obwodnicyMapka.

Dlatego od lat trwa dyskusja o budowie alternatywnego połączenia, które ominie Chylonię, Rumię i Redę, w których korki są największe. Pierwszym planem był OPAT, czyli Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej. Były nawet spotkania z mieszkańcami, przedstawiano warianty, powstało sporo papierów i skończyło się na tym, że nie było chętnych, by wyłożyć 1,5-2 mld zł na budowę.

Okazuje się jednak, że można zbudować taniej. Głównie dlatego, że za połączenie do portu, czyli Drogę Czerwoną, zapłaci państwo. A to zdecydowanie najdroższa część inwestycji. Przede wszystkim ze względu na trudne warunki terenowe, w jakich będzie powstawać.

Obecnie z Gdyni do Rumi w godzinach szczytu szybciej jedzie się rowerem niż samochodem nawet w dzień powszedni.


Za Drogę Czerwoną zapłaci państwo



Droga Czerwona zostanie wybudowana ze środków Centralnego Portu Komunikacyjnego. Lokalny oddział GDDKiA wyda 20 mln zł na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i przygotowanie inwestycji, która będzie przebiegać w tunelu lub estakadzie.

Droga Czerwona - ruszają prace nad dokumentacją

Kolejnym fragmentem jest OPAT, ale już krótszy, bo prowadzący od Drogi Czerwonej za Redę. To z nim połączy się trasa Via Maris.

Najlepsze w Trójmieście
Ranking: Salony samochodowe


"Zakopianka" północy



Początek prac to wykonanie studium sieciowego i studium korytarzowego dla nowej drogi. Koszt dokumentów to 700 tys. zł, które pokryje zarząd województwa. Dokumentacja ma być gotowa jeszcze w tym roku.

- Bardzo byśmy chcieli, by ta droga była swoistą "Zakopianką" północy. Połączy nie tylko morski port w Gdyni, ale ułatwi też rozwinięcie funkcji portowych we Władysławowie. Ułatwi również dostęp do farm wiatrowych - wylicza Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Opinie (140) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • (3)

    Ani chybi idą wybory

    • 30 4

    • Trójmiasto po prostu padło ofiarą własnego sukcesu (2)

      bardzo wielu ludzi przeprowadziło się tutaj, jeszcze więcej przyjeżdża okazyjnie - niestety władze sobie kompletnie z tym nie radzą, infrastruktura nie nadążą od dróg i zbiorkomu aż po żłobki i przedszkola.
      Niestety teraz relacja zarobków do kosztów życia stała się jedną z najgorszych w kraju a samo życie też wygląda coraz gorzej, tłok na dolnym tarasie przekracza wszystko co już widziałem w tym mieście: bójki o miejsce parkingowe, przepychanki w fastfódzie, 5 dzieci na jedno miejsce w przedszkolu, kolejka 50m na zewnątrz do przychodni i rozpychanie się łokciami plus pół godziny w centrum handlowym by przepłacić za jakiś szmateks.
      Dlatego chcemy z rodziną się wynieść z Trójmiasta, szukamy już mieszkań w okolicznych miastach - ja pracuję głównie zdalnie a żona i tak zarobi niewiele mniej w zwykłej pracy. Może jeszcze tu wrócimy kiedyś, jak się poprawi.

      • 4 4

      • tak jest jak "sukces" jest na kredyt

        a faktycznie jest to tylko opowiadanie o sukcesie, gdzie "interesariusze" chwalą się nawzajem.

        Prawda jest taka, że para poszła "w gwizdek" i w "nadbudowę" a i "trochę" w personalną "szczęśliwość".
        U podstaw dobrobytu, czyli możliwości zarabiania kasy, zrobiono niewiele...

        • 2 1

      • E tam, w przedszkolach w dobrych lokalizacjach można sobie wybierać

        nie ma żadnej potrzeby biegania po fast foodach. To samo z handlem. Kreślisz realia dalekich przedmieści - i tak jest na całym świecie. Nie są one tańsze bez powodu. Newsflash: w okolicznych miasteczkach z usługami będzie jeszcze gorzej...

        • 0 1

  • Przecież te morskie opowieści trwają 20 lat...oj chyba wybory wkrótce))

    • 28 3

  • Kiedy powstanie coś co powinno było powstać kilkanaście lat temu. (1)

    Historia o budowie tej drogi jest strasznie stara.

    • 43 5

    • miała, ale dobrze, że nie powstała :)

      • 2 5

  • (3)

    Struk to niech się nie odzywa. Jak była jego ukochana PartiaOszustów przy korycie to mogli już dawno wybudować.

    • 23 30

    • Zaraz usuną

      • 3 0

    • (1)

      A czemu obecna nie zbudowała? Nie miała być przypadkiem dobra zmiana?
      Bo z tego, co słyszę, to z braku kasy trzeba raczej odwlekać wiadukt i tunel na Puckiej, który miał być bodajże skończony w zeszłym roku.

      • 8 6

      • bo zajęła sie portem w Gdyni

        Wcześniej przeznaczonym do likwidacji...

        • 4 2

  • Po co taka droga? Ile drzew i krzewów wytną? (2)

    Jaki ślad węglowy? Niech turyści przyjeżdżają autobusami!

    • 11 27

    • Tyle ike trzeba

      • 4 2

    • Co ty masz z tymi krzakami? W Europie żyjesz, nie w Amazonii. Tu są miasta, drogi muszą się budować a krzaki masz w parku

      • 2 5

  • można sobie wyszukać via maris w artykułach.

    marzec 2017: poseł H. zapewnia... (nawet grafika jest ta sama co w tym artykule 6 lat później),
    luty 2018: "pierwszy konkret", "będzie przetarg"
    ....
    ...
    marzec 2023: porozmawiajmy o tej drodze...

    • 34 0

  • Niech buduja. Niektorzy wladcy daeno temu

    Kupili ziemię obok Rumi, więc niech w końcu inwestycja im się zwroci

    • 6 4

  • (3)

    Po co nowe drogi jeżeli świat zmierza do rezygnacji z posiadania własnego samochodu, dla tych wszystkich ciężarówek ?

    • 12 30

    • po co tobie mó...zg, skoro nie potrafisz go wykorzystywać

      • 7 5

    • dokładnie, forsa wywalona w błoto, tylko zachęci do korzystania z samochodu

      lepiej niech pociągną SKM-kę na północ

      • 6 5

    • Unia to nie jest cały świat

      • 1 1

  • (3)

    Krakow - Zakopane 15 sierpnia 20019 roku. 3,5 h 90km.... No i kiedyś piękna niedziela a to jeszcze zostaniemy na plaży w Juracie. Powrót ok 17.do Gdańska. 4 h i to objazdamibo do samego Władka od Juraty 2,5 h...

    • 5 2

    • ojej, a pociąg do Gdyni 90 -120 minut (2)

      jak miło się jedzie patrząc na wasze śmieszne korki, już nie mogę się lata doczekać żeby sobie siedzieć w pociągu, patrzeć na piękną zatokę i przy okazji wyprzedzać tych wszystkich smutnych kierowców

      • 1 7

      • (1)

        Powiedzieć "jak sardynki" to nic nie powiedzieć. Raz pojechałem pociągiem. W pociągu było z 50stC. Tłok nieprawdopodobny..

        • 8 0

        • Najefektywniej na Hel to się... płynie z Gdyni

          • 2 0

  • Podziwiam tych którym się chce (2)

    Isc na te konsultacje...
    Albo emeryci którzy jednego dnia ida na pokazy garnków, drugiego na konsulatcje dróg krajowych, albo desperaci albo niepoprawni optymisci....
    O tej drodze mowi się od dekady i nic. Spotkan i konsultacji juz bylo kilkanascie...
    Te kolejne raczej nic nowego nie wniosą a na pewno nie przełożą sie do tego aby droga powstala...
    Dopoki w gdyni nie rzadzi partia sprzymierzona tylko niezalezna pseudo samorzadnosc to mozemy tylko remontowac miasto farbą

    • 23 6

    • Gdańskiem też nie rządzi partia.

      Tak jak sporą liczbą innych dużych miast. Jakoś oni mogą remontować. Poza tym Ci ta droga ma do Gdyni, przecież Gdynia nie będzie jej budować. Problemem jest PiS który mści się na Trójmieście za brak poparcia.

      • 7 3

    • Pewnie w urzędzie innym pracownikom przydzielili zadanie, a poprzednicy
      1. nie sporządzili notatek
      2. nie przekazali informacji
      3. nie odnotowali spostrzeżeń

      no jeszcze mogły się pojawić inne zmienne.
      Jeśli miałoby to poprawić jakość przyszłej drogi OK jednak faktycznie o czym tu gadać, chyba ślad przyszłej drogi został już dawno wytyczony i mielenie ozorem nic nie da.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane