• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył Tristar. Czy faktycznie ułatwia komunikację?

Maciej Naskręt
17 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Według inwestorów system Tristar ma usprawnić poruszanie się pojazdom komunikacji miejskiej i samochodom nawet o 20 proc. Według inwestorów system Tristar ma usprawnić poruszanie się pojazdom komunikacji miejskiej i samochodom nawet o 20 proc.

Wystartował w Trójmieście system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Wykonano dwa spośród czterech etapów przedsięwzięcia. Sprawdziliśmy, czy tam, gdzie system już działa, jedziemy płynnie.



Na ulicach Trójmiasta rozpoczął pracę system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar, który budowany jest od marca 2012 r. Zostały już wykonane dwa spośród czterech etapów przedsięwzięcia. Pierwszy zakładał wykonanie systemu nad jezdnią w ciągu al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska. Jest to odcinek od Opery Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska do skrzyżowania z ul. Abrahama zobacz na mapie Gdańska. W sumie na tym fragmencie do listopada ubiegłego roku systemem zostało objętych 10 skrzyżowań. Wciąż trwa kalibracja Tristara w centrum sterowania do sytuacji panującej na drodze.

Drugi etap, którego wykonanie zakończyło się już w tym roku, umożliwiło wpięcie do systemu gdyńskich skrzyżowań w ciągu ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdańska, ul. Śląskiej zobacz na mapie Gdańska, Węzła Wzgórze zobacz na mapie Gdańskaal. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska. Do systemu zostało wpiętych 15 skrzyżowań. Trwają tam procedury odbiorowe, ale mimo to system już działa - obraz z kamery trafia do centrum sterowania, a komputery gromadzą dane o ruchu na ulicach.

Inwestorem przedsięwzięcia drogowego w Trójmieście są Gdańskie Inwestycje Komunalne oraz gdyński i sopocki Zarząd Dróg i Zieleni. Przetarg wygrała firma Qumak-Sekom, która wdraża system za nieco ponad 133 mln zł.

Postanowiliśmy pokonać oba odcinki (w Gdańsku i Gdyni), na których uruchomiono system. Trudno ocenić, czy Tristar już teraz rozładowuje korki. Stąd wyjechaliśmy poza godzinami szczytu, by sprawdzić, czy przynajmniej funkcjonuje tam zielona fala - przejazd przez wiele skrzyżowań na zielonym świetle.

Na początek wybraliśmy przejazd wspomnianymi ulicami Gdyni. To 4,9-kilometrowy odcinek, który powinniśmy przejechać w ciągu ok. 10 minut przy założeniu, że na wszystkich mijanych sygnalizacjach pali się zielone światło. Nie przekraczaliśmy dozwolonych prędkości.

Przejazd zajął dwie minuty dłużej, a to za sprawą postoju na czerwonym świetle na Węźle Wzgórze i ul. 10 lutego. Najlepiej podróżuje się na razie al. Zwycięstwa. Jechaliśmy tam bez zatrzymywania od Węzła Wzgórze do ul. Wielkopolskiej. Na tym odcinku napotykamy też zieloną falę. Poniżej zamieszczamy zapis całego przejazdu.

System Tristar w Gdyni funkcjonuje w ciągu ul. 10 Lutego, ul. Śląskiej oraz al. Zwycięstwa.



Teraz Gdańsk. System Tristar powstał tu na 3,7-kilometrowej trasie przez Wrzeszcz i Strzyżę. Gdybyśmy na wszystkich skrzyżowaniach napotkali na sygnalizatorze zielone światło, nasza podróż trwałaby zaledwie pięć minut. Niestety, tego odcinka w tym czasie nie udało nam się pokonać. Straciliśmy tam dwie minuty, stojąc na światłach tuż przy Jantarze. Jechaliśmy z dozwoloną prędkością.

Najbardziej zaskakujący odcinek naszego testu to ten szczególnie zatłoczony - al. Grunwaldzka na odcinku od al. Wojska Polskiego do ul. Jaśkowa Dolina. Jechaliśmy tam bez zatrzymywania, co widać na poniższym filmie.

System w Tristar w Gdańsku funkcjonuje na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa - odcinek od ul. Abrahama do Opery Bałtyckiej.



Która grupa osób powinna skorzystać na wdrożeniu systemu Tristar najbardziej?

Jak zapewniają nas osoby odpowiedzialne za uruchomienie Tristara, to nie koniec zmian na naszych drogach. - Wciąż kalibrujemy pracę systemu w centrach sterowania. Trwa to kilka tygodni. Kamery obserwują ruch. Na podstawie zebranych danych dokonywane są zmiany w funkcjonowaniu sygnalizacji - mówi Jacek Oskarbski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Przed generalnym wykonawcą realizacja jeszcze dwóch etapów systemu Tristar. Mają nim być objęte kolejne główne arterie Gdańska (Trasa W-Z, główna arteria w centrum Gdańska) i Gdyni (ul. Wielkopolska, ul. Morska), a także al. Niepodległości w Sopocie. Kończy się aktualnie przygotowywanie dla nich dokumentacji. Prace mają ruszyć w połowie tego roku i potrwać do wiosny 2014 r. - Wtedy pozostanie jeszcze do wykonania, tak jak w pierwszym i drugim etapie - kalibracja - tłumaczy Oskarbski.

Wiele osób obawia się, że system Tristar z pomocą kamer zamontowanych nad skrzyżowaniami zacznie wyłapywać niefrasobliwych kierowców lubiących mocniej przycisnąć pedał gazu. Na razie gadżet trójmiejskich drogowców takich czynności nie wykonuje, ale docelowo ma on posiadać aż 53 fotoradary.

Miejsca

Opinie (290) 7 zablokowanych

  • Komuniści z UE spowodowali... (1)

    że w niektórych miejscach Grecji, przy wymianie handlowej zaczęto sporadycznie stosować barter, zamiast pieniądza, tak wiec mamy cofnięcie się w rozwoju o ok 2500 lat.

    Nasi komucho-faszyści cofną nas o jedynie 100+ lat - pierwszy komercyjny samochód Henia Forda z 1907 r. rozwijał prędkość ponad 60 km/h, tymczasem nam wolno jeździć 50 - a już niedługo 30 km/h

    Tak więc niedługo wyjdzie jakiś rudy czy inny bandyta uzasadniając swój zamaskowany totalitaryzm, powie nam, że u nas jeszcze nie jest tak źle, bo inni kradną jeszcze więcej

    • 14 14

    • weź idź już lepiej spać

      • 4 4

  • Przejście dla pieszych przy Manhattanie (1)

    Czeka się kilka minut na zielone światło dla przejścia przez Grunwaldzką, a jak się zapali to można normalnym krokiem przejść do połowy. Drugą jezdnię trzeba na czerwonym lub czekać na środku następne kilka minut, Może ci od Tristara wyjmą tyłki ze swoich służbowych aut i przejdą się przez wszystkie przejścia.

    • 29 2

    • Ale tam nie ma jeszcze Tristara,

      • 1 6

  • Tristar sristar (1)

    Przecież tu chodzi o kasę a nie o czas. Nikt nie wywalił takiej grubej kasy żeby nam się jechało lepiej o 20 %. Kamery są do odcinkowego pomiaru prędkości i wylapywania wykroczeń. To cała prawda o założeniu systemu. Ot i tyle. By żyło się lepiej.

    • 16 4

    • Kamery do takich zabaw dopiero beda montowac

      na dodatek beda wygladac troche inaczej nizejniz te kulki. Przejedz sie do Czluchowa to zobaczysz jak :]

      Jak nie wiesz to nie zmyslaj

      • 2 1

  • tak ma być

    "to jest przejście dla starszych"

    • 1 0

  • Tristar (4)

    Od 35 lat pokonuje trase z Sopotu do Gdyni,po wprowadzeniu tego systemu jazda to "horror".Dzisiaj o 6.30 od ulicy Wielkopolskiej stawałem na wszystkich światłach....Czas przejazdu do pracy dłuższy o kilka minut,samochod duzo wiecej pali...Zapraszam pomysłodawców systemu do mojego samochodu ,przewioze ich zgodnie z przepisami,utopione pieniądze!!!

    • 19 9

    • od 40 lat dojeżdżam z Wrzeszcza do Gdyni lub Sopotu SKM (2)

      mogę nadal jeździć samochodem, ale wolę spacer i spokojną lekturę w SKM. Czekam na system bike and ride, wiem że żadne tristary czy inne cuda nie skrócą mi czasu jazdy w godzinach porannego szczytu, nawet jakby zbudowali trzy tunele pod całym Sopotem.

      • 5 3

      • będziesz miał

        jeszcze więcej czasu jak Ci sieć zerwą czy nastąpi inne wykolejenie. A rowerem, no zimą to fantastyczny pomysł, Twoja żona też rowerkiem?

        • 6 4

      • W skm to ja ostatnio koło Ciebie siedzialem i bączyłem okrutnie całą drogę nie wyglądałeś na spokojnego człowieka pochłoniętego lekturą a raczej dość nerwowo się wierciłeś.

        • 4 1

    • Zgadzam sie,czewona fala....Pokonuje tez tą trase codziennie przed 7

      • 1 0

  • a nie mówiłem, że to nic nie da (1)

    kasa wywalonaw błoto. Braku dróg nic nie zmieni. A tak wogóle co to KUmak?Nie qumam.

    • 5 10

    • budowa nowych dróg też nic nie da bo zwiększa korki lub przesuwa w inne miejsca

      • 7 2

  • Nie wiem czy to zasługa Tristara ale wszyscy zapominają, że użytkownikami dróg są również piesi. Na przejściach koło Batorego w Gdyni światło zielone dla pieszych świeci tak krótko, że nawet sprawne osoby ledwie zdążają. A potem wszyscy stoją - samochody, piesi i czekają. CZy tylko kierowcom trzeba ułatwiać życie? Kierowca tez wysiada z samochodu i nawet czasem musi przejść przez jezdnię :)

    • 13 3

  • To jezd jazda zgodnie z przepisami??

    Przecie oni tam zapieprzajo ze stówę przez miasto!

    • 6 4

  • zielona fala ze srednia 25km/h

    Jaj zwykle kasa przeprana efektow dls kierowcy zadnych tylko znow stalinowskie metody kontrola obywateala radary

    • 6 6

  • Kierowcy samochów osobowych mają zieloną falę (3)

    a piesi i komunikacja miejska stoją i czekają.

    • 14 4

    • (2)

      nie podobają się tunele to trzeba stać na światlach. albo rybka albo pipka wszystkiego na raz miec nie mozna.

      • 2 10

      • mozna mieć dużo więcej jeśli miasto zdecyduje się na zmianę polityki transportowej (1)

        lepsze warunki ruchu pieszych i rowerzystów, powiązania z dobrą komunikacją publiczną, standard 30 km/h skrócą czas docierania do codziennych celów bardziej niż składanie kolejnych ofiar na ołtarzu motoryzacji indywidualnej i szybkiej jazdy możliwej tylko w godzinach pozaszczytowych.

        • 8 4

        • do komunikacji miejskiej już się nie można dostać

          a co by się działo jakby jeszcze część ludzi się przesiadła do niej z aut - nie strzelajmy sobie samobója

          • 4 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane