• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszają spotkania ws. Via Maris, czyli pomorskiej "Zakopianki"

Michał Sielski
1 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (140)
Plan rozbudowy dróg na północ od Gdyni. Plan rozbudowy dróg na północ od Gdyni.

Ruszają spotkania konsultacyjne z mieszkańcami Gdyni, Redy, Rumi, Pucka i Kosakowa w sprawie budowy drogi Via Maris, zwanej już "pomorską Zakopianką". W ich trakcie zaprezentowane zostaną uwarunkowania i założenia przebiegu nowej drogi oraz wstępnie wytyczone przez projektantów korytarze.



Kiedy powstanie Via Maris?

Od 14 października nad projektem drogi pracuje firma Databout na zlecenie Pomorskiego Biura Planowania Regionalnego, czyli jednostki Samorządu Województwa Pomorskiego. Jednym z etapów planowania są spotkania z mieszkańcami miejscowości, przez które nowa droga będzie przebiegać.

Konsultacje w sprawie przebiegu Via Maris

  • 6.03.2023r. o godz. 15 w sali nr 103 Urzędu Miasta we Władysławowie na ul. gen. J. Hallera 19
  • 6.03.2023r. o godz. 18 w sali ratuszowej (Ratusz), na ul. Stary Rynek 1 w Pucku
  • 7.03.2023r. o godz. 15 Dom Kultury w Żelistrzewie, ul. Lipowa 17
  • 7.03.2023r. o godz. 18 w sali obrad nr 110 Urzędu Miasta na ul. Gdańskiej 33
  • 8.03.2023r. o godz. 15 na małej sali gimnastycznej w I Liceum Ogólnokształcącym. Książąt Pomorskich w Rumi na ul. Starowiejskiej 4
  • 8.03.2023r. o godz. 19 w Gdyńskim Centrum Kultury na ul. Jana z Kolna 25
  • 13.08.2023r. o godz. 18 w Kosakowskim Domu Kultury - Sala w Mechelinkach na ul. Nadmorskiej 26.



Trasą Via Maris ominiesz korki



"Via Maris" ma rozpoczynać się u zbiegu obwodnicy z ul. Morską. "Via Maris" ma rozpoczynać się u zbiegu obwodnicy z ul. Morską.
Korki w stronę Helu trochę się zmniejszyły po otwarciu Trasy Kaszubskiej, ale nikt nie ma złudzeń, że w sezonie letnim, a właściwie od majówki, zaczynać się będą już przed zjazdem z obwodnicyMapka.

Dlatego od lat trwa dyskusja o budowie alternatywnego połączenia, które ominie Chylonię, Rumię i Redę, w których korki są największe. Pierwszym planem był OPAT, czyli Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej. Były nawet spotkania z mieszkańcami, przedstawiano warianty, powstało sporo papierów i skończyło się na tym, że nie było chętnych, by wyłożyć 1,5-2 mld zł na budowę.

Okazuje się jednak, że można zbudować taniej. Głównie dlatego, że za połączenie do portu, czyli Drogę Czerwoną, zapłaci państwo. A to zdecydowanie najdroższa część inwestycji. Przede wszystkim ze względu na trudne warunki terenowe, w jakich będzie powstawać.

Obecnie z Gdyni do Rumi w godzinach szczytu szybciej jedzie się rowerem niż samochodem nawet w dzień powszedni.


Za Drogę Czerwoną zapłaci państwo



Droga Czerwona zostanie wybudowana ze środków Centralnego Portu Komunikacyjnego. Lokalny oddział GDDKiA wyda 20 mln zł na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i przygotowanie inwestycji, która będzie przebiegać w tunelu lub estakadzie.

Droga Czerwona - ruszają prace nad dokumentacją

Kolejnym fragmentem jest OPAT, ale już krótszy, bo prowadzący od Drogi Czerwonej za Redę. To z nim połączy się trasa Via Maris.

Najlepsze w Trójmieście
Ranking: Salony samochodowe


"Zakopianka" północy



Początek prac to wykonanie studium sieciowego i studium korytarzowego dla nowej drogi. Koszt dokumentów to 700 tys. zł, które pokryje zarząd województwa. Dokumentacja ma być gotowa jeszcze w tym roku.

- Bardzo byśmy chcieli, by ta droga była swoistą "Zakopianką" północy. Połączy nie tylko morski port w Gdyni, ale ułatwi też rozwinięcie funkcji portowych we Władysławowie. Ułatwi również dostęp do farm wiatrowych - wylicza Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Opinie (140) 1 zablokowana

  • Koszt samego studium prawie milion... no nieźle :)

    a to nawet nie jest właściwy projekt wykonawczy...

    • 5 1

  • Brakuje

    Tunelu pod Sopotem

    • 2 1

  • I wiaduktu na Chełmie

    • 1 2

  • Ile powierzchni lasów zostanie wycięte? kolejne betonowanie przestrzeni (1)

    • 6 5

    • dziki i sarny się odstrzeli i po srpawie

      • 0 0

  • Tylko most pontonowy dla turystòw

    Najlepiej niech to zrobi ktpś pewny np ze spòłek skarbu państwa

    • 0 3

  • Via Maris zbedna i szkodliwa (1)

    Trasa Via Maris nigdy nie powinna powstać. Poza sezonem letnim na drodze na Hel jest mały ruch i nigdy nie ma tam korków. Nie warto więc wydawać ogromnych pieniędzy na budowę autostrady dla letników, aby zmniejszyć korki w sezonie letnim, bo w pozostałym okresie ich po prostu nie ma. Letnicy jak nie chcą stać w korkach to powinni na półwysep helski udawać się koleją. W związku z tym jak najbardziej zasadnym jest jest rozbudowa przedmiotowej lini kolejowej i jej elektryfikacja. Dodatkowo w ten sposób uniknie się też rozjeżdżania przez samochody półwyspu helskiego. Dodatkowo budowa przedmitowej autostrady jedynie przesunie korek do Władysławowa, które stałoby się jeszcze bardziej zakorkowane w sezonie letnim niż obecnie. Sens jedynie może mieć budowa OPAT. Z sensownościom tego neleży jednak poczekać na sprawdzenie na ile trasa kaszubska zmniejszy korki na drodze przez Rumię i Wejherowo.

    • 8 9

    • słusznie

      Jest Trasa Kaszubska i ten ruch może się "przesączyć" omijając Trójmiasto duże i małe i korzystając z mniejszych dróg.
      Na dodatek obejmie to znacznie większy kawałek wybrzeża, unikając chorej koncentracji...

      • 2 0

  • Zakopianka północy? (1)

    jaki związek z Zakopanem ma ta droga???? Chyba tylko taki, że oscypki i ciupagę można na Helu kupić.

    • 3 3

    • "determinacja" - to powoduje powstanie "zakopianki"

      Ta droga (zakopianka) nie ma większego znaczenia dla kraju, ale determinacja górali powoduje, że ona powstaje.
      Bo górale mają w tym interes... Na południe można łatwiej i wygodniej w innych miejscach...

      O północnych odpowiednikach górali tego powiedzieć nie można, skoro ich własny krajan (Tusk) skreślił w 2014 roku OPAT z planu budowy dróg krajowych. Nie są istotne (dyskusyjne) interesy pomorskiej turystyki, nie są istotne interesy portów, "kołdrę" naciągnięto na inne tyłki.

      • 2 0

  • To bardzo ważna droga m. In. dla turystów. (1)

    Wybudować do 2025 roku.

    • 3 3

    • koment

      do 2035 to realne na 50%

      • 0 0

  • Jaka nowa droga ? Stara droga będzie remontowana - kilka lat korków jak nigdy - na pewno się tam szybko nie wybiorę !!!!!! (1)

    Z reszta jak wybuduja tam atomówkę to ta droga nie będzie potrzebna bo nikt tam nie będzie jeżdził - jedynie pracownicy tej elektrowni . A cary region będzie świecił w ciemnościach !!!!!!!

    • 0 5

    • ale woda w morzu

      Bedzie cieplejsza...

      • 2 0

  • Po co nowa trasa do Władysławowa skoro na jej końcu będzie to samo rondo które korkuje obecną trasę?

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane