• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszają spotkania ws. Via Maris, czyli pomorskiej "Zakopianki"

Michał Sielski
1 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (140)
Plan rozbudowy dróg na północ od Gdyni. Plan rozbudowy dróg na północ od Gdyni.

Ruszają spotkania konsultacyjne z mieszkańcami Gdyni, Redy, Rumi, Pucka i Kosakowa w sprawie budowy drogi Via Maris, zwanej już "pomorską Zakopianką". W ich trakcie zaprezentowane zostaną uwarunkowania i założenia przebiegu nowej drogi oraz wstępnie wytyczone przez projektantów korytarze.



Kiedy powstanie Via Maris?

Od 14 października nad projektem drogi pracuje firma Databout na zlecenie Pomorskiego Biura Planowania Regionalnego, czyli jednostki Samorządu Województwa Pomorskiego. Jednym z etapów planowania są spotkania z mieszkańcami miejscowości, przez które nowa droga będzie przebiegać.

Konsultacje w sprawie przebiegu Via Maris

  • 6.03.2023r. o godz. 15 w sali nr 103 Urzędu Miasta we Władysławowie na ul. gen. J. Hallera 19
  • 6.03.2023r. o godz. 18 w sali ratuszowej (Ratusz), na ul. Stary Rynek 1 w Pucku
  • 7.03.2023r. o godz. 15 Dom Kultury w Żelistrzewie, ul. Lipowa 17
  • 7.03.2023r. o godz. 18 w sali obrad nr 110 Urzędu Miasta na ul. Gdańskiej 33
  • 8.03.2023r. o godz. 15 na małej sali gimnastycznej w I Liceum Ogólnokształcącym. Książąt Pomorskich w Rumi na ul. Starowiejskiej 4
  • 8.03.2023r. o godz. 19 w Gdyńskim Centrum Kultury na ul. Jana z Kolna 25
  • 13.08.2023r. o godz. 18 w Kosakowskim Domu Kultury - Sala w Mechelinkach na ul. Nadmorskiej 26.



Trasą Via Maris ominiesz korki



"Via Maris" ma rozpoczynać się u zbiegu obwodnicy z ul. Morską. "Via Maris" ma rozpoczynać się u zbiegu obwodnicy z ul. Morską.
Korki w stronę Helu trochę się zmniejszyły po otwarciu Trasy Kaszubskiej, ale nikt nie ma złudzeń, że w sezonie letnim, a właściwie od majówki, zaczynać się będą już przed zjazdem z obwodnicyMapka.

Dlatego od lat trwa dyskusja o budowie alternatywnego połączenia, które ominie Chylonię, Rumię i Redę, w których korki są największe. Pierwszym planem był OPAT, czyli Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej. Były nawet spotkania z mieszkańcami, przedstawiano warianty, powstało sporo papierów i skończyło się na tym, że nie było chętnych, by wyłożyć 1,5-2 mld zł na budowę.

Okazuje się jednak, że można zbudować taniej. Głównie dlatego, że za połączenie do portu, czyli Drogę Czerwoną, zapłaci państwo. A to zdecydowanie najdroższa część inwestycji. Przede wszystkim ze względu na trudne warunki terenowe, w jakich będzie powstawać.

Obecnie z Gdyni do Rumi w godzinach szczytu szybciej jedzie się rowerem niż samochodem nawet w dzień powszedni.


Za Drogę Czerwoną zapłaci państwo



Droga Czerwona zostanie wybudowana ze środków Centralnego Portu Komunikacyjnego. Lokalny oddział GDDKiA wyda 20 mln zł na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i przygotowanie inwestycji, która będzie przebiegać w tunelu lub estakadzie.

Droga Czerwona - ruszają prace nad dokumentacją

Kolejnym fragmentem jest OPAT, ale już krótszy, bo prowadzący od Drogi Czerwonej za Redę. To z nim połączy się trasa Via Maris.

Najlepsze w Trójmieście
Ranking: Salony samochodowe


"Zakopianka" północy



Początek prac to wykonanie studium sieciowego i studium korytarzowego dla nowej drogi. Koszt dokumentów to 700 tys. zł, które pokryje zarząd województwa. Dokumentacja ma być gotowa jeszcze w tym roku.

- Bardzo byśmy chcieli, by ta droga była swoistą "Zakopianką" północy. Połączy nie tylko morski port w Gdyni, ale ułatwi też rozwinięcie funkcji portowych we Władysławowie. Ułatwi również dostęp do farm wiatrowych - wylicza Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Opinie (140) 1 zablokowana

  • Już 28 lat temu miała powstać ta droga

    Droga powinna już 28 lat powstać a oni zaczynają "bawić się w konsultacje". Kpina z mieszkańców i turystów.

    • 9 0

  • Opinia wyróżniona

    Wyrzucenie ruchu turystów z Chyloni (28)

    To na sens. I to chyba jedyny plus tej drogi. Nie oszukujmy się, przecież i tak wszystko stanie na rondzie we Władysławowie.

    • 199 8

    • (5)

      No i spoko. Tam zrobi się wielki parking kubaturowy dla tych, którzy na półwysep pojadą komunikacją publiczną i styka. Ci na Jastrzębią sobie po prostu skręcą.

      • 20 9

      • Polacy komunikacją publiczną? (4)

        Jeżeli w Trójmieście ludzie nie potrafią czy raczej nie chcą się przesiąść do zbiorkomu, to nie ma szans, żeby z niego korzystali jadąc na polwysep.
        Wola stać po 5-8 godzin w korku do ronda we Władysławowie, niż stracić "godność" ;-) i jechać koleją.

        • 19 11

        • problem w tym, że jazda koleją w tym kraju faktycznie może pozbawić godności (2)

          Wielokrotnie jechałem na tej trasie wystając z okna. Zdarzało się też, że do tego "okna" nie dało się wbić. Szczególnie gdy podróżuje się z rowerem.

          "Przemysł turystyczny" na pewno nie zainwestuje w elektryfikację linii na półwyspie i sprawną obsługę typu metro z taktem 15 minut. Wtedy parking kubaturowy w Swarzewie miałby sens.

          Podobnie przedstawia się sprawa linii kolejowej wzdłuż wybrzeża, która "rozrzucałaby" chętnych na mniej uczęszczane plaże...

          • 14 1

          • jak masz rower to wracaj rowerem, albo kalkuj swoje możliwości nad zamiary (1)

            • 0 1

            • Do Krakowa mam wracać

              z Helu rowerem?

              • 0 0

        • Tam rzeczywiście można stracić godność, w zależności o jakiej porze się jedzie.

          • 6 2

    • Kasa powinna iść na rozbudowę linii kolejowej do dwóch torów. Tylko tak osiągniemy dostateczną przepustowość osób. (6)

      • 20 3

      • Ja poproszę najpierw

        zmusić pkp do budowy skrzyżowań bezkolizyjnych

        • 11 4

      • A co ma jeździć po tych torach? (1)

        dziś tory PKM puste, raz na godzinę jeden pociąg do Gdyni. Wejść do niego się nie da w godzinach szczytu

        • 9 1

        • Skoro prawie cały budżet idzie na potrzeby zmotoryzowanych...

          • 6 5

      • I tak i nie. (2)

        Generalnie wystarczą sprawne mijanki na każdej stacji i da się relatywnie niskim kosztem mocno przepustowość linii kolejowej poprawić. Minus jest taki, że jak ją modernizowano parę lat temu to część mijanek wyleciała... a przy mijance na każdej stacji można ruch kolejowy serio prowadzić na "długość semafora" i wrzucać osobówki np. co pół godziny.

        • 4 0

        • taa, ale nie w Polsce (1)

          u nas jest chory pomysł że pierwszeństwo nad wszystkim mają ekspresy więc rozkład regio do Helu w wakacje jest taki tragiczny nie dlatego że mijanki są za rzadko tylko dlatego że co jakiś czas pojawia się intercity wlekący się ze swoją przestarzałą lokomotywą 90km/h i stojący wszędzie po kilka minut a potem wszystkie regio zamiast jechać 120 i sprawnie się mijać muszą czekać aż ten łaskawie zwolni linię, do tego o spóźnieniach tych intercity to można by książkę napisać, cały cyrk z wakacyjnym przepełnieniem na linii helskiej to jest tymi właśnie pociągami spowodowany, nowe mijanki nic by tu nie dały, dwa tory do Władysławowa może częściowo by pomogły ale dalej nie ma na nie miejsca

          • 1 0

          • Na półwyspie nie ma miejsca

            na drugi tor.

            • 0 0

    • Nawet jezeli

      To.ludxie którzy jada do.pucka Swarzewa będą mieli.lepiej

      • 11 1

    • Z Chyloni, ale też Rumi i Redy (3)

      • 5 0

      • jest Trasa Kaszubska (2)

        więc również z Luzina, Somonina i Bożegopola można na plaże startować...

        • 3 1

        • A nie szybciej stamtąd do Łeby? (1)

          • 1 1

          • raczej nie

            to dopiero połowa drogi do Lęborka...
            A miejscowości nadmorskich jest wiele, można do nich dojechać równoległymi drogami od Kaszubskiej. Może to Łebie i Półwyspowi się nie podobać, ale sumarycznie jest to bardzo dobre rozwiązanie.
            I jak na dłoni widać, że lepiej rozbudować te równoległe drogi niż "viaMaris".

            • 0 1

    • Na samym rondzie - pół biedy. (2)

      Ostatnio tam jechałem i wielkim generatorem korka jest stacja benzynowa i biedronka zaraz za rondem w kierunku Helu - nie ma lewoskrętu i skręcający w lewo w stację blokują ruch - bo z przeciwka nikt nie puszcza. Swego czasu latem były 2h stania przez ten punkt.

      • 3 1

      • generatorem korka jest nadmiar samochodów (1)

        i niedostatek atrakcyjnych alternatyw przejazdu np. koleją

        • 2 8

        • generatorem jest zła organizacja "przemysłu turystycznego"

          Który rozzuchwalony monopolem dba o to, aby 3/4 Polski musiało przyjechać na półwysep...
          I nie musi nic robić, aby to odbyło się w cywilizowany sposób.

          • 1 2

    • W Rumi (1)

      Spotkanie o godz 15 ?

      Chyba kogoś pogibało .

      Bezrobotni mają przyjść?

      • 13 1

      • a co myślałeś sobie, urzędnik pracyje góra do 15-16

        • 1 1

    • To co się wydarzy w Władysławowie niech tam zostanie.

      Nas to nie interesuje :-)

      • 1 2

    • trzeba poszerzyć droge na półwyspie od drugą nitkę! (3)

      • 1 4

      • raczej zwężyć i progi dać co 300 metrów

        warszawka precz z półwyspu a normalni ludzie pociągiem dadzą radę

        • 2 0

      • Od dawna myślimy jak zmniejszyć ilość aut wjeżdżających na Półwysep.

        Nie ma innej możliwości, więcej samochodów się nie zmieści.

        • 0 0

      • punkt przesiadkowy na kolej we władysławowie i nara

        • 0 0

  • nic z tego nie będzie

    O tej drodze mówi się od tylu lat że chyba nawet organizatorzy tych spotkań nie wierzą w jej powstanie. UE wkrótce ograniczy mocno inwestycje w nowe drogi (fit for 55) i obawiam się, że tej drogi nie będzie nigdy.

    • 5 2

  • Bez sensu

    Jedynie obwodnica Redy i wiadukt nad torami w Pucku, reszta jest bez sensu.

    • 2 13

  • Do mądrali Horaly (1)

    Ogłaszałas start inwestycji w 2015? Gdzie jest ta droga kłamco

    • 13 9

    • co może wystartować w 2015, skoro w 2014 to zadanie skreślono z planu budowy dróg krajowych?

      ręką Tuska...

      Zmieniła się władza i zanim się nowa ekipa wymościła i wystartował następny cykl planistyczny, czas mija...

      • 5 0

  • Zludne nadzieje. Pis zrobi wszystko, zeby to zablokowac. Rozwoj 3miasts, wolnego bastionu ich przeciwnikow, zawsze bedzie sola w oku. I to jest i bedzie nasza cena to.

    • 2 14

  • Planowana planowana planowana planowana planowana......wielu ludziom zycia nie starczy, a oni ciagle beda planowac

    • 10 0

  • Wg rzutu z mapy, droga przejdzue przez polchowo ok 400m od istniejącej trasy na puck

    Gdzie tu sens, lepiej poszerzyć istniejącą trase

    • 8 2

  • Spotkania konsultacyjne = powiemy wam, jak będzie, a wy się cieszcie.

    • 4 0

  • jest trasa Kaszubska (2)

    A dojazd do plazy moga zapewnic rownolegle drogi z Luzina, Strzebielina i Bozego Pola.

    Klase "zakopianki" ma jedynie 3 kilometrowy odcinek od Morskiej w osi ulic Poludniowa - Polnocna, gdzie istnieje rezerwa terenowa na wykonanie poloczenia ciezkiego transportu do portu. Potem jeszcze trzeba przebic sie przez nastepne torowiska i tereny EC Gdynia i poszerzyc Wisniewskiego, Polska. Wybudowac szereg bezkolizyjnych skrzyzowan z torami na Hutniczej, Puckiej, Wisniewskiego, Chrzanowskiego i Wendy...

    Trasa na Hel to popierdulka, a "przemysl turystyczny" chce sie podwiesic pod inwestycje w powijakach....

    • 6 3

    • To jest chory pomysł, który ma chyba służyć tylko warszafce w sezonie

      niech dadzą ułamek tej kasy na przebudowę we Władysławowie i korki znikną. Wystarczy przesunąć główną drogę na wschód pomiędzy plażą a Bohaterów Kaszubskich i wyprowadzić ruch z Gdańskiej.

      • 3 1

    • oraz nosny temat w nadchodzacych wyborach

      Przynajmniej w swiadomosci zainteresowanych byciem "wybrancem".
      Faktycznie nie zauwazaja, ze ten odgrzewany kotlet jest juz mocno nieswiezy...

      A przy okazji jeszcze troche kasy sie wytrzepie z pustego worka budzetow samorzadowych na kolejne papierzyska do szuflady.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane