• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszają spotkania ws. Via Maris, czyli pomorskiej "Zakopianki"

Michał Sielski
1 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (140)
Plan rozbudowy dróg na północ od Gdyni. Plan rozbudowy dróg na północ od Gdyni.

Ruszają spotkania konsultacyjne z mieszkańcami Gdyni, Redy, Rumi, Pucka i Kosakowa w sprawie budowy drogi Via Maris, zwanej już "pomorską Zakopianką". W ich trakcie zaprezentowane zostaną uwarunkowania i założenia przebiegu nowej drogi oraz wstępnie wytyczone przez projektantów korytarze.



Kiedy powstanie Via Maris?

Od 14 października nad projektem drogi pracuje firma Databout na zlecenie Pomorskiego Biura Planowania Regionalnego, czyli jednostki Samorządu Województwa Pomorskiego. Jednym z etapów planowania są spotkania z mieszkańcami miejscowości, przez które nowa droga będzie przebiegać.

Konsultacje w sprawie przebiegu Via Maris

  • 6.03.2023r. o godz. 15 w sali nr 103 Urzędu Miasta we Władysławowie na ul. gen. J. Hallera 19
  • 6.03.2023r. o godz. 18 w sali ratuszowej (Ratusz), na ul. Stary Rynek 1 w Pucku
  • 7.03.2023r. o godz. 15 Dom Kultury w Żelistrzewie, ul. Lipowa 17
  • 7.03.2023r. o godz. 18 w sali obrad nr 110 Urzędu Miasta na ul. Gdańskiej 33
  • 8.03.2023r. o godz. 15 na małej sali gimnastycznej w I Liceum Ogólnokształcącym. Książąt Pomorskich w Rumi na ul. Starowiejskiej 4
  • 8.03.2023r. o godz. 19 w Gdyńskim Centrum Kultury na ul. Jana z Kolna 25
  • 13.08.2023r. o godz. 18 w Kosakowskim Domu Kultury - Sala w Mechelinkach na ul. Nadmorskiej 26.



Trasą Via Maris ominiesz korki



"Via Maris" ma rozpoczynać się u zbiegu obwodnicy z ul. Morską. "Via Maris" ma rozpoczynać się u zbiegu obwodnicy z ul. Morską.
Korki w stronę Helu trochę się zmniejszyły po otwarciu Trasy Kaszubskiej, ale nikt nie ma złudzeń, że w sezonie letnim, a właściwie od majówki, zaczynać się będą już przed zjazdem z obwodnicyMapka.

Dlatego od lat trwa dyskusja o budowie alternatywnego połączenia, które ominie Chylonię, Rumię i Redę, w których korki są największe. Pierwszym planem był OPAT, czyli Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej. Były nawet spotkania z mieszkańcami, przedstawiano warianty, powstało sporo papierów i skończyło się na tym, że nie było chętnych, by wyłożyć 1,5-2 mld zł na budowę.

Okazuje się jednak, że można zbudować taniej. Głównie dlatego, że za połączenie do portu, czyli Drogę Czerwoną, zapłaci państwo. A to zdecydowanie najdroższa część inwestycji. Przede wszystkim ze względu na trudne warunki terenowe, w jakich będzie powstawać.

Obecnie z Gdyni do Rumi w godzinach szczytu szybciej jedzie się rowerem niż samochodem nawet w dzień powszedni.


Za Drogę Czerwoną zapłaci państwo



Droga Czerwona zostanie wybudowana ze środków Centralnego Portu Komunikacyjnego. Lokalny oddział GDDKiA wyda 20 mln zł na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i przygotowanie inwestycji, która będzie przebiegać w tunelu lub estakadzie.

Droga Czerwona - ruszają prace nad dokumentacją

Kolejnym fragmentem jest OPAT, ale już krótszy, bo prowadzący od Drogi Czerwonej za Redę. To z nim połączy się trasa Via Maris.

Najlepsze w Trójmieście
Ranking: Salony samochodowe


"Zakopianka" północy



Początek prac to wykonanie studium sieciowego i studium korytarzowego dla nowej drogi. Koszt dokumentów to 700 tys. zł, które pokryje zarząd województwa. Dokumentacja ma być gotowa jeszcze w tym roku.

- Bardzo byśmy chcieli, by ta droga była swoistą "Zakopianką" północy. Połączy nie tylko morski port w Gdyni, ale ułatwi też rozwinięcie funkcji portowych we Władysławowie. Ułatwi również dostęp do farm wiatrowych - wylicza Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Opinie (140) 1 zablokowana

  • Kolejne wybory w tym roku. (3)

    Temat tej drogi wraca na kilka miesięcy przed wyborami od wielu lat, a po wyborach politycy szybko o nim zapominają.
    Najważniejsze żeby naiwniacy zagłosowali.

    • 125 6

    • Też prawda.

      Pan Horała już niejedną kampanię na ww. drodze prowadził.

      • 6 1

    • można popatrzeć kto popiera nową drogę i na niego nie głosować

      • 0 0

    • Jeśli chociaż ta droga Czerwona powstanie to będzie cud

      Od 40 lat czekamy

      • 3 0

  • O! Wybory się zbliżają.

    • 5 0

  • Ta droga to absurd (12)

    tam problemem są skrzyżowania i rondo w obecnej formie we Władysławowie. Niech rozwiążą ten problem i korki znikną w sezonie. Szkoda kasy po to aby kilku cwaniaków mających tam biznesy dalej trzepało kasę, gdy równolegle są bardzie potrzebne ciągi komunikacyjne, które od lat nie mogą doczekać się nie tyle modernizacji a chociażby połatania.

    • 78 84

    • Jak to sobie wyobrażasz? (1)

      Droga na półwysep lub do Jastrzębiej Góry nie spuchnie i nie przyjmie większej ilości pojazdów.

      • 11 5

      • na jakiej podstawie to mowisz, obecna droga wykorzystuje zaledwie 60% potencjalu swojej przepustowosci.... jakie puchniecie ?

        sa 2 skrzyzowania miedzy reda a wladkiem ktore nalezy przebudowac, mozna dostawic po 2 pasy na niektorych odcinkach i tyle, wladek jako naczelna kebabownia niech ma te obwodnice bo sam sie zacnzie krecic jak klops na bagnecie i to tyle -> nie ma korkow dla kaszojadów w wakacje po tych zmianach
        nic wiecej nie potrzeba

        bylem na tym spotkaniu, to dojenie haju z budzetu nic wiecej, nie maja zadnych danych, badan, nic, sami nie wiedza po co to robia, preznetyacja jak w skzole po 2 piwkach, paranoja i tragikomedia, co wiecej nie zalezy im na ujawniania danych, cos tam modeluja ale nie wiedza w oparciu o co, mowia ze droga potrzebna ale nie potrafia uzasadnic, temat portu we wladku w zasadzie sami wysmiali dodajac ze moz ekeidys cos do portu utwardza (obecna droge)

        nowa droga ma sie przecinac z obecna uwaga uwaga kolizyjnym skrzyzowaniami ....

        ta firma co to prezentuje liczy na dalszy etap prac wiec nie pwoiedza - a ch... ta droga nie jest potrzebna

        • 0 1

    • Ty nie stałeś chyba nigdy w korkach w Rumi.

      A jak nie stałeś to się nie wypowiadaj na tematy o których nie masz pojęcia

      • 18 5

    • Korki tak znikną jak twój brzuch

      Gdy zastosujesz metodę odchudzania poprzez popuszczanie pasa

      • 5 8

    • Nie zgodzę się że to absurd - zastanawiam się kiedy skończą gadać i wezmą się do roboty. (1)

      Jeśli ruch przekierować z jedynej obecnie arterii na.. dedykowaną takiemu ruchowi to i tak ma sens.
      Korki zmienią położenie a lokalni mieszkańcy zyskają bo będą do domu dojeżdżać szybciej.
      Ponadto utworzenie drogi alternatywnej to też szansa na ominięcie korków w przypadku zdarzeń losowych, remontów, przebudów. Obecnie jeśli coś się dzieje to nie ma jak tego objechać.
      No... poprawiło się pod koniec 2022 teraz na odcinku Gdynia Grabówek Rumia dworzec PKP mamy jeszcze tunel w Rumi Janowie bo przejazdy kolejowe z zaporami to zapory dla objazdów. W Rumi można też pojechać ul. Towarową Cegielnianą (na południe od głównej) lub Hutniczą, Pomorską, Dębogórską, Kosynierów (na północ od głównej) jednak na tych drogach jest masa różnych ograniczeń (od progów po sygnalizację) tak więc i tak stoi się w korkach.

      Wstyd kiedy przyjezdny pyta "a którędy na Szczecin / Łódź" wystarczy że wskażesz kierunek zachód / wschód i już wytłumaczyłeś jak jechać. Pytałeś kiedyś w Krakowie, Łodzi, Bydgoszczy którędy do... z pewnością znajdzie się kilka możliwości podróżowania.

      Acha film obrazujący korki jest już zdeaktualizowany. Po otwarciu tunelu w Rumi Janowie korki robią się od Gdyni Cisowa do skrzyżowania w Rumi Janowie. Za skrzyżowaniem kierując się w stronę Redy ruch jest już płynniejszy - wcześniej się tam stało a teraz... toczy ;-) bądź jedzie.

      • 7 0

      • Skoro na głównej drodze Gdynia Rumia dokłada się kolejne sygnalizacje to nie dziwota że korki są coraz większe...

        Na wysokości tunelu nowa sygnalizacja, później na wysokości stacji Maya kolejna nowa już mruga i zaraz wejdzie do użytku. Gdzie tu sens gdzie logika skoro przy Galerii Rumia czyli za ok 100metów jest kolejne skrzyżowanie z sygnalizacją... Ktoś chyba na głowę upadł albo nie jeździ samochodem tylko rowerem i nie rozumie pewnych rzeczy.

        • 4 1

    • Chyba w ogóle nie wiesz o czym piszesz

      I jaki przebieg ma mieć ta droga i jakie problemy komunikacyjne ona rozwiąże.

      • 4 1

    • W sezonie letnim powinna być uruchamiana przeprawa promowa dla samochodów na trasie Gdynia Hel (1)

      • 1 2

      • Nie chcemy więcej aut na Półwyspie.

        Ilość samochodów tu wjeżdżających trzeba ograniczyć.

        • 0 0

    • Nieprawda. Problemem jest korek od Chylonii do Redy. Ta droga przysłuży się okolicznym mieszkańcom. Widać mieszkasz gdzieś gdzie tak naprawdę mało Cię to dotyczy

      • 1 1

    • Można wyprowadzić ruch na Jastrzębią Górę

      Jeszcze przed Władysławowem.

      • 0 1

    • Absurd

      Jeśli nie jeździsz tą droga w sezonie to proponuje nie wypowiadać się.
      Problemem nie jest tylko rondo w Władku ale cała droga. Rumia się korkuje, Reda podobnie, w lesie za Reda tez korek, dalej przed BP korek
      W Pucku korek, gniezdzewo korek i na końcu wspomniany we Władku korek. Jedz na Śląsk i przejdź 50km to doznasz szoku ze da sie w 30min to przejechać i to zgodnie z przepisami zamiast 1,5h z Gdyni do Władka

      • 1 0

  • Nazywają to Zakopianką Północy (1)

    Bo planują takie korki jak na Zakopiance?

    • 5 3

    • Nie, bo ta droga ułatwi podróż na Hel tak jak tunel "zakopianka" na południu.

      Zbudowany przez PiS.

      • 0 0

  • dwupasmówka? (1)

    cy ktoś wie czy ta droga to będzie dwupasmówka?

    • 2 0

    • Na 100% tak

      • 1 0

  • OPAT poza Redę ! (3)

    cyt. "Kolejnym fragmentem jest OPAT, ale już krótszy, bo prowadzący od Drogi Czerwonej za Redę" To bzdura. W obecnej formie OPAT ma prowadzić przez dzielnicę domów jednorodzinnych Reda Ciechocino i kompletnie ją rozwalić komunikacyjnie. Droga ekspresowa dzieląca istniejące osiedle. Bzdura. Gdyby Via Maris prowadziła terenami poza miastem i zaplanowano by jedynie zjazd do Redy, wówczas sprawa miałaby sens.

    • 6 8

    • (1)

      O przebiegu trasy przez Redę wiadomo od dawna.
      Ci którzy kupowali działki 15 lat temu już to wiedzą - no chyba że się nie zainteresowali i podziwiali kumkające żabki w kałuży.

      • 3 2

      • Bzdura!

        OPAT funkcjonuje jako idea i plan około 10 lat. Osiedle w zwartej zabudowie z 50 lat.! Wbijanie się w taką zabudowę z ekspresówką to i**otyzm.

        • 2 0

    • Kupiłeś ziemię obok której będą cztery pasy ruchu to Twój problem :-)

      • 1 3

  • Finansowanie gdzie?

    Ta droga jest potrzebna co najmniej od 20 lat ale nigdy nie powstanie. Powód? Brak finansowania. Wszystkim złorzeczącym na pis pragnę przypomnieć że gdy dekadę temu padła ze strony zainteresowanych samorządów propozycja wpisania tej drogi do PBDK co wymusiłoby zagwarantowanie finansowania przez państwo to rząd PO-PSL olał swój matecznik ciepłym moczem. Teraz można sobie konsultować do woli i robić ładne rysunku korytarzy, nowa perspektywa finansowa UE daje palmę pierwszeństwa inwestycjom w transport bezemisyjny. Na drogi nie skapnie już z Brukseli ani eurocent a Polska pomimo 30 lat kapitalizmu jest nadal za biedna by zbudować to 100% z własnego budżetu.

    • 4 3

  • aby tylko nie była dłuższa od starej

    tak często prowadzone są nowe drogi

    • 0 2

  • To już choroba

    Nie dość że polski jezyk zaśmiecany angielskimi zwrotami to teraz dla odmiany sięgnęli po zydowski via Maris . Bo droga nadmorska to taka przaśna nazwa.

    • 9 3

  • Te drogi już dawno powinny być zbudowane. To priorytet na Pomorzu (3)

    Kaszubska już powstała, w budowie jest Metropolitalna więc brakuje jeszcze tej wisienki na torcie czyli OPAT z Czerwoną i VIA Maria. Drogi te uratowałyby region przed ciągłymi korkami. Oby powstały jak najszybciej

    • 12 7

    • "wisienka" to przedłużenie obwodnicy na drugą stronę torów

      będzie tego może ze trzy kilometry.

      Całą resztą powinny zająć się miasta, gminy i zainteresowane zyskami podmioty gospodarcze.

      • 1 3

    • Oby powstaly blyskawicznie. Mowi sie o ich budowie od 30 lat, czas przejsc do realizacji

      • 3 0

    • Oczywiście że muszą powstać i powstaną. tylko kiedy? Chciałbym aby za mojego życia

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane